Aangezien ik niet precies weet waar de helix boven uitkomt, had ik geen moeite gedaan om de zichtbare baan zo nauwkeurig mogelijk op dezelfde plaats te leggen. Het scheelt echter maar heel weinig.
Het is maar een detail, maar die ene 24912 in de bocht tussen het wisselpaar helemaal rechts en het station beviel me niet. Zo'n flauwe bocht terwijl de rest R2 is? Dat oogt onnatuurlijk, dat is niet vloeiend. Hoe kan het beter? Wel, het draait allemaal om de hoeken. Gegeven de wisselbocht van 24,3° is er nog 77,8° te gaan tot aan (de eerste wissel van) het station. Dankzij een 24912 kan dat makkelijk, dat was ook de reden dat ik hem daar had neergelegd. Maar kan het misschien ook zonder? Het ligt niet voor de hand, maar jawel, dat kan: 11 x 24206 + 1 x 215 maakt 77,7°. Dat zijn wel héél veel korte bochtjes. Met een beetje smokkelen kan het ook: 7 x 206 + 1 x 207 + 1 x 230 = 77,4° of anders 2 x 224 + 1 x 230 = 78,6°. Die laatste is zo slecht nog niet. Niet perfect, maar er is meer dan genoeg spoorlengte om de afwijking weg te moffelen.
Er is echter een mooiere oplossing mogelijk en wel met een paar
slanke wissels in plaats van gewone. Dat heb ik uitgewerkt. En omdat ik toch bezig was, heb ik nu ook nog eens nagekeken waar in het ontwerp van februari de helix precies lag en een paar verbindende sporen gemaakt. Mocht de helix straks toch wat anders blijken te liggen, moeten die verbindingen aangepast worden, maar daarvoor zijn veel mogelijkheden.
Als lengtemaat had je 440 cm opgegeven. Dit nieuwste ontwerp gebruikt daar bijna 433 cm van. Dat betekent dat er naast de railbedding links en rechts samen nog iets meer dan 7 cm ruimte over is. Hier is dat gelijk verdeeld over beide kanten. Zonodig kan het geheel iets naar rechts of links, bijvoorbeeld omdat dat beter uitkomt voor de verbindingen met de helix.
De driehoek linksboven is net iets anders dan in het plan van februari. Het spoor achteraan, langs de schuine muur, ligt daardoor 1 cm verder naar voren terwijl het station juist 1 cm naar achteren is gegaan. Het zal dus nog steeds prima boven het eerder ontworpen schaduwstation passen en de inhammen kunnen op dezelfde plaats blijven, en zonodig kan het geheel ook nog wel iets naar voren of naar achteren.
Als de verbindingen met de helix slecht uitkomen en met een beetje schuiven van de bovenbaan valt het niet op te lossen, kun je sleutelen aan de blauwe sporen totdat het klopt. Je kunt eerst iets langere of korter rechte stukken proberen. Als het daarmee niet gaat, kun je andere bochten gebruiken. Of je maakt gewoon alleen de meest rechtse blauwe verbinding en vraagt hulp voor de andere.
Het middelste stationsspoor is het kortste, maar daar past altijd nog een trein van ruim 170 cm zonder een wissel te blokkeren. Het voorste spoor is het langste, daar past een trein van zo'n 190 cm.
Materiaallijst
Nummer | Groen | Paars | Bruin | Blauw | Totaal |
24236 | - | 1 | 1 | 2 | 4 |
24229 | 5 | - | - | - | 5 |
24188 | 21 | 7 | - | 2 | 30 |
24172 | 16 | 4 | - | 3 | 23 |
24094 | 2 | - | - | - | 2 |
24077 | 2 | - | - | 1 | 3 |
24071 | 8 | - | - | - | 8 |
24064 | 1 | - | - | - | 1 |
24912 | 3 | 1 | - | - | 4 |
24530 | - | - | 1 | 2 | 3 |
24430 | 2 | - | - | 3 | 5 |
24330 | 3 | 1 | - | 1 | 5 |
24315 | 6 | 2 | - | - | 8 |
24230 | 8 | 2 | - | - | 10 |
24224 | - | 1 | - | - | 1 |
24215 | 1 | - | - | - | 1 |
24207 | - | 1 | - | - | 1 |
24206 | 3 | - | - | - | 3 |
24611 | 2 | 1 | - | - | 3 |
24612 | 3 | - | - | - | 3 |
24624 | - | 1 | - | - | 1 |
24672 | - | 1 | - | - | 1 |
24711 | 3 | - | - | - | 3 |
24712 | 2 | - | - | - | 2 |
24771 | 3 | 1 | - | - | 4 |
24772 | 1 | - | - | - | 1 |
24977 | - | 6 | 1 | - | 7 |
24997 | 3 | - | - | - | 3 |
Totaal | 98 | 30 | 3 | 14 | 145 |
Als je zover bent dat je rails gaat aanschaffen, kun beginnen met het groene gedeelte plus wat bochten 24530 en 24430. Als eerste zou ik dan de rechterkant neerleggen, te beginnen met de blauwe verbindingssporen. Zo merk je snel of de vrije ruimte rechts naast de baan goed uitkomt (tussen de 2 en 5 cm zit je goed, vooropgesteld dat die 440 klopt). Klopt het niet, dan moet je de verbindingsporen aanpassen, te beginnen met de bochten. Als het klopt, dan verder met het slanke wisselpaar en door, helemaal naar achteren. Heb je te weinig ruimte tot de muur aan de achterkant? Dan maak je de rechte stukken van de verbindingsporen wat langer of korter, je hebt nog genoeg rails om het gewoon uit te proberen. Als je de verbindingssporen wijzigt, moet je de materiaallijst overeenkomstig aanpassen.
Nadat het rechts en aan de achterkant allemaal naar wens is, kun je bijna alle groene sporen neerleggen. Bijna, want je mist waarschijnlijk wat rails die in de verbindingsporen is beland, maar dat komt later wel.
Als het tot zover is gelukt, zou je nu moeten zien dat het bijna overal past en dat het schaduwstation goed onder de zichtbare baan ligt. Alweer bijna, het industriegebiedje ontbreekt immers nog. Je kunt dat uitproberen met wat rails die je leent van andere plaatsen op de baan. Alleen een 207 heb je misschien niet, maar omdat het er alleen om gaat of het past, kun je daar gerust een 206 neerleggen. Zo ja, dan kun je de ontbrekende rails gaan bestellen. Zo nee, dan moet er wat veranderd worden. Iets andere verbindingssporen misschien, zodat de bovenbaan in zijn geheel iets naar rechts kan? Of toch maar een iets ander industriegebiedje, zonder die meegebogen slanke wissel bijvoorbeeld?