Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ledjes voeden met telefoon stekker

Gestart door Firstborneagle dinsdag 17 december 2019, 20:46:49

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Ledjes voeden met telefoon stekker
Op de stekker staat 5V en de lampjes 3x1,5 V
Maar het werkt niet, waarom niet?
Groet Arend
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Draden verkeerd aangesloten, die moeten diagonaal zitten. En let ook op de polariteit, dus niet de plus en min omdraaien.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Werkte het wel met batterijen?
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Ja, werkt wel met batterijen , ik heb de draadjes ook al verwisseld en de stekker andersom in het stopcontact gehad. Ik heb de stekker ook geprobeerd met de flikkerende ledjes, deze deden het wel.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77637.0
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: Looney Tunes op dinsdag 17 december 2019, 21:02:27
Draden verkeerd aangesloten, die moeten diagonaal zitten. En let ook op de polariteit, dus niet de plus en min omdraaien.

Ik zou deze post nog maar eens goed lezen en bedenken wat er door Looney Tunes wordt bedoelt.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
De draadjes moeten, denk ik, diagonaal zitten maar dan wel op de batterijklemmen waarop ook de draden naar de leds zitten, met een andere foto kunnen we wellicht meekijken.

Groet, Anne W
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Dus één van de draden moet naar de rechterkant van de batterijhouder?
Maakt het nog uit welke? :?  Boven of onder?
Zoals het nu aangesloten, is dat toch het zelfde effect als je er 1 batterij in doet en dan werkt het ook niet.
Of zit ik er helemaal naast?  dan was ik kennelijk iets te vroeg uit bed om 4u20  >:-D

grts,  Leon
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Knip de batterijhouder los, en je hebt 50% kans dat je het goed aansluit op de draden naar de led.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Kijk of meet op welke klemmen de draden naar de leds zitten en sluit daarop de voeding aan.

Groet, Anne W
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: Baanloos op dinsdag 17 december 2019, 22:16:07
Dus één van de draden moet naar de rechterkant van de batterijhouder?
Maakt het nog uit welke? :?  Boven of onder?
Zoals het nu aangesloten, is dat toch het zelfde effect als je er 1 batterij in doet en dan werkt het ook niet.
Of zit ik er helemaal naast? 

Ja je zit er naast.  ;)
Verplaats de donkere draad eens naar rechtsonder. Als dat niet werkt, dan de draden omwisselen.
Werkt ook dat niet, dan heb je kennelijk linksonder en rechtsboven nodig. Heb je opnieuw twee kansen.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Kom op zeg, volg de draden vanaf de led, en je weet wat de aansluitzijden zijn. zo moeilijk kan dat toch niet zijn.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: Wilco69 op dinsdag 17 december 2019, 22:24:04
Knip de batterijhouder los, en je hebt 50% kans dat je het goed aansluit op de draden naar de led.
Leds aansluiten zonder voorschakelweerstand is wel een slecht idee.
----
Het komt (als ik het goed zie) dat het draadje bij (1) nergens aan vast zit. Dat metalen contact daar is een brug tussen de linker en de middelste batterij. Zo is aan de andere kant een brug tussen de middelste en rechtse batterij. Waar ik de + heb in getekend zie je waarschijnlijk ook een contact waaraan een draadje is gesoldeerd. Dat is je andere contactpunt.

Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Zo'n batterijhouder voor drie batterijen heeft aan elke kant twee veertjes voor de min van een batterij en één plaatje voor de plus van een batterij. Een van deze zit altijd los, de twee andere (naast elkaar liggende) zijn op een of andere manier elektrisch met elkaar doorverbonden. Die laatste heb je niet nodig, dus blijven die andere twee over. Die zitten, zoals hierboven al gezegd altijd diagonaal gemonteerd. Aan die plaatjes is een draadje gesoldeerd, wat plus of min is.
In het plaatje hieronder zie je linksboven het dubbele plaatje (die kun je dus negeren) en rechts het enkele plaatje. Dit enkele plaatje is de min van deze batterijhouder, dat zie je aan het batterij logootje. Waar de draadjes het blokje in gaan, moet ook zo'n enkel houdertje zitten, waar het rode draadje aan vast zit. Dit moet dan dus de plus zijn.

