Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.

Gestart door AlbertJan vrijdag 03 januari 2020, 11:29:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Beste mensen.
Ondanks het feit dat deze Eloc nog splinternieuw is en een plaatje hoe je de panto's omhoog kunt doen, lukt het gewoon niet! :-(
Het zijn metalen 1-benige panto's en alle 3 verschillend maar ik krijg er niet 1 omhoog.
Ze zijn vergrendeld en door kantelen strijkgedeelte moet je deze los kunnen klikken maar ze blijven muurvast zitten.
De middelste panto kun je kantelen maar de andere 2 niet maar los gaat er niet één!  8o

Welke bezitter van deze fraaie Belgische Eloc kan mij advies geven?
(zo hard getrokken dat er putjes in mijn vingers zitten! :?)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
 voorzichtig opzij bewegen.Zit normaal haakje aan 1 kant.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Opzij bewegen naar links en dan kan rechter kant een mm omhoog. Dan naar rechts bewegen en linkerkant komt uit vergrendeling. Klaar.
Mvg. Marcel
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Beste helpers.
Helaas gaat dit niet op bij deze panto's.
Panto's zijn type 18, 18.1 en 19 en hebben geen haakjes aan de zijkant maar onder de strijker van de panto.
Deze haakjes klemmen op de rol maar willen niet "lossen".
Ik heb al honderden pantografen van vrijwel alle merken al eens los moeten maken en tot dusverre alleen nog maar 2 (plastic) panto's vernield en wil dat graag zo houden maar deze panto's vragen uiterste inspanning of..... een trucje hiervoor!? :idea:

Dus wie heeft deze loc (of zelfde type panto) en weet een trucje om deze zonder beschadigen omhoog te krijgen? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Probeer een drupje olie dan daar en laat het een paar uur intrekken en probeer het dan nog een keer. Forceren heeft geen zin.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
David, dat had gekund als dit dan voor het vastklikken was gedaan.
Maar ja, dat is juist het probleem! O:-D

Net even onder het vergrootglas met een scherp licht gekeken wat er nu precies zo vast zit en inderdaad, het zijn 2 hakjes die nogal erg vast op de rol van de pantograaf drukken.
Nog eerst 1 keer met "bruut" geweld geprobeerd om deze los te krijgen maar helaas, daarna punttangetje gepakt en deze als een hevel onder de strijker gezet en ja hoor, met een schok schoot deze eindelijk los.
Maar dit gepaard met (teveel) geweld en geeft alleen maar kans op beschadigingen.

Dus blijft mijn vraag nog steeds, weet iemand een trucje om deze (eenvoudig) los te krijgen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Het zal nu al veel gemakkelijker gaan en met een heel klein beetje kruipolie zeker.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Misschien kun je de pantograaf bij het pijltje iets omlaag drukken waarna je hem makkelijker omhoog kunt doen.
Doe dit zelf ook als ik een pantograaf van 1 van mijn Motorposten omhoog wil doen.
Ik heb even de foto gebruikt/aangepast die door jou zelf is geplaatst.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Hoi Wilfried en anderen.
Dit is mooi extra trucje om iets meer ruimte te creëren voor het losmaken! :thumbup:
Ondertussen ben ik er wel achter dat dit klemmen veroorzaakt wordt door het (te) langdurig niet omhoog zetten van de pantografen.
En dan alleen bij dit type (18 en 19) waarbij de haakjes te vast klemmen op de rol van de pantograaf.
Alle andere typen pantografen hebben een haakje of klemmetje aan de zijkant en daar kun je wel makkelijk bij.

Ondertussen heb ik er 2 los en alleen de laatste heeft zoveel klemkracht dat deze alleen met "brute" kracht los gewrikt kan worden en dat is het opzetten van de 3e pantograaf niet waard.

Maar ik wacht nog steeds op het antwoord van een andere bezitter van dit model en hoe hij dit heeft opgelost!?
Dus wie heeft deze loc (of hetzelfde type) in gebruik en kent dit probleem? :idea:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Ik heb ook een serie 16 van de NMBS (nr. 33631) en heb daarvan de pantografen al wel 2 jaar niet omhoog gezet. Was eenvoudig. Ik zette de loc zodanig dat de lengterichting van mij af stond. Dan met twee vingers - let wel van twee handen (dus de linker en de rechter) de panto iets naar beneden drukken en dan richting scharnierpunt bewegen. In mijn situatie 'floepten' ze direct omhoog. Het kost wel wat kracht. Olie e.d. er op heeft geen zin; het ligt aan de klemkracht van het haakje om de rol.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Dag Atte.
Hartelijk dank voor de uitleg over de door jou toegepaste methode! :thumbup:
Maar geldt dit voor alle 3 pantografen want volgens het boekje moet je eerst de strijker kantelen en dan zou deze los moeten gaan.
Maar bij mij kan er maar 1 kantelen (de middelste) en de andere 2 niet.
Ondertussen heb ik deze los en ook de kleine die apart staat maar met de achterste ga ik jouw methode toepassen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Hey AlbertJan,

Kantelen is ook nou niet het goede woord. Ik heb er namelijk voordat ik er aan begon een lamp opgezet en een loupe om te zien hoe de pantograaf om de rol gehaakt zit. Hij zit echt gehaakt; links en rechts aan het uiteinde van het sleepstuk omhoog duwen en dan komt-ie - met toch enige kracht - wel los. Als je ze later weer laat zakken, hoor je ook dat de haak echt om de rol 'vastklikt'.

groet, Atte
Re: Pantografen van 3363 serie 16 van de NMBS krijg ik niet omhoog.
Hoi Atte.
Nu ook de laatste los gekregen met de door jou gegeven tip! :thumbup:
En inderdaad, na omlaag duwen "klikt" deze echt weer onder de haakjes en zit muurvast.

Toch wel apart dat zelfs de handleiding voor het omhoog doen van de pantografen gewoon niet duidelijk is.
Maar gelukkig hebben wij ons forum waar dit weer geweldig werd opgelost! :idea:

@allen.
Nogmaals hartelijk dank voor alle tips en adviezen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.