Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail

Gestart door CGL zondag 05 januari 2020, 21:45:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Hallo,
Sinds kort werk ik met een Ecos 50200. Nu alles aan het instellen maar kom op het volgende probleem.
De Engelse wissel met 1 aandrijving correspondeert wel van rocrail naar de ecos weliswaar met het verkeerde icon beeld, naar van de ecos naar rocrail gebeurd er niets. in rocrail 2 de adres 9999 ingevuld.
Gewone wissels doen het goed. Wat doe ik verkeer?   
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
In de ECoS als symbool voor engels wissel met twee adressen gebruik ik gewoon twee wissel symbolen die ik tegen elkaar zet.
In de ECoS programeer je de wissel adressen kruiselings dus tegen gesteld.
Dan krijg je de juiste wisselstanden in je ECoS symbolen.
Werkt hier perfect en ook bij mijn kameraad die wel tis engels wissels in zijn baan heeft zitten.

Gewoon even vogelen en je komt er van zelf wel uit!

Succes, groeten, Johan
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Hallo Johan,
Kan je het iets uitgebreider  uit leggen, zal waarschijnlijk poep simpel zijn maar lukt momenteel niet echt.
Mvg
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Best Mvg ????..

Heb je ook een naam? vindt ik wel net zo netjes maar goed ik ben best bereid om je goed op weg te helpen.

Aangezien ik hier geen foto's kan plaatsen en alleen met woorden omschrijven erg lastig is heb ik het antwoord voor het grote gedeelte bij de buren neer gezet waar ik een bouwtopic heb.

Link is hier te vinden.
Ik heb zelf de ECoS 1 maar met de ECoS 2 werkt het ook op de zelfde manier.

De zelfde tuuk pas ik trouwens ook toe in Koploper, ook daar werkt dat perfect.
Ik ken rocrail 2 niet maar als je daar met diverse wisselstanden kunt spelen (net als in ECoS en Koploper) dan wert het daar ook zeker.

Succes met puzzelen  :thumbup:

Mvg, Johan
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 06 januari 2020, 15:05:33

Heb je ook een naam?

In zijn handtekening staat Carlo
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Hallo Johan,

Mijn naam is Carlo, ik had een vermoeden dat die toch in mijn handtekening staat en volgens Martin klopt dat blijkbaar.

Heb de link bekeken (wel heel mooi) en jij hebt het over een engelse wissel met 2 aandrijvingen (adressen) in mijn geval gaat het over een m* C 24624 engelse wissel met 1 aandrijving (adres), nu ben ik het helemaal kwijt!
Mvg Carlo.
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Hallo Carlo

Gewoon altijd met je naam ondertekenen, staat inderdaad wel in je profiel maar die had ik niet bekeken.

Mijn welgemeende excuus, ik heb het eerste bericht te vlug gelezen en dan meen je zaken te zien staat terwijl het anders is.
Met 1 adres werkt de ECoS ook hier gewoon en icm Koploper ook. Met Rocrail 2 kan ik je niet helpen, dat ken ik niet.

Als je ooit een engelswissel met 2 adressen gaat gebruiken weet je nu alvast hoe je het zou kunnen doen ;)

Ik hoop dat een ander je goed kan helpen met je huidige probleem.

Succes!

Mvg, johan
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Johan, Toch bedankt voor al de moeite!
Mvg Carlo
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Beste Carlo,
Ik heb hetzelfde probleem gehad met de Ecos en Koploper.
Ik heb wel de kruiswissel gebruikt in de Ecos maar heb ook de adressen moeten wisselen
om de juiste werking te hebben van de kruiswissel (ik werk met servo's en Krails).
Mvg
Olivier 77
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Hallo Olivier,

Is een kruiswissel niet het zelfde als wat Carlo een Engelsewissel met 1 aandrijving noemt.
Die met 2 aandrijvingen noem ik een Engelse wissel.
Ik heb ook veel Engelse k-rails wissels en een enkele kruiswissel. In koploper geen enkel probleem.

M.vr.gr. Marco
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Dit is een Engels wissel:



en dit is een kruiswissel:



(Foto's: 3rail wiki)
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Hallo Allen,

Heb een oplossing gevonden.
Op de Ecos gebruik ik de icon kruiswissel 2 wegen en in Rocrail gebruik ik kruising (links of rechts) ipv (dubbele kruising) en dat werkt perfect.  Het geeft de juist icon bewegingen net zo als de engelsewissel in realiteit.
Mvg Carlo. 
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
 :offtopic:
"Engelsman" zegt iets over het type "Kreuzungsweiche".
De wisseltongen van een Engelsman liggen binnen het hart van het wissel en die van de Baeseler erbuiten.
Het grote verschil: over een Baeseler kun je veel sneller rijden dan over een Engelsman.

Een Baeseler gebruiken veroorzaakt ook een bovenleiding probleem, want die moet een beetje worden aangepast.

Over de baeseler en engelsman, zie stummiforum.
Een voorbeeld van een Baeseler  vind je ook op Weichen Walter's eigen site (hij verkoopt ze ook, uiteindelijk):

Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Een goede avond iedereen,

Ik moest dus spreken over een Engelse wissel (2275).
Sorry voor de verwarring.
Maar bij mij moest ik dus de codering aanpassen of het kwam niet goed.
Ondertussen werkt het nog altijd prima.
Mvg
Olivier 77
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Hoi Carlo,
Voor de werking van Rocrail is het niet noodzakelijk de wissels ook in de Ecos aan te maken. Als je je wissels in Rocrail bedient is de Ecos niet meer dan een doorgeefluik.
De truuk met 9999 in het tweede adres in Rocrail had je dus al ontdekt.

Groeten,
Albert.
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Lid sinds: 2019

Treinen rijden niet op tijd, maar op rails!

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
 
Citaat van: AlbertG op dinsdag 07 januari 2020, 21:13:17
Voor de werking van Rocrail is het niet noodzakelijk de wissels ook in de Ecos aan te maken.

Hallo Albert,
Ja dat weet ik maar vind het tof als het synchroon loopt en je kan dan ook de 2 schermen  gebruiken onafhankelijk van elkaar (vb scherm pc op schaduw station scherm ecos rangeerstation)
Mvg Carlo
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Alles ten opzichte van elkaar synchroon is het beste, net zoiets als een wissel verkeerd om schakelt als deze voor de eerste keer op de ECOS wordt aangesloten.

Softwarematig kun je dit corrigeren, maar beter is draden omruilen in dit geval!
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Citaat van: Marklindak op woensdag 08 januari 2020, 12:02:42
Softwarematig kun je dit corrigeren, maar beter is draden omruilen in dit geval!

Die vlieger gaat een ieder geval niet op voor ECoS icm met Koploper.

Mvg, Johan
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Ecos 50200 engelse wissel en Rocrail
Ik maak bij Rocrail meestal schematische overzichten van de stations die ik bedien. Daarin wil ik wel eens een wissel spiegelen omdat dat beter uitkomt. Dan is het handig als ie gewoon doet wat je wil. Johans truc met de kruiswissel met 2 aandrijvingen gebruik ik ook voor mijn servo aangedreven zelfbouwengelsmannen. Die zijn wat aan de langzame kant met omlopen en rocrail gaat alle stappen langs totdat hij de juiste tegen komt. Met 2 wissels tegengesteld van elkaar doet hij dat niet.