bron link naar afbeelding: tinytronics
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Doordat het hele doosje een beetje halfbakken doorzichtig was en ik met mijn leesbrilletje niet goed kon zien hoe de verbindingen liepen, had ik inderdaad wel iets beter mijn best kunnen doen maar van linksboven naar rechtsonder had ik zelf niet kunnen bedenken maar het werkt wel! Bedankt voor de hulp maar weer :thumbup: Groet Arend
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Als de ledjes te fel. Randen, helpt het om een diode in de stroomkring op  te nemen.

Mvrgr
Robert
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Bedankt voor de tip, ik wou ze gebruiken om onder de perronoverkapping ( in aanbouw ) te plakken :P
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Ben ik momenteel ook mee bezig. Heb kleine leds in druppelvorm, oorspronkelijk met 2 batterijen gevoed. Heb 4 diodes in serie met een oude usb voeding (5V). Zodra gereed volgt een foto!
Mvrgr
Robert
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Ik ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien omdat ik in mijn kerkje ook van die lampjes heb op twee batterijtjes, deze wil ik ook wel graag op de stekker hebben, en telefoonladers heb ik wel i.d.d 5V moet daar dan niet een weerstand tussen?
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Je kan op onder andere Ali hele mooie kleiner spanningsregelaars kopen. Er gaat DC spanning in en er komt DC spanning uit. Met een potmetertje kan je eenvoudig de uitgangsspanning instellen.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
 @citaat @citaat
Ja, daar moet een weerstand tussen, maar...

Oorspronkelijk is 'led' een afkorting van 'light emitting diode', oftewel een lichtgevende diode. Een verwarrende ontwikkeling van de laatste jaren is dat de term steeds vaker wordt misbruikt voor wat eigenlijk geen led is, maar een led lamp. Dat kan dan van alles zijn, van simpelweg 'één led plus weerstand' tot iets dat er uitziet als een ouderwetse gloeilamp maar met een heleboel leds en bijpassende electronische schakeling erin. Maar wat het ook is, een 'led lamp' kan direct op een (passende) voeding aangesloten worden.

Een led in de oorspronkelijke betekenis is een diode. Als daar méér stroom doorheen gaat dan hij aankan, gaat hij kapot. Vrijwel elke voeding kan veel meer stroom leveren dan een led kan hebben, dus die moet beperkt worden. Een weerstand is daarvoor de eenvoudigste oplossing.

Over een diode die stroom geleidt, staat een bepaalde spanning. Die 'spanningsval' is een eigenschap van het type diode. Je kunt hem meten of je kunt het opzoeken in de specificaties. Stel, je hebt een led met een spanningsval van 3 V. Als je die zonder meer op een voeding van 5 V aansluit, maak je feitelijk kortsluiting: de stroom die gaat lopen is het maximum dat die voeding kan leveren. Daardoor zal de led al na een fractie van een seconde zó heet worden dat hij kapot gaat.

Als je een led van 3 V op een 5 V voeding goed wilt laten werken, moet je weten hoeveel stroom er maximaal mag lopen. Dat staat in de specificaties. Met een passende weerstand kun je ervoor zorgen dat de stroom onder dat maximum blijft. Als de led dan meer licht geeft dan je wilt, kun je een grotere weerstand gebruiken. Meer weerstand betekent minder stroom en dat betekent minder licht.

Op het internet zijn veel rekenhulpmiddelen te vinden voor het berekenen van de benodigde weerstand.

