Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

blokbeveiliging enkelspoor

Gestart door hardelissen vrijdag 03 januari 2020, 12:08:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
blokbeveiliging enkelspoor
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
blokbeveiliging enkelspoor
Na enkele navragen nog geen bevredigend antwoord gekregen.
Misschien kan iemand mij uit de droom helpen.
Is op enkelspoor in twee richtingen blokbeveiliging mogelijk met rem modules (digitaal)?
Maar dan ook dat de seinen het juiste beeld geven.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Re: blokbeveiliging enkelspoor
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: blokbeveiliging enkelspoor
Met iTrain geen probleem.

Gr Matje
Re: blokbeveiliging enkelspoor
 @citaat / matje: Is digitaal gelijk aan iTrain of computerprogramma? Niet echt...

Je zal dus eerst de vraag moeten stellen: Wat wil Har allemaal? Wil hij digitaal met de hand blijven rijden of wil hij met de computer rijden? Gezien zijn vraag over remmodules (Remmodule marklin 72442 bijvoorbeeld)  dan zou het handmatig digitaal het uitgangspunt zijn.

@Har: Ik durf even niet te zeggen of het in twee richtingen met remmodules kan. Als ik het links en rechts op een aantal webzijdes zo bekijk kan het niet. Wil je het doen dan zou je het iets verder moeten automatiseren. Denk daarbij aan computer of centrale (CS 2/3).

Groet Ronald.


Edit Frenkievee: link gerepareerd door een [ toe te voegen.
Re: blokbeveiliging enkelspoor
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
Re: blokbeveiliging enkelspoor
Een CS3 heb ik al. Het gaat mij er vooral om dat je in een station van beide kanten kunt inrijden. Het zouden dan fijn zijn als je dan gebruik kunt maken van remmodules als de seinen op rood staan.
Re: blokbeveiliging enkelspoor
dat kun je prima in de CS programmeren , daar heb je geen  itrain of koploper voor nodig
Re: blokbeveiliging enkelspoor
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: blokbeveiliging enkelspoor
Je kunt het met gebeurtenissen voor elkaar krijgen door gebruik te maken van terugmelders of extra m84 modules.
Je gaat als volgt te werk.
- Je bouwt het traject met stopsectie en remmodules in beide richtingen op volgens de handleidingen.
- Als extra plaats je over de stopsecties twee m84-kontakten.
- Dan programmeer je de rijweg naar links resp. naar rechts, waarin het sein dat in tegenrichting bereden gaat worden door het m84-kontakt overruled wordt. De sectie krijgt nu wel spanning, maar het sein blijft rood.
Dit doe je voor beide richtingen,

Je kunt bij MarklinTV op YT ook zoeken in de Eklärvideos. Daar staat een voorbeeld zonder remmodule. Het principe blijft gelijk met of zonder remmodule.

John
Re: blokbeveiliging enkelspoor
Lid sinds: 2018

Treinfanaat

offline
Re: blokbeveiliging enkelspoor
John heel veel dank.
Dit was wat ik weten wilde.