Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen  (gelezen 1581 keer)

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Gepost op: vrijdag 03 januari 2020, 18:42:32 »

Eind 2018 ben ik weer begonnen met de modelbaan en ik heb toen niet kunnen bedenken dat het virus zou zo toe slaan. Eerst het enthousiasme om digitaal te gaan rijden en vervolgens bedacht dat alles via de computer bestuurd mocht gaan worden en het nodige experimenteren met iTrain en werken met terugmelders, blokken etc.
Vandaag weer verder geÔnspireerd na een super bezoek aan Michelstad! Michel, bedankt voor de gastvrijheid en zeer gezellige middag!

Eind 2018 heb ik het ontwerp van Rob (Speeltmettreintjes) gevolgd en ben zeer tevreden met die baan (NOPBaan zie afbeelding)
He diagonale station bevalt zeer goed en mijn kleinzoon is langs die zijde vaak bezig met het af- en opzetten van containers en rijden met (vracht)auto's.
Het strookje dat hij heeft is echter aan de smalle kant....hoewel hij zich uitstekend vermaakt.

Nu doet zich echter de mogelijkheid voor om te verhuizen naar een andere kamer....en daar is meer ruimte ;-)

Ik kan daar een baan maken in L vorm met de afmetingen 420cm lengte en de korte poot van 220cm.
Aan die korte zijde bestaat de mogelijkheid om een schaduw station te maken.
Ik heb inmiddels twee klimspiralen van 3 lagen met ruimte voor een dubbelspoor R2/R3 (C-rails).
Om het overzichtelijk te houden zou ik dubbelspoor willen toepassen.
Graag zou ik voortborduren op het huidige ontwerp met het diagonale station en langs die zijde ruimte om met containers en vrachtwagens te spelen.
Op de korte poot zou ik dan een rangeergedeelte willen hebben cq kopstation met wat opstelsporen (met wat meer lengte dan nu het geval is).
In eerste instantie is het prima als alleen de eerste klimspiraal zou worden geÔntegreerd.

Een tweede optie is om de baan in U vorm te maken.
De lange zijde blijft 420cm
De korte zijde links kan 130cm worden en de korte zijde rechts nog steeds 220cm.

Op dit moment rij ik met NS materieel.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeŽn ;-)

Met vriendelijke groeten,
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 09:30:26 »

Mooi om te lezen hoe enthousiast je bent, en helemaal mooi dat je meer ruimte krijgt :thumbup:. De ideeŽn die jij hebt over de bovenbaan lijken me niet te veel gevraagd, dat moet best passen.

Bij de keuze tusssen 100 of 130 cm aan de linkerkant zou ik voor het laatste gaan. In oppervlak scheelt het niet veel, maar ik denk dat beetje extra toch duidelijk waarde toevoegt. Door de grondplaat van het bestaande plan iets op te schalen, kom ik dan op de grondplaat hieronder. Je mag kiezen of je dit nu een L- dan wel U-vorm noemt. Het is maar een schets, aan de hand van een concreet plan zullen de randen ongetwijfeld weer anders komen te liggen. De achterkant zal slecht bereikbaar zijn, met name de hoek linksachter. Je zou daar een mangat kunnen maken, eventueel met een afneembaar scenerydeel erop. Of je zou kunnen zorgen dat de baan stevig genoeg is dat je er op kunt leunen om overal bij te kunnen. Sowieso is het een aandachtspunt.

Je schrijft 'Ik heb inmiddels twee klimspiralen van 3 lagen met ruimte voor een dubbelspoor R2/R3 (C-rails)'. Bedoel je dat je die al in elkaar hebt gezet? Zo ja, zitten er tussen de bochten ook rechte stukjes? Zo niet, dan zal het stijgingspercentage aan de hoge kant zijn. Een cirkel met R2 is 2749 mm lang. Voor een hoogteverschil van 90 mm is dan een stijgingspercentage van 3,3% nodig. Als je de binnenbocht alleen gebruikt om te dalen, zou het op zich nog wel kunnen, maar als je die beperking niet wilt, kun je in de klimspiraal een stukje recht spoor opnemen. Met 2 x 24172 per omwenteling extra kan het stijgingspercentage dan al naar 2,9%.

Je schrijft dat je aan de zijde van 220 cm een schaduwstation zou kunnen maken. Wil je daarmee zeggen dat het niet ergens anders kan? Zit er iets in de weg?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 04 januari 2020, 20:43:10 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 12:54:56 »

Hallo Rob,

bedankt voor je antwoord, hoewel het me met jouw enthousiasme voor baanontwerpen niet helemaal verbaast dat je reageert ;-)

Met jouw ontwerp wordt het een L vorm.

De ruimte links vul je geheel op, waar ik meer een rechthoekig vlak had bedacht, zodat het een "korte rechthoekige poot" zou zijn met een lengte van 130cm (langs de zijmuur) en met een breedte die de linkerhoek bereikbaar zou houden. Want zoals je schrijft is linksachter een punt van aandacht/zorg met betrekking tot bereikbaarheid. Op de plaat klimmen lijkt me niet de beste optie.

De klimspiralen zijn volledige cirkels afgestemd op R3 als buitenbocht. De rails ligt er nog niet op vast.
Ik had in gedachten om inderdaad dalend over r2 te gaan en klimmend langs r3.
De buitendiameter van de spiralen zijn 115cm.

Ik kan het schaduwstation niet onder de lange zijde maken, omdat daar schuifdeuren zitten waarachter we spullen hebben opgeborgen.
De lange zijde is langs het schuine deel van het dak.

