Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Nieuwe Roco sik

Gestart door robert39 vrijdag 03 januari 2020, 18:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
MFX natuurlijk ;)
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Mijn mfx-locs functioneren prima en volledig in combinatie  met mijn Ecos II.

Cees
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Nieuwe Roco sik
De sik staat hier op een zijspoor :thumbdown: tgaat weer eens over mfx  :thumbdown:

Blijf aub bij de leest schoenmakers,  :P

Gr. Jan
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik vraag me af welk geluid ze ervoor hebben gebruikt zowel de fluit als het motorgeluid klinken niet als de echte Sik. Het geluid van deze dieselmotor klinkt als een zwaardere lok.
Of heb ik het mis? Ik vind het heel erg knap om in dit lokje alle electronica te proppen. Ik heb in de jaren 80 de analoge gelijkstroomversie gekocht in de groene uitvoering en daar zit al weinig ruimte in.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Lok is een compleet nieuw ontwerp en niet meer te vergelijken met het oude model.
Geluid is altijd een lastig vergelijking als het bvb met een telefoon is opgenomen.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
hoi,

Citaat van: Maarten Marklin op woensdag 22 januari 2020, 12:00:32
Ik vraag me af welk geluid ze ervoor hebben gebruikt zowel de fluit als het motorgeluid klinken niet als de echte Sik. Het geluid van deze dieselmotor klinkt als een zwaardere lok. Of heb ik het mis?

Je hebt het mis. Zie ook dit bericht: Roco NS 200/300 Sik, model 2019. Compleet nieuwe ontwikkeling. Geheel nieuw. Lees ook even het complete draadje door. Staat veel informatie in over de ontwikkeling en het model.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Wat heb ik mis dan? Inmiddels heb ik ook gezien dat de nieuwe sik een compleet nieuw model is. Ik blijf erbij dat ik het knap vind hoe men de electronica er in heeft gekregen, dit model schijnt nog iets kleiner te zijn dan het 1e model. Maar mijn opmerking over het geluid is toch niet mis?
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe Roco sik
In het 4e bericht staat dat er het echte NS Sik geluid in zit en dat daar speciaal opnames voor zijn gemaakt. Als dat zo is dan zou het geluid moeten kloppen.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Welke soundloc klinkt perfect dan ?? volgens mij geen één, je kunt nu eenmaal niet het geluid van een 1 op 1 loc uit een luidsprekertje van 44x72 mm laten klinken............ Als dat wel mogelijk word, gaan de buren klagen denk ik  :D

vind het geluid goed geslaagd overigens
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Opstart en stop van de dieselmotor vind ik fantastisch mooi om te horen hoor. Alsof je 'm bestuurd zo echt... :)
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik heb geen probleem met dcc op mijn marklin centrale,locadressen en functie?s worden automatisch herkend als ik loc herkennen gebruik. dus ik denk dat er bedoelt wordt mfx op een niet marklin centrale?

Maar dan kun je het toch uitzetten?
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

online
Re: Nieuwe Roco sik
Goed werk! Leuk om te doen als je in de gelegenheid bent de verschillen tussen een goede en mindere loc te onderscheiden.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Vraagje,
Kun je laten zien hoe je de koppeling er uit neemt , ik heb namelijk het idee dat het haakje bij mijn sik soms niet hoog genoeg komt.
Pikt Bij mij maar net aan, moet echt de beugel een beetje naar beneden duwen anders gaat hij over het haakje en neemt hij de wagon niet mee.

Scheelt het ook welk type koppeling er aan de wagon zit?
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Met jouw electrische koppeling en de haak is niets mis.....

Citaat van: Barry1972 op vrijdag 24 januari 2020, 17:50:21

De nieuwe rangeer-koppeling die er bij zit , tja , ik heb een beugel moeten verbuigen zodat deze bleef hangen.




