Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage  (gelezen 9369 keer)

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2020, 08:39:26 »


Is dat een andere mailinglist dan die van de nieuwsbrief?


Ja, vraag het je winkelier. Overigens komen de technische aanpassingen ook op de site te staan maar ik lees dat er problemen zijn.
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2020, 10:07:23 »

@citaat Artitec..... Zorg dat je ook op die mailinglist komt te staan dan heb je altijd het nieuws uit de eerste hand. ;)

Gr, Ben.

Ik denk dat Jakop bedoelt dat de oplossing van Jakop is.  :) :thumbup:
Gelogd

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #52 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2020, 10:29:58 »

Precies  :D

Al doet Artitec de opvulling aan de bovenzijde en ik aan de onderzijde, wat ik 3railers zou aanraden, zeker als ze met beugelkoppelingen rijden, want van onderen uitgevuld komt de koppelboom die 0,4 mm hoger te zitten dan zoals Artitec aangeeft en dat is toch weer extra om de koppeling vrij te houden van de middencontacten op wissels.
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #53 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2020, 10:39:17 »

 @citaat @citaat Nee, de "Jakop" en de Artitec oplossing verschillen.

Ik adviseer de Artitec oplossing, die zorgt er voor dat de schuine kant niet omhoog kan komen net als bij Jakop maar de koppeling hoogte blijft in stand. Daar komt nog bij dat Jakop de bak verhoogt met een ringetje en dat maakt dat de boel gaat schommelen.

En mijn bijdrage is niet respectloos bedoeld naar Jakop, ik kan elk geknutsel zeer waarderen. :)

Gr, Ben.
Gelogd

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #54 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2020, 10:55:23 »

Zo kijken we er allemaal net even anders tegen aan Ben  :D

Overigens plaats Artitec zelf ook ringetjes van 0,5 mm tussen draaistel en bak weet ik uit contact met de service-afdeling.
Echter als de dempers juist zijn verlijmd (dus niet op het draaistel, maar in het groefje), is dat niet persé nodig als je baan niet al te zware helling-overgangen heeft.
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #55 Gepost op: zondag 18 oktober 2020, 12:21:29 »

Verlichting

De laatste Plan E is klaar om de werkplaats te verlaten, maar omdat het de achterste is uit de vaste stam die op mijn baan zal rijden, wil ik werkende sluitseinen in dit rijtuig aanbrengen.
Dat heb ik al eerder in een rijtuig gemaakt met een gelijkrichter, elco, LED's en een weerstand, maar Artitec brengt voor de Plan E rijtuigen een speciale verlichtingsprint uit incl. sluitseinen.
Nu ben ik niet zo van de verlichting in rijtuigen/treinstellen, maar het monteert wel lekker gemakkelijk zonder geknutsel.....nou ja, een beetje geknutsel  ;)

De sets zijn specifiek voor het type rijtuig i.v.m. de positie van de LED's op andere plaatsen. Bij de print zit een duidelijke handleiding die hier ook te downloaden is.

Er zitten 2 stuks stroom afnemers bij die zonder gereedschap te plaatsen zijn onder de draaistellen. De instructie gaat over de 2-rail situatie, maar ik rijdt 3-rail dus daar begint een beetje geknutsel.

Op foto 1 de stroomafnemer in het draaistel gemonteerd. Één as uitnemen, stroomafnemer monteren, as weer terugplaatsen.

Ik heb de assen gekruist gemonteerd om massa van beide rails te pakken  ;)

Om een sleper te monteren heb ik bij het tweede draaistel een stukje weggeslepen zodat daar, zonder kortsluiting te maken, het schroefje van de sleper in één van de twee bestaande gaatjes gedraaid kan worden: Foto 2

Ik heb het gaatje gekozen wat het meest naar binnen ligt zodat de sleper zeker geen contact met de koppeling kan krijgen.

Dan een plaatje styreen om kortsluiting tussen massa-stroomafnemer en sleper te voorkomen en dan vastzetten met een schroefje. Ik heb hier M1,6 gebruikt, maar wellicht is iets dikker beter: Foto 3

Bij volledig inveren kan de sleper een as raken, daarom het ik op de bovenkant van de sleper een stukje tape geplakt om kortsluiting te voorkomen. Het is niet ideaal, maar werkt wel naar behoren.
Volgens instructie op de aangewezen plaats gaatje is de bodem geboord (3 in mijn geval) en dan kan de print gemonteerd worden.

Aan de onderzijde zien we diverse LED's en 2 elco's, die uit de verpakking plat op de print liggen. Voor montage moeten die omgebogen worden. In de rode cirkels zijn de rode LED's t.b.v. De sluitseinen te zien op foto 4

Dan kan de print in het rijtuig worden gelegd. Ik heb 'm los gelaten zodat je gemakkelijk kan verwijderen, maar vastzetten met een stukje dubbelzijdig tape kan ook: Foto 5
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #56 Gepost op: zondag 18 oktober 2020, 12:24:49 »

De pasvorm is perfect en er zitten kleine gaatjes in de print om de bedrading naar boven te leiden wat ik rechts op de foto ook heb gedaan.
Zowel links als rechts zijn soldeerpads op de print aanwezig en zodat ik mijn beide massadraden van beide draaistellen eenvoudig kan verbinden.
Links heb ik gebruik gemaakt van de sleufjes die in de print zitten zodat ik de draad daar precies achter een stijl tussen 2 ramen kon 'verstoppen'. Dan moet je wel nog een gaatje boren in de 'brug' tussen beide wanden waarop de print ook ligt.
Rechts kon dat niet, door het ontbreken van die sleufjes, waardoor de draden bij zijaanzicht door de ramen zichtbaar zijn: foto 6

Tevens is aan één zijde de elco te zien achter het niet geblindeerde wc-raam.
Dat vind ik sowieso al wat bedenkelijk dat de preisers kennelijk daar openbaar een hun behoefte moeten doen, maar natuurlijk gemakkelijk op te lossen met een plaatje styreen achter het raam. Die draden ga ik ook nog wel uit het zicht krijgen verwacht ik.

En dan is er licht!!!

Via F3  en F 4 kunnen de sluitseinen aan de beide zijden aan en uit worden gezet.
Bij de E's zijn het hele kleine lampjes en dus in model ook kleine rode puntjes.

Foto 7

Via F0 schakel je de volledige verlichting van het rijtuig aan:

Foto 8

via F1 alleen de coupés verlicht:

Foto 9

en via F2 worden alleen de balkons en wc's verlicht:

Foto 10

Conclusie:

Een zeer gemakkelijk te monteren print met vele lichtopties.
Of je die nodig hebt of zinvol vind, moet een ieder zelf bepalen.
Mijn stam Plan E heeft nu wel sluitseinen en of de rest van de wagens nog verlichting krijgen denk ik nog over na.. 
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #57 Gepost op: zondag 18 oktober 2020, 15:20:17 »

Zeer fraai Jakob!
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Dennis H

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #58 Gepost op: zondag 18 oktober 2020, 18:33:36 »

Echt super mooi Jakop!!  :thumbup:

Ik ga ondertussen nog eens bedenken of ik dit ga aandurven in mijn Plan E's :)

Groeten,
Dennis
Gelogd
Groeten,
Dennis

Kolstt

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Je moet niet alles geloven wat je denkt
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #59 Gepost op: donderdag 22 oktober 2020, 19:57:41 »

Hoi Jakop, fraai stukje huisvlijt en een heldere uitleg. Welke sleper gebruik je precies?.  Grt Ton
Gelogd

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #60 Gepost op: vrijdag 23 oktober 2020, 06:17:45 »

Hallo Ton,

Dat is de 7175
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

timtrein

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #61 Gepost op: zondag 08 november 2020, 21:08:58 »

Omdat de rijtuigen nogal fragiel zijn eerst maar eens aan het testen gegaan. Met de Roco Universalkoppeling gaat het rijden op C-rails al redelijk, maar nog niet voldoende. Bij 1 rijtuig heb ik een onvolkomenheid gevonden: bodemplaat valt niet voldoende in de rijtuigbak, daar blijft het draaistel op haken. Dat zo goed en zo kwaad als het gaat maar aangepast.
Maar voor ik de bak ga verbouwen voor de koppelingsoplossing: is het ook nodig om er wisselstroomassen onder te gooien? En is er een kans dat de rijtuigen dan wel redelijk gaan lopen? Anders gaan ze maar meteen de vitrine in ;)
Gelogd

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #62 Gepost op: maandag 09 november 2020, 12:50:41 »

Ik heb onder de gehele stam de standaard DC wielen zitten en ook niks aan de flensafstand gedaan en het zwikje rijdt bij mij prima op K-rail.
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #63 Gepost op: maandag 09 november 2020, 13:10:21 »

 @citaat Ik heb ook een aantal wagens/wagons met DC wielen rondrijden,
De wielen heb ik op 14,1 mm tussen de flenzen gezet en de geïsoleerde wielen met "wire glue" (voor beter massa contact) overbrugd.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #64 Gepost op: maandag 09 november 2020, 21:19:20 »

Aangezien Jakop de stroomgeleiders voor de verlichting heeft aangebracht zou het omkeren van één van de assen in een draaistel moeten leiden tot verbionden van de linker- en rechterrailstaaf tbv massadetectie, of heb ik het mis?

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #65 Gepost op: dinsdag 10 november 2020, 00:24:34 »

Als je goed kijkt op de foto's zie je dat Jakob dat reeds heeft toegepast.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #66 Gepost op: dinsdag 10 november 2020, 17:53:59 »

Ah, ik zie het nu.
Great minds think alike :D

Kolstt

  • Beginnende Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Je moet niet alles geloven wat je denkt
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #67 Gepost op: maandag 16 november 2020, 12:52:55 »

Ik zal er als beginneling wel niks van begrijpen maar als je de wielen vervangt door AC-wielen zijn de wielen toch niet geisoleerd van elkaar. waarom is dat wel nodig ?. Stroom heen via de sleper en terug via de wielen. dat is toch hoe het werkt bij Marklin.  Grt Ton
Gelogd

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #68 Gepost op: maandag 16 november 2020, 14:56:06 »

Zo te zien heeft Jakop de wielstellen niet vervangen. Voor massadetectie moeten de beide stroomstaven met elkaar worden verbonden. Met eenzijdig geïsoleerde wielstellen lukt dat ook door het omdraaien van één wielstel als de assen toch met een massacontact zijn verbonden.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #69 Gepost op: maandag 16 november 2020, 15:09:56 »

Je kunt lang en breed praten. Met AC wielstellen is het contact beter... :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Dirk-Jan

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Baanplan (zonder plan)
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #70 Gepost op: maandag 16 november 2020, 15:23:03 »

Stroom heen via de sleper en terug via de wielen, dat is toch hoe het werkt bij Marklin.
Ja, klopt helemaal, zo werkt het bij Märklin.  Hier gaat het over massadetectie, een stapje in het automatiseren van het treinverloop, dan moeten er andere wielen in.

Dirk-Jan

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 17 november 2020, 18:36:29 »

Je kunt lang en breed praten. Met AC wielstellen is het contact beter... :D

Dat is een discussie die niemand gaat winnen, want hoe wil je dat vastleggen cq. bewijzen?
Dat gaat 'm niet worden, maar dat geeft ook niks. Ben je van mening dat het met AC assen/wielen beter gaat, moet je die gewoon toepassen.
Ik kan alleen voor mezelf spreken en heb honderden DC assen onder mijn materieel lopen zonder problemen en zie de noodzaak niet om AC assen aan te schaffen.
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #72 Gepost op: woensdag 18 november 2020, 11:36:58 »

Idem. Onder al mijn LSM en ACME zit nog gewoon het DC materiaal en dat gaat prima.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

leboulangeur

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #73 Gepost op: donderdag 03 december 2020, 20:41:30 »

Ook hier is inmiddels een compleet stammetje van deze rijtuigen binnen...
En toch is het ook wel weer een beetje typisch artitec; heel fraai, maar...
Bij rijden met de meegeleverde koppelingen zoals hierboven ook beschreven problemen op de (kruis) wissels (C-rail), maar in de bochten toch ook wel dat het net niet lekker draait ofzo, die stellen. Wellicht ook gaan kijken naar of de bankjes inderdaad dwarszitten.

Omdat dit een cadeau was hadden we hierbij de mazzel dat alle rijtuigen mét verlichting gegeven werden.
En ook hier weer een maar...

Installeren gaat inderdaad prachtig, lampjes doen het prima. Wel laakbaar wat mij betreft dat je zelf op zoek moet naar een beschrijving van wat er dan precies in te stellen is, over de decoder die er in zit krijg je werkelijk helemaal niks. De sluitseinen zijn fraai, maar hoeven niet op alle rijtuigen te branden uiteraard (eigenlijk zonde van alle engineering, maargoed) maar de hardwarematige aan/uit switches die daarvoor zouden moeten zijn, die doen t dus niet. Ben er nog niet achter hoe het via de decoder zou moeten.
Is het trouwens mogelijk om de + van de rails via de ledstrips door te verbinden? Zitten aan beide kanten 2 soldeereilandjes; fl en fr

Dan belangrijker; de koppeling, eerst geprobeerd met marklin stroomvoerende kortkoppelingen, maar die lopen vast en belangrijker, het onderstel ramt tegen het gesoldeerde draadje aan. Iemand hier een andere suggestie voor? Beetje onzinnig om 6 slepers te monteren natuurlijk
« Laatst bewerkt op: donderdag 03 december 2020, 21:11:38 door leboulangeur »
Gelogd

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #74 Gepost op: donderdag 03 december 2020, 21:00:07 »

Sowieso geen Märklin kortkoppeling gebruiken. De Märklin beugel ligt te hoog, daarom heeft Märklin bij haar materieel de buffers verhoogd.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #75 Gepost op: donderdag 03 december 2020, 21:53:51 »

......maar de hardwarematige aan/uit switches die daarvoor zouden moeten zijn, die doen t dus niet. Ben er nog niet achter hoe het via de decoder zou moeten.

Is het trouwens mogelijk om de + van de rails via de ledstrips door te verbinden? Zitten aan beide kanten 2 soldeereilandjes; fl en fr

Volgens mij doen die schakelaartjes alleen wat bij analoog gebruik.
Digitaal aan en uit te zetten met F3 en F4.

De soldeereilande zijn in de print verbonden en dus idd zo te gebruiken als jij aangeeft.

Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #76 Gepost op: vrijdag 04 december 2020, 10:52:19 »


Ben er nog niet achter hoe het via de decoder zou moeten.


@Leboulangeur: bij de fabrikant vind je een handleiding van de decoder........

http://online.artitec.nl/online/Product%20manuals/tOm_Shine_Plus_Maxi_Digi_en_v_0.0.9.pdf

....wellicht staat daar beschreven hoe het moet.

Gr, Ben.
Gelogd

leboulangeur

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #77 Gepost op: zaterdag 05 december 2020, 13:07:26 »

Ha Ben,

Dank, daar lijkt het wel in te staan inderdaad. Die handleiding blijf ik wle wat matig vinden hoor, gaat eigenlijk over net een ander product en het engels is nu ook niet helemaal correct.
Blijft met name alleen nog de zoektocht naar een geschikte stroomvoerende koppeling

edit (gezien laatste comment):

Zou het niet een idee zijn ze te koppelen met starre koppelingen? Bijvoorbeeld met de Märklin 7319?
Die lijken mij niet zo hoog te komen en zijn stroomvoerend. Alleen vanaf de NEM schacht de stroom verder voeren is wellicht een probleem, maar dat is sowieso een beetje het probleem, die veertjes zien er niet uit alsof ze even in die artitec nem boom gaan...
« Laatst bewerkt op: zondag 06 december 2020, 22:55:48 door leboulangeur »
Gelogd

pajomaho

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #78 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 11:03:28 »

Inmiddels heb ik een Plan E met bagage, keuken en restauratie gekocht, met de verlichting. Deze komt achter een stam met klassieke Märklin rijtuigen te hangen (Post, B, A, B, B ) nog met relex-koppelingen, dus van dit rijtuig laat ik de originele Artitec beugelkoppeling zitten.
Het rijtuig is mooi, maar toch een teleurstelling: de schorten schampen de wissellantaarns en blijven daar soms ook in hangen (o.a. 5140 binnenbocht).
Dank Jakop voor de beschrijving van de montage van de binnenverlichting, ik heb zijn beschrijving toegepast, echter met dun zwart karton als isolatie en een sleper 7164.

Helaas klopt de bijgeleverde binnenverlichting niet: F0, F1 en F2 kloppen wel, de sluitlichten aan de bagagezijde zijn niet te schakelen op F3 of F4. Wel doen ze het bij F16, maar dan branden ze aan beide zijden met nog wat andere lampen. De handleiding waar Ben twee berichten hiervoor naar verwijst, is niet (meer) actueel, die is van software versie 4, in deze ledstripchip zit versie 5 (volgens CV7). Zo brandt er van alles op F16, volgens die handleiding gestuurd door CV166 en 167, maar ik lees daar beide 0 uit.  Omdat je niet weet op welke uitgang de diverse verlichting zit, is nu ook niet te bepalen welke CV welke uitgang stuurt. Op de website van TrainOmatic is geen recentere versie te vinden. Daarnaast wil ik de functies programmeren op F13-F16 (F0-F12 zijn al bezet door andere wagons, o.a. voornoemde stam).
Ik heb 29 december daarover een mail naar Artitec gestuurd en ben ik blijde afwachting van hun reactie...

Groet, Paul
« Laatst bewerkt op: donderdag 31 december 2020, 11:14:57 door pajomaho »
Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik;
ruim 50 jaar Märklinist

leboulangeur

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #79 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 12:36:32 »

Ha Paul,

Dat van die sluitverlichting is wel gek, die doen het bij ons prima met F3/4. Ik vind het qua handleiding toch wel matig verzorgd helaas.
Gelogd

pajomaho

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #80 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 16:05:21 »

Inmiddels heb ik een reactie van Artitec uit mijn spambox gevist (Yahoo). Die weten ook niet meer. Kennelijk wordt de print kant-en-klaar geleverd door train-o-matic.
Kortom, dezelfde vraag ligt nu in Roemenië...  en zij zijn tot en met 3 januari dicht.
Ik wacht weer af.

Groet, Paul
« Laatst bewerkt op: zaterdag 02 januari 2021, 11:53:09 door pajomaho »
Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik;
ruim 50 jaar Märklinist

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #81 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 21:03:20 »

Het rijtuig is mooi, maar toch een teleurstelling: de schorten schampen de wissellantaarns en blijven daar soms ook in hangen (o.a. 5140 binnenbocht).

Met alle respect, Paul....maar dat kan je moeilijk aan het rijtuig wijten.
Een rijtuig, 1:87 rijk gedetailleerd, van nu op een infrastructuur uit de jaren 60, toen die lengteschaal nog sciencefiction was en de rijtuigen sterk ingekort waren, kán problemen geven, maar dat ligt dan m.i. wel aan die infrastructuur.

Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

Laurent

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #82 Gepost op: donderdag 31 december 2020, 23:31:30 »

Dat moge ook gewoon bekend zijn, alle langere rijtuigen hebben daar last van. Zelfs de nieuwe Motorpost van Märklin loopt tegen lantaarns aan.
Gelogd
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

1200Blauw

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • NS Tp.IVa (1968-1981)
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #83 Gepost op: vrijdag 01 januari 2021, 11:34:04 »

Mijn ervaring is dat fabrikanten anders dan Märklin geen rekening houden met M-rails. Wil je dus op M-rails blijven rijden, dan raad ik je aan ook uitsluitend Märklin-materieel aan te schaffen en zelfs dan geeft dat met het materieel dat de laatste jaren geproduceerd wordt geen garanties.

henkv

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #84 Gepost op: vrijdag 01 januari 2021, 12:24:57 »

Het rijtuig is mooi, maar toch een teleurstelling: de schorten schampen de wissellantaarns en blijven daar soms ook in hangen (o.a. 5140 binnenbocht).

Met alle respect, Paul....maar dat kan je moeilijk aan het rijtuig wijten.
Een rijtuig, 1:87 rijk gedetailleerd, van nu op een infrastructuur uit de jaren 60, toen die lengteschaal nog sciencefiction was en de rijtuigen sterk ingekort waren, kán problemen geven, maar dat ligt dan m.i. wel aan die infrastructuur.

Schortplaten waren altijd al een probleem in combinatie met de oude wissellantaarns. Om die reden had de Trix Hondekop al in de jaren zestig een aparte variant zonder schortplaten voor gebruik op Märklinbanen. En dat model was behoorlijk ingekort.
Gelogd

pajomaho

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Klein Jünkerath
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #85 Gepost op: zaterdag 02 januari 2021, 11:49:37 »

Ik heb toch diverse rijtuigen 1:87, o.a. van Piko, Bemo en ook Märklin die geen problemen geven op wissels. De Piko's hebben ook schorten, maar die zijn wellicht net iets meer naar binnen gebogen waardoor ze de wissellantaarns net missen, of ze staan misschien net iets hoger op de assen/draaistellen...

Hm, zo filosoferend, dat is misschien nog wel een idee, een ringetje in de bevestiging van de draaistellen van de Plan E zodat de bak net ietsje hoger staat. Ik heb nog niet gekeken of dat kan, maar ga ik binnenkort eens bekijken/proberen.

En veel nieuw materieel zal er niet meer bijkomen, ik kan niet verder uitbreiden en alles rijdt nu al in files over de baan... Tijd voor een (nog) grotere woning  :D

Groet, Paul
Gelogd

Jünkerath, Eifel - Tijdp. III/IV - ECoS2 + 2x ECoSBoost + 3x MS1 + 6021 + Iris + Android;  CS1R bij de Z-baan in gebruik;
ruim 50 jaar Märklinist

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #86 Gepost op: zaterdag 02 januari 2021, 12:44:53 »

 @citaat Een ringetje plaatsen maakt dat het rijtuig mogelijk gaat schommelen. Beter is de lantaarn van het wissel verwijderen.

Gr, Ben.
Gelogd

mDDM

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #87 Gepost op: woensdag 10 maart 2021, 00:18:12 »

Filmpje van Artitec na aanpassingen (klikken en alleen op YouTube te zien):



De winkeliers hebben een mailing gehad, ik aarzel om de inhoud te posten i.v.m. auteursrechten.

Gr, Ben.

Dit ziet er wel vertrouwen wekkend uit en gaat mij misschien wel over de streep trekken.
Helaas geen engels wissel in het filmpje en ook geen Roco universeel koppeling.

Na lang twijfelen toch de gok gewaagd en een heel setje van vijf gekocht met bijpassende Artitec AC-assen erbij. Inmiddels 2 rijtuigen van AC assen en Roco Universalkupplung voorzien.
Ik ben benieuwd hoe Artitec dat filmpje gemaakt heeft, want bij mij geen sprake van soepel door de wisselstraten scheuren, laat staan geduwd. Koppelingen blijven achter de puko's haken (C-rail wissels) en het A-rijtuig ontspoort doordat aan beide einden de koppelboom totaal blokkeert... Als noodmaatregel de draaistellen onder een A uit de oude serie gezet. Maar hoewel de koppelbomen van de oude oplage wel recht hangen, blijven de koppelingen met de nieuwe draaistellen toch weer achter de puko's hangen. Dat is helemaal vreemd, omdat de assen in de nieuwe draaistellen veel nauwkeuriger passen, en het draaistelframe hierdoor veel minder naar beneden zakt. Kortom, het is om gek van te worden.
Gelogd
Groeten,
mDDM

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #88 Gepost op: woensdag 10 maart 2021, 08:49:47 »

 @citaat Dat wist je toch? Zie onderstaand......

Gelezen bij de buren met als bron Artitec:

Artitec komt met een vervangende koppelboom voor de nieuwe Plan E.
Ze denken deze in c.a. 3 tot 4 maanden via de winkelier te kunnen leveren. Winkeliers hebben vandaag een officiële mail van Artitec hierover ontvangen.

Te zijner tijd komt er ook een instructie hoe deze te vervangen.
Het vervangende onderdeel zal gratis af te halen zijn bij de winkelier.


Voor wie dat wil: bonnetje bewaren dus.

Gr, Ben.
Gelogd

mDDM

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #89 Gepost op: woensdag 10 maart 2021, 23:27:12 »

Uiteraard wist ik dit. De bedoeling van die vervangende koppelboom is vooral dat ie netjes horizontaal komt te hangen, dit in tegenstelling tot de koppelbomen waarmee de rijtuigen afgeleverd zijn, die naar beneden hangen. Maar of het mechanisme dan ook niet meer blijft haken, is nog maar de vraag. Dan zouden we moeten weten waarom de huidige koppelbomen blijven haken.

Uiteindelijk heb ik vandaag twee van de vijf rijtuigen redelijk rijdend gekregen. De andere drie ontsporen, doordat aan één of beide zijden de koppelbomen blijven haken. Ik overweeg nu serieus om de hele boel terug te brengen naar de winkel en mijn geld terug te vragen.
Gelogd
Groeten,
mDDM

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #90 Gepost op: donderdag 11 maart 2021, 07:50:29 »


Ik overweeg nu serieus om de hele boel terug te brengen naar de winkel en mijn geld terug te vragen.


Ik had ze sowieso niet gekocht als ik jou was maar had gewacht op de oplossing. Je loopt het risico van beschadigingen of afbrekende delen als je zelf 10 koppelbomen moet gaat vervangen, tenzij je er wat vaardigheid in hebt. En dat heb je pas als je klaar bent is mijn ervaring. :D

Gr, Ben.
Gelogd

ACTS.zuid

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #91 Gepost op: donderdag 11 maart 2021, 10:17:06 »

 @citaat @citaat Ik heb een vraag uitgezet bij de buren, mogelijk komt er een reactie van iemand met voorkennis.
Gelogd

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #92 Gepost op: vrijdag 12 maart 2021, 20:13:16 »

De andere drie ontsporen, doordat aan één of beide zijden de koppelbomen blijven haken.

Dat blijven haken komt door aan de onderkant van de vloer uitstekende pennetjes van de bankjes.
Vijltje er over en het is opgelost. Maar dan moet je hem wel even uit elkaar halen.
Mijn stammetje van 5 stuks rijdt feilloos op mijn k-rail baan na aanpassing van koppelboom en voornoemde pennetjes weg vijlen.
Niet dus dat ik vind dat de gebreken normaal zijn voor de gevraagde prijs, maar ze zijn dus wel relatief simpel goed te krijgen.
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

mDDM

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #93 Gepost op: vrijdag 12 maart 2021, 21:32:42 »

Ik hoop dat het inderdaad alleen de pennetjes zijn en dat het dus relatief eenvoudig op te lossen is. Ik wil de rijtuigen eigenlijk nu niet uit elkaar halen, want dan moet ik het nog een keer doen wanneer Artitec de nieuwe koppelbomen geleverd heeft.
Gelogd
Groeten,
mDDM

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #94 Gepost op: vrijdag 12 maart 2021, 22:25:48 »

Hier een plaatje van de stoelpoten die uitsteken ter illustratie.
Open maken is een peace of cake hoor, de bodem van het chassis af krijgen gaat wat zwaar...dat wel  :?
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

mDDM

  • Stamgast
  • ***
  • Online Online
  • Lid sinds: 2008
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #95 Gepost op: zondag 14 maart 2021, 10:39:01 »

Ik heb gisteren de stoute schoenen aangetrokken en de A opengemaakt. De bak openmaken viel inderdaad mee, maar de vloer van het onderstel losmaken viel tegen. Volgens de plaatjes van Artitec moet je voor dat laatste onder andere twee palletjes op de balkons opzij duwen. Maar die zitten heel strak, en je moet zelf bedenken hoe je daar kracht op kan zetten, tegelijk het onderstel tegen kan houden en de vloer omhoog kan trekken. Je komt eigenlijk een hand tekort. Maar goed, met het zweet in de handen is het uiteindelijk toch gelukt.

Op de plaats waar het kortkoppelmechanisme (de koppelboom) hoort te bewegen, bleken inderdaad stoelpoten door de vloer heen te steken. Met een nagelvijltje van mijn vrouw alles netjes gladgevijld. Aan één kant vervolgens de vloer weer vastgeklikt, alleen op de kop (niet de palletjes op de balkons) om te controleren dat alles nu goed werkt. En inderdaad, de koppelboom beweegt nu soepel en blijft niet meer haken. Ik heb getwijfeld of ik het hele rijtuig weer in elkaar zou zetten, maar ik heb besloten om te wachten tot Artitec de nieuwe verdikte koppelboom gaat uitleveren. Dan hoef ik het rijtuig niet nog een keer uit elkaar te halen.

Gelogd
Groeten,
mDDM

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: Artitec NS Plan E Geheel vernieuwde oplage
« Reactie #96 Gepost op: vrijdag 07 mei 2021, 22:32:34 »

Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail
Pagina's: 1 [2]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.118 seconden met 35 queries.