Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan

Gestart door Eno2605 vrijdag 03 januari 2020, 18:42:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NOPBaan II - ideeën voor baanplannen - aanpassing hoofdbaan
Eind 2018 ben ik weer begonnen met de modelbaan en ik heb toen niet kunnen bedenken dat het virus zou zo toe slaan. Eerst het enthousiasme om digitaal te gaan rijden en vervolgens bedacht dat alles via de computer bestuurd mocht gaan worden en het nodige experimenteren met iTrain en werken met terugmelders, blokken etc.
Vandaag weer verder geïnspireerd na een super bezoek aan Michelstad! Michel, bedankt voor de gastvrijheid en zeer gezellige middag!

Eind 2018 heb ik het ontwerp van Rob (Speeltmettreintjes) gevolgd en ben zeer tevreden met die baan (NOPBaan zie afbeelding)
He diagonale station bevalt zeer goed en mijn kleinzoon is langs die zijde vaak bezig met het af- en opzetten van containers en rijden met (vracht)auto's.
Het strookje dat hij heeft is echter aan de smalle kant....hoewel hij zich uitstekend vermaakt.

Nu doet zich echter de mogelijkheid voor om te verhuizen naar een andere kamer....en daar is meer ruimte ;-)

Ik kan daar een baan maken in L vorm met de afmetingen 420cm lengte en de korte poot van 220cm.
Aan die korte zijde bestaat de mogelijkheid om een schaduw station te maken.
Ik heb inmiddels twee klimspiralen van 3 lagen met ruimte voor een dubbelspoor R2/R3 (C-rails).
Om het overzichtelijk te houden zou ik dubbelspoor willen toepassen.
Graag zou ik voortborduren op het huidige ontwerp met het diagonale station en langs die zijde ruimte om met containers en vrachtwagens te spelen.
Op de korte poot zou ik dan een rangeergedeelte willen hebben cq kopstation met wat opstelsporen (met wat meer lengte dan nu het geval is).
In eerste instantie is het prima als alleen de eerste klimspiraal zou worden geïntegreerd.

Een tweede optie is om de baan in U vorm te maken.
De lange zijde blijft 420cm
De korte zijde links kan 130cm worden en de korte zijde rechts nog steeds 220cm.

Op dit moment rij ik met NS materieel.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën ;-)

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Mooi om te lezen hoe enthousiast je bent, en helemaal mooi dat je meer ruimte krijgt :thumbup:. De ideeën die jij hebt over de bovenbaan lijken me niet te veel gevraagd, dat moet best passen.

Bij de keuze tusssen 100 of 130 cm aan de linkerkant zou ik voor het laatste gaan. In oppervlak scheelt het niet veel, maar ik denk dat beetje extra toch duidelijk waarde toevoegt. Door de grondplaat van het bestaande plan iets op te schalen, kom ik dan op de grondplaat hieronder. Je mag kiezen of je dit nu een L- dan wel U-vorm noemt. Het is maar een schets, aan de hand van een concreet plan zullen de randen ongetwijfeld weer anders komen te liggen. De achterkant zal slecht bereikbaar zijn, met name de hoek linksachter. Je zou daar een mangat kunnen maken, eventueel met een afneembaar scenerydeel erop. Of je zou kunnen zorgen dat de baan stevig genoeg is dat je er op kunt leunen om overal bij te kunnen. Sowieso is het een aandachtspunt.

Je schrijft 'Ik heb inmiddels twee klimspiralen van 3 lagen met ruimte voor een dubbelspoor R2/R3 (C-rails)'. Bedoel je dat je die al in elkaar hebt gezet? Zo ja, zitten er tussen de bochten ook rechte stukjes? Zo niet, dan zal het stijgingspercentage aan de hoge kant zijn. Een cirkel met R2 is 2749 mm lang. Voor een hoogteverschil van 90 mm is dan een stijgingspercentage van 3,3% nodig. Als je de binnenbocht alleen gebruikt om te dalen, zou het op zich nog wel kunnen, maar als je die beperking niet wilt, kun je in de klimspiraal een stukje recht spoor opnemen. Met 2 x 24172 per omwenteling extra kan het stijgingspercentage dan al naar 2,9%.

Je schrijft dat je aan de zijde van 220 cm een schaduwstation zou kunnen maken. Wil je daarmee zeggen dat het niet ergens anders kan? Zit er iets in de weg?
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Rob,

bedankt voor je antwoord, hoewel het me met jouw enthousiasme voor baanontwerpen niet helemaal verbaast dat je reageert ;-)

Met jouw ontwerp wordt het een L vorm.

De ruimte links vul je geheel op, waar ik meer een rechthoekig vlak had bedacht, zodat het een "korte rechthoekige poot" zou zijn met een lengte van 130cm (langs de zijmuur) en met een breedte die de linkerhoek bereikbaar zou houden. Want zoals je schrijft is linksachter een punt van aandacht/zorg met betrekking tot bereikbaarheid. Op de plaat klimmen lijkt me niet de beste optie.

De klimspiralen zijn volledige cirkels afgestemd op R3 als buitenbocht. De rails ligt er nog niet op vast.
Ik had in gedachten om inderdaad dalend over r2 te gaan en klimmend langs r3.
De buitendiameter van de spiralen zijn 115cm.

Ik kan het schaduwstation niet onder de lange zijde maken, omdat daar schuifdeuren zitten waarachter we spullen hebben opgeborgen.
De lange zijde is langs het schuine deel van het dak.

Dus had ik bedacht om een schaduwstation te maken aan de 220cm zijde.

Ben weer benieuwd naar de volgende ideeën.

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Betekent het hebben van schuifdeuren, dat er sprake is van een dakhelling?
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Inderdaad
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Over wat voor een dakhelling praten we dan? 45 graden, 60 graden? De te steiler de helling namelijk is, dan is er ook een overweging de baan wat hoger te maken, waardoor er mogelijk wel een schaduwstation kan komen.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
ik had gedacht de tafel op een hoogte maken van 80-85cm
Om fatsoenlijk bij de deuren te kunnen komen vrees is ik dat ik die ruimte wel nodig heb, vandaar dat ik het schaduwstation bij voorkeur aan de 220cm zijde zou willen maken.
Vanaf de grond tot de bovenkant van de deurtjes is ongeveer 65-70cm. En dan is er ook wat ruimt nodig om de spullen achter die deurtjes vandaan te halen.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
De enige manier die ik kan bedenken om de baan bereikbaar te houden zonder speciale maatregelen, is aan beide kanten een inham. Dan zal de grondplaat gaan lijken op wat hieronder staat. Misschien kan die inham links iets minder diep, maar veel schiet je daar niet mee op. Het betekent een forse beperking van de mogelijkheden, en daarbij helpt het ook al niet dat het korte pootje maar 130 cm is. Het gevolg? Hoewel 420 cm een stuk langer is dan de huidige 309 cm, veel extra ruimte levert het niet op. Een dubbelspoors baan en een station wordt heel lastig. Om die reden had ik het idee van een inham aan de linkerkant verworpen. Als je niet wilt steunen op de baan - en dat kan ik me goed indenken - blijft het idee van een mangat over. Als je dat ook niet wilt, dan zal de uitbreiding noodgedwongen bescheiden blijven. De rechterpoot is 30 langer, dat betekent dat de sporen rechts iets langer kunnen worden. En links kan er, zoals je zelf al aangeeft, een rangeerterreintje annex kopstation komen. Dat is het wel zo'n beetje.

