Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic

Gestart door jfve maandag 06 januari 2020, 11:36:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Beste allemaal,
Ben sinds kort in bezit van een IntelliBox Basic en heb een gebruikte Digikeijs 4018 aangeschaft. Bij het aansluiten van het eerste wissel merk ik dat er een constante spanning staat op de 1e poot van de DR4018. Ik weet niet waar deze 4018 ooit voor gebruikt is dus ik dacht, ik doe een reset van de DR 4018 zoals deze beschreven is in de handleiding. (CV8 = 8).  Heb de handleidingen van de IB er op nagelsagen en kom tot de conclusie dat ik niets hoef te doen in de zin van het aansluiten op programmeer spoor. (Ik wil deze decoder volledig in DCC mode gebruiken).

Waar loop ik vast?
Ik kan met geen mogelijkheid ontdekken hoe ik deze decoder via de menustructuur op de IB kan bereiken.  Via "Wisselinstellingen kan ik het dataformaat aangeven maar geen CV waardes ingeven. Als ik hoofdstuk 9.5 lees van de IB handleiding staat daar wel iets over programmeren van DCC decoders, maar als ik dat uitvoer krijg ik de melding dat er geen loc aanwezig is. Hoe bereik ik nu de 4018?

Dank alvast voor jullie hulp.
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hier <klik> vind je de handleiding van de DR4018. Gebruik met de IB staat er duidelijk in beschreven (achterin).
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hoi,
Zie de opmerking van Henk (Kaleb) over de handleiding.

Citaat van: jfve op maandag 06 januari 2020, 11:36:17
Ik kan met geen mogelijkheid ontdekken hoe ik deze decoder via de menustructuur op de IB kan bereiken.  Via "Wisselinstellingen kan ik het dataformaat aangeven maar geen CV waardes ingeven. Als ik hoofdstuk 9.5 lees van de IB handleiding staat daar wel iets over programmeren van DCC decoders, maar als ik dat uitvoer krijg ik de melding dat er geen loc aanwezig is. Hoe bereik ik nu de 4018?

Klopt, gewoon de handleiding van de IB volgen voor het programmeren van DCC-decoders. Dat de melding van geen "lok" klopt. Dat staat als het goed is ook beschreven in de handleiding. Het ding zou wel gewoon geprogrammeerd moeten zijn. Reset de decoder eerst. En kijk dan even in de handleiding onder CV47 welke present je moet instellen om voor "puls" in te stellen. Er zijn leveringen geweest dat de decoder standaard op "aan/uit"-geleverd werden in plaats van "puls".

Groet Ronald.
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Staat super duidelijk in de handleiding. Lezen en doen wat er staat.

Groetjes
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Ronald, hartelijk dank. Ben weer een stap verder. Volgens de handleiding moet CV 47 de waarde 0 hebben als ik met 8 marklin wissels wil gaan schakelen.
Heb de handleiding gevolgd en zowel het begin adres aangepast op 01 en de cv 47 op preset 0  gezet. Vervolgens sluit ik mijn wissel aan aan de output kant, waarbij bij OUT1 ( wissel links) OUTC (voeding gele draad)  en bij OUT2 (wissel rechts) is aangesloten. Als ik de stroom aanschakel krijgt het wissel een continue spanning aangeboden waardoor het wissel onder (schakel) spanning blijft staan.

Wat gaat hier mis......
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Dank voor je hulp. Had idd beter moeten zoeken.... :(
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hoi,

Hum heb je de decoder een reset gegeven? Door CV8 te vullen met de waarde 8? Dan eens controleren met een lampje aan de uitgang. Dan brand je niet de wisselspoel door.

Groet Ronald.
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hey Ronald, ja, ook dat heb ik gedaan.... ik ga helemaal opnieuw beginnen met aansluiten en loop he tnogmaasl stap voor stap door..... ik moet iets verkeerd doen. Kom graag bij je terug maar ga eerst een weekje op vakantie.  :)
Bedankt iig.
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
En welke programmeer methode gebruik je nu.

Via het programmeerspoor, of via het hoofdspoor?
En schrijf eens op wat je doet, dus stap voor stap vertellen wat je doet.

Groetjes
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hoi Sprinter,
Ik zal stap voor stap uitleggen wat ik heb gedaan.

Aansluiting:
Ik heb de 4018 direct aangesloten aan de IBB. Ik gebruik hier de aansluitingen voor die normaliter naar de baan gaan.
De aansluiting op de 4018 is alsvolgt. De baanspanning van mijn 52VA trafo gaat naar de SIGNAL aansluiting, rood rechts, zwart links.
Deze koppel ik door naar de POWER aansluiting aan de linkerkant van de 4018. Dit is conform de handleiding van de 4018.
Aan de OUT1 sluit ik een wissel aan. 1(Links) 2 (Stroom) 3(Rechts).

Fenomeen:
Als ik dit zo aansluit en zet er spanning op dan wordt OUT1 (1) continue aangestuurd. Ik probeer dit maar even want anders brandt de spoel door. Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die gaf aan dat hij deze 4018 had gebruikt voor het aansturen van seinen, waarschijnlijk een andere preset gebruikt.

Mijn conclusie:
Ik doe een reset. CV 8 voorzien van waarde 8 en daarmee zou die in preset 0 moeten komen, de default instelling voor het gebruik van wissels.

Handeling op basis van conclusie:
Op basis van deze conclusie ga ik aan de slag om de 4018 te brengen naar zijn fabrieksinstellingen.
Uitgaande van de handleiding zoals deze is beschreven op pagina 40 van de 4018 handleiding ga ik aan de slag.
Ik voer de stappen uit zoals deze zijn beschreven maar vul in plaats van CV 47, CV 8 in en geef deze de waarde van 8.
Vervolgens druk ik op de programmeer knop en deze springt aan.
Dan druk ik op de enter toets waardoor de waarde aanpassing voor CV 8 zou moeten worden doorgevoerd. Als antwoord op die actie krijg ik een OK.
Ik druk nogmaals op de programmeer knop en de led dooft. Vervolgens zet ik alles 10 seconden spanningsloos en start het spul weer op.

Resultaat:
Als ik kijk naar het gedrag op OUT 1 zie ik nog steeds het zelfde gedrag. Ik had verwacht dat na deze reset, het wissel dat aangesloten is op OUT1 geen spanning zou krijgen op de spoelen maar dit pas zou plaatsvinden na het uitvoeren van een opdracht, in dit geval vanuit RocRail.

Groeten
Jan


Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hoi,

Programmeer je dan wel via POM (Program On Main = Programmeren op hoofdspoor)? En je hebt de wisseldecoder dan niet (tijdelijk) aangesloten op programmeeraansluiting van de IB? Dan kan het namelijk zo zijn dat je helemaal niet programmeert omdat de IB op de programmeeraansluiting de programmeercommando's zet en niet op de baanaansluiting.

Groet Ronald.
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hoi Ronald,
Ik gebruik alleen maar de aansluitingen uit de IBB die normaal gesproken naar de baan gaan. k maak dus geen gebruik van de programmeeraansluiting op de IBB.
Re: Programmeren Digikeijs 4018 m.b.v. Intellibox Basic
Hum... Hoe heb je de instellingen van het programmeermenu staan? Alleen prog. gleis of hauptgleis? Je zal voor het programmeren CV-byte moeten kiezen. Bij alleen "prog. gleis" krijg je dat je alleen via het programmeerspoor kan programmeren en niet op het hoofdspoor.

Groet Ronald.