Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Eigenwijze decoder

Gestart door hvanschaik vrijdag 03 januari 2020, 16:44:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Eigenwijze decoder
Beste wensen allemaal,

ik heb weer eens een onbegrijpelijk (voor mij i.i.g.) probleempje. Ik ben een Noorse 63a (Märklin 3417) aan het ombouwen. Motor met kogellagers en versterkte borstelplaat is klaar, maar na het programmeren van de decoder doet zich een vreemd verschijnsel voor. Het betreft een MSD3 decoder (60978) die geprogrammeerd is met het BR50 programma van de Märklin site. Rijdt voortreffelijk en alle geluiden komen prima door. Probleem is dat verlichting en rookgenerator (F0 resp. F1) niet langer dan een paar seconden blijven functioneren. Dan knippert de zaak even, de motor stottert een moment, het licht valt uit en daarna is alles - behalve licht en rook - weer in orde. Even de stopbalk van de CS3 indrukken en alles werkt weer..... een paar seconden. De decoder vertoont in andere locs precies hetzelfde gedrag en omprogrammeren naar andere loctypes heeft ook geen effect. licht of rook via functionmapping op bv. F6/F7 zetten maakt geen verschil. Ik kan geen andere trucs meer bedenken, of het zou een volledige reset moeten zijn, maar hoe gaat dat in z'n werk met een mfx decoder?
Is weer een leuke, of niet?
Re: Eigenwijze decoder
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Eigenwijze decoder
De decoder een keertje opnieuw van instellingen en geluid voorzien, geen idee of dit je probleem oplost maar je zou deze poging kunnen wagen.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
Bedankt Fred, maar dat heeft niets opgeleverd. Ander geluid, maar uitvallend licht/rook.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Eigenwijze decoder
Is het alleen bij de combinatie van F0 met F1 of is het ook bij de functies F0 en F1 los van elkaar.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eigenwijze decoder
Het klinkt alsof verlichting en rookgenerator meer stroom verbruiken dan de decoder aankan.
In hoeverre houdt ombouw plaatsing van een nieuwe decoder in?
M.a.w. deden deze problemen zich eerder niet voor met deze decoder in deze loc?
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
@Jan22 en @Johan: de uitval betreft alleen F0 en F1, tegelijk of afzonderlijk maakt niet uit. De decoder heeft eerder een tijdje dienst gedaan in een Traxx, geen problemen. In de 63a stuurt hij ledverlichting aan en indien gewenst de rookgenerator. Ook zonder rookgenerator gaan de ledjes na enige tijd uit. Terugmonteren in de traxx geeft precies hetzelfde beeld, alleen natuurlijk zonder rook. In een Zweedse Rc1010 zonder enige functie, maar met gewone lampjes hetzelfde beeld, motor loopt uitstekend, lampjes gaan na een paar seconden uit. Ja, ik heb al het nodig uitgeprobeerd....
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Eigenwijze decoder
Is je rookgenerator wel geschikt voor digitaal? Rook generatoren blazen vaker functie uitgangen op.
Heb je nog een andere rookgenerator probeer die dan en kijk wat er gebeurt. Gebeurt er hetzelfde dan is 1 of 2 uitgangen kapot.

Maar probleem kan ook in je verlichting zitten. Maar door wat je vertelt ben ik bang dat je decoder kapot is. Heb je nog garantie?
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
@David666: Rookgenerator doet 't prima, gaat alleen na een paar seconden uit. De functie uitgang zou bovendien (volgens Märklin) beveiligd moeten zijn tegen overbelasting. Heeft voorheen jaren met een wat ouder type decoder gewoon gewerkt. Sluit ik een lampje of een ledje aan ipv. de rookgenerator dan gebeurt exact hetzelfde: brandt een tijdje en gaat dan uit.
Eigenlijk ben ik op zoek naar de mogelijkheid om deze decoder volledig te resetten, maar dat schijnt met mfx niet mogelijk te zijn. Het laden van een file van een MLD3 decoder - geen geluidsfiles - geeft ook geen resultaat  :(.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Eigenwijze decoder
Lijkt mij dat je de decoder moet kunnen resetten op de MS2 heb je bij instelling decoder ook resetten naar fabrieksinstellingen.
Het lijk mij dat de CS3 dit ook zou moeten kunnen.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
Helemaal mee eens, Mark, maar ik heb die optie nog niet kunnen vinden. Misschien via dcc, maar ik kan de decoder alleen bereiken wanneer hij zich heeft aangemeld en dan zit ie al in mfx modus. Uitschakelen van alle modi behalve dcc op mijn cs3 zou moeten kunnen, maar ook dat is me nog niet gelukt. Maar ik heb 'm pas kort in gebruik, dus....
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Eigenwijze decoder
Persoonlijk plaats ik rookgenerators altijd over een relais op de baanspanning om verassingen te voorkomen.
Spaart je decoder.
Mvg. Marcel
Re: Eigenwijze decoder
 @citaat Dan heb je een constante rookproductie. Ook als de loc gestopt is.
Je mist de effecten van uitstootverschillen bij optrekken (krachtzetten), freewheelen en stilstand zoals dat bij de modernere ESU decoders
is in te stellen..
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
Ik gebruik - soms - een Darlington ipv een relais, maar dat maakt hier geen verschil: de uitgang stopt z'n signaal na een paar seconden. Wie vertelt mij of deze decoder volledig gereset kan worden en - indien ja - hoe?
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Eigenwijze decoder
Om de decoder te resetten kan je de CS3 in MM stand zetten (alleen vinkje bij mm2), zie blz 33 bovenaan bij de handleiding bij Railinstelling / railformaat https://www.marklin.nl/fileadmin/media/nl/PDF_documents/CS3_Handleiding_NL.pdf