Dus had ik bedacht om een schaduwstation te maken aan de 220cm zijde.

Ben weer benieuwd naar de volgende ideeŽn.

Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Basroc-1961

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Temet nosce
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 13:13:15 »

Betekent het hebben van schuifdeuren, dat er sprake is van een dakhelling?
Gelogd
U zij weer gegroet,

Bas

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 13:22:16 »

Inderdaad
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Basroc-1961

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Temet nosce
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 15:00:37 »

Over wat voor een dakhelling praten we dan? 45 graden, 60 graden? De te steiler de helling namelijk is, dan is er ook een overweging de baan wat hoger te maken, waardoor er mogelijk wel een schaduwstation kan komen.
Gelogd
U zij weer gegroet,

Bas

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 15:43:56 »

ik had gedacht de tafel op een hoogte maken van 80-85cm
Om fatsoenlijk bij de deuren te kunnen komen vrees is ik dat ik die ruimte wel nodig heb, vandaar dat ik het schaduwstation bij voorkeur aan de 220cm zijde zou willen maken.
Vanaf de grond tot de bovenkant van de deurtjes is ongeveer 65-70cm. En dan is er ook wat ruimt nodig om de spullen achter die deurtjes vandaan te halen.
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 20:37:43 »

De enige manier die ik kan bedenken om de baan bereikbaar te houden zonder speciale maatregelen, is aan beide kanten een inham. Dan zal de grondplaat gaan lijken op wat hieronder staat. Misschien kan die inham links iets minder diep, maar veel schiet je daar niet mee op. Het betekent een forse beperking van de mogelijkheden, en daarbij helpt het ook al niet dat het korte pootje maar 130 cm is. Het gevolg? Hoewel 420 cm een stuk langer is dan de huidige 309 cm, veel extra ruimte levert het niet op. Een dubbelspoors baan en een station wordt heel lastig. Om die reden had ik het idee van een inham aan de linkerkant verworpen. Als je niet wilt steunen op de baan - en dat kan ik me goed indenken - blijft het idee van een mangat over. Als je dat ook niet wilt, dan zal de uitbreiding noodgedwongen bescheiden blijven. De rechterpoot is 30 langer, dat betekent dat de sporen rechts iets langer kunnen worden. En links kan er, zoals je zelf al aangeeft, een rangeerterreintje annex kopstation komen. Dat is het wel zo'n beetje.

220 cm is erg weinig voor een schaduwstation. En als de achterkant bereikbaar moet blijven, waar moet dan de klimspiraal komen? Als dat ook nog eens in de rechterpoot moet, is een schaduwstation niet meer mogelijk. Ter illustratie heb ik een cirkel R3 neergelegd op de plaats waar de klimspiraal zou kunnen komen. Zoals je ziet, is daarvoor al meer dan de helft van de rechterpoot nodig. Zonder op z'n minst een flink deel van de achterkant te gebruiken voor een schaduwstation, wordt dat een stijgspiraal naar niemandsland.

Sorry dat ik je enthousiasme wat moet dempen, maar ik vrees dat je nog eens moet nadenken wat je allemaal wilt.
« Laatst bewerkt op: zondag 05 januari 2020, 08:18:01 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 04 januari 2020, 21:36:03 »

Bedankt voor de aanwijzingen weer Rob.

Ik ga me nog maar eens beraden over de noodzakelijkheid van de ruimte achter de kastdeuren, zodat een gedeelte van de lange zijde benut kan worden voor het schaduwstation(netje).
Er kunnen dan in ieder geval wat meer treinen rijden en gevarieerder dan op dit moment.
Bovendien is er dan wat meer speelgelegenheid aan de rechterzijde hoop ik.

Voor links blijft het een beetje puzzelen.
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 05 januari 2020, 21:16:34 »

Na wat wikken en wegen kunnen we de lange zijde ook gebruiken voor een schaduwstation.
Dat geeft ons dus extra mogelijkheden.

Daarnaast denk ik dat een mangat in de linkerhoek ook realistisch is.
Beter dan op de baan klimmen in ieder geval.
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 11 januari 2020, 14:17:51 »

Ik zou het wel leuk vinden om dit voor een deel te realiseren/in te passen als rangeerterrein en kopstation.
Station Kampen is nu een kopstation.
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Basroc-1961

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2019
  • Temet nosce
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 11 januari 2020, 15:06:00 »

Dit is leuk beeldmateriaal. Ook nog smalspoor.
Gelogd
U zij weer gegroet,

Bas

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 11 januari 2020, 17:08:04 »

Het is zeker een leuk sporenplan, Kampen. Emplacementen waren in de begintijd wat bescheidener dan nu.
Toch is het de vraag of het past, maar dat is juist een uitdaging!
Lekker puzzelen dus.

Groet,

Peter
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #13 Gepost op: zondag 12 januari 2020, 10:55:48 »

Ik ben wat aan het puzzelen geweest, maar de ruimte is inderdaad niet groot genoeg voor alle plannen. Zo vergt bijvoorbeeld dubbelspoor behoorlijk veel plaats. Daarom heb ik het oude plan als uitgangspunt genomen en het zodanig aangepast dat de grotere ruimte goed benut wordt. En hoewel ik het niet had verwacht, is het zowaar gelukt om links een inham te maken waardoor een mangat niet nodig is.