.... maar van alles met je karretjes die je wilt koppelen. Ik zie allemaal verschillend hoogtes en daar moet je het zoeken. Het beste resultaat heb je met de Roco universeelkoppling.

Kijk even in de gebruiksaanwijzing, boekje onder in de doos. Daar staat hoe je bij de koppeling kunt komen: sleper eraf en 4 schroeven los nemen. De bodem komt dan los.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik heb inderdaad heel veel verschillende karretjes  :D

Maar de tot nu gebruikte om daadwerkelijk te koppelen waren enkel de artitec wagens allen netjes voorzien van ~stroom wielen, en de originele beugelkoppeling.

Het verschil in hoogte is er omdat ik de beugel iets heb verbogen om toch maar aan te kunnen pikken...

Ik zie zo snel geen verschillen tussen een artitec of een roco koppeling?.
Bedankt in ieder geval voor het meedenken  :thumbup:
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Je moet de originele beugel ook niet meer gebruiken maar bvb de universele roco koppeling welke ook te koop is in een verstelbare variant.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat heb een zakje roco koppelingen 40395 Besteld.

Wordt wel een beetje een rommeltje zo  :?
Heb nu, Marklin koppelingen aan mijn marklin locs en wagons , roco kortkoppelingen aan mijn andere wagons en universele koppelingen Strakjes aan mijn rangeerwagons voor de sik..

Van alles wat, Ik weet ook niet wat voor telex koppeling er strakjes aan de nieuwe marklin kof 3 komt en of deze ook met de roco Universeel koppeling werkt.

Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Je kunt een einde maken aan het rommeltje door te gaan meten waar de afwijking zit. Er zijn normen voor haakhoogte en schachthoogte (het ding waar je de koppeling in steekt): NEM 361 en 362. Als je willekeurig aan koppelingen gaat buigen is het eind er van zoek.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
De Roco universele koppeling lijkt veel op de Marklin rts koppeling deze twee kun je gewoon samen koppelen.
Je hoeft maar 2 koppelingen te gebruiken de keuze is aan jou.
Re: Nieuwe Roco sik
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik vind de UK persoonlijk prettiger dan de Märklin KK. Die prop ik dan ook in alle NEM schachten, ook bij Märklin.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Tjaa, het rommeltje heb ik inderdaad zelf gecreëerd  :o)

Na een review van Chris (groterdam) dacht ik goh dat is mooi die kortkoppelingen van roco op mijn artitec wagons   O:-D
Kun je zo een wagon ervantussen halen zonder de haak af te pikken...
Ik had beter overal de marklin koppelingen opgezet, dat is wel zo handig hahaha

Dus stap Strakjes (als het bevalt) over naar Alleen de marklin en de roco universeel  :)
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Doe even een testje met een Marklin KK. De beugel is van gestanst blik met scherpe randjes.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat zal ik doen, word vervolgd  :)

Nu echt even te mooi weer nog, pak af en toe mijn tijd om hier even rond te hangen (vind ik namelijk ook heel leuk en leerzaam) en het trein baantje dat komt er strakjes weer bij als ik er het de tijd voor vind  :)
Re: Nieuwe Roco sik
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Veel groter probleem, 2 gekoppelde Märklins komen boven de onderkant van je buffers uit. Bij korte karren geen probleem, maar met draaistelrijtuigen, containerbakken en dergelijke loopt je koppeling dan vast op de buffers en trekt ie de hele zooi eruit.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
mijn ervaring is dat bij VAM wagens de Marklin kk wel past maar bij postwagens helaas niet.
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Ik heb er geen last van Mark en Laurent, wie dat wel heeft koopt de nieuwe Marklin Sik. :)
Re: Nieuwe Roco sik
BW Rheine
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat
Je zal er onderhand een "Sik" van krijgen... :D
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: Laurent op zondag 13 september 2020, 00:55:57
Veel groter probleem, 2 gekoppelde Märklins komen boven de onderkant van je buffers uit. Bij korte karren geen probleem, maar met draaistelrijtuigen, containerbakken en dergelijke loopt je koppeling dan vast op de buffers en trekt ie de hele zooi eruit.

