Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

2e 39410 kaputt!

Gestart door Har vrijdag 03 januari 2020, 11:56:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
2e 39410 kaputt!
In mijn verzameling einheitslocs DB heb ik een aantal exemplaren met SDS motor ongeveer uit de periode 2010-2012.

Vorig jaar gaf model 39410 (e 41) de geest na een kortsluiting. De loc was niet meer ( zonder excessieve kosten) te repareren, omdat er een specifieke printplaat niet meer wordt gemaakt.

Omdat ik dacht dat het overlijden van die loc aan mijzelf viel te verwijten ( het veroorzaken van kortsluiting) heb ik een andere 39410 gekocht.

Tot mijn verdriet gaf deze vanochtend ook SPONTAAN de geest. Het geluid en het licht viel uit. En kwam niet meer terug. Even dacht ik aan los draadje ergens maar na zorgvuldige inspectie NIETS van dat alles.

Omdat het kopen en gebruiken van deze serie Marklin locomotieven zo wel ERG kostbaar wordt, raad ik iedereen TEN STELLIGSTE af op de gebruikte markt nog een loc uit deze serie (39410, 39411, 39412, 39413 met SDS motor )
te kopen.

Ik ben van plan Marklin hierover aan te schrijven. Wat dit maakt de hobby wel erg kostbaar.

Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Har, ik begrijp volkomen je frustratie.
Ik heb ongeveer hetzelfde tegengekomen vorig jaar met een andere loc.
Antwoord van M : niet meer te repareren wegens geen wisselstukken meer.
Toen M enkele jaren terug bijna failliet was, hebben blijkbaar enkele snode dealers zowat alle wisselstukken ginder opgekocht.
Resultaat voor ons: wisselstukken niet meer voorradig.
Soms vindt je gemakkelijker een wisselstuk voor een 40j oude loc dan voor loc van na 2005.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
decoder vervangen al geprobeerd ?
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Jammer dat dit soort duur speelgoed geen minimaal verwachte economische levensduur kent.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2019

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Ik heb deze ook, maar ik koop ook geen 2e hands loks meer met sds of uit de periode met 3 polige dc motoren. Ik koop alleen loks met oude vijfpolige motoren, klokankers en dc 5 polige motoren.
Deze kan je tenminste nog vervangen meestal en bij de oude 5 polige motoren onderhouden.

Wat je nog kan doen of er in Duitsland of Nederland handelaren zijn die dit nog voor je kunnen maken. De SDS is in principe een geweldige motor maar zonder de printplaat voor aansturing doe je er weinig mee.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: bellejt op vrijdag 03 januari 2020, 13:24:27
decoder vervangen al geprobeerd ?

Ik ga er vanmiddag nog een paar uurtjes vrije tijd aan spenderen. Maar de ervaring leert dat de software op de decoder heel specifiek is geschreven voor dit type printplaat en dit type sds motor. Een vervangende decoder helpt niet. Ik heb zowel Marklin als Esu uitvoerig getracht te programmeren na een vergelijkbare uitval vorig jaar met hetzelfde type loc.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Er zijn meerdere optie om dit model weer op de baan te krijgen alleen geen simpele of goedkope.
Verder is het gewoon nuteloos om marklin hier op te gaan aanschrijven omdat zoals hier boven ook al is geschreven het gaat om modellen van voor het faillissement dus elke vorm van garantie richting de fabrikant is weg.
Optie zijn op zoek naar vervangende stuurprinten ik weet dat er al een paar zijn die dit maken word ook al benoemd in andere topics.
Zit er een aparte decoder in kun je deze gewoon vervangen er word in meerdere topics besproken wat de instellingen zijn.
Verder kun je ook op zoek gaan naar een vervangende motor faulhaber of DC meestal vraagt dit wel om wat creativiteit maar waar een wil is is een weg ;)

Hier een link naar een topic over de 39410

Hier de link naar een vervangende motor van SB modellbau.

Mogelijk is ook Marklin E232162 te gebruiken als vervanger is een goedkopere optie als hierboven 25 euro vs 92 euro maar dit blijft een gok omdat ik ze niet beide van binnen ken maar mijn ervaring is dat ze vaak het frame identiek houden om zo de productiekosten laag te houden.

Ik hoop dat je met deze info wat kunt verder geldt bijna altijd google is your best friend als je een oplossing zoekt.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Aangezien je de loc pas vorig jaar hebt gekocht, heb je nog gewoon recht op garantie (24 maanden).

Bij Softdrive Sinus-motoren (SDS) zijn de decoders overigens wel betrekkelijk eenvoudig te vervangen door bv. een actuele Märklin- of ESU-decoder. Bij de oude Sinus is dat een stuk lastiger.

Voor meer informatie over reparatieservice: KLIK.


Citaat van: NL-modelspoor op vrijdag 03 januari 2020, 13:24:35
Jammer dat dit soort duur speelgoed geen minimaal verwachte economische levensduur kent.

Techniek kan nu eenmaal kapot gaan. Ik heb zelf ook wel problemen gehad met locomotieven, maar veelal waren het de onderdelen die niet in de Märklin-fabriek waren gemaakt die kapot gingen (zoals een doorgebrande decoder of een defecte DC-motor). Met de huidige techniek aan boord zijn de modellen nu eenmaal kwetsbaarder dan de analoge locomotieven uit de jaren '60, maar die techniek maakt onze hobby nu ook een stuk leuker.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
 @citaat Dat zou gelden als hij de lok nieuw had gekocht maar uit zijn worden haal ik dat het om een 2de hands model gaat.
Het is niet de hoeveelheid techniek maar de kwaliteit ervan wat voor problemen zorgt bijna alles word tegenwoordig gemaakt om weg te gooien :(
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2019

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Klopt alles wordt gemaakt om weg te gooien. Zelfs Marklin is van mindