Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe Roco sik

Gestart door robert39 vrijdag 03 januari 2020, 18:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Er is links en rechts wat ruis over Sikken die "uitvallen", niet meer reageren, "dood" zijn of zo iets. Zelf geen herkenning met mijn 2 Sikken. Maar misschien is onderstaand wat ik bij de buren heb gepost iets om ook hier te delen.

Mijn Sikken 337 hebben firmware versie 38.9. Wat de firmware van Sik 288 is weet ik niet maar je kunt die uitlezen in CV7 en CV65 (voor het getal achter de punt).

Zimo meldt dat er een firmware 40.1 is van 7 december 2020:
http://www.zimo.at/web2010/support/MX-Decoder-SW-Update.htm

Daarin zijn een aantal bugfixes vermeld, eentje is deze:
Bugfix: Sporadic crashes with N-track sound decoders after power interruptions


Mogelijk is dit een oplossing voor de problemen hier gemeld: niet meer reageren van de lok, "dood", etc.. Misschien kan iemand met dit probleem dit eens uitproberen mits je spullen daar voor hebt (Z21 of Zimo updater). Of een meelezende winkelier: is dit te verifiëren en zo mogelijk uit te proberen?

Disclaimer: ik schijf op wat ik lees bij Zimo, geen idee of de fix ook op de Sik van toepassing is. Zelf heb ik het probleem niet en ik heb ook de update spullen niet.  :)

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Vorenstaand lijkt de oplossing te zijn, inmiddels door 3 gebruikers gemeld.  :)

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik heb een groene Sik in bestelling staan maar nog niet kunnen ophalen door de lockdown.
Zijn er op dit forum bezitters van de AC-versie die ook de problemen hebben die bij de buren gesignaleerd worden?
Mijn geel/grijze functioneert overigens perfect.
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Inmiddels is wel duidelijk dat de door mij genoemde firmware update de oplossing is.

@citaat We zijn 2 maanden verder mDDM, heb je de Sik opgehaald en wat is je ervaring?

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Nog niet opgehaald.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Beste Forumgenoten,

Sinds enkele dagen ben ik de gelukkige eigenaar van een nieuwe groene Roco Sik 288 (AC). Mijn zeer gewaardeerde leverancier uit Apeldoorn heeft het locje van een werkelijk prachtige weathering voorzien. Schitterend geluid....maar...als het op rijden aankomt weigert deze Sik dienst of wil het -met lichte druk- hele kleine stukjes rijden, zeg maar met horten en stoten. Op dit forum staat een topic uit 2011 over een Sik (en een Hippel) die dezelfde kuren vertoont, maar ik weet niet of die tips ook op dit 10 jaar jongere model van toepassing zijn. Herkent iemand dit probleem en ik het voor een niet-elektrotechnicus op te lossen? Zie uit naar Uw reacties!

Bauke
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2016

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Het is zo wat lastig beoordelen, maar wat makkelijk te controleren is, is de sleper. Hoe ver hangt deze onder de wielen vandaan? Soms helpt het om de sleper druk iets te verhogen (dus wat verder onder de lok uit te laten steken) zodat er beter contact is met de punt contacten van de rails.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Goedemorgen Bauke,

Citaat van: Freiherr op dinsdag 11 mei 2021, 23:30:20
....maar...als het op rijden aankomt weigert deze Sik dienst of wil het -met lichte druk- hele kleine stukjes rijden, zeg maar met horten en stoten.

Vraag even na of ze de nieuwe firmware erop hebben gezet. Zoals in de eerdere berichten staat lost dat een paar zaken op. Aangezien je het nieuw gekocht hebt kan je terug naar de winkel. Een nieuw lokje hoort goed te rijden. Ook nadat de winkel een verwering heeft gedaan  :)

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat @citaat Software versie kun je eventueel zelf uitlezen in CV7. Voor de juiste werking zou je tenminste SW 40 moeten hebben. Hierin zit een fix: Sporadic crashes with N-track sound decoders after power interruptions (Bron: Zimo).

Niet gezegd is overigens dat dit het geschetste probleem is. Wat ik zo lees is het geen crash maar stroomafname problemen sleper/wielen/puko's/spoor, het aanwezige stroombuffer moet zich kunnen opladen. En wat altijd helpt is een lok een half uurtje op halve kracht inrijden op een rollenbankje zo je die hebt.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Beste AlexH, RonaldK en ACTS.zuid,
De verlichting doet het prima, het geluid doet het prima en dan denk ik: geen sleper-probleem. Het locje rijdt soms spontaan pakweg 4 cm en stopt dan, als ik dan voorzichtig mijn vinger op het locje leg met een lichte druk voorwaarts, rijdt ie weer een klein stukje ...enz.; soms begint er dan in de loc iets te zoemen alsof er een tandwiel overbrenging het voortbewegen blokkeert.
Die geweldige winkel in Apeldoorn (ik weet niet of ik hier namen mag noemen, maar een Märklin-rijder weet beslist welke winkel ik bedoel) heeft ook meteen toegezegd om het probleem op te lossen, alleen door omstandigheden gaat dat wellicht 1,5 tot 2 maanden duren en ik dacht: wellicht is het probleem middels de 3 railforum wijze mannen al eerder op te lossen en kunnen anderen die met hetzelfde probleem zitten er van leren want dat zie ik als één van de vele voordelen van dit forum!

Bauke

Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Mooi dat ze het willen oplossen.  :thumbup:  :thumbup: Ik weet dat de eigen technische dienst daar druk is. Als je ergens druk op moet geven lijkt ergens toch iets niet helemaal binnenin goed zit.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Beste Ronald,

Als de loc via de sleper wel stroom 'opneemt' maar die stroom via de wielen (massa) niet kwijt kan, zou daar wellicht het probleem zitten (hoewel dan toch ook licht en geluid niet zou moeten functioneren?) Of geef ik nu bewijs van grote onkundigheid? Ik denk nog steeds aan een overbrengingsprobleem van de motor naar de wielen, want dat is niet direct stroom-gerelateerd...

Bauke
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Pak de gebruiksaanwijzing er bij, daar staat in hoe het lokje open moet. Het stelt niet zo veel voor en je kunt mogelijk zien wat er aan schort.

Of kijk hier voor tekst en plaatjes: https://www.hetgroterdamproject.nl/index.php/roco/1412-nieuwesik

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2021

offline
Re: Nieuwe Roco sik
78012 Roco Diesellocomotief NS deze is voor 3 rail, maar zijn er onder jullie meer die ondervinden dat deze sik niet over een engels wissel komt.
zowel M rails als C rails.
Hij blijft staan omdat hij geen tractie meer heeft bij rechtdoor gaan.
de bocht om gaat wel.
Re: Nieuwe Roco sik
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Bekend probleem. Ik kwam daar afgelopen zondag achter. Is verzwaren een optie?