Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan

Gestart door Eno2605 vrijdag 03 januari 2020, 18:42:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Toch nog even een vraag of opmerking van mijn kant: wat is nu de bedoeling van die wat onhandig in het midden liggende kruising van sporen?
Eigenlijk vond ik het van het begin af al aan niet fraai. Plaats je een stationsgebouw vanaf de rand gezien achter de sporen, dan kruisen ergens in het achterland (midden in de stad) enkele sporen elkaar. Waarom?
Zou je een station aan de rand zetten, dus met de achterkant naar 'het publiek' dan zie je niet alleen treinen van links naar rechts het station inkomen, maar midden door het centrum... Vind ik ook wat mal.
Er liggen nu zoveel lussen en driehoeken dat ik die rommel uit het midden lekker weg zou doen, dan kun je er nog een beetje zinvolle scenery omheen bouwen ook.

Groet,

Peter
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
 @citaat Of neem jouw ontwerp.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Als je in het ontwerp van NOP I de korte kruising en één van de sporen waarmee hij met het station is verbonden weg laat, kunnen de treinen nog maar één kant op keren. Er is een tweede keerlus nodig om in beide richtingen te kunnen keren.

Er zijn veel alternatieven voor die twee keerlussen, maar níet in combinatie met de brug aan de rechterkant. Vanaf die brug tot aan de korte kruising loopt het bovenste spoor naar beneden en het onderste spoor naar boven. Om vodoende ruimte te hebben onder de brug zonder dat het stijgingspercentage te hoog wordt, moet de gezamenlijke lengte van die twee sporen ruim 3 meter zijn. Dat past alleen als de keerlussen elkaar kruisen. En natuurlijk kun je zeggen dat die brug helemaal niet nodig is, maar ik vind dat hij de baan een stuk levendiger maakt.

Egon geeft aan dat NOP I goed bevalt. Als uitgangspunt voor het ontwerp voor NOP II, maar dan met beduidend meer ruimte, zou het station 'gewoon' veel langer kunnen worden (en iets minder schuin), dan is de kruising niet meer nodig. Een veel langer station vindt Egon echter niet nodig. Daarom heb ik de extra ruimte anders gebruikt: Voor de bereikbaarheid ligt er links naast het station een diepe inham, voor meer rijmogelijkheden ligt daarnaast nog een klein sporencomplex. Hoe dat precies wordt, zal de tijd leren, het is gemakkelijk aan te passen. Zo kan het een rangeerterreintje worden, maar ook een klein BW. Het ligt er maar net aan wat je wilt. En alweer voor meer rijmogelijkheden is dat rangeerterreintje via een driehoek gekoppeld aan de rest van de baan, niet via een eenvoudige verbinding met één spoor.

NOP II is niet alleen veel groter, er komt ook een schaduwstation en dat betekent een extra keermogelijkheid. De bovenbaan hoeft daarom nog maar één keerlus te hebben. Zoals het onderstaande voorbeeld laat zien, kan de verbinding vanaf het station linksvóór, via de kruising naar rechtsachter, weg. Egon heeft echter duidelijk aangegeven dat hij rijmogelijkheden belangrijk vindt. En alleen met dat extra spoor kunnen de treinen op de bovenbaan in beide richtingen keren. In het onderstaande voorbeeld moeten ze daarvoor altijd naar het schaduwstation.

Bij alle afwegingen gaat het steeds om het compromis tussen realisme en rijmogelijkheden. Bij NOP I en II ligt de nadruk op het laatste. Dat is Egon's keuze. Eentje die ik overigens goed begrijp, op mijn eigen baan is dat ook de hoofdzaak.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
 @citaat @citaat @citaat @citaat Rob,  bedankt weer voor de aanpassingen; ik ben tevreden over de opzet van het schaduw station en de klimspiraal! Zo ga ik dat deel bouwen in ieder geval.

@citaat @citaat @citaat Peter, bedankt voor je aanvullingen en bemerkingen

@citaat @citaat Bas, mooi gevonden Bas ;-)

@citaat Rob, het laatste ontwerp van de bovenbaan ziet er iets rustiger uit zonder die extra baan en spreekt me wel aan.