Dankzij de 220 cm aan de rechterkant is de keerlus ruimer dan voorheen. Bochten 24130 zijn daardoor niet meer nodig. De extra ruimte aan de linkerkant is gebruikt voor een rangeerterreintje. Deze paarse sporen kun je natuurlijk op allerlei allerlei manieren neerleggen. Als alternatieven denk ik aan een kopstationnetje, een eenvoudig depot of een industrieterreintje. Dit gebiedje is via een driehoek verbonden met de rest van de baan. Die extra keermogelijkheid biedt een gevariŽerd bedrijf op.

De blauwe sporen zijn de laagste van de zichtbare baan, daarom is daar de aftakking gemaakt naar de klimspiraal. Hoewel de zichtbare baan enkelspoors is, zou de klimspiraal eventueel nog wel dubbelspoors kunnen worden.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #14 Gepost op: zondag 12 januari 2020, 10:57:37 »

Het plaatje van Kampen toont een station van maar liefst 9 sporen naast elkaar, waarvan 3 doorgaande. Het station in het bovenstaande ontwerp heeft alleen 3 doorgaande sporen. Daar kunnen nog wel enkele kopsporen bij, maar hoe meer rails, hoe minder ruimte voor scenery en het zal in de verste verte niet op Kampen lijken. Daarvoor heb je vťťl meer ruimte nodig. Om te laten zien wat ik bedoel, staat hieronder een alternatief ontwerp met twee extra kopsporen voor het station. De bereikbaarheid van de achterste sporen wordt er niet beter op. Ik heb de grondplaat gelijk gelaten, zodat je kunt zien wat het verschil is. Mede door deze extra sporen ligt het nu behoorlijk vol. Dat zal niet iedereen mooi vinden, maar ik denk dat het zo nog best kan. Mťťr sporen zou ik echter te veel van het goede vinden.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #15 Gepost op: zondag 12 januari 2020, 16:26:34 »

Bij deze baan past bijvoorbeeld het onderstaande schaduwstation. Alle opstelsporen liggen aan de voorkant zodat je er goed bij kunt komen.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #16 Gepost op: zondag 12 januari 2020, 20:24:07 »

Hallo Rob,

bedankt voor het maken van je plannen! Super!

Ik had al een vermoeden dat Kampen niet zou lukken en die had ik deels eventueel bedavjy voor de 220 zijde. Deels kopstation en deels rangeren/goederen verlading.

De twee extra sporen aan het station vind ik wat teveel van het goede; de ervaring leert dat mijn kleinzoon graag langs die kant speelt met het af- en opladen van containers en autootjes dus die ruimte zou ik graag daarvoor benutten. Wellicht is er ruimte voor 1 extra spoor voor goederenverlading en een weg voor vrachtwagens.

Jammer dat een tweebaans baan niet mogelijk is; het had het rijden iets eenvoudiger gemaakt als je samen aan het rijden bent.

Hoe zou het schaduwstation eruit zien als er een dubbelspoor is in de klimspiraal? Ik zou dan langs 230 kunnen dalen en met 330 omhoog.

Nogmaals bedankt en geeft weer stof tot nadenken ;-)
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #17 Gepost op: zondag 12 januari 2020, 21:01:47 »

Een enkel- of dubbelspoors klimspiraal heeft waarschijnlijk geen grote gevolgen voor de opstelruimte in het schaduwstation. Het grote voordeel van dubbelspoor is dat er tegelijk treinen kunnen stijgen en dalen: met enkelspoor moeten ze op elkaar wachten, met dubbelspoor niet. Grote nadelen van dubbelspoor zou ik niet weten. Klein nadeel is dat er meer rails voor nodig is, maar vergeleken met de kosten van het schaduwstation valt dat best mee. Voor een (veel) groter schaduwstation zou de inham aan de linkerkant moeten wijken, dan zou daar toch een mangat moeten komen.

Ik ben nog aan het nadenken over een mogelijkheid om toch een gedeelte dubbelspoor te maken, en dan met name de verbinding tussen het station en de klimspiraal. Dan is het ook veel logischer om de spiraal dubbelspoors uit te voeren. De uitdaging zit hem er in dat ik de stationssporen nŪet korter wil maken.

Om met z'n tweeŽn tegelijk te rijden, zie ik genoeg mogelijkheden. De ťťn kan zich bezighouden met goederentransport, veel rangeren, koppelen en ontkoppelen, en af en toe verplaatsingen van de kopspoortjes van de gebieden links en rechts. Voor de ander blijft het personenvervoer over, met steeds andere treinen tussen schaduwstation en bovenbaan en weer terug. Vooral in het station is het oppassen geblazen, daar komen immers alle treinen. Maar dat is bij dubbelspoor niet anders.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #18 Gepost op: zondag 12 januari 2020, 23:25:09 »

Het wordt natuurlijk heel anders, maar ik ben eens met het sporenplan van Kampen aan de gang gegaan.
Gecomprimeerd en (hopelijk) met behoud van de essentie, past er wel iets aardigs op het beschikbare oppervlak. Met handig gebruik van gebouwen en eventueel achtergrondcoulissen, kunnen dalende en stijgende sporen naar het schaduwstation geleid worden.
Ik heb gewoontegetrouw K-rail gebruikt omdat dat lekker werkt in Scarm en omdat je er realistischer verlopende sporen mee kan leggen.
Er is wel een modelbaan van te fabriceren met enige fantasie, maar dan moeten dubbelsporige 'hoofd'-lijnen, helixen en andere spaghetti wel achterwege blijven.

Ik hoop dat mijn bijdrage iets aan je plannen toevoegt. In elk geval veel plezier met puzzelen en plannen!

