Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nieuwe Roco sik

Gestart door robert39 vrijdag 03 januari 2020, 18:55:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Nieuwe Roco sik
https://www.facebook.com/marklinshop/videos/2900306630195572/

filmpje van  ModeltreinCentrum Amersfoort - Wierden

Mooi sikje geworden  :P
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Nieuwe Roco sik
De Sik ziet er inderdaad goed uit. Leuk model :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Nieuwe Roco sik
Aliebengalie
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Krijg er gewoon een SIK van al dat moois.

Mvg: Alex
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

Selfie

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik moet zo even naar Oosterwolde want ik kreeg gisteren de email dat mijn exemplaar binnen gerangeerd is O:-D

Groet,
Hugo
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Die van mij rolde ook binnen in Vlaardingen. ik ben er wel bang voor dat deze zooi mooi is dat de oude in hun door moeten blijven....
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

online
Re: Nieuwe Roco sik
Marcel stuurt de mijne op, wordt dinsdag verwacht.
Ben zeer benieuwd, ziet er geweldig uit en ook het geluid klinkt treffend.
Nog even wachten?..
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Zier er inderdaad erg mooi uit en ook het geluid voorbeeld getrouw. Ook de trekkracht is verbazend te noemen. We hebben er vanmiddag in Den Bosch 18 wagons achter gehad zonder probleem.
Film op deze link.( Is een FB pagina.) KLIKje doen.

Gr.  Charlie
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: Hugy op zaterdag 04 januari 2020, 10:07:38
Ik moet zo even naar Oosterwolde want ik kreeg gisteren de email dat mijn exemplaar binnen gerangeerd is O:-D

Groet,
Hugo

Ben vorige week ook in oosterwolde geweest bij treintje oost, mijn V60 piko terug gerangeerd wegens een defecte decoder.
Altijd prima service van deze vriendelijke kerel.
Re: Nieuwe Roco sik
Blausee-Mitholz
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: Charlie op zaterdag 04 januari 2020, 21:39:40
Zier er inderdaad erg mooi uit en ook het geluid voorbeeld getrouw. Ook de trekkracht is verbazend te noemen. We hebben er vanmiddag in Den Bosch 18 wagons achter gehad zonder probleem.
Film op deze link.( Is een FB pagina.) KLIKje doen.

Gr.  Charlie

Is het linkje weg?

Mvg, Johan
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

online
Re: Nieuwe Roco sik
Ik kom nog gewoon op de facebook pagina.
Werkt dus nog.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2008

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik had de Sik niet vooraf besteld, maar nadat ik de eerste beelden van trekkracht en geluid op internet gezien had, ben ik afgelopen vrijdag. gauw naar mijn treinelier gesteld om er een aan te schaffen.
Ik heb er tot nu toe geen spijt van.
Een aanrader dit superlokje!
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
En de prijs is ook niet verkeerd AC sound 225,- of is dat een druk fout?
Re: Nieuwe Roco sik
Aliebengalie
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Op 06-01-20202 

224.91 bij MTE als je lid bent , anders 249.90

Mvg: Alex
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Nieuwe Roco sik


Ook een leuk filmpje van de sik. Verschillende functies worden hier ook laten zien. Heb eveneens vernomen dat je de sik ook prima kan koppelen aan marklin relex en kortkoppelingen. Roco universeel schijnt ook te doen. Ideaal rangeerlocje dus.
Re: Nieuwe Roco sik
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Afgelopen vrijdag mijn nieuwe Roco Sik opgehaald. Het is een prachtige locomotief geworden met mooie sound. Ongelooflijk hoe ze zoveel functies in zo'n klein locje kunnen stoppen. Het verschil tussen deze Sik en de oude Sik is erg groot. Overigens had de oude sik een bredere kap dan de nieuwe sik waardoor deze ook beter oogt naar mijn mening.

Helaas moet ik wel terug naar Woerden (Grootendorst) omdat één van de relingen aan de zijkant al was afgebroken bij thuiskomst. Waarschijnlijk bij inpakken bij Roco of in de winkel al mis gegaan. :( Vanwege de vele details is het model erg gevoelig. Het eerste model wat getest werd in de winkel had ook al een los onderdeel in de doos liggen dus voor degene die het model gaan halen; controleer goed of je Sikje heel de doos weer in gaat.

Groeten,
Herman
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

offline
Re: Nieuwe Roco sik
komt er ook nog een groene versie

mvg Jessie
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Nieuwe Roco sik
@citaat
Vast wel, maar roco heeft nog geen 2020 nieuwigheden bekend gemaakt (behalve de 2400). Dat zal allemaal komende periode bekend gemaakt worden. We zullen het moeten afwachten.

@Herman, heeft u ook de 'oude' sik dan? Ben wel benieuwd naar een vergelijking.
Re: Nieuwe Roco sik
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe Roco sik
@citaat
Ik zal kijken of vanavond even een fototje kan maken van beide Siks.

Groeten,
Herman
Re: Nieuwe Roco sik
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Hoi allemaal,

Zojuist even mijn telefoon gebruikt als fototoestel voor een eerste paar foto?s van beide Sikken van Roco. De Sik met wat meer details is de nieuwe Roco 78012 met bedrijfsnummer 337. De iets oudere Sik draagt het nummer 357 en is door een winkel uit Vlaardingen omgebouwd.

Foto 1: Beide Sikken schuin in profiel
Foto 2: Zie het verschil in breedte van de Sik. De nieuwe Sik heeft twee koplampen en achterlampen die geel licht geven.
Foto 3: Nogmaals een foto van de zijkanten van beide Sikken.
Foto 4: Ook de achterzijde is mooi gedetailleerd.
Foto 5: Had ik al verteld dat de bovenkant ook mooier gedetailleerd is geworden?

Groeten,
Herman

Nb: Bij zowel de oude als nieuwe Sik heb ik de losse meegeleverde onderdelen nog niet gemonteerd.
Re: Nieuwe Roco sik
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Zoals gezegd is het een erg mooi gedetailleerde Sik geworden. Helaas hierdoor dus ook erg gevoelig geworden voor verbogen en kapotte grepen.

Foto 1: De greep aan de zijkant is al doormidden nog voordat ik de Sik uit de doos had.
Foto 2: En nu ik de Sik ook aan de andere kant goed bekijk, blijkt een handgreep al een dreun te hebben gehad.  Dus ook die mag vervangen worden helaas.
Foto 3: Nog een zelfde foto als van de nieuwe Sik maar dan nog een keer van de oude Sik. ;)

Groeten,
Herman
Re: Nieuwe Roco sik
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik ben overstag. Bestelling is de deur uit.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Kneiters. Dat is zeker een heel fraai locje geworden. Veel rangeerplezier ermee :thumbup:
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Prachtig ding. Denk dat die hier ook komt.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Mooie details deden me even in de Ersatzliste kijken, want neem nou de lampen, Roco art nr 143924, die zouden het ook prima doen op een Lima Bm 4/4 (b.v. Lima 203144 ) of een Lima Ae 3/6-I, b.v. Lima 208117 LG  (die zijn beide met imitatie lampen uitgevoerd).
Er zitten aan de lampbovenkant wat details; die zou je er voor een Bm 4/4 afsnijden, maar voor een Ae 3/6-I juist niet.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Dat heeft nog geen 2 dagen geduurd sinds mijn laatste bericht, maar hij staat hier nu ook op de baan. Wat een verschrikkelijk leuk ding. Ik vind hem erg schappelijk geprijsd voor wat je krijgt. En heerlijke rij eigenschappen. Als het kan wil ik de blauwe lamp vervangen voor een oranje en er moet nog een NS vignet op om hem beter passend qua tijdperk te maken.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Beste mensen,

Ik heb hem ook aangeschaft, de nieuwe Roco Sik (78012). Hier met een set klapdekselwagens. Heeft ooit bij station Woerden rondgereden (zie foto van de website Nico Spilt). Past prima in mijn Baan Woerden project. Prachtige lok met verschillende geluiden, blauw zwaailicht en automatische koppeling voor en achter.
Even getest op de baan. Ik hoop dat er later ook een versie met rood zwaailicht op de markt komt.
Filmpje:

https://youtu.be/E4NhHSUTC8s

Vriendelijke groeten,
Ferdi.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Dat zijn geen klapdekselwagens, gewoon een paar Fccpps'en. Misschien voor Roco wel een mooie gelegenheid weer eens wat Fccpps'en uit te brengen met het NS logo.  ;)
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: NL-modelspoor op zondag 12 januari 2020, 20:37:55
@citaat Dat zijn geen klapdekselwagens, gewoon een paar Fccpps'en. Misschien voor Roco wel een mooie gelegenheid weer eens wat Fccpps'en uit te brengen met het NS logo.  ;)
Dag NL-modelspoor,
Deze zijn van Märklin 46340. Er staat op de doos dat het de klapdekselwagens zijn. Of heb ik de verkeerde wagons er achter hangen?
Vr. gr. Ferdi.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Hallo,

Hoe bevalt de automatische koppeling?

Groeten,
William
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe Roco sik
@Ferdi - Wat Johan bedoeld is dat de wagons op de foto's geen klapdekselwagens zijn. Die op de foto zijn fccpps wagons en de wagons in jouw filmpje zijn klapdekselwagens. Dus wat er op de Märklin doos staat klopt maar als je de situatie op de foto wil nabootsen heb je niet de juiste. Roco heeft wel de wagons zoals ze op de foto staan o.a. onder artikelnummer 66173.

@William - De automatische koppeling werkt hier prima met de Märklin kortkoppelingen. Het is alleen wel zo dat de koppeling maximaal 2 seconden "open" staat. Je moet het losrijden van de wagons dus enigzins timen.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Hoi Steven,

Bedankt voor je reactie. Ik zag dat deze koppeling slechts ca. ?20 kost. Lijkt me niet teveel voor zo'n sierlijke koppeling. Is Märklin's nieuwe Telex-koppeling eigenlijk ook los verkrijgbaar? Ik kan er namelijk niets van vinden...

Groeten,
William
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nieuwe Roco sik
De handleiding zit een klein foutje in:
F20 = F19 geluid luider
F21 = F20 geluid zachter

Ik heb hem dus ook sinds dit weekend. Fantastisch leuk ding!

Vanavond eens kijken naar een leuke route met wat goederenwagens en omlopen :-)
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: Steem op maandag 13 januari 2020, 00:17:51
@Ferdi - Wat Johan bedoeld is dat de wagons op de foto's geen klapdekselwagens zijn. Die op de foto zijn fccpps wagons en de wagons in jouw filmpje zijn klapdekselwagens. Dus wat er op de Märklin doos staat klopt maar als je de situatie op de foto wil nabootsen heb je niet de juiste. Roco heeft wel de wagons zoals ze op de foto staan o.a. onder artikelnummer 66173.
Dank Steven! Ik ga eens op zoek.
Vr. gr. Ferdi.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2011

Ferdi

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Beste mensen,

Ik las deze op pijp lines:
Echter staat er voor 2020 dan de veelgevraagde groene uitvoering op de planning met als voorbeeld tijdperk 3/4. Deze uitvoering zal het kenmerkende donkergroen met zwart als kleur krijgen en een grote derde lantaarn voorop de neus en achter op de cabine. Het zwaailicht vervalt en er komt een megafoon op het dak. En natuurlijk zal het model nog een aantal kenmerkende uiterlijke aanpassingen krijgen om geheel naar tijdperk voorbeeld eruit te komen zien. Het model is nu vooruit te bestellen in onze webshop. De levering wordt medio week 43 verwacht.

Art. 72015. NS Sik Groen. DCC Sound 2-rail. Adv.pr. ? 269,90
Art. 78015. NS SIk Groen. AC Sound 3-rail. Adv.pr. ? 269,90

Vriendelijke groeten,
Ferdi
Re: Nieuwe Roco sik
hans2307
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Ik heb zaterdag de AC uitvoering gekocht.
Gisteren op de rails gezet en via MS3 slechts 3 functies. Hoe krijg ik de overige functies? 

Ik ben echt a-technisch.....

Wie kan mij helpen?
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
 @citaat Via DCC aansturen. Als het goed is heeft het ding standaard DCC-adres 3. Dan moet je meer functies krijgen.

Groet Ronald.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Bij een lege locplaats kiezen om een loc toe te voegen. Kies dan voor handmatig. Selecteer dcc protocol en adres 3. Hij gaat dan automatisch een aantal loc symbolen toekennen aan functies (zoals de rangeer functie) maar die kloppen niet allemaal. In de handleiding staat welke functie bij welke functie toets hoort.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Dat is het jammere van nog geen MFX ondersteuning ;) wat zit er eigen in een zimo?
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: hmmglaser op woensdag 15 januari 2020, 19:23:59
Dat is het jammere van nog geen MFX ondersteuning ;)

Daar ben ik verdomd blij om.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Hum... Gisteren zien rijden en natuurlijk ook gehoord. Leuk ding!  :thumbup: Het mooie is dat de "powerpack" eenmaal opgeladen een behoorlijk lang doorgaat.  :thumbup: Geluid is mooi.  :thumbup:
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: flyerman op woensdag 15 januari 2020, 20:21:28
Citaat van: hmmglaser op woensdag 15 januari 2020, 19:23:59
Dat is het jammere van nog geen MFX ondersteuning ;)

Daar ben ik verdomd blij om.
Vroeg of laat gaat het anders wel gebeuren.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Wat gaat er gebeuren?
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Wat een prachtige loc is dit met fantastisch mooi geluid. Vooral het opstarten en uitgaan van de motor is heel realistisch vind ik. Helaas moest ik 'm wel terugsturen omdat hij niet mooi reed. Ik vermoed dat het "powerpack" niet goed werkte want viel ook tijdens het inrijden op een schoongemaakte nieuwe ovaal steeds stil. Op de hoofdbaan viel er helemaal niet op te rijden, maar mfx locs rijden daar hartstikke mooi op dus het ligt niet aan de stroomtoevoer of wat dan ook. Ik krijg weer een gloednieuwe toegestuurd om het nogmaals te proberen.....
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Citaat van: flyerman op woensdag 15 januari 2020, 20:21:28
Citaat van: hmmglaser op woensdag 15 januari 2020, 19:23:59
Dat is het jammere van nog geen MFX ondersteuning ;)

Daar ben ik verdomd blij om.

Hoezo, wat is het voordeel hiervan?
Re: Nieuwe Roco sik
Blausee-Mitholz
gast

Re: Nieuwe Roco sik
Geen.

Mvg Johan
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik vind zelf MFX prettiger dan DCC minder instelling te doen om te kunnen rijden zeker bij een CS1 zonder DCC ;)
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Tsja, je oude CS1 zonder update (Van voor 2008!) kan de nieuwere (Marklin) decoders met MFX ook niet (volledig) ondersteunen en is niet veel meer dan een 6021 (2000 - 2004) met touchscreen ;-)
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Ik zie het probleem niet dat er een decoder MET mfx in zou zitten, je kunt het altijd nog uitzetten als dcc jouw voorkeur heeft?
Ik vind het mfx protocol superfijn werken (met een cs2 dat dan weer wel  :P :D )

Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2014

offline
Re: Nieuwe Roco sik
Maar dat is nu ook juist het punt bij Marklin centrales werkt het over het algemeen gewoon goed maar bij andere merken werkt het niet optimaal of gewoon niet.
Re: Nieuwe Roco sik
Lid sinds: 2010

offline
Re: Nieuwe Roco sik
@citaat / Mark: Wat werkt over het algemeen goed bij Märklin centrales en wat niet bij andere Merken? MFX of DCC?

Groet Ronald.