Heb je een idee voor als we zouden gaan voor een groter/langer station en iets minder rijmogelijkheden; en wat is iets minder....Zou er een combinatie ontstaan tussen wat Peter heeft getekeng in zijn tweede ontwerp en wat je in gedachten hebt bij dat langer station?
De kruising is voor mij niet echt noodzakelijk of kritisch.
Misschien dat ik op die manier wat meer idee krijg over andere mogelijkheden.

Ik weet niet welke andere compromissen er dan gesloten moeten worden, maar het stukje rangeren eventueel los van de rest van de baan vind ik wel leuk.

NOP I was een prima baan gegeven de ruimte die ik had!

Bij ieder nieuw ontwerp wil ik wel het schaduwstation en de spiraal houden zoals die nu is.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Het station dat Peter had getekend lijkt me best realiseerbaar. Zijn variatie op station 'Kampen' neemt een groot deel van het beschikbare oppervlak in beslag, de paarse sporen aan de linkerkant plus de driehoek passen dan niet meer. Als je wél zoiets wilt, wordt het moeilijk om het station veel groter te maken dan wat ik tot nu toe heb ontworpen.

Bij een groot station is geen ruimte voor een linker inham. Dat betekent dat je iets moet bedenken om toch bij de achterste sporen van de bovenbaan te kunnen komen. Dat wordt leunen op de baan of een toegang van onderen maken.

Buiten het station is Peter's ontwerp enkelspoor en er is nog geen aansluiting op een (dubbelspoors) helix. Het lijkt me echter niet moeilijk om die te maken, zelfs niet als je die helix plus schaduwstation al af hebt en hij bij het ontwerp dus niet zomaar verschoven kan worden. Ik vermoed dat het wél betekent dat de rechterkant van de bovenbaan heel anders moet worden.

Zoals ik het zie, is het grootste voordeel van 'Kampen' dat het meer op de werkelijkheid lijkt, het grootste nadeel is veel minder rijmogelijkheden. Om er met z'n tweeën tegelijk bezig te zijn, lijkt me dan ook lastig. De keus is aan jou.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Inderdaad keuzes en compromissen.

Ik ben wel content met het feit dat het linkerdeel tamelijk afzonderlijk van de rest van de baan wat speelmogelijkheden geeft.
En inderdaad, het is belangrijk dat we met z'n tweeen met de baan kunnen spelen; dat was een van de uitgangspunten en daar leent het linkerdeel zich prima voor.

Wellicht dat er iets op het nu onstane ruimere middendeel kan worden bijgefabriekt tov de laatste tekening van Rob, waarbij er bij het station iets bijkomt, zonder dat het te propperig wordt en een beetje zoals het middendeel van het tweede ontwerp a la Kampen. Het rechterdeel kan dan ook blijven zoals nu is getekend in het laatste ontwerp van Rob.

Voor wat betreft het bereiken van de achterste sporen heb ik ietsje extra överhang/leun ruimte" omdat het dak schui loopt en ik op een steunbalk kan leunen (die ligt wat dichterbij tov een rechte muur of wand).

Ben wel weer benieuwd wat er voor reacties zijn als ik straks in Warschau land.... ;-)
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Jongens, dit is al een veel mooier beeld, hoor! Die enkele lus geeft veel meer rust. Kun je ook nog een beetje wegwerken in de scenery en zo krijg je veel meer een modelbaan.
Als het alle treinbewegingen mogelijk maakt, die je wilt Egon, dan ben je er!
Mijn ontwerp was gewoon maar een gedachte toen je het kamperlijntje noemde. Het kan, maar hoeft zeker niet.

Groeten,

Peter
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Dankjewel Peter voor je reactie!
Ben het helemaal met je eens.
Je overdenkingen voor station Kampen zijn zeer gewaardeerd en geven ook inspiratie voor andere mogelijkheden ;-)
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Bij het voorbeeld hierboven had ik de korte kruising weggehaald en een lange rechte neergelegd. Dat was goed genoeg te laten zien wat er mogelijk is, maar die lange rechte bestaat niet echt. De sporen van de korte kruising zijn 103,3 mm lang, maar vervangen door een passtukje van die lengte kan niet want dat bestaat niet. Om het toch goed aan te laten sluiten, zijn er relatief veel passtukjes nodig.