Je kunt meerdere leds 'in serie' zetten, ofwel achter elkaar. De spanningsval over elk van die leds moet je optellen. Bij twee leds van 3 V kom je dan op 6 V. Als je die op een 5 V voeding aansluit, gaat er maar een minimaal stroompje lopen. De leds zullen niet of nauwelijks licht geven en gaan er ook niet kapot van. Ergens in de buurt van de 6 V ligt een klein gebiedje waar de leds niet kapot gaan en toch veel licht geven - maar als de voedingsspanning een klein beetje te hoog wordt, gaat het alsnog mis. Een spanningsregelaar zoals Sjoerd noemt, is dan ook geen betrouwbare oplossing (en ook nog eens veel duurder dan een weerstandje).

Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Bijgaand een foto van de usb voeding met 4 diodes en een foto van de leds.
NB. De oorspronkelijk batterijvoeding was 3 V. De Usb voeding levert 5 V.
Mvrgr
Robert
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Bij deze de foto van de usb voeding
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: Basroc-1961 op donderdag 19 december 2019, 17:36:13
Sommigen noemen het een 'overkill', maar met een Arduino kun je ook veel doen.

Eerlijk gezegd zie ik Arend nu geen arduino gebruiken, ik schat zo in dat dat nog iets boven zijn kennisniveau ligt, gezien de vragen die hij hier stelt.
Beter kan hij eerst verder wat leren over spanning, stroom, weerstand, serie/parallel, diodes etc. en daarna, indien gewenst, pas aan arduino's beginnen.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Rob, je hele verhaal is bijna hartstikke leek-proof. Alleen zit ik met dit stukje:

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 19 december 2019, 16:48:28
Over een diode die stroom geleidt, staat een bepaalde spanning. Die 'spanningsval' is een eigenschap van het type diode. Je kunt hem meten of je kunt het opzoeken in de specificaties. Stel, je hebt een led met een spanningsval van 3 V.
Ik heb dit begrip 'spanningsval' al een aantal malen (niet per se op het forum) voorbij zien komen, maar blijft toch wat ongrijpbaar. Dit is toch gewoon het voltage waarmee je de betreffende led moet voeden? Dus een ledje van 3 volt mag toch maximaal 3 volt aan zich voorbij zien komen om goed te blijven functioneren?
Hoe moet ik dan die eerste zin in dit stukje citaat lezen?
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Over iedere diode vindt een spanningsval plaats. Afhankelijk van het type verlies je 0,5 tot 0,7 Volt. Een usb voeding geeft slechts een hele kleine stroom; je hoeft dus niets aan stroombegrenzing te doen. Door toepassing van de 4 diodes creëer ik ruim 2 v spanningsval. Resteert circa 3 v voor de leds, hetgeen overeenkomstig de oorspronkelijk batterijvoeding is. Met 3 diodes gaat het ook, maar dan branden de leds wat (te) fel naar mijn zin. Ik ga de leds onder de perronoverkappingen plakken.

De draad van de leds is erg dun en vrijwel doorzichtig. Deze ga ik langs een perron pilaar leiden, zodat deze niet storend in beeld is.

Ook wil ik ze tzt in de locloodsen hebben. Ik ga de verbouwde voeding voorzien van een soldeerplintje als spanningsdistributiepunt. Van daaruit ga ik de diverse objecten van een strengetje leds voorzien.

Groeten
Robert
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
 @citaat @citaat Ik had mijn best gedaan om het zo simpel mogelijk te houden.

Dat bracht onvermijdelijk met zich mee dat ik wat details weg moest laten. Om jouw vraag te beantwoorden, is het belangrijk om te weten dat de spanningsval over een diode een karakteristische eigenschap van die diode is. Vaak wordt gedaan alsof het een vaste waarde is, maar dat is een vereenvoudiging: de spanningsval hangt af van de stroom door de diode en van de omgevingstemperatuur. Als je een stroom door een diode laat lopen, kun je de werkelijke spanningsval eenvoudig meten met een multimeter.