Groet,

Peter
Gelogd

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #19 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 20:08:17 »

Hallo Peter,

Bedankt voor het meedenken in de richting van het Kamperspoor. Het ziet er overzichtelijk uit en de scenery moet een groot gedeelte opvullen in je plan.
Ik zou een deel van het Kamper spoor het liefst in de rechter of linker zijde hebben, maar realiseer me dat concessies gedaan moeten worden....

Meer stof tot nadenken en puzzelen maar dat hoort erbij.

Mvrgr
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #20 Gepost op: maandag 13 januari 2020, 20:35:49 »

Egon,

Je kunt nog denken aan het weergeven van een enkele 'landmark' ergens langs de lijn. Of een aansluiting van een karakteristieke fabriek uit de buurt.
Dat geeft nog wat extra leven. Ik wilde alleen laten zien dat je het station, locloodsen (voor 50%) en het haventje best kwijt kunt!

Succes met verder denken. Kom ik nog wat tegen, dan laat ik het wel horen.

Groet,

Peter
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 14 januari 2020, 10:06:45 »

Uitgaand van het eerdere ontwerp is het gelukt om de baan op een paar belangrijke trajecten dubbelspoors te maken. Zo zijn er meer mogelijkheden om met verschillende treinen tegelijk te rijden.

De bovenbaan
Hoofddoel was het verdubbelen van de verbinding tussen schaduwstation en bovenbaan. De enkelsporige helix in het vorige ontwerp was al R3, daar past natuurlijk ook een dubbelsporige helix R3/R2. Voor een dubbelspoors aansluiting op de bovenbaan moest echter de wisselstraat aan de rechterkant van het station op de schop, met als extra uitdaging dat het station niet kleiner zou moeten worden. Zomaar wat opschuiven was ook lastig, want zou er dan nog wel genoeg plaats overblijven om helemaal links nog iets interessants te ontwerpen? En alsof dat nog niet genoeg was, wilde ik in de doorgaande sporen ook nog eens de krappe bochten R1 vermijden. Daarmee vielen de boogwissels 24671/24672 af.

De uiteindelijke oplossing is een compacte combinatie van slanke boogwissels en gewone wissels helemaal rechts (de blauwe sporen). Het station is 3ļ gedraaid, anders kwam het niet goed uit, en de parallelafstanden zijn een beetje anders. Dat betekende uiteraard dat de rest van de baan ook opnieuw ontworpen moest worden, maar het bedenken van deze wisselstraat bleek uiteindelijk de sleutel.

Aan de linkerkant van het station ligt ook een heel kort stukje dubbelspoor, zij het dat de buitenbocht niet is verbonden met het achterste stationsspoor. Desondanks heeft dat dubbelspoor een belangrijke functie: de route tussen het linker rangeergebied en de voorste stationssporen is nu helemaal gescheiden van de routes van en naar het achterste stationsspoor.

Met de (paarse) sporen links en rechts kun je van alles doen. Ik heb ze iets anders gelegd om wat ideeŽn aan te reiken. Rechts blijft het veel te krap voor iets als Kampen, maar een (heel ander) kopstation zou daar wel passen. De ruimte links is daar te klein voor, maar een rangeergebiedje of een heel klein depot past daar nog wel.

Dankzij de beide inhammen denk ik dat bijna de hele zichtbare baan redelijk tot goed bereikbaar is, met als uitzondering het gebied achteraan, bij de slanke wissel en de korte kruising. Met een mangat, bijvoorbeeld afgedekt met een uitneembaar stuk scenery, kun je dat verbeteren. En natuurlijk kun je ook die inhammen deels afdekken met afneembare scenery, dan heb je daar extra mogelijkheden om de baan aan te kleden. Wat dacht je bijvoorbeeld van een haventje op een deel van de linker inham?

Het schaduwstation
Het schaduwstation is groter geworden. Dat komt vooral doordat de linker wisselstraat al in de bocht begint, wat weer mogelijk is doordat de zichtbare baan een iets andere, grotere grondvorm heeft. Die andere wisselstraat levert duidelijk langere opstelsporen op. En door die grotere grondvorm past er nog een extra opstelspoor voor, al ligt misschien het achterste kopspoor nu te ver van de rand om nog goed bereikbaar te zijn, dan zou dat helaas niet zinvol zijn.

Als je de klimspiraal bijna 2,5 keer rond laat gaan, kun je zo'n 35 cm vrije ruimte boven het schaduwstation bereiken. Daamee denk ik dat de bereikbaarheid goed genoeg is. In verband met het omloopspoor helemaal achteraan zou ik de onderkant van de baan open houden, dan kun je er zonodig bij.

Krappe bochten?
Bijna alle bochten zijn ruimer dan R1, en de paar krappe bochten die er wťl zijn, liggen op onbelangrijke plaatsen. In de bovenbaan is dat ťťn boogwissel 24672, in het linker rangeergebied. In het schaduwstation heeft alleen het voorste opstelspoor een paar bochten R1. Zo is de baan prima bruikbaar voor rollend materiaal dat minstens R2 nodig heeft. Als je toch graag de andere boogwissels wilt gebruiken die je al hebt, kan dat bijvoorbeeld door de rangeergebieden te veranderen.


NB: Door de mix van slanke en normale wisselbochten (24,3ļ en 12,1ļ) ontstaan afwijkingen van 0,1ļ. Daar merk je bij het leggen van de sporen helemaal niets van, maar in een ontwerprogramma moet je keuzes maken waar met die afwijkingen moet worden gesmokkeld. In het plaatje van de bovenbaan heb ik op drie plaatsen de rails niet aan elkaar geklikt. Dat zijn de plaatsen die ik als laatste heb gesloten en daarmee past het.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 14 januari 2020, 10:26:38 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 14 januari 2020, 22:33:56 »

Hallo Rob,
Eerst hartelijk bedankt voor deze uitgebreide verklaring en het nieuwe baanplan.