Bij het ontwerpen zie ik het als een uitdaging om niet onnodig veel passtukjes te gebruiken. Het blijkt ook beter te kunnen, door op het achterste spoor een slanke wissel te gebruiken in plaats van een gewone. Dat vind ik sowieso al een verbetering.

Voorheen was de korte kruising het punt waar het stijgende en dalende spoor vanaf de brug bij elkaar komen, nu is dat die slanke wissel. Een bijkomend voordeel van deze oplossing is dat die twee sporen iets langer zijn, waardoor de gemiddelde stijging in die sporen iets kleiner wordt.


Nummer Geel Helix Blauw Groen Paars Totaal
24360
-
-
-
1
2
3
24236
2
-
2
2
1
7
24229
-
-
-
1
2
3
24188
36
-
6
20
16
78
24172
20
-
1
14
4
39
24094
-
-
-
2
-
2
24077
-
-
1
2
-
3
24071
1
-
-
8
4
13
24064
1
-
-
2
-
3
24912
-
-
-
4
2
6
24530
2
-
3
2
-
7
24430
6
-
3
2
-
11
24330
8
40
4
7
1
60
24315
-
-
5
10
3
18
24230
10
40
3
6
2
61
24224
11
-
1
-
3
15
24215
-
-
1
1
-
2
24207
-
-
-
-
-
-
24206
6
-
-
5
-
11
24611
9
-
1
-
1
11
24612
1
-
2
3
1
7
24624
-
-
-
-
1
1
24671
-
-
-
-
-
-
24672
-
-
-
-
1
1
24649
-
-
-
-
-
24711
-
-
-
3
-
3
24712
-
-
-
1
2
3
24771
-
-
1
3
1
5
24772
-
-
1
2
-
3
24977
-
-
-
1
10
11
24997
-
-
-
3
-
3
Totaal
113
80
35
105
57
390

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Weer goed doordacht Rob. Leuk om bij aankomst in Warschau dit plan te zien.

Dat je een meester bent in geometrie was al duidelijk en ook hier heb je weer een mooie oplossing bedacht. Ik ben er content mee zover.

Ik hoop dat het rijden over de slanke wissels goed blijft gaan. Ik weet dat het bij jou goed gaat maar heb er wisselende berichten over gelezen.

Ik denk dat ik die wissels maar nieuw bestel in plaats van gebruikte kopen.

In NOP I had je een tekening gemaakt met de hoogtes in de baan en een 3D tekening.
Zou je dat voor dit ontwerp ook willen maken?

In ieder geval bedankt zover.

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Ik heb ook wisselende berichten over slanke wissels gelezen. Dan gaat het bijna altijd over slanke boogwissels, over de rechte ben ik slechts incidenteel iets tegengekomen. Daarbij moet je bedenken dat er over goed werkende wissels niet geklaagd wordt.

Er liggen momenteel 24 slanke wissels in mijn baan, waarvan 7 boogwissels. Eén daarvan gaf in het begin ontsporingen, maar alleen met één van m'n locs en met bepaalde lange rijtuigen. Het was een nieuwe, dus ik had hem terug kunnen sturen, maar nadat ik het probleem grondig had onderzocht, vond ik een goede oplossing: na heel stevig aandrukken van de puco's was het probleem praktisch opgelost. Nog wel een klein hobbeltje bij het rijden, maar geen ontsporingen meer. Daarom heb ik hem gewoon gehouden. Met de rechte wissels heb ik nooit problemen gehad.

Als je wissels tweedehands koopt, moet je de verkoper vertrouwen als hij zegt dat ze storingsvrij zijn. Bovendien kan het nog zijn dat zijn rollend materieel inderdaad nergens last van heeft, maar één van jouw treinen wel. Nieuwe wissels kopen heeft dan een duidelijk voordeel: Zodra je ze in huis hebt, maak je er een eenvoudig baantje mee waarop je al je treinen laat rijden, over beide sporen van alle wissels en in beide richtingen. Als er dan een wissel tussen blijkt te zitten die niet storingsvrij is, kan die weer terug naar de winkel.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Dankjewel voor de toelichting!
Ik ga het zeker uitproberen en testen alvorens definitief in te bouwen.

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Bij deze hetzelfde ontwerp maar nu met hoogtes erbij.

De volledige helix is 2 x 40 rails ofwel 3 1/3 omwenteling. Met 90 mm per omwenteling is het hoogteverschil per rails 7,5 mm en van de volledige helix 30 cm. Nadat ik realistische hoogtes had bepaald voor de verbindingssporen, kwam ik er achter dat die samen nog eens 10 cm opleveren, met als gevolg dat het schaduwstation 40 cm onder het station komt te liggen. Met één omwenteling meer wordt het 49 cm, met één minder wordt het 31 cm. Aan jou de keus, alweer.

De grootste stijging zit in de binnenbocht van de helix en in het korte stukje van het gele verbindingsspoor dat onder die binnenbocht ligt: 3,27%. Ook het blauwe verbindingsspoor dat boven die binnenbocht ligt, stijgt nog met iets meer dan 3%. De buitenbocht van de helix is 2,78% en ook op de rest van de baan blijft het overal onder de 2,8%.

Als laatste heb ik nog een plaatje van de ruwbouw (volgens WinTrack). Daar kun je mooi zien hoe de verbinding tussen helix en schaduwstation een klein stukje onder die helix ligt.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hartelijk bedankt Rob, zodra ik thuis ben van de week ga ik het op mijn gemak bestuderen.
Het weekend kan ik in ieder geval verder met het bouwen van het schaduwstation.
Ik zal wat foto?s maken voor het forum in modelbaanbouw.

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - vernieuwde inzichten
Hallo beste forumleden,

k ben een poos niet actief geweest met de baan, maar het is weer tijd om op te starten. De treinhobby is voor mij meer een na- en voorjaarshobby, zodat ook andere hobbies de nodige aandacht krijgen in de zomermaanden ;-)

Het schaduwstation en de spiraal zijn gebouwd volgens het laatste ontwerp van Rob (speeltmettreintjes) en het is nu tijd voor de bovenbaan. Het framewerk en platen ben ik nu vergevorderd mee en hoop ik eerdaags klaar te hebben.

Ik heb nog weer naar het laatste ontwerp gekeken en er zitten veel (gebogen) slanke wissels in en bovendien mag de baan wat eenvoudiger worden. De slanke wissels kunnen nog wel eens wat problematisch zijn.
Om die allemaal weg te laten zal het hele plan drastisch op de schop moeten. Daarnaast realiseer ik me dat sommige van die wissels noodzakelijk blijven.

Nu is mijn vraag of iemand een ontwerp kan (zou willen) maken zonder een aantal van deze (gebogen) slanke wissels.
Ik realiseer me dat er in een eenvoudiger plan minder rails komen te liggen maar dat hoeft niet direct een probleem te zijn.

Het linker deel voor het spelen met containers/industrie en klein kopstation zou ik wel willen behouden.

Het rechter deel met de paarse lijn en lichtblauwe lijn dat naar het hoge deel van de baan gaat, zou mogen vervallen; vanuit de twee sporen in/uit de klimspiraal blijf ik dus vlak over de rest van de tafel. Dit betekent dat er een inrijspoor vanuit de helix vanaf het schaduwstation komt (buitenbocht) en een uitrijspoor naar het schaduwstation naar de bovenbaan. Die huidige aansluitingen zou ik dus willen behouden.

Boven de helix ben ik van plan een plaat te maken waarop de pc en scherm voor de treinbaanbesturing wordt geinstalleerd.

Ik ben alweer benieuwd naar jullie ideeen.

Ik kan met een nieuw aangepast plan ook een betere overweging maken wat uiteindelijk te bouwen.

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Het weglaten van de sporen boven de helix was simpel, het weglaten van meegebogen slanke wissels was van een andere orde. Na wat puzzelen ben ik er uit. Al moet ik zeggen dat ik het vorige plan mooier vind, niet in het minst door de vloeiende wisselstraten die er dankzij die meegebogen slanke wissels lagen.

Bij de driehoek heb ik 0,3° gesmokkeld. Als je het zelf wilt invoeren, sluit dan de verbinding tussen de 207 en 315 als laatste, dan is de afwijking minimaal en accepteert WinTrack het.

De randen van de baan heb ik niet allemaal aangegeven. Ik ga er van uit dat je links en rechts weer een inham maakt. Doordat het station een klein beetje schuiner ligt dan in de vorige versie, kan de rechter inham iets dieper worden, dan kun je er rechtsachter prima bij.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Hallo Rob, bedankt voor je inspanning.

Ik ben het met je eens dat het andere ontwerp mooier is en het komt op mij ook rustiger over.
Inderdaad maken de andere wissels de baan vloeiender en vooral het stationsdeel is veel beter met langere lengtes van de stationssporen.
Ook mis ik wel dat lange deel dat bovenin de baan zat.

De inhammen blijf ik nodig hebben inderdaad voor een goede bereikbaarheid van de sporen.

Zie je mogelijkheden om dan toch op enkele plaatsen (die gemakkelijk bereikbaar zijn) de slanke (bocht)wissels in te passen waardoor we richting originele ontwerp kruipen (nog steeds wel zonder het gedeelte boven de helix). Daarmee zou wellicht ook de dubbele kruising 24624 kunnen vervallen?
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Het was vooral de wisselstraat aan de linkerkant van het station die ik met meegebogen slanke wissels veel mooier vond. Al die wissels waren al prima bereikbaar, dus die heb ik gewoon weer teruggelegd. De driehoek heb ik weer iets veranderd. Dat was vooral omdat de wissels 24711 en - met name - 24712 aan de achterkant van het eerdere ontwerp vrij ver van de rand van de baan lagen. De wissels 24611 en 24612 die ik nu heb gebruikt, liggen een stuk dichter bij de linker inham. Je zult echter nog steeds op de baan moeten leunen of een mangat moeten maken om er goed bij te kunnen komen, met name bij de 24612.

In het industriegebiedje helemaal links heb ik ook weer een meegebogen slanke wissel neergelegd. Ook daar levert dat mooiere, vloeiende bochten op en je kunt er vanuit de linker inham gemakkelijk bij. Maar als je dat niet wilt, kun je dat deel van het ontwerp gemakkelijk veranderen.

Het spoor aan de achterkant vond ik ook mooi, maar, veel belangrijker, het was functioneel, het leidde immers naar het hooggelegen gebied boven de helix. Aangezien dat gebied weg mocht, zag ik nog maar weinig toegevoegde waarde in dat spoor en had ik het maar weggelaten. Nu is het weer terug. De toegevoegde waarde is nog steeds beperkt, maar is er nog wel: terwijl er een trein vanuit het station via de binnenbaan van de helix naar beneden vertrekt, kan tegelijkertijd een andere die naar boven komt via het spoor aan de achterkant het station vanaf de linkerkant binnen rijden.

Het wisselpaar helemaal rechts is dan weer nuttig zodat een trein vanuit het schaduwstation en de buitenbaan van de helix ook vanaf de rechterkant het station in kan rijden. Als die trein dan later terug wil naar het schaduwstation, kan hij links het station uit, naar de achterkant en vervolgens via het spoor met de flauwe bochten (3 x 24912) weer naar de binnenbocht van de helix toe. Als alternatief is er ook nog de driehoek. Korte treinen die aan de linkerkant het station verlaten kunnen daarmee keren en nogmaals naar het station gaan. Daarna kunnen ze via de binnenbaan van de helix naar beneden.

Omdat de hoger gelegen sporen aan de rechterkant er nu niet meer zijn, zal deze baan er lang niet zo spannend uitzien. Daar kun je weer wat aan doen door toch wat hoogteverschillen te maken, wat sporen in een tunnel te stoppen of een brug te maken, over een waterpartij bijvoorbeeld. Aan de achterkant heb je daar alle ruimte voor.

N.B. Hier en daar heb ik 0,1º gesmokkeld. Dat krijg je vaak bij het combineren van gewone en slanke wissels en wisselbochten. Als je het zelf invoert, kun je de verbindingen die ik heb opengelaten als laatste sluiten. De maximale afwijking is dan 1,3 mm.

Edit: 3D-impressie toegevoegd.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Hallo Rob,

ik ben weer verrast over de snelheid waarmee je dit soort plannen even ontwerpt en dan ook nog met al die goede verklaringen erbij.
Ik ben blij met de mogelijkheden die je aangeeft met betrekking tot de mogelijkheden voor in- en uitrijden van het station.

Dit plan ziet er een stuk beter uit naar mijn idee.

Ook die 3d tekening met de waterpartij en brug spreekt erg aan, alleen zal ik daar moeten kijken naar de hoogte van de brug. De achterkant van de baan ligt namelijk onder de schuine kant van het dak en daar loopt ook een dwarsbalk. In principe zou het moeten kunnen omdat in het originele plan daar de baan ook omhoog zou moeten gaan om het deel boven de helix te bereiken, maar dat ga ik dus opmeten.

Ik ga er vanuit dat deze baan past op de afmetingen van de eerder getekende maat met die inhammen.

Zelf heb ik geen wintrack dus kan de baan niet zelf intekenen. Kan wel een lite versie van RailModeller downloaden om daar wat mee te stoeien eventueel.

Heb je voor mij de stuklijst van deze baan zodat ik een idee heb welke rails er aangeschaft moeten worden voor dit ontwerp?
Misschien komen er nog aanvullingen maar dan kan ik alvast vooruit met inventariseren van wat er nu nodig zou zijn.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Aangezien ik niet precies weet waar de helix boven uitkomt, had ik geen moeite gedaan om de zichtbare baan zo nauwkeurig mogelijk op dezelfde plaats te leggen. Het scheelt echter maar heel weinig.

Het is maar een detail, maar die ene 24912 in de bocht tussen het wisselpaar helemaal rechts en het station beviel me niet. Zo'n flauwe bocht terwijl de rest R2 is? Dat oogt onnatuurlijk, dat is niet vloeiend. Hoe kan het beter? Wel, het draait allemaal om de hoeken. Gegeven de wisselbocht van 24,3° is er nog 77,8° te gaan tot aan (de eerste wissel van) het station. Dankzij een 24912 kan dat makkelijk, dat was ook de reden dat ik hem daar had neergelegd. Maar kan het misschien ook zonder? Het ligt niet voor de hand, maar jawel, dat kan: 11 x 24206 + 1 x 215 maakt 77,7°. Dat zijn wel héél veel korte bochtjes. Met een beetje smokkelen kan het ook: 7 x 206 + 1 x 207 + 1 x 230 = 77,4° of anders 2 x 224 + 1 x 230 = 78,6°. Die laatste is zo slecht nog niet. Niet perfect, maar er is meer dan genoeg spoorlengte om de afwijking weg te moffelen.

Er is echter een mooiere oplossing mogelijk en wel met een paar slanke wissels in plaats van gewone. Dat heb ik uitgewerkt. En omdat ik toch bezig was, heb ik nu ook nog eens nagekeken waar in het ontwerp van februari de helix precies lag en een paar verbindende sporen gemaakt. Mocht de helix straks toch wat anders blijken te liggen, moeten die verbindingen aangepast worden, maar daarvoor zijn veel mogelijkheden.


Als lengtemaat had je 440 cm opgegeven. Dit nieuwste ontwerp gebruikt daar bijna 433 cm van. Dat betekent dat er naast de railbedding links en rechts samen nog iets meer dan 7 cm ruimte over is. Hier is dat gelijk verdeeld over beide kanten. Zonodig kan het geheel iets naar rechts of links, bijvoorbeeld omdat dat beter uitkomt voor de verbindingen met de helix.

De driehoek linksboven is net iets anders dan in het plan van februari. Het spoor achteraan, langs de schuine muur, ligt daardoor 1 cm verder naar voren terwijl het station juist 1 cm naar achteren is gegaan. Het zal dus nog steeds prima boven het eerder ontworpen schaduwstation passen en de inhammen kunnen op dezelfde plaats blijven, en zonodig kan het geheel ook nog wel iets naar voren of naar achteren.