De sik gaat gewoon lekker wat artitec spul trekken, dg chd gtu , stalen d, nou ja  :P :D

Voor mijn marklin locs heb ik ander mooi materiaal  :D :D
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2007

online
Re: Nieuwe Roco sik
Inzake geluid: dat is op zich erg realistisch (ja, ik rij nog weleens op een 1:1 exemplaar ;) )
Het enige wat niet klopt is dat het toerental veel te lang blijft hangen. Als de doelsnelheid bereikt is moet het toerental weer afvallen naar een lager toerental, bij rangeren eigenlijk gelijk in leegloop. Bij een Sik valt dat behoorlijk op. Bij afname snelheid moet dat sowieso direct. Maar ik snap dat dat in model lastig is.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Er is ook een functie waarmee je handmatig naar leegloop kan, uit mijn hoofd F15 (maar ik weet het niet zeker).
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
@Timtrein: het is in model niet lastig, de decoder heeft de soundset van de MX645 aan boord. Zie de handleiding van Zimo, "dieselsound" vanaf 5.7, in bijzonder "coasting en notching" CV398 en meer (automatische leegloop). Je kunt je zo je wilt helemaal uitleven.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Beste forumleden,

Ik heb ook sinds enige tijd een Sik op mijn baan staan. Ik heb er echter twee probleempjes mee en ik hoop dat iemand daar een oplossing voor heeft. Allereerst gebeurt het wel eens dat de lok verkeerd reageert op de regelaar van mijn Ecos. Hij blijft staan of kruipt heel langzaam terwijl de regelaar een hogere snelheid vraagt. Ik heb dit op verschillende plekken op mijn baan, terwijl andere treinen daar zonder problemen rijden. Verder reageert de lok niet op een commando van de regelaar als de directe regeling (F16) is aangezet. Dit is momenteel een probleem want ik wil de lok ijken in iTrain en die zet iedere meting de directe regeling aan waardoor de lok dus niet rijd en er geen meting gedaan wordt. Als ik dan tijdens de meting op mijn EcoS de directe regeling weer uitzet gaat de lok wel de gewenste rijstap rijden.

Ik hoop dat iemand een quick fix heeft.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Sander
Re: Nieuwe Roco sik
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe Roco sik
De sik is heel erg klein. Niet reageren kan toch echt duiden op contactproblemen. Vergeet niet dat dat ding een buffercondensator heeft, dus blijft rijden.
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: MrSanderson op maandag 12 oktober 2020, 16:18:33

Verder reageert de lok niet op een commando van de regelaar als de directe regeling (F16) is aangezet.


F16 is niet "directe regeling" maar de "speed-lock". Als je die aanzet reageert de lok inderdaad niet meer op een commando. Dat is iets anders dan directe regeling: daarbij is de optrek en afremvertraging "uit". In de Sik is daar geen knop voor want het is ingebakken in het soundproject. Dus iTrain kan directe regeling ook niet aanzetten.
Sowieso snap ik niet waar iTrain zich mee bemoeit maar dat terzijde. :D

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuwe Roco sik
iTrain heeft voor de beste snelheidsmetingen liefst volledige controle over de decoder en daarom wordt directe regeling aan gezet zodat de optrek- en remvertraging geen invloed hebben.
Indien dit niet kan, zoals hier bij de Sik, kun je ook de functie "langzaam" gebruiken voor iTrain snelheidsmeting. In de Sik is die wel aanwezig met F6 en kun je dus prima gebruiken.

Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Als het optrekken en afremmen buiten het ijk traject plaats vindt is er helemaal geen probleem en is het een non-issue.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat

ja, dat is natuurlijk zo, maar is toch heel moeilijk te realiseren lijkt me op een testbaan waar in beide richtingen metingen worden gedaan. Ik begrijp best wel dat de lastregeling hiervoor uitgezet wordt hoor. Dat is gewoon op safe spelen.