Volgens de handleiding van de decoder is de standaardinstelling van CV1 gelijk aan 72. (zie https://static.maerklin.de/damcontent/e5/67/e56764edda6c7a68eb457cd6c7e2305f1574332832.pdf

Je kunt nu 2 dingen doen : zet de loc op het programmeerspoor en laat de cs3 naar de loc zoeken of stel handmatig een nieuwe loc in met adres 72.
Verander daarna de waarde van CV8 in 8, of gebruik de decoder resetfunctie van de CS3. In beide gevallen zou der decoder dan gereset moeten zijn naar de fabrieksinstelling.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
Geweldig bedankt Dick, ik ga dat morgen uitgebreid uitproberen!
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
Jammer, maar helaas.... de diverse resetpogingen hebben geen resultaat gebracht. Na de reset een "project" van de website gehaald met lekker veel functies (BR45), maar geen resultaat. Geluiden zijn prima, motor reageert goed, maar zo gauw F0 of F1(=aux1 op de dragerprint) wordt ingeschakeld gaat het mis. Lampje, rookgenerator of wat er ook maar aan mag hangen gaat braaf aan de slag, maar stopt na een aantal seconden. Bij het stoppen is de decoder even op tilt, motor hapert een tel, maar daarna is alles weer normaal op de genoemde functies na. Even de stopknop indrukken en het hele verhaal kan van voren af aan beginnen. Ik heb deze decoder nog niet lang en er is absoluut geen sprake geweest van kortsluiting of overbelasting, dus toch even kijken hoe het met de garantie zit.....
Iemand nog ideeën?
Re: Eigenwijze decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Eigenwijze decoder
Zou het eraan kunnen liggen dat de decoder multiprotocol is? In dat geval komt het een enkele keer voor dat de verschillende protocollen elkaar in de weg zitten. Dan zou je de decoder op uitsluitend het protocol kunnen zetten dat je gebruikt. Daarvoor moet je daarvoor CV47 aanpassen. Daar is een topic over op dit forum: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74046.0.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
Gouden Greep!
Het lijkt erop dat er inderdaad sprake is van teveel protocollen. Wanneer alleen mfx staat ingeschakeld blijft de 63a keurg verlicht. Rook weet ik nog niet, die zit tijdelijk in een andere loc voor wat metingen, maar dit ziet er veelbelovend uit. Straks MM2 bijschakelen en kijken of alles goed blijft. Ben benieuwd, dank zover.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
Vandaag een beetje verder geëxperimenteerd. De rookgenerator doet het ook zonder problemen en bijschakelen van het MM2 protocol - voor mijn oudere locs onmisbaar - geeft geen uitval. Aangezien ik slechts één DCC decoder bezit laat ik dat protocol uit staan.
Dank allemaal voor de suggesties en vooral 1200Blauw.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2017

offline
Re: Eigenwijze decoder
Prettig dat het nu werkt, welke hardware en firmware is deze decoder ?
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2012

online
Re: Eigenwijze decoder
@Nestor, de decoder is een 60948 uit de set voor Traxx locs. De firmware weet ik zo niet, maar die is via de programmer op de nieuwste stand gebracht.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Eigenwijze decoder
Ik heb zoiets vergelijkbaars gehad met een ESU decoder en een MS2 functie toetsen die niet reageerden en functies reageren op de verkeerde toetsen.
Re: Eigenwijze decoder
Lid sinds: 2017

offline
Re: Eigenwijze decoder
De laatste firmware van de MSD/3 decoders is versie 3.2.1.0 van augustus 2019. Bij deze versie evenals de vorige 3.2.0.3 van december 2018 zijn aanpassingen geweest in de aansturing van AUX uitgangen. Vandaar mijn interesse of je inderdaad de laatste versie van de firmware hebt.

De laatste versie van de software van de MDT, de decodertool is versie 3.4.0, ook hier zijn een aantal Bugfixes opgelost.

Verder niet zo interessant natuurlijk omdat je nu een werkende oplossing hebt, maar wellicht bij overige aanpassingen en of wijzigingen van andere decoders hier ook even aandacht aan besteden.

Veel plezier met je 63a