Ik moet het even op me laten inwerken en goed bestuderen. Ik zit op dit moment in Zweden maar ik wilde wel in ieder geval even een snelle reactie geven.

Je hebt er weer veel werk in gestoken en daarvoor wilde ik even mijn waardering uitspreken!

Met vriendelijke groeten,
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 17 januari 2020, 18:13:59 »

Het wordt natuurlijk heel anders, maar ik ben eens met het sporenplan van Kampen aan de gang gegaan.
Gecomprimeerd en (hopelijk) met behoud van de essentie, past er wel iets aardigs op het beschikbare oppervlak. Met handig gebruik van gebouwen en eventueel achtergrondcoulissen, kunnen dalende en stijgende sporen naar het schaduwstation geleid worden.

Hallo Peter, ik vind het een mooi ontwerp alleen voor dit moment denk ik nog wat te summier om de nodige speelmomenten/speelkanten te creŽren voor mijn kleinzoon en mijzelf.
Ik hou het zeker in gedachten!!
Met vriendelijke groeten,
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 17 januari 2020, 18:23:28 »

Uitgaand van het eerdere ontwerp is het gelukt om de baan op een paar belangrijke trajecten dubbelspoors te maken. Zo zijn er meer mogelijkheden om met verschillende treinen tegelijk te rijden.

Hallo Rob,
zoals al eerder gemeld is dit weer een zeer uitgebreide reactie geworden waarbij je behoorlijk wat hebt gepuzzeld!
Ik heb een vraag ten aanzien van het schaduwstation.
Mijn kleinzoon schuift graag de stoel iets onder de schuine zijde bij de huidige baan, omdat hij dan wat dichter bij de tafel zit en makkelijker kan spelen.
In dit ontwerp zitten daar de buitenste sporen van het schaduwstation.
Zouden de laatste twee buitenste opstelsporen weggelaten kunnen worden, zodat hij toch iets dichter bij de bovenbaan kan zitten.
Twee sporen is niet veel qua diepte, maar het helpt een beetje.

Dan een andere vraag: heb je een lijst van alle rails die nodig zijn voor het huidige schaduwstation zoals je hebt getekend en een lijst met rails als die twee buitenste opstelsporen eruit vallen (voorlopig).

Wat op de huidige baan toch een beetje lastig is voor mijn kleinzoon is de rechter poot met het kopstation/rangeerdeel.
Omdat de trein in een boog om dat terrein heen rijdt is het lastig bereikbaar, ook omdat het verhoogd ligt. Is daar een andere oplossing voor mogelijk denk je?
Ik realiseer me dat het een ander ontwerp (of wellicht onmogelijk) is, maar wie weet heb je nog iets creatiefs in gedachten.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groeten,
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 18 januari 2020, 21:15:58 »

Iets weglaten is natuurlijk geen probleem. Als jouw kleinzoon vlak bij de baan zit, moet je wel een stevige rand bouwen ter bescherming van het schaduwstation, zodat hij niet met z'n benen de treinen omver stoot.

Bij deze een materiaallijst voor de gele sporen van het bovenstaande schaduwstation:

nummer aantal
24236
1
24229
4
24188
37
24172
33
24094
2
24077
1
24430
4
24330
4
24230
11
24224
7
24206
2
24130
2
24611
10
24612
2
24977
2

Minus de voorste twee opstelsporen krijg je het onderstaande schaduwstation, met als materiaallijst:

nummer aantal
24236
1
24229
2
24188
34
24172
23
24094
2
24077
1
24430
2
24330
4
24230
11
24224
6
24206
2
24611
7
24612
1
24977
2

Als je op een gegeven moment meer opstelruimte nodig hebt, kun je eventueel die voorste sporen alsnog toevoegen.

Om de grote boog in de rechterpoot beter bereikbaar te maken, weet ik zo gauw geen oplossing. Het moet nu eenmaal een grote boog zijn omdat er hoogte gewonnen moet worden voor de brug. Ten opzichte van je huidige baan wordt de bereikbaarheid van het spoor helemaal rechts nog wat minder omdat de klimspiraal er ook nog ingepast moet worden. Boven de verborgen sporen helemaal rechts, kun je een afneembaar stukje scenery maken. En de klimspiraal kun je van onderen open laten, zodat je (of jouw kleinzoon) er van binnenuit bij kunt komen.

De sporen bovenop de rechterpoot mogen natuurlijk wťl anders liggen. Dichter bij de rand maakt het natuurlijk wat makkelijker voor korte armpjes. Zolang de sporen maar binnen de grote boog blijven, kun je ze leggen zoals je maar wilt.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 18 januari 2020, 22:40:28 »

Hallo Rob,

bedankt voor het toesturen van de stuklijsten.
Ik heb al redelijk wat ingeslagen in Houten vandaag.

Je hebt gelijk voor wat betreft de afscherming van de rand van het schaduwstation. Hij wordt al wat ouder dus het is op den duur wat gemakkelijker om hem ervoor te behoeden dat dat gebeurd. Maar voorkomen is beter dan genezen. Ik ga eerst maar eens beginnen met het opruimen van de kamers en de ruimte voor de treinbaan vrijmaken.

Als de treinen via de binnenbaan in de klimspiraal (over de 24230 rails) naar het schaduwstation afdalen, hoe komen ze dan in de kopsporen terecht in het schaduwstation? Of zie ik iets over het hoofd?