Als de verbindingen met de helix slecht uitkomen en met een beetje schuiven van de bovenbaan valt het niet op te lossen, kun je sleutelen aan de blauwe sporen totdat het klopt. Je kunt eerst iets langere of korter rechte stukken proberen. Als het daarmee niet gaat, kun je andere bochten gebruiken. Of je maakt gewoon alleen de meest rechtse blauwe verbinding en vraagt hulp voor de andere.

Het middelste stationsspoor is het kortste, maar daar past altijd nog een trein van ruim 170 cm zonder een wissel te blokkeren. Het voorste spoor is het langste, daar past een trein van zo'n 190 cm.


Materiaallijst


Nummer Groen Paars Bruin Blauw Totaal
24236
-
1
1
2
4
24229
5
-
-
-
5
24188
21
7
-
2
30
24172
16
4
-
3
23
24094
2
-
-
-
2
24077
2
-
-
1
3
24071
8
-
-
-
8
24064
1
-
-
-
1
24912
3
1
-
-
4
24530
-
-
1
2
3
24430
2
-
-
3
5
24330
3
1
-
1
5
24315
6
2
-
-
8
24230
8
2
-
-
10
24224
-
1
-
-
1
24215
1
-
-
-
1
24207
-
1
-
-
1
24206
3
-
-
-
3
24611
2
1
-
-
3
24612
3
-
-
-
3
24624
-
1
-
-
1
24672
-
1
-
-
1
24711
3
-
-
-
3
24712
2
-
-
-
2
24771
3
1
-
-
4
24772
1
-
-
-
1
24977
-
6
1
-
7
24997
3
-
-
-
3
Totaal
98
30
3
14
145



Als je zover bent dat je rails gaat aanschaffen, kun beginnen met het groene gedeelte plus wat bochten 24530 en 24430. Als eerste zou ik dan de rechterkant neerleggen, te beginnen met de blauwe verbindingssporen. Zo merk je snel of de vrije ruimte rechts naast de baan goed uitkomt (tussen de 2 en 5 cm zit je goed, vooropgesteld dat die 440 klopt). Klopt het niet, dan moet je de verbindingsporen aanpassen, te beginnen met de bochten. Als het klopt, dan verder met het slanke wisselpaar en door, helemaal naar achteren. Heb je te weinig ruimte tot de muur aan de achterkant? Dan maak je de rechte stukken van de verbindingsporen wat langer of korter, je hebt nog genoeg rails om het gewoon uit te proberen. Als je de verbindingssporen wijzigt, moet je de materiaallijst overeenkomstig aanpassen.

Nadat het rechts en aan de achterkant allemaal naar wens is, kun je bijna alle groene sporen neerleggen. Bijna, want je mist waarschijnlijk wat rails die in de verbindingsporen is beland, maar dat komt later wel.

Als het tot zover is gelukt, zou je nu moeten zien dat het bijna overal past en dat het schaduwstation goed onder de zichtbare baan ligt. Alweer bijna, het industriegebiedje ontbreekt immers nog. Je kunt dat uitproberen met wat rails die je leent van andere plaatsen op de baan. Alleen een 207 heb je misschien niet, maar omdat het er alleen om gaat of het past, kun je daar gerust een 206 neerleggen. Zo ja, dan kun je de ontbrekende rails gaan bestellen. Zo nee, dan moet er wat veranderd worden. Iets andere verbindingssporen misschien, zodat de bovenbaan in zijn geheel iets naar rechts kan? Of toch maar een iets ander industriegebiedje, zonder die meegebogen slanke wissel bijvoorbeeld?
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Ik zie net je bericht Rob op mijn telefoon en meteen maar nog even achter de Mac gekropen om het ontwerp te bekijken. Ik had al zo'n vermoeden dat je verder zou puzzelen.
De reden dat ik dat vermoedde was inderdaad het wisselpaar vanuit de helix en daarmee de bocht naar het station. Het viel een beetje uit de toon bij de andere vloeiende lijnen.
De bedachte oplossing is weer fraai.

Morgen maar eens kijken hoever de aansluitende helix sporen vanaf de muur liggen, daarmee krijg ik een beeld over het gebruik van de werkelijke breedte en of het allemaal gaat passen.

