Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Seinbeelden Koploper

Gestart door flyerman zaterdag 04 januari 2020, 20:21:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinbeelden Koploper
Lid sinds: 2015

offline
Seinbeelden Koploper
Ik heb deze vraag ook gesteld in de Kolpoer faceboek groep, maar ik kan daar geen bijlage posten, dus kan niemand er naar kijken.

Vandaar de vraag hier ook maar even.

Ik ben bezig om mijn modelspoorbaan op te bouwen. Wanneer ik weg ben voor werk dan heb ik tijd om Koploper op te zetten. Momenteel is de baan getekend en ben ik aan het "testen". Het is een Nederlandse baan met een Nederlands seinenstelsel.

Nu heb ik het volgende "probleem". Ik wil wat variatie in de seinbeelden, niet alleen maar rood, geel en groen. Maar bv ook groen met een cijfer. Alleen wil dit niet lukken.

Ik heb even een vaste route aangemaakt met intercities die op 80 km/h door het station rijden. De baanvak snelheid is normaal 120 km/h. Het sein voor het inrijsein is een sein met cijfer dat de 8 kan weergeven. De trein remt netjes af naar 80, maar het seinbeeld blijft gewoon groen.

Wat ook apart is dat het sein wel oranje met het cijfer 8 geeft, maar dat de wisselstraat die erachter ligt maar 40 km/h is. Ook hier remt de trein keurig naar 40 km/h, maar het seinbeeld klopt niet. (Ik weet dat je maar 1 cijfer kan kiezen voor de cijferbak). Oranje zou in de geval goed zijn, of groen knipper misschien.

Geen idee of het kan wat ik wil, vandaar mijn vraag hier voordat ik er meer tijd in ga stoppen. De database heb ik erbij gedaan. Het gaat om de richting vanuit blok 16 naar 103, en vanuit 2 naar 102.

Hopelijk heeft er iemand tijd om er eens naar te kijken. Even de extensie hernoemen naar zip.

Bedankt alvast.
Re: Seinbeelden Koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinbeelden Koploper
Kun je niet een Seinbeeld in je wisselstraat opnemen?
Re: Seinbeelden Koploper
De database is niet op de juiste manier via backup aangemaakt. Koploper maakt standaard een zip file, en daarmee word voorkomen dat het bestand verminkt. Tijdens uploaden en downloaden via het web.

Je bestand is dus nu onleesbaar.

Groetjes.
Re: Seinbeelden Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Seinbeelden Koploper
Hallo,

zoals omschreven is de database te openen, downloaden en extentie veranderen in zip, je hebt bij het aanmaken van het sein maar 1 snelheid meegegeven, dus 41km/h voor sein groen met cijfer. Als je voor groen sein ingeeft vanaf bv. 79 km uur en je trein heeft snelheid 80 km/h. volgens wisselstraat snelheid zou die nu groen zonder cijfer aan moeten geven

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Seinbeelden Koploper
Lid sinds: 2010

offline
Re: Seinbeelden Koploper
Martin ook al gekeken bij:
- Onderhouden
- Baan definities
- Seinen
- Seinen

Daar kan je seinen aanmaken, wijzigen, snelheid ingeven.
Als dat gebeurt is kan je naar je Baanontwerp gaan en een sein toevoegen
Re: Seinbeelden Koploper
Heb het aardig voor elkaar. Zal even Walter zijn tip proberen.

Heb een nieuw sein aangemaakt, ga het proberen.

Werkt nog niet.

Moet je ook nog iets doen met de wisselstraat snelheid? Stel ik die in op 80, rijdt alles 80, stel ik die niet in rijdt alles 120.

Heb sein groen op 79 km gezet
Re: Seinbeelden Koploper
Walter, is dus niet in te lezen, alle DBA bestanden zijn leeg.

Groetjes.
Re: Seinbeelden Koploper
Lukt nog niet. Hierbij mijn laatste databse met het nieuwe sein.

bck veranderen in zip
Re: Seinbeelden Koploper
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Seinbeelden Koploper
Hallo Martin,

je hebt nu een nieuw sein aangemaakt met omschrijving Nederlands en cijfer, groen vanaf 101 km/h wisselstraatsnelheid, je hebt echter in de wisselstraat een alternatieve wisselstraat (van blok 2 naar 102) aangemaakt met een andere niet geregelde wisselstraatsnelheid, maar die kijkt ook nog een keer naar volgende seinstand.

Kijk ook is in onderhouden seinen dat je aan kan vinken rechts, dat een sein in vrij baanvak staat, voor een bepaalde seinstand.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Seinbeelden Koploper
Ik ga er naar kijken Walter. Ik heb ook de vraag op het koploper forum gesteld, en daar kreeg ik als antwoord om met een dummy wissel te werken.

Deze wissel uit te sluiten bij variabele treinroute, maar deze wissel wel bezet te houden zodat de ICE op de vaste route de alternatieve wisselstraat zonder snelheidsbeperking te nemen.
Dat werkte, alleen precies verkeerd om.

Ik ga na beide opties kijken, zowel de mogelijkheden die hier en op het koploperforum wordt geboden.

Bedankt voor het meedenken, we leren wel weer wat op deze manier.
Re: Seinbeelden Koploper
Ik heb het werkend. Wel op een andere manier.

Koploper kiest altijd de eerste wisselstraat, behalve als deze bezet is, dan wordt de tweede gekozen. (indien deze bestaat)

Ik had wel twee wisselstraten, maar deze bestaan allebei uit dezelfde wissels, er is alleen en snelheidsverschil. De tweede straat wordt dus nooit gekozen.

De oplossing is om in 1 van de wisselstraten dummy wissels te plaatsen. En in een van de twee variabele routes deze wissels uit te sluiten. Hierdoor wordt de tweede wisselstraat
gekozen met de hogere snelheid door de ICE. En met daarbij het juiste seinbeeld. Groen.

De intercities krijgen groen met het cijfer 8 eronder.

(Met dank aan Jan van het Koploperforum)