Denk je dat je iets zou kunnen bedenken om meer rijlengte te verkrijgen langs de lange kant van de baan? Met wat langere treinen zou dat een mooier gezicht zijn denk ik.

Groetjes,
Egon
« Laatst bewerkt op: zaterdag 18 januari 2020, 22:48:51 door Eno2605 »
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #27 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 00:31:31 »

Op zich is het best duidelijk dat de plannen een heel andere kant opgaan, maar mij liet het plannetje rond Kampen niet helemaal los.
Ik heb er nog wat aan doorgepuzzeld en ik denk dat het mogelijk is nog iets meer toe te voegen en de sporen naar het schaduwstation onder het vlakke Nederlandse maaiveld te laten verdwijnen door holle ruimtes onder een aantal gebouwen te gebruiken voor de dalende of stijgende sporen.Rechts in de bocht heb ik een fabrieksterrein neergezet. Ik heb niet echt goed gezocht naar een langs het Kamperlijntje bestaande industrie, maar ik heb gewoon een paar dozen en een schoorsteen neergezet. Een baksteenfabriek zou misschien best passen.
Voor de liefhebbers zal ik maar zeggen.

Groeten,

Peter
Gelogd

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #28 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 12:26:50 »

Hallo Peter,

ik waardeer het meeedenken zeer!
Het plan is inderdaad wat uitgebreider met die extra industrie.
Ik weet dat er langs de Kamperlijn haltes zijn gemaakt (en weer afgebroken) met een extra spoor om goederen te verladen, voornamelijk voor de landbouw en vee.

Ik heb een blad dat gaat over het ontstaan van het Kamperlijntje en het materieel dat er gereden heeft.
Er staan zelfs Duitse locs gerangeerd.

 @citaat @citaat

Rob en Peter,
ik ben met het vrijmaken begonnen van de ruimte waar de baan zou kunnen komen; wat een verhuizing zeg ;-)
Mijn werkkamer is inmiddels deels een georganiseerde chaos van dozen en andere zaken.

Als ik uitga van een basishoogte van de baan van 80cm en een vrije ruimte van 20cm (voor de stijgende sporen achteraan van het midden tot de rechterzijde) op het laagste deel van het schuine dak, dan kom ik de volgende maten uit:

Lengte 440cm
Rechterzijde 240cm
Linkerzijde 150cm (eventueel op te rekken tot 160cm)

Het zijn niet veel extra cm's maar iedere cm telt heb ik weleens begrepen ;-)

Het schaduwstation hoeft van mij niet groter te worden....tenzij er zwaarwegende factoren zijn.

Met vriendelijke groeten,
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #29 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 13:50:31 »

Mooi dat de kamer iets groter blijkt te zijn.

Als de treinen via de binnenbaan in de klimspiraal (over de 24230 rails) naar het schaduwstation afdalen, hoe komen ze dan in de kopsporen terecht in het schaduwstation? Of zie ik iets over het hoofd?
Niet, je ziet niets over het hoofd. Die kopsporen zijn alleen bruikbaar voor keertreinen die zowel stijgen als dalen via de buitenbaan. Binnen deze opzet is het niet goed mogelijk om ze linksvoor te verbinden met het omloopspoor zonder flink wat lengte in te leveren of bochten R1 te gebruiken in dat omloopspoor, daarom heb ik er maar een paar kopsporen van gemaakt. Met vijf doorgaande sporen vond ik dat niet zo'n probleem. Als het er nog maar drie zijn, heb je wel een punt, daar had ik niet bij stil te staan.

Om de kopsporen wťl te verbinden met beide sporen van de spiraal, moet het iets anders. Ik heb weer wat gepuzzeld en de resultaten staan hieronder. Omdat drie doorgaande sporen nogal weinig is, heb ik het bij ťťn kopspoor gelaten, het andere heb ik met bochten R1 verbonden. Zoals je weet, gebruik ik die liever niet, maar in dit geval hebben ze duidelijk meerwaarde. Ik heb trouwens een truc uitgehaald, een handigheidje om te weten voor het geval je zelf ook aan het puzzelen gaat: ik heb de spiraal in zijn geheel wat gedraaid (11,4 graden om precies te zijn) zodat hij gunstiger ligt om twee paar overloopwissels op te nemen in de korte verbinding tussen de spiraal en het schaduwstation. Die draaiing moet natuurlijk weer ergens gecompenseerd worden en dat heb ik in de verbinding tussen bovenbaan en klimspiraal gedaan door middel van een aantal rails 24224.

Materiaallijst
nummer aantal
24236
3
24229
4
24188
15
24172
44
24094
1
24064
1
24977
1
24530
2
24430
2
24330
1
24230
10
24224
5
24206
1
24130
6
24611
9
24612
2


Citaat
Denk je dat je iets zou kunnen bedenken om meer rijlengte te verkrijgen langs de lange kant van de baan? Met wat langere treinen zou dat een mooier gezicht zijn denk ik.
Bedoel je hiermee de zijkant van 240 cm of de achterkant van 440 cm?