Ik had ook nog gekeken naar het tussenspoor vanaf de driehoek naar de helix.

Enerziijds lijkt het mooier om het meer parallel aan de bovenste rail te hebben, aan de andere kant is die bocht beter voor het landschappelijk idee met de brug langs de bovenzijde en de waterpartij.
Als die sporen paralleller aan elkaar zouden lopen gaat dat effect verloren.

Mocht ik geen bruggen kwijt kunnen vanwege de schuine kant dan zijn parallelle sporen bovenin wel weer mooier denk ik.

Het vorige ontwerp heb ik trouwens in RailModeller light (maximaal 50 railobjecten)  ingevoerd (dus in 3 layers van circa 50 objecten) om wat ervaring op te doen.
Het werkt relatief eenvoudig, uiteraard doordat ik niet hoef te ontwerpen maar gewoon jouw railnummers invoer ;-)
Wat een leuke optie is, is dat wanneer je een railnummer ingeeft je kan zien waar dat nummer allemaal in de baan ligt.
Met het "grid" in het programma kan ik door inzoomen redelijk nauwkeurig bekijken hoe de houten platen op maat kunnen worden gezaagd.

Morgen weer verder met het plaatwerk in ieder geval!





Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 27 november 2020, 20:50:36

Als je zover bent dat je rails gaat aanschaffen, kun beginnen met het groene gedeelte plus wat bochten 24530 en 24430. Als eerste zou ik dan de rechterkant neerleggen, te beginnen met de blauwe verbindingssporen. Zo merk je snel of de vrije ruimte rechts naast de baan goed uitkomt (tussen de 2 en 5 cm zit je goed, vooropgesteld dat die 440 klopt).


Gisteren even wat plaatmateriaal gehaald en de bovenbaan dichtgelegd voor het uitmeten.
Zoals je de sporen vanuit helix hebt aangegeven zijn ze juist. Ik had nog rails liggen vanuit het vorige ontwerp van de bovenbaan van februari (had de helix afgemaakt plus een rondje gemaakt om de treinloop te testen).
Ik heb dat stukje lichtblauwe rails voor proef langs de rechterzijde gelegd en zoals het er naar uitziet gaat het allemaal precies passen.
Er is nog 4 cm extra over omdat de lange zijnde 444cm is ipv 440.

Nu verder met de rails die ik al heb wat proefstukken neerleggen, zodat ik daarna ook het houtwerk met de inhammen kan zagen.
In ieder geval weer lekker bezig
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Mooi dat het zo goed past!

Ik zou niet meteen al het houtwerk voor de bovenbaan maken maar eerst de bereikbaarheid in de praktijk onderzoeken. Uiteraard heb ik het dan over het spoor aan de achterkant. Direct rechts naast de wissels ligt het al bijna 90 cm van de inham aan de linkerkant, tot de voorkant is de afstand nog een stuk groter. Als je dat achterste spoor, de driehoek en het voorste stationsspoor neerlegt en aansluit op de helix, kun je de bereikbaarheid in de praktijk uitproberen. Op basis daarvan kun je bepalen of je uit de voeten kunt met zonodig steunen op de baan of dat je een mangat maakt naast de twee wissels op het achterste spoor. In dat geval mag de inham links ook iets minder diep zijn.

Citaat van: Eno2605 op zondag 29 november 2020, 10:39:27Er is nog 4 cm extra over omdat de lange zijnde 444cm is ipv 440.
Dat is goed nieuws voor het industriegebiedje. Ik vind dat er al genoeg rails ligt, maar meer ruimte voor scenery is nooit weg.

Je kunt de meegebogen slanke wissel eerder in de bocht leggen, voor een langer zijspoor helemaal links (toch nog een beetje rails extra). Of je vervangt een bocht 230 door een 330, dan schuift de rest gewoon een stukje op.

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Bedankt voor de tips met het uitproberen van de bereikbaarheid!
Dat is inderdaad wel een belangrijk punt. De wissels bij de driehoek kan ik goed bij maar het achterste spoor wordt een uitdaging.
Ik ga dat eerst goed uitproberen ;-)