Bij een led met een spanningval van 3,0 V wordt eigenlijk bedoeld dat 3,0 V een typische waarde is als er een typische stroom doorheen loopt, een stroom waarbij de led goed zichtbaar brandt. Als je online op zoek gaat naar leds, zie je steevast deze twee waarden staan, al dan niet afgekort tot iets als "20 mA / 3,0 V" voor een led met een spanningsval van 3,0 V als er 20 mA loopt. Als je verder kijkt, staat er soms een temperatuur bij.

Bij een kleine verandering in de stroom zal de spanningsval nauwelijks veranderen, die blijft dicht bij de 3,0 V. Daarom is het voor veel toepassingen onbelangrijk om er rekening mee te houden en is het vaak ook geen probleem om over deze spanningsval te praten alsof het wél een vaste waarde is. Omgekeerd echter betekent een relatief kleine verandering in spanningsval een grote verandering in de stroom die er loopt!

Als je hem direct op een batterij of netvoeding aansluit, zonder weerstand of wat dan ook, staat er over een led altijd de volledige spanning van die batterij of voeding. En om eindelijk jouw vraag te beantwoorden: alleen in dat geval is de voedingsspanning gelijk aan de spanningsval over de led. Bij een 20 mA / 3,0 V led hoeft die spanning dan maar weinig hoger te zijn dan 3,0 V of er gaat al een véél te grote stroom lopen, met als gevolg einde led. Met 3,1 V over een led van 3,0 V / 20 mA kan de stroom al richting de 30 mA gaan, zó gevoelig kan het zijn.

Zoals gezegd hangt de spanningsval ook een beetje af van de temperatuur. Voor een led met een spanningsval van 3,0 V bij 20 mA bij 20º kan de spanningsval bij 40º dalen naar 2,95 V. Dat is niet veel, maar stel dat de voeding altijd 3,0 V is, ook bij 40º. Gegeven dat er bij 2,95 V over de led een stroom loopt van 20 mA, hoeveel zal er dan lopen bij 3,0 V? Een formule of antwoord heb ik niet, maar als de led bij een normale temperatuur al fel brandt, dicht tegen de maximale stroom die hij aankan, zou hij bij een hittegolf over zijn grens kunnen gaan.

Eén oplossing om toch met deze onzekerheden om te gaan, is een voedingsspanning te gebruiken waardoor de stroom ruim onder het maximum van de led blijft. Voor een 3,0 V led zal dat bij 2,9 V wel werken. Dan krijg je iets meer dan de helft van de typische stroom en daarmee geeft een led ook al aardig wat licht, en een kleine afwijking in de voedingsspanning blijft zonder gevolgen. Veel lager dan 2,9 V moet je echter niet gaan want dan loopt er te weinig stroom om de led te laten branden. Dit is wat Robert doet ( @citaat): met extra diodes zorgt hij ervoor dat de spanning van de USB-voeding wordt verlaagd tot een spanning waarbij de leds nog wel branden, maar niet al te fel. Hoeveel stroom zijn usb-voeding kan leveren, doet er daarbij niet toe.

Een betere en veel stabielere oplossing is een hogere voedingsspanning en een voorschakelweerstand. Dankzij die weerstand zal een iets hogere voedingsspanning of temperatuur nog maar een heel klein effect hebben op de stroom die er zal lopen. En een weerstand is ook nog eens de goedkoopste oplossing.


P.S. Ik heb realistische waarden genoemd, maar er zijn allerlei leds met heel verschillende eigenschappen. Als je een schakeling ontwerpt met bepaalde leds, moet je de specificaties bestuderen of zelf de eigenschappen van de led gaan meten.
P.P.S. Als het op mijn treinkamer 40º is, zul je mij daar niet aantreffen.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 19 december 2019, 23:49:16
Een betere en veel stabielere oplossing is [..] een voorschakelweerstand.