Bij lange treinen moet je overigens wel oppassen als je een R2/R3 klimspiraal wilt gebruiken. Het maakt wel wat uit of een loc een trein van 1,5 omhoog moet slepen of eentje die nog een meter langer is. Dat is heel wat extra gewicht om naar boven te trekken. Voordat je een complete baan bouwt, raad ik aan om eerst een testopstelling te bouwen voor jouw klimspiraal en dan maar eens uitproberen of de treinen boven komen. Of je maakt hem wat ruimer, hetzij R3/R4 dan wel R2/R3 met rechte stukken. Zeker nu de rechterkant 240 cm mag zijn, past dat best.
« Laatst bewerkt op: zondag 19 januari 2020, 19:08:53 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #30 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 14:03:38 »

Rob,

Mooi plan weer :thumbup: maar is het niet mogelijk om het om het bovenste spoor via een wissel aan te sluiten op het onderste spoor ?
Omdat de trein anders achteruit moet rijden om weer deel te nemen aan de dienstregeling wat weer de dienstregeling ophoud omdat hij achteruit moet rijden doormiddel van een wissel kan alles blijven doorrijden.

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #31 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 14:11:37 »

 @citaat
Dat is zeker mogelijk en daar had ik ook wel naar gekeken, maar dan wordt het wel een heel kort opstelspoortje. Nu is het 142 cm, daar blijft dan nog 121 cm van over, ofwel effectief ťťn meter want vlak bij de wissels kun je natuurlijk geen trein parkeren. Dat leek mij geen verbetering, daarom heb ik dat niet gedaan. Desondanks goed dat je het noemt: zo kan Egon zelf beslissen of hij zo'n kort opstelspoor nog bruikbaar vindt.

Achteruit rijden zie ik als een beperkt bezwaar. Zo'n kopspoortje zou ik voornamelijk voor keertreinen gebruiken:


« Laatst bewerkt op: zondag 19 januari 2020, 14:16:13 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #32 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 15:53:46 »

Erg fijn dat meedenken van de forumleden!
Wordt zeer op prijs gesteld door mij.

ik had wel bedacht dat als ik het kopspoor zo zou gebruiken als Rob getekend heeft, dat het dan inderdaad voor een keertrein zal zijn.

Verder zullen de treinen geen 2,5 meter lang worden hoor (zeg ik nu zonder kristallen bol). Ik vind het alleen mooier dat als een trein 1,5 meter zou zijn, dat ie dan iets langer in beeld is.

Citaat
Denk je dat je iets zou kunnen bedenken om meer rijlengte te verkrijgen langs de lange kant van de baan? Met wat langere treinen zou dat een mooier gezicht zijn denk ik.
Bedoel je hiermee de zijkant van 240 cm of de achterkant van 440 cm?
[/quote]
Ik bedoelde de lange zijde van 440cm aan de achterkant.

Citaat
Bij lange treinen moet je overigens wel oppassen als je een R2/R3 klimspiraal wilt gebruiken. Het maakt wel wat uit of een loc een trein van 1,5 omhoog moet slepen of eentje die nog een meter langer is. Dat is heel wat extra gewicht om naar boven te trekken. Voordat je een complete baan bouwt, raad ik aan om eerst een testopstelling te bouwen voor jouw klimspiraal en dan maar eens uitproberen of de treinen boven komen. Of je maakt hem wat ruimer, hetzij R3/R4 dan wel R2/R3 met rechte stukken. Zeker nu de rechterkant 240 cm mag zijn, past dat best.

Ik zie dat je de 224-ers hebt ingepast in de klimspiraal. Ik heb in totaal 6 ronde spiralen die zijn afgemeten voor de R2/R3 bochten
Je advies om eerst te gaan proefrijden ga ik zeker toepassen.

Straks maar even aan de gang met wat rails neerleggen om een indruk te krijgen van de ruimte die het gaat innemen allemaal.

Puzzelen weer en het gaat allemaal alweer sneller dan gepland.....

Met vriendelijke groeten,
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #33 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 20:27:41 »

Ik zie dat je de 224-ers hebt ingepast in de klimspiraal.
Niet in de spiraal zťlf hoor, alleen in de verbindingssporen. Overigens kun je wel van tevoren een spiraal bouwen, je weet pas hoeveel omwentelingen je nodig hebt als je een plan hebt. Bij wat ik zoal ontwerp is het puur toeval als dat op een rond getal uitkomt.

Je schrijft dat je de bovenbaan op ongeveer 80 cm hoogte wilt hebben. Bij dit ontwerp denk ik dan aan 1 5/12 omwenteling (dus exclusief de 224'ers). Bij 90 mm hoogteverschil per omwenteling levert dat 127,5 mm op. Maar dat is niet alles: vanaf het station moeten de blauwe sporen al behoorlijk dalen, eerst om onder de brug door te gaan en daarna om te zorgen dat er voldoende ruimte boven de helix is voor de groene en paarse sporen die daar boven liggen. Op de grens van de blauwe en oranje sporen moet de rails ongeveer 90 mm gedaald zijn. Tenslotte moeten aan de onderkant de kleine stukjes gele sporen die onder de helix liggen nog wat verder dalen, om overal 90 mm onder de sporen van de helix te blijven. Pas als ze niet meer onder de helix liggen, mogen de gele sporen vlak liggen. Alles bij elkaar opgeteld levert dat zo'n 23 cm hoogteverschil op tussen station en schaduwstation. Een paar cm mťťr kan gemakkelijk, door de gele sporen tussen helix en schaduwstation toch nog wat verder te laten dalen. Een paar cm minder is heel wat lastiger.