Een andere optie is dat je een testbaan (of in je hoofdbaan) een rondje als testbaan maakt, dan hoeft de loc niet te stoppen en opnieuw te starten en speelt de lastregeling helemaal geen rol. Nadeel hiervan is, dat het ijken best wel lang duurt (afhankelijk uiteraard hoeveel stappen je wil ijken).
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Het is niet moeilijk te realiseren, kies gewoon de methode van twee melders. De iTrain lastregeling gaat uit, de decoder lastregeling is niet van toepassing.
En ook de functie "langzaam" begrijp jij niet zo te lezen. Die dient ergens anders voor: als "directe regeling" ook de snelheid verlaagt. Niet van toepassing dus.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Dank jullie wel voor de reactie. Ik heb de lok inmiddels geijkt door bij iedere meting handmatig de functie weer om te zetten.

Overigens ijk ik met drie melders en laat ik iTrain iedere 5de stap meten, beginnende met de eerste (als de lok dan tenminste in beweging komt) als de lok 126 rij stappen heeft, of iedere tweede in geval van 28 rij stappen of iedere stap in geval de lokdecoder maar 14 stappen kent.
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Week 45, volgens de site van Roco staat de groene Sik 288 op punt van uitlevering.

Gr, Ben.

Edit: post aangepast vanwege foute aannames. :D

Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2012

offline
Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat2 gelukkig hier geen discussies over toeters of luidsprekers  >:-D
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Je moet je pas zorgen gaan maken als er geen commentaar meer komt op een ontwerp ;)
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: ramdani op zaterdag 07 november 2020, 18:34:42
@citaat2 gelukkig hier geen discussies over toeters of luidsprekers  >:-D

Vanwaar  >:-D?
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

staal, diesel en stookolie......

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Afgekeurde Combinatie Toeter Sticker  >:-D

Ben weet raad  8) :thumbup:

Grtz
Dirk
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
hoi,

Citaat van: ramdani op zaterdag 07 november 2020, 18:34:42
@citaat2 gelukkig hier geen discussies over toeters of luidsprekers  >:-D

Het is maar hoe je het bekijkt. Discussie op een forum is goed. Het is meer dat iedereen in een discussie om zijn of haar mening gerespecteerd wordt. Als iemand goede argumenten heeft dan kan daar naar geluisterd worden. Als lemmingen achter bedrijven lopen heeft nooit tot verbeteringen gebracht. Een kritische houding kan soms de rest scherp houden. Vaak ontstaat er daardoor vernieuwing. Veel bedrijven zijn gestart met de houding: "wij kunnen dat beter dan de gevestigde orde". Tot dat ze onderdeel zijn geworden van de "gevestigde orde". Meestal uiten de critici zich meer dan de tevreden mensen. Dat zie je op alle vlakken van de samenleving.

Over de nieuwe sik: Ik vind het ding er leuk uitzien. Ik heb hem zien rijden bij een vriend. Echt leuk. Vervanging van een oude die ik heb? Nee, ik rijd toch niet echt veel nederlands. Ooit de sik gekocht omdat het een geinig ding was. Dus de oude blijft nog een tijd in mijn collectie.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Roco sik
nobody
gast

Re: Nieuwe Roco sik
`Bron: YouTube
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Levering van de groene Sik 288 is door Roco opgeschort, winkeliers krijgen bericht hoe verder. Afwachten dus wat er uit de hoge hoed komt.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Re: Nieuwe Roco sik
ACTS.zuid
gast

Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat

Discussie of niet: Roco laat zich niet van de wijs brengen en Sik 288 ligt in de winkel.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Leuk  :thumbup:

Wie is er met haastige spoed naar de winkel gereden, ben benieuwd naar het resultaat   :)