220 cm is erg weinig voor een schaduwstation. En als de achterkant bereikbaar moet blijven, waar moet dan de klimspiraal komen? Als dat ook nog eens in de rechterpoot moet, is een schaduwstation niet meer mogelijk. Ter illustratie heb ik een cirkel R3 neergelegd op de plaats waar de klimspiraal zou kunnen komen. Zoals je ziet, is daarvoor al meer dan de helft van de rechterpoot nodig. Zonder op z'n minst een flink deel van de achterkant te gebruiken voor een schaduwstation, wordt dat een stijgspiraal naar niemandsland.

Sorry dat ik je enthousiasme wat moet dempen, maar ik vrees dat je nog eens moet nadenken wat je allemaal wilt.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Bedankt voor de aanwijzingen weer Rob.

Ik ga me nog maar eens beraden over de noodzakelijkheid van de ruimte achter de kastdeuren, zodat een gedeelte van de lange zijde benut kan worden voor het schaduwstation(netje).
Er kunnen dan in ieder geval wat meer treinen rijden en gevarieerder dan op dit moment.
Bovendien is er dan wat meer speelgelegenheid aan de rechterzijde hoop ik.

Voor links blijft het een beetje puzzelen.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Na wat wikken en wegen kunnen we de lange zijde ook gebruiken voor een schaduwstation.
Dat geeft ons dus extra mogelijkheden.

Daarnaast denk ik dat een mangat in de linkerhoek ook realistisch is.
Beter dan op de baan klimmen in ieder geval.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Ik zou het wel leuk vinden om dit voor een deel te realiseren/in te passen als rangeerterrein en kopstation.
Station Kampen is nu een kopstation.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Dit is leuk beeldmateriaal. Ook nog smalspoor.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Het is zeker een leuk sporenplan, Kampen. Emplacementen waren in de begintijd wat bescheidener dan nu.
Toch is het de vraag of het past, maar dat is juist een uitdaging!
Lekker puzzelen dus.

Groet,

Peter
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Ik ben wat aan het puzzelen geweest, maar de ruimte is inderdaad niet groot genoeg voor alle plannen. Zo vergt bijvoorbeeld dubbelspoor behoorlijk veel plaats. Daarom heb ik het oude plan als uitgangspunt genomen en het zodanig aangepast dat de grotere ruimte goed benut wordt. En hoewel ik het niet had verwacht, is het zowaar gelukt om links een inham te maken waardoor een mangat niet nodig is.

Dankzij de 220 cm aan de rechterkant is de keerlus ruimer dan voorheen. Bochten 24130 zijn daardoor niet meer nodig. De extra ruimte aan de linkerkant is gebruikt voor een rangeerterreintje. Deze paarse sporen kun je natuurlijk op allerlei allerlei manieren neerleggen. Als alternatieven denk ik aan een kopstationnetje, een eenvoudig depot of een industrieterreintje. Dit gebiedje is via een driehoek verbonden met de rest van de baan. Die extra keermogelijkheid biedt een gevariëerd bedrijf op.

De blauwe sporen zijn de laagste van de zichtbare baan, daarom is daar de aftakking gemaakt naar de klimspiraal. Hoewel de zichtbare baan enkelspoors is, zou de klimspiraal eventueel nog wel dubbelspoors kunnen worden.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Het plaatje van Kampen toont een station van maar liefst 9 sporen naast elkaar, waarvan 3 doorgaande. Het station in het bovenstaande ontwerp heeft alleen 3 doorgaande sporen. Daar kunnen nog wel enkele kopsporen bij, maar hoe meer rails, hoe minder ruimte voor scenery en het zal in de verste verte niet op Kampen lijken. Daarvoor heb je véél meer ruimte nodig. Om te laten zien wat ik bedoel, staat hieronder een alternatief ontwerp met twee extra kopsporen voor het station. De bereikbaarheid van de achterste sporen wordt er niet beter op. Ik heb de grondplaat gelijk gelaten, zodat je kunt zien wat het verschil is. Mede door deze extra sporen ligt het nu behoorlijk vol. Dat zal niet iedereen mooi vinden, maar ik denk dat het zo nog best kan. Méér sporen zou ik echter te veel van het goede vinden.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Bij deze baan past bijvoorbeeld het onderstaande schaduwstation. Alle opstelsporen liggen aan de voorkant zodat je er goed bij kunt komen.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Rob,

bedankt voor het maken van je plannen! Super!

Ik had al een vermoeden dat Kampen niet zou lukken en die had ik deels eventueel bedavjy voor de 220 zijde. Deels kopstation en deels rangeren/goederen verlading.

De twee extra sporen aan het station vind ik wat teveel van het goede; de ervaring leert dat mijn kleinzoon graag langs die kant speelt met het af- en opladen van containers en autootjes dus die ruimte zou ik graag daarvoor benutten. Wellicht is er ruimte voor 1 extra spoor voor goederenverlading en een weg voor vrachtwagens.

Jammer dat een tweebaans baan niet mogelijk is; het had het rijden iets eenvoudiger gemaakt als je samen aan het rijden bent.

Hoe zou het schaduwstation eruit zien als er een dubbelspoor is in de klimspiraal? Ik zou dan langs 230 kunnen dalen en met 330 omhoog.

Nogmaals bedankt en geeft weer stof tot nadenken ;-)
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Een enkel- of dubbelspoors klimspiraal heeft waarschijnlijk geen grote gevolgen voor de opstelruimte in het schaduwstation. Het grote voordeel van dubbelspoor is dat er tegelijk treinen kunnen stijgen en dalen: met enkelspoor moeten ze op elkaar wachten, met dubbelspoor niet. Grote nadelen van dubbelspoor zou ik niet weten. Klein nadeel is dat er meer rails voor nodig is, maar vergeleken met de kosten van het schaduwstation valt dat best mee. Voor een (veel) groter schaduwstation zou de inham aan de linkerkant moeten wijken, dan zou daar toch een mangat moeten komen.