En dus ook geen diodes! Het beschreven effect bij verhogen van de spanning treedt dan nl. nog steeds op, en het is nog duurder en meer soldeerwerk ook. Onzin dus, gewoon een weerstand er tussen!
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 19 december 2019, 16:48:28
Een spanningsregelaar zoals Sjoerd noemt, is dan ook geen betrouwbare oplossing (en ook nog eens veel duurder dan een weerstandje).
Klopt, de weerstand heb je sowieso nog nodig. Ik gebruik de spanningsregelaar om terug te schroeven naar de originele circuitspanning. Het originele circuit had dan de benodigde weerstandjes nog. Zoals het circuit uit originele vraag de juiste weerstandjes heeft voor een spanning van 4,5V (3x 1,5V AA batterij).

Zonder weerstand een of meerdere leds wel of niet in combinatie met diodes aansluiten op een spanningsbron is een slecht idee. En vergis je niet in de USB laders van dit moment. Die kunnen makkelijk 2A leveren. Dat is 100x te veel stroom voor een normaal ledje.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 19 december 2019, 23:49:16
@citaat @citaat Ik had mijn best gedaan om het zo simpel mogelijk te houden.
Ik merk zelf in mijn vakgebied (ICT en dan AS/400 gebied) dat het soms best lastig is om dingen uit te leggen zonder toch bepaalde vaktermen te gebruiken.
Maar de uitleg die je hier gegeven hebt, is mij nu wel duidelijk. Dankjewel!

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 19 december 2019, 23:49:16
P.P.S. Als het op mijn treinkamer 40º is, zul je mij daar niet aantreffen.
:-)
same here!
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Citaat van: Basroc-1961 op vrijdag 20 december 2019, 10:16:24
Om ervoor te zorgen, dat er niet teveel energie (lees spanning) door een component gaat, kun je deze energie afremmen door een weerstand in serie te zetten.
Dan maak je een mooie uitleg, alleen kan er geen spanning door een component gaan.  :-(

Citeer
Mogelijk simplistisch geschreven, maar hopelijk wel verduidelijkend.
Dat mag dan zo zijn, maar spanning en stroom worden zo vaak door elkaar gehaald, dat het juist belangrijk is die termen goed uit te leggen. ;)
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Mijn bijdrages verwijderd, omdat ze er niet toe doen in deze topic. Mijn excuses voor mijn bijdrages hier.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Peter airco zetten he  :)
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Hoeveel van dit soort verlichting setjes kan ik aansluiten op deze stekker, is dat te berekenen?
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
 @citaat Vast wel. Als je de gegevens weet van de telefoonstekker (telefoonvoeding) en de gegevens van de verlichtingsetjes weet is het uit te rekenen.

Groet Ronald.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
De led string die ik gebruik heeft al 20 tot 30 stuks....
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Na alle discussie over diodes wel/niet, etc. : bij deze het resultaat van ee usb voeding met vier diodes in serie om de spanning naar ca. 3 volt te reduceren.


Mvrgr Robert
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
En de tweede opname.....
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Dit is dus de tweede...
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Wauw :O dat ziet er schitterend uit!

Wat ik me wel afvraag is áls er een diode stuk gaat of door brand, gaan de lampjes dan uit, of krijgen ze dan meer stroom?
Groet Arend
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
@citaat dat kan beide. Een diode kan stuk gaan waarbij de verbinding onderbroken raakt. Maar een diode kan ook stuk gaan op een manier dat hij als een verbinding gaat geleiden waarbij soms nog een kleine weerstandswaarde te meten is.
Maar de kans dat een diode zomaar stuk gaat is klein. Dat krijg je eigenlijk alleen maar voor elkaar met een te hoge spanning of stroom erdoor.
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Ledjes voeden met telefoon stekker
Dan gaat er een diode uit. De led strings van beide perrons staan parallel. Ik heb vanaf de voeding een soldeerstrip op een centraal punt onder het zichtbare baanniveau gemaakt. van daaruit ga ik (tzt) naar 2 loc loodsen, alwaar ik de led strings ook onder de daken ga bevestigen.

Groeten
Robert