Misschien duizelen alle getallen je nu een beetje, maar waar het om gaat is dat je voldoende ruimte onder het schaduwstation moet hebben om er van onderen bij te kunnen komen. Een absoluut minimum kan ik je niet geven - het ligt er ook maar net aan hoe lenig je bent - maar met het hoofdstation op 80 cm komt het schaduwstation dus niet hoger dan 57 cm. Een paar centimeter lager gaat waarschijnlijk ook nog wel, maar nog eens 9 cm lager lijkt me onwerkbaar. Als je dus een extra onwenteling in de spiraal zou willen, zou de bovenbaan omhoog moeten.
« Laatst bewerkt op: maandag 20 januari 2020, 09:07:53 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #34 Gepost op: zondag 19 januari 2020, 21:49:18 »

Ik dacht eraan om eventueel meer omwentelingen te nemen zodat de ruimte tussen bovenbaan en schaduwstation wat ruimer wordt, zodat ik er eventueel tussen kan komen.
Met het ouder worden zal de lenigheid zeker niet toenemen.
De huidige baan ligt ook op die 80cm hoogte en ik was ervan uit gegaan dat de lichtblauwe sporen ook op het niveau van de hoofdbaan zou liggen en aan zou sluiten op de spiraal die vanaf dat niveau naar beneden zou gaan.

Als de baan hoger komt te liggen zal de diepte wat minder worden dan de 240 cm rechts en de 150cm links in verband met het schuine dak.
De ruimte tussen de bovenbaan en het schuine dak zou rond de 20cm moeten zijn in verband met het stijgen van het spoor langs de achterkant.

Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

LŲtschberg

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Genieten doe je ný
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 24 januari 2020, 11:34:19 »

Dit is een heel slimme oplossing Rob.  :thumbup:
Ik voelde al rugpijn bij die 130 breed. Die inham lost dit slim op. Ook het gebruik van een pendelspoor is ruimtebesparend. Zelf heb ik zoiets ook bovengronds tussen 2 stations toegepast. Geeft ook een leuk effect.
Met stations en perrons is het schipperen, dus niet teveel. Je hebt voor een realistisch effect minimaal 67 mm breedte nodig, anders is er geen standaard perrondak bruikbaar.
Scenery zal idd wel een uitdaging worden, maar door met wat coulisses dmv bomen of hoge struiken te werken los je dit weer wat op.
Maar een goed rijdende baan met goed lopend treinverkeer is essentieel. Anders is de lol er (bij mij!) snel af.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.
Denk aan een geluiddempende ondergrond! (En die lijmen met contactlijm. Wat ik deels niet heb gedaan  :-()

(Ahum.. Ik zal eens beginnen met mijn baan ook eens Op het forum te zetten. :D ;))
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 januari 2020, 11:46:38 door LŲtschberg »
Gelogd
Hartelijke groeten
Harry

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 24 januari 2020, 11:54:56 »

 @citaat
Harry bedankt voor de reactie en Rob is een meester in het bedenken van leuke en zinvolle oplossingen!
Met scenery gaan we ook pas later aan de gang en zoals je zegt moet eerst de baan goed lopen.
De dempende laag wordt weer XPS.

 @citaat @citaat @citaat
Rob, ik heb bedacht dat het eenvoudiger is voor de hele aansturing om het dalende spoor (230) alleen te gaan gebruiken om het schaduwstation te bereiken en het klimmende spoor (330) alleen te gebruiken voor het uitrijden naar de bovenbaan via de klimspiraal. Ik denk dat dan ook het schaduwstation wat simpeler kan; omrijden langs de wand over een enkel spoor en dan vanuit de linkerzijde het schaduwstation inrijden.
Het kopspoor wordt dan ook een opstelspoor. Het uitrijden gaat dan direct richting het klimdeel.
Zou je iets kunnen uitvogelen? (trouwens een domme vraag.....gezien jouw oplossingsgerichte ontwerpen  ;)

Het schaduwstation kan trouwens circa 20cm dieper, omdat de bovenplaat zo'n 20 cm naar voren ligt in verband met het schuine dak en een balk. De bovenbaan ligt 20 cm onder de balk wat voldoende ruimte geeft. Als de hele bovenbaan zonder stijgingen (ivm kruising van de sporen aan de rechterzijde) zou zijn dan kan de bovenbaan circa 10cm hoger komen te liggen.

Ben toch wel benieuwd of er een dubbelspoor helemaal naar links zou kunnen lopen, waarbij er dan een ruimte in plaat gemaakt zou moeten worden om daarin te staan om de linkerhoek te kunnen bereiken. Daarmee zou het rangeerdeel links wel aangepast moeten worden of zelfs vervallen. Ik heb even een cirkel van de klimspiraal op de vloer gelegd en qua ruimte zou het moeten kunnen.

« Laatst bewerkt op: maandag 27 januari 2020, 11:29:34 door Eno2605 »
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

LŲtschberg

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Genieten doe je ný
Re: NOPBaan II - ideeŽn voor baanplannen
« Reactie #37 Gepost op: vrijdag 24 januari 2020, 12:25:09 »

Een goed idee Egon om het schaduwstation simpel te houden. Zelf heb ik in de spiraal met bochtwissels een baanwisseling mogelijk gemaakt. Dit ivm het Zwitsers te kunnen rijden.
In principe zijn wissels potentiŽle storingskansen (ontsporen, aandrijving, wisseltong)
Zoals ik schreef is het voor de capaciteit ook beter om steeds via hetzelfde spoor in en uit te rijden. (Tenzij je SBB en DB wilt rijden :important:)
Maar verder vind ik het een mooi en bruikbaar ontwerp.

Misschien het ontwerp nu ff in dummy in I-train laten rijden (kan in Koploper) om te zien of alles lekker loopt.

Ik zou al ďjeukĒ aan de handen krijgen :P :D

Gelogd
Hartelijke groeten
Harry
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.737 seconden met 44 queries.