Ik ben nog aan het nadenken over een mogelijkheid om toch een gedeelte dubbelspoor te maken, en dan met name de verbinding tussen het station en de klimspiraal. Dan is het ook veel logischer om de spiraal dubbelspoors uit te voeren. De uitdaging zit hem er in dat ik de stationssporen níet korter wil maken.

Om met z'n tweeën tegelijk te rijden, zie ik genoeg mogelijkheden. De één kan zich bezighouden met goederentransport, veel rangeren, koppelen en ontkoppelen, en af en toe verplaatsingen van de kopspoortjes van de gebieden links en rechts. Voor de ander blijft het personenvervoer over, met steeds andere treinen tussen schaduwstation en bovenbaan en weer terug. Vooral in het station is het oppassen geblazen, daar komen immers alle treinen. Maar dat is bij dubbelspoor niet anders.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Het wordt natuurlijk heel anders, maar ik ben eens met het sporenplan van Kampen aan de gang gegaan.
Gecomprimeerd en (hopelijk) met behoud van de essentie, past er wel iets aardigs op het beschikbare oppervlak. Met handig gebruik van gebouwen en eventueel achtergrondcoulissen, kunnen dalende en stijgende sporen naar het schaduwstation geleid worden.
Ik heb gewoontegetrouw K-rail gebruikt omdat dat lekker werkt in Scarm en omdat je er realistischer verlopende sporen mee kan leggen.
Er is wel een modelbaan van te fabriceren met enige fantasie, maar dan moeten dubbelsporige 'hoofd'-lijnen, helixen en andere spaghetti wel achterwege blijven.

Ik hoop dat mijn bijdrage iets aan je plannen toevoegt. In elk geval veel plezier met puzzelen en plannen!

Groet,

Peter
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Peter,

Bedankt voor het meedenken in de richting van het Kamperspoor. Het ziet er overzichtelijk uit en de scenery moet een groot gedeelte opvullen in je plan.
Ik zou een deel van het Kamper spoor het liefst in de rechter of linker zijde hebben, maar realiseer me dat concessies gedaan moeten worden....

Meer stof tot nadenken en puzzelen maar dat hoort erbij.

Mvrgr
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Egon,

Je kunt nog denken aan het weergeven van een enkele 'landmark' ergens langs de lijn. Of een aansluiting van een karakteristieke fabriek uit de buurt.
Dat geeft nog wat extra leven. Ik wilde alleen laten zien dat je het station, locloodsen (voor 50%) en het haventje best kwijt kunt!

Succes met verder denken. Kom ik nog wat tegen, dan laat ik het wel horen.

Groet,

Peter
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Uitgaand van het eerdere ontwerp is het gelukt om de baan op een paar belangrijke trajecten dubbelspoors te maken. Zo zijn er meer mogelijkheden om met verschillende treinen tegelijk te rijden.

De bovenbaan
Hoofddoel was het verdubbelen van de verbinding tussen schaduwstation en bovenbaan. De enkelsporige helix in het vorige ontwerp was al R3, daar past natuurlijk ook een dubbelsporige helix R3/R2. Voor een dubbelspoors aansluiting op de bovenbaan moest echter de wisselstraat aan de rechterkant van het station op de schop, met als extra uitdaging dat het station niet kleiner zou moeten worden. Zomaar wat opschuiven was ook lastig, want zou er dan nog wel genoeg plaats overblijven om helemaal links nog iets interessants te ontwerpen? En alsof dat nog niet genoeg was, wilde ik in de doorgaande sporen ook nog eens de krappe bochten R1 vermijden. Daarmee vielen de boogwissels 24671/24672 af.

De uiteindelijke oplossing is een compacte combinatie van slanke boogwissels en gewone wissels helemaal rechts (de blauwe sporen). Het station is 3º gedraaid, anders kwam het niet goed uit, en de parallelafstanden zijn een beetje anders. Dat betekende uiteraard dat de rest van de baan ook opnieuw ontworpen moest worden, maar het bedenken van deze wisselstraat bleek uiteindelijk de sleutel.

Aan de linkerkant van het station ligt ook een heel kort stukje dubbelspoor, zij het dat de buitenbocht niet is verbonden met het achterste stationsspoor. Desondanks heeft dat dubbelspoor een belangrijke functie: de route tussen het linker rangeergebied en de voorste stationssporen is nu helemaal gescheiden van de routes van en naar het achterste stationsspoor.

Met de (paarse) sporen links en rechts kun je van alles doen. Ik heb ze iets anders gelegd om wat ideeën aan te reiken. Rechts blijft het veel te krap voor iets als Kampen, maar een (heel ander) kopstation zou daar wel passen. De ruimte links is daar te klein voor, maar een rangeergebiedje of een heel klein depot past daar nog wel.

Dankzij de beide inhammen denk ik dat bijna de hele zichtbare baan redelijk tot goed bereikbaar is, met als uitzondering het gebied achteraan, bij de slanke wissel en de korte kruising. Met een mangat, bijvoorbeeld afgedekt met een uitneembaar stuk scenery, kun je dat verbeteren. En natuurlijk kun je ook die inhammen deels afdekken met afneembare scenery, dan heb je daar extra mogelijkheden om de baan aan te kleden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een haventje op een deel van de linker inham?

Het schaduwstation
Het schaduwstation is groter geworden. Dat komt vooral doordat de linker wisselstraat al in de bocht begint, wat weer mogelijk is doordat de zichtbare baan een iets andere, grotere grondvorm heeft. Die andere wisselstraat levert duidelijk langere opstelsporen op. En door die grotere grondvorm past er nog een extra opstelspoor voor, al ligt misschien het achterste kopspoor nu te ver van de rand om nog goed bereikbaar te zijn, dan zou dat helaas niet zinvol zijn.

Als je de klimspiraal bijna 2,5 keer rond laat gaan, kun je zo'n 35 cm vrije ruimte boven het schaduwstation bereiken. Daamee denk ik dat de bereikbaarheid goed genoeg is. In verband met het omloopspoor helemaal achteraan zou ik de onderkant van de baan open houden, dan kun je er zonodig bij.

Krappe bochten?
Bijna alle bochten zijn ruimer dan R1, en de paar krappe bochten die er wél zijn, liggen op onbelangrijke plaatsen. In de bovenbaan is dat één boogwissel 24672, in het linker rangeergebied. In het schaduwstation heeft alleen het voorste opstelspoor een paar bochten R1. Zo is de baan prima bruikbaar voor rollend materiaal dat minstens R2 nodig heeft. Als je toch graag de andere boogwissels wilt gebruiken die je al hebt, kan dat bijvoorbeeld door de rangeergebieden te veranderen.


NB: Door de mix van slanke en normale wisselbochten (24,3º en 12,1º) ontstaan afwijkingen van 0,1º. Daar merk je bij het leggen van de sporen helemaal niets van, maar in een ontwerprogramma moet je keuzes maken waar met die afwijkingen moet worden gesmokkeld. In het plaatje van de bovenbaan heb ik op drie plaatsen de rails niet aan elkaar geklikt. Dat zijn de plaatsen die ik als laatste heb gesloten en daarmee past het.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Rob,
Eerst hartelijk bedankt voor deze uitgebreide verklaring en het nieuwe baanplan.

Ik moet het even op me laten inwerken en goed bestuderen. Ik zit op dit moment in Zweden maar ik wilde wel in ieder geval even een snelle reactie geven.

Je hebt er weer veel werk in gestoken en daarvoor wilde ik even mijn waardering uitspreken!

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 12 januari 2020, 23:25:09
Het wordt natuurlijk heel anders, maar ik ben eens met het sporenplan van Kampen aan de gang gegaan.
Gecomprimeerd en (hopelijk) met behoud van de essentie, past er wel iets aardigs op het beschikbare oppervlak. Met handig gebruik van gebouwen en eventueel achtergrondcoulissen, kunnen dalende en stijgende sporen naar het schaduwstation geleid worden.

Hallo Peter, ik vind het een mooi ontwerp alleen voor dit moment denk ik nog wat te summier om de nodige speelmomenten/speelkanten te creëren voor mijn kleinzoon en mijzelf.
Ik hou het zeker in gedachten!!
Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Citaat van: speeltmettreintjes op dinsdag 14 januari 2020, 10:06:45
Uitgaand van het eerdere ontwerp is het gelukt om de baan op een paar belangrijke trajecten dubbelspoors te maken. Zo zijn er meer mogelijkheden om met verschillende treinen tegelijk te rijden.

Hallo Rob,
zoals al eerder gemeld is dit weer een zeer uitgebreide reactie geworden waarbij je behoorlijk wat hebt gepuzzeld!
Ik heb een vraag ten aanzien van het schaduwstation.
Mijn kleinzoon schuift graag de stoel iets onder de schuine zijde bij de huidige baan, omdat hij dan wat dichter bij de tafel zit en makkelijker kan spelen.
In dit ontwerp zitten daar de buitenste sporen van het schaduwstation.
Zouden de laatste twee buitenste opstelsporen weggelaten kunnen worden, zodat hij toch iets dichter bij de bovenbaan kan zitten.
Twee sporen is niet veel qua diepte, maar het helpt een beetje.

Dan een andere vraag: heb je een lijst van alle rails die nodig zijn voor het huidige schaduwstation zoals je hebt getekend en een lijst met rails als die twee buitenste opstelsporen eruit vallen (voorlopig).

Wat op de huidige baan toch een beetje lastig is voor mijn kleinzoon is de rechter poot met het kopstation/rangeerdeel.
Omdat de trein in een boog om dat terrein heen rijdt is het lastig bereikbaar, ook omdat het verhoogd ligt. Is daar een andere oplossing voor mogelijk denk je?
Ik realiseer me dat het een ander ontwerp (of wellicht onmogelijk) is, maar wie weet heb je nog iets creatiefs in gedachten.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Iets weglaten is natuurlijk geen probleem. Als jouw kleinzoon vlak bij de baan zit, moet je wel een stevige rand bouwen ter bescherming van het schaduwstation, zodat hij niet met z'n benen de treinen omver stoot.

Bij deze een materiaallijst voor de gele sporen van het bovenstaande schaduwstation:

nummer aantal
24236
1
24229
4
24188
37
24172
33
24094
2
24077
1
24430
4
24330
4
24230
11
24224
7
24206
2
24130
2
24611
10
24612
2
24977
2

Minus de voorste twee opstelsporen krijg je het onderstaande schaduwstation, met als materiaallijst:

nummer aantal
24236
1
24229
2
24188
34
24172
23
24094
2
24077
1
24430
2
24330
4
24230
11
24224
6
24206
2
24611
7
24612
1
24977
2

Als je op een gegeven moment meer opstelruimte nodig hebt, kun je eventueel die voorste sporen alsnog toevoegen.

Om de grote boog in de rechterpoot beter bereikbaar te maken, weet ik zo gauw geen oplossing. Het moet nu eenmaal een grote boog zijn omdat er hoogte gewonnen moet worden voor de brug. Ten opzichte van je huidige baan wordt de bereikbaarheid van het spoor helemaal rechts nog wat minder omdat de klimspiraal er ook nog ingepast moet worden. Boven de verborgen sporen helemaal rechts, kun je een afneembaar stukje scenery maken. En de klimspiraal kun je van onderen open laten, zodat je (of jouw kleinzoon) er van binnenuit bij kunt komen.

De sporen bovenop de rechterpoot mogen natuurlijk wél anders liggen. Dichter bij de rand maakt het natuurlijk wat makkelijker voor korte armpjes. Zolang de sporen maar binnen de grote boog blijven, kun je ze leggen zoals je maar wilt.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Rob,

bedankt voor het toesturen van de stuklijsten.
Ik heb al redelijk wat ingeslagen in Houten vandaag.

Je hebt gelijk voor wat betreft de afscherming van de rand van het schaduwstation. Hij wordt al wat ouder dus het is op den duur wat gemakkelijker om hem ervoor te behoeden dat dat gebeurd. Maar voorkomen is beter dan genezen. Ik ga eerst maar eens beginnen met het opruimen van de kamers en de ruimte voor de treinbaan vrijmaken.

Als de treinen via de binnenbaan in de klimspiraal (over de 24230 rails) naar het schaduwstation afdalen, hoe komen ze dan in de kopsporen terecht in het schaduwstation? Of zie ik iets over het hoofd?

Denk je dat je iets zou kunnen bedenken om meer rijlengte te verkrijgen langs de lange kant van de baan? Met wat langere treinen zou dat een mooier gezicht zijn denk ik.

Groetjes,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Op zich is het best duidelijk dat de plannen een heel andere kant opgaan, maar mij liet het plannetje rond Kampen niet helemaal los.
Ik heb er nog wat aan doorgepuzzeld en ik denk dat het mogelijk is nog iets meer toe te voegen en de sporen naar het schaduwstation onder het vlakke Nederlandse maaiveld te laten verdwijnen door holle ruimtes onder een aantal gebouwen te gebruiken voor de dalende of stijgende sporen.Rechts in de bocht heb ik een fabrieksterrein neergezet. Ik heb niet echt goed gezocht naar een langs het Kamperlijntje bestaande industrie, maar ik heb gewoon een paar dozen en een schoorsteen neergezet. Een baksteenfabriek zou misschien best passen.
Voor de liefhebbers zal ik maar zeggen.

Groeten,

Peter
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Peter,

ik waardeer het meeedenken zeer!
Het plan is inderdaad wat uitgebreider met die extra industrie.
Ik weet dat er langs de Kamperlijn haltes zijn gemaakt (en weer afgebroken) met een extra spoor om goederen te verladen, voornamelijk voor de landbouw en vee.

Ik heb een blad dat gaat over het ontstaan van het Kamperlijntje en het materieel dat er gereden heeft.
Er staan zelfs Duitse locs gerangeerd.

@citaat @citaat

Rob en Peter,
ik ben met het vrijmaken begonnen van de ruimte waar de baan zou kunnen komen; wat een verhuizing zeg ;-)
Mijn werkkamer is inmiddels deels een georganiseerde chaos van dozen en andere zaken.

Als ik uitga van een basishoogte van de baan van 80cm en een vrije ruimte van 20cm (voor de stijgende sporen achteraan van het midden tot de rechterzijde) op het laagste deel van het schuine dak, dan kom ik de volgende maten uit:

Lengte 440cm
Rechterzijde 240cm
Linkerzijde 150cm (eventueel op te rekken tot 160cm)

Het zijn niet veel extra cm's maar iedere cm telt heb ik weleens begrepen ;-)

Het schaduwstation hoeft van mij niet groter te worden....tenzij er zwaarwegende factoren zijn.

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Mooi dat de kamer iets groter blijkt te zijn.

Citaat van: Eno2605 op zaterdag 18 januari 2020, 22:40:28Als de treinen via de binnenbaan in de klimspiraal (over de 24230 rails) naar het schaduwstation afdalen, hoe komen ze dan in de kopsporen terecht in het schaduwstation? Of zie ik iets over het hoofd?
Niet, je ziet niets over het hoofd. Die kopsporen zijn alleen bruikbaar voor keertreinen die zowel stijgen als dalen via de buitenbaan. Binnen deze opzet is het niet goed mogelijk om ze linksvoor te verbinden met het omloopspoor zonder flink wat lengte in te leveren of bochten R1 te gebruiken in dat omloopspoor, daarom heb ik er maar een paar kopsporen van gemaakt. Met vijf doorgaande sporen vond ik dat niet zo'n probleem. Als het er nog maar drie zijn, heb je wel een punt, daar had ik niet bij stil te staan.

Om de kopsporen wél te verbinden met beide sporen van de spiraal, moet het iets anders. Ik heb weer wat gepuzzeld en de resultaten staan hieronder. Omdat drie doorgaande sporen nogal weinig is, heb ik het bij één kopspoor gelaten, het andere heb ik met bochten R1 verbonden. Zoals je weet, gebruik ik die liever niet, maar in dit geval hebben ze duidelijk meerwaarde. Ik heb trouwens een truc uitgehaald, een handigheidje om te weten voor het geval je zelf ook aan het puzzelen gaat: ik heb de spiraal in zijn geheel wat gedraaid (11,4 graden om precies te zijn) zodat hij gunstiger ligt om twee paar overloopwissels op te nemen in de korte verbinding tussen de spiraal en het schaduwstation. Die draaiing moet natuurlijk weer ergens gecompenseerd worden en dat heb ik in de verbinding tussen bovenbaan en klimspiraal gedaan door middel van een aantal rails 24224.

Materiaallijst
nummer aantal
24236
3
24229
4
24188
15
24172
44
24094
1
24064
1
24977
1
24530
2
24430
2
24330
1
24230
10
24224
5
24206
1
24130
6
24611
9
24612
2


CiteerDenk je dat je iets zou kunnen bedenken om meer rijlengte te verkrijgen langs de lange kant van de baan? Met wat langere treinen zou dat een mooier gezicht zijn denk ik.
Bedoel je hiermee de zijkant van 240 cm of de achterkant van 440 cm?

Bij lange treinen moet je overigens wel oppassen als je een R2/R3 klimspiraal wilt gebruiken. Het maakt wel wat uit of een loc een trein van 1,5 omhoog moet slepen of eentje die nog een meter langer is. Dat is heel wat extra gewicht om naar boven te trekken. Voordat je een complete baan bouwt, raad ik aan om eerst een testopstelling te bouwen voor jouw klimspiraal en dan maar eens uitproberen of de treinen boven komen. Of je maakt hem wat ruimer, hetzij R3/R4 dan wel R2/R3 met rechte stukken. Zeker nu de rechterkant 240 cm mag zijn, past dat best.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Rob,

Mooi plan weer :thumbup: maar is het niet mogelijk om het om het bovenste spoor via een wissel aan te sluiten op het onderste spoor ?
Omdat de trein anders achteruit moet rijden om weer deel te nemen aan de dienstregeling wat weer de dienstregeling ophoud omdat hij achteruit moet rijden doormiddel van een wissel kan alles blijven doorrijden.

Groet Michel
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
 @citaat
Dat is zeker mogelijk en daar had ik ook wel naar gekeken, maar dan wordt het wel een heel kort opstelspoortje. Nu is het 142 cm, daar blijft dan nog 121 cm van over, ofwel effectief één meter want vlak bij de wissels kun je natuurlijk geen trein parkeren. Dat leek mij geen verbetering, daarom heb ik dat niet gedaan. Desondanks goed dat je het noemt: zo kan Egon zelf beslissen of hij zo'n kort opstelspoor nog bruikbaar vindt.

Achteruit rijden zie ik als een beperkt bezwaar. Zo'n kopspoortje zou ik voornamelijk voor keertreinen gebruiken:


Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Erg fijn dat meedenken van de forumleden!
Wordt zeer op prijs gesteld door mij.

ik had wel bedacht dat als ik het kopspoor zo zou gebruiken als Rob getekend heeft, dat het dan inderdaad voor een keertrein zal zijn.

Verder zullen de treinen geen 2,5 meter lang worden hoor (zeg ik nu zonder kristallen bol). Ik vind het alleen mooier dat als een trein 1,5 meter zou zijn, dat ie dan iets langer in beeld is.

CiteerDenk je dat je iets zou kunnen bedenken om meer rijlengte te verkrijgen langs de lange kant van de baan? Met wat langere treinen zou dat een mooier gezicht zijn denk ik.
Bedoel je hiermee de zijkant van 240 cm of de achterkant van 440 cm?
[/quote]
Ik bedoelde de lange zijde van 440cm aan de achterkant.

Citeer
Bij lange treinen moet je overigens wel oppassen als je een R2/R3 klimspiraal wilt gebruiken. Het maakt wel wat uit of een loc een trein van 1,5 omhoog moet slepen of eentje die nog een meter langer is. Dat is heel wat extra gewicht om naar boven te trekken. Voordat je een complete baan bouwt, raad ik aan om eerst een testopstelling te bouwen voor jouw klimspiraal en dan maar eens uitproberen of de treinen boven komen. Of je maakt hem wat ruimer, hetzij R3/R4 dan wel R2/R3 met rechte stukken. Zeker nu de rechterkant 240 cm mag zijn, past dat best.

Ik zie dat je de 224-ers hebt ingepast in de klimspiraal. Ik heb in totaal 6 ronde spiralen die zijn afgemeten voor de R2/R3 bochten
Je advies om eerst te gaan proefrijden ga ik zeker toepassen.

Straks maar even aan de gang met wat rails neerleggen om een indruk te krijgen van de ruimte die het gaat innemen allemaal.

Puzzelen weer en het gaat allemaal alweer sneller dan gepland.....

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Citaat van: Eno2605 op zondag 19 januari 2020, 15:53:46Ik zie dat je de 224-ers hebt ingepast in de klimspiraal.
Niet in de spiraal zélf hoor, alleen in de verbindingssporen. Overigens kun je wel van tevoren een spiraal bouwen, je weet pas hoeveel omwentelingen je nodig hebt als je een plan hebt. Bij wat ik zoal ontwerp is het puur toeval als dat op een rond getal uitkomt.

Je schrijft dat je de bovenbaan op ongeveer 80 cm hoogte wilt hebben. Bij dit ontwerp denk ik dan aan 1 5/12 omwenteling (dus exclusief de 224'ers). Bij 90 mm hoogteverschil per omwenteling levert dat 127,5 mm op. Maar dat is niet alles: vanaf het station moeten de blauwe sporen al behoorlijk dalen, eerst om onder de brug door te gaan en daarna om te zorgen dat er voldoende ruimte boven de helix is voor de groene en paarse sporen die daar boven liggen. Op de grens van de blauwe en oranje sporen moet de rails ongeveer 90 mm gedaald zijn. Tenslotte moeten aan de onderkant de kleine stukjes gele sporen die onder de helix liggen nog wat verder dalen, om overal 90 mm onder de sporen van de helix te blijven. Pas als ze niet meer onder de helix liggen, mogen de gele sporen vlak liggen. Alles bij elkaar opgeteld levert dat zo'n 23 cm hoogteverschil op tussen station en schaduwstation. Een paar cm méér kan gemakkelijk, door de gele sporen tussen helix en schaduwstation toch nog wat verder te laten dalen. Een paar cm minder is heel wat lastiger.

Misschien duizelen alle getallen je nu een beetje, maar waar het om gaat is dat je voldoende ruimte onder het schaduwstation moet hebben om er van onderen bij te kunnen komen. Een absoluut minimum kan ik je niet geven - het ligt er ook maar net aan hoe lenig je bent - maar met het hoofdstation op 80 cm komt het schaduwstation dus niet hoger dan 57 cm. Een paar centimeter lager gaat waarschijnlijk ook nog wel, maar nog eens 9 cm lager lijkt me onwerkbaar. Als je dus een extra onwenteling in de spiraal zou willen, zou de bovenbaan omhoog moeten.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Ik dacht eraan om eventueel meer omwentelingen te nemen zodat de ruimte tussen bovenbaan en schaduwstation wat ruimer wordt, zodat ik er eventueel tussen kan komen.
Met het ouder worden zal de lenigheid zeker niet toenemen.
De huidige baan ligt ook op die 80cm hoogte en ik was ervan uit gegaan dat de lichtblauwe sporen ook op het niveau van de hoofdbaan zou liggen en aan zou sluiten op de spiraal die vanaf dat niveau naar beneden zou gaan.

Als de baan hoger komt te liggen zal de diepte wat minder worden dan de 240 cm rechts en de 150cm links in verband met het schuine dak.
De ruimte tussen de bovenbaan en het schuine dak zou rond de 20cm moeten zijn in verband met het stijgen van het spoor langs de achterkant.

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Dit is een heel slimme oplossing Rob.  :thumbup:
Ik voelde al rugpijn bij die 130 breed. Die inham lost dit slim op. Ook het gebruik van een pendelspoor is ruimtebesparend. Zelf heb ik zoiets ook bovengronds tussen 2 stations toegepast. Geeft ook een leuk effect.
Met stations en perrons is het schipperen, dus niet teveel. Je hebt voor een realistisch effect minimaal 67 mm breedte nodig, anders is er geen standaard perrondak bruikbaar.
Scenery zal idd wel een uitdaging worden, maar door met wat coulisses dmv bomen of hoge struiken te werken los je dit weer wat op.
Maar een goed rijdende baan met goed lopend treinverkeer is essentieel. Anders is de lol er (bij mij!) snel af.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Denk aan een geluiddempende ondergrond! (En die lijmen met contactlijm. Wat ik deels niet heb gedaan  :-()

(Ahum.. Ik zal eens beginnen met mijn baan ook eens Op het forum te zetten. :D ;))
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
 @citaat
Harry bedankt voor de reactie en Rob is een meester in het bedenken van leuke en zinvolle oplossingen!
Met scenery gaan we ook pas later aan de gang en zoals je zegt moet eerst de baan goed lopen.
De dempende laag wordt weer XPS.

@citaat @citaat @citaat
Rob, ik heb bedacht dat het eenvoudiger is voor de hele aansturing om het dalende spoor (230) alleen te gaan gebruiken om het schaduwstation te bereiken en het klimmende spoor (330) alleen te gebruiken voor het uitrijden naar de bovenbaan via de klimspiraal. Ik denk dat dan ook het schaduwstation wat simpeler kan; omrijden langs de wand over een enkel spoor en dan vanuit de linkerzijde het schaduwstation inrijden.
Het kopspoor wordt dan ook een opstelspoor. Het uitrijden gaat dan direct richting het klimdeel.
Zou je iets kunnen uitvogelen? (trouwens een domme vraag.....gezien jouw oplossingsgerichte ontwerpen  ;)

Het schaduwstation kan trouwens circa 20cm dieper, omdat de bovenplaat zo'n 20 cm naar voren ligt in verband met het schuine dak en een balk. De bovenbaan ligt 20 cm onder de balk wat voldoende ruimte geeft. Als de hele bovenbaan zonder stijgingen (ivm kruising van de sporen aan de rechterzijde) zou zijn dan kan de bovenbaan circa 10cm hoger komen te liggen.

Ben toch wel benieuwd of er een dubbelspoor helemaal naar links zou kunnen lopen, waarbij er dan een ruimte in plaat gemaakt zou moeten worden om daarin te staan om de linkerhoek te kunnen bereiken. Daarmee zou het rangeerdeel links wel aangepast moeten worden of zelfs vervallen. Ik heb even een cirkel van de klimspiraal op de vloer gelegd en qua ruimte zou het moeten kunnen.

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Een goed idee Egon om het schaduwstation simpel te houden. Zelf heb ik in de spiraal met bochtwissels een baanwisseling mogelijk gemaakt. Dit ivm het Zwitsers te kunnen rijden.
In principe zijn wissels potentiële storingskansen (ontsporen, aandrijving, wisseltong)
Zoals ik schreef is het voor de capaciteit ook beter om steeds via hetzelfde spoor in en uit te rijden. (Tenzij je SBB en DB wilt rijden :important:)
Maar verder vind ik het een mooi en bruikbaar ontwerp.

Misschien het ontwerp nu ff in dummy in I-train laten rijden (kan in Koploper) om te zien of alles lekker loopt.

Ik zou al ?jeuk? aan de handen krijgen :P :D

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Harry,

ik ga vooralsnog geen Zwitsers rijden of DB. Vind het allemaal schitterende modellen maar voorlopig alleen NL. Hoewel ik bij het Kamperlijntje zag dat daar ook DB locs stonden vroeger.

Verder heb ik wat hout ingekocht en ben bezig geweest met de klimspiraal en dat ziet er niet verkeerd uit.
Zodra het schaduwstation definitief is ga ik beginnen met de bouw daarvan, wisselaandrijvingen aansluiten, bezetmelders plaatsen en testen.
Ook voer ik dan dat deel in in iTrain.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Bij deze een nieuwe bovenbaan, gebruikmakend van de extra decimeters. De grote lijnen zijn hetzelfde gebleven, maar er zijn veel details veranderd. De hoek van het station ten opzichte van de achterkant van de baan is 24,3° geworden om de grotere maat van de kamer goed te benutten.

De belangrijkste functionele verschillen zijn dat de stationssporen langer zijn en dat het middelste stationsspoor aan de linkerkant beter is verbonden. Een trein kan nu van dat stationsspoor naar links vertrekken via de binnenbocht, terwijl tegelijkertijd een andere trein vanaf het linker industrieterreintje naar het voorste stationsspoor kan rijden.

De helix begint waar de blauwe sporen ophouden. Doordat het station groter is, zal ook het schaduwstation iets groter worden, maar daar moet ik nog naar kijken. Het blijven wel vijf opstelsporen en ook de hoek van 24,3° zal blijven. De wisselstraten zullen echter anders worden, al is het maar omdat de rechterpoot van 240 cm de mogelijkheid bood om de helix wat op te schuiven.

Als je het ontwerp zelf gaat invoeren, kun je het beste de twee geel gemarkeerde wissels aan de achterkant als laatste neerleggen. Omdat er namelijk zowel normale als slanke wisselbogen gebruikt zijn, moet er hier en daar 0,1° gesmokkeld worden. Als je dat op een willekeurige plaats doet, kunnen de afwijkingen wat groter uitvallen dan de bedoeling is.

Wordt vervolgd.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Rob,

dat heb je weer mooi gemaakt, hartelijk bedankt daarvoor!
Het blijft verwonderlijk hoe je met de ruimtes weet om te gaan.

Ik denk niet dat ik zo snel het ontwerp zelf ga bewerken, het laptopscherm van iets van 10" is daar veel te klein voor.

Voor het schaduwstation zou ik graag dezelfde diepte vanaf de voorkant van de baan willen aanhouden, echter aan de achterzijde heb ik dus een krappe 20 cm meer.
Dit betekent dus dat mijn kleinzoon ietsje meer voetenruimte onder de bovenkant van de baan heeft ;-) Het station zou dus een kleine 20 cm naar achteren geschoven kunnen worden.

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Voor trappelende voetjes moet uiteraard voldoende ruimte zijn (waar we bij het ontwerp al niet rekening mee moeten houden ;)).

Het ontwerp
Het onderstaande ontwerp voor een schaduwstation heeft aan de voorkant minstens 25 cm afstand tussen het voorste opstelspoor en de rand van de tafel zoals ik hem heb getekend. Dankzij de extra 20 cm aan de achterkant heb ik het schaduwstation niet alleen opgeschoven, maar ook nog verbeterd. Rechts was er nu ruimte om de wisselstraat veel eerder te beginnen, met als resultaat langere opstelsporen. En het vijfde opstelspoor kon nu ook aan de linkerkant aangesloten worden. Voor het geval je je nog afvraagt waarom het omloopspoor aan de achterkant niet gewoon recht ligt: ik heb het anders gelegd omdat op deze manier althans een deel van dat spoor dichter bij de voorkant ligt en zodoende beter bereikbaar is.

De werking
Het idee achter dit schaduwstation is dat de treinen normaal gesproken via de binnenbocht van de helix dalen en eerst helemaal omrijden voordat ze stoppen op een opstelspoor. Bij het wegrijden, naar rechts, kunnen ze dan direct naar de buitenbocht van de helix om te stijgen. Mocht je een trein hebben die om wat voor reden dan ook niet via de binnenbocht kan dalen, is dat ook geen probleem. Die daalt dan gewoon via de buitenbocht en neemt de overloopwissels helemaal rechts om alsnog op het omloopspoor te komen. Daarmee loopt de trein weer in de pas.

Tenslotte zijn er nog keertreinen: die kunnen gewoon via de binnenbocht dalen, omrijden en stoppen op een opstelspoor, maar bij het wegrijden gaan ze naar links, rijden nogmaals om, om helemaal rechts via de overloopwissels alsnog op de buitenbocht van de helix te komen om te stijgen.

Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Eerder schreef je dat je een grote afstand wilde tussen schaduwstation en bovenbaan. Dat is gunstig voor de bereikbaarheid. Op de bovenbaan zijn de blauwe sporen rechtsvóór en de groene sporen achteraan in het midden wat lastig te bereiken en je zult moeten nadenken over wat je kunt doen wanneer er iets in de helix gebeurt.
  • In het uiterste geval leg je het schaduwstation op de grond, dan is dat alvast prima bereikbaar. Bovendien kun je dan alsnog een toegang maken om van onderen bij de achterste sporen in het midden te komen, afgedekt met een afneembaar scenerydeel.

  • Om in de helix te komen, zal lastig zijn. R2 is niet ruim. Voorlopig is je kleinzoon nog klein, dat scheelt, maar je wilt er zélf natuurlijk ook bij kunnen. Afneembare scenery erboven lijkt me wenselijk, maar daar liggen al wat sporen. Hoe je daar mee om moet gaan, weet ik niet zo goed, maar er zijn ongetwijfeld genoeg ervaringsdeskundigen op ons forum die je daar tips voor kunnen geven. Maar aangenomen dat je er van boven bij kunt, dan nog zal het lastig zijn als er onder in de helix iets aan de hand is, zeker als die tot vlak boven de grond komt.
  • Boven de blauwe sporen rechtsvoor kun je weer wél afneembare scenery maken. Aangezien het een Nederlandse baan is, zou ik daar bebouwing boven zetten, iets dat past bij de paarse sporen ernaast. Van onderen laat je die gebouwen open, zodat de treinen op de blauwe sporen voldoende ruimte hebben.
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hallo Rob,

Super bedankt weer voor het ontwerp.
Ik ga nadenken over je opmerkingen over de helix en de bereikbaarheid als er iets gebeurd.

Zou je mij de artikellijsten kunnen sturen van de bovenbaan en het schaduwstation?
Dan kan ik alvast de rails gaan inventariseren.
Ik ga met je ontwerp aan de slag.

Ik had gedacht het schaduwstation op 35cm hoogte te  maken en de helix wordt circa 4 omwentelingen.
Wellicht dat dat er 5 worden maar dat puzzel ik nog even uit.

Ik hou je op de hoogte!

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
 @citaat @citaat

Hallo Rob,

ik ben net een en ander gaan passen en heb een beetje een probleem met de maatvoering voor het schaduwstation.

De lengte van het achterkant van het schaduwstation zou ik op 320cm willen houden, dus iets korter dan de huidige tekening die nu uitgaat van 350cm.
De reden daarvoor ligt in de bereikbaarheid van de achter- en zijkant die ik nodig heb.
Voor de bovenbaan kan het hetzelfde blijven (dus het schaduwstation valt langs de zijkant dus ook wat naar binnen tov de bovenbaan.

Bovendien kan ik toch maar 10cm dieper dan de bovenbaan dus de linker bocht met de 24230 en de 24530 gaan net te wijd.

Mag ik je vragen wat aanpassingen te maken zodat we binnen die maatvoering blijven?

Als het met die bocht te problematisch wordt, wat ik kan me voorstellen gezien de boogstraal, dan kan ik nog een aanpassing aan de tafel maken.

Bijvoorbaat hartelijk dank!

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Hoi  Egon,

Focus is altijd goed! Immers, je maatschappij bepaalt ook verregaand je landschap. Maar vooral tegenwoordig kun je rustig een Re 4/4 in NL laten torren :)
ik zag dat je nog met de maatvoering aan het stoeien bent. Ik herinner het nog bij mij, een heel gemeet. Neem je tijd! bij bij blijkt achteraf dat ik toch een vd helixen anders had kunnen plaatsen.

ik ben benieuwd naar het definitieve bouwontwerp! Ook leuk om te zien hoe je hulp hebt van forumcollega?s :) :thumbup:
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
"bij bij blijkt achteraf " ?
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Je krijgt drie pogingen om te bedenken wat het wel had moeten zijn. Steeds bereid om bij te leren toch?
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Tja, beetje flauw... Toch is dit wel een goed voorbeeld van het belang van even nalezen van je bericht voordat je het plaatst: er hoeft maar één letter verkeerd te staan en de hele zin wordt onleesbaar!
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NOPBaan II - ideeën voor baanplannen
Bij deze een schaduwstation v2, aangepast aan de iets kleinere beschikbare ruimte aan de achterkant. De hoek is nog steeds 24,3° en het is nog nét gelukt om de vijf sporen aan beide kanten te verbinden. Gemeten tussen de wissels zijn ze 293 (2x), 261 (2x) en 251 cm lang. Dat betekent dat er eventueel twee korte treinen op passen.

Als ik het goed heb gedaan, zijn dit de aantallen:

Nummer Geel Helix Blauw Groen Paars Totaal
24360
-
-
-
1
2
3
24236
2
-
2
3
1
8
24229
-
-
-
1
2
3
24188
36
-
6
20
16
78
24172
20
-
1
11
4
36
24094
-
-
-
1
-
1
24077
-
-
1
4
-
5
24071
1
-
-
6
4
11
24064
1
-
-
3
-
4
24912
-
-
-
5
2
7
24530
2
-
3
2
-
7
24430
6
-
3
2
-
11
24330
8
40
4
8
1
61
24315
-
-
5
10
3
18
24230
10
40
3
7
2
62
24224
11
-
1
-
3
15
24215
-
-
1
1
-
2
24207
-
-
-
-
-
-
24206
6
-
-
5
-
11
24611
9
-
1
2
1
13
24612
1
-
2
4
1
8
24624
-
-
-
-
1
1
24671
-
-
-
-
-
-
24672
-
-
-
-
1
1
24649
-
-
-
1
-
1
24711
-
-
-
3
-
3
24712
-
-
-
-
2
2
24771
-
-
1
3
1
5
24772
-
-
1
2
-
3
24977
-
-
-
1
10
11
24997
-
-
-
3
-
3
Totaal
113
80
35
107
57
394

De treinen dalen niet alleen in de helix. Ten eerste dalen ze al een stuk op de blauwe sporen voordat ze bij de helix komen. Ook helemaal onderaan moeten de sporen nog even met ±3% blijven dalen totdat ze niet langer onder de helix liggen, pas daarna volgt de overgang naar het schaduwstation. Als je het station op 80 cm hoogte legt, kom je al met ruim 3 omwentelingen op zo'n 35 cm, vandaar die 40. Met 12 extra bereik je nog eens 9 cm meer.

De paarse sporen zijn natuurlijk heel gemakkelijk te veranderen. Mocht je anders rails overhouden die je toch wel graag wilt gebruiken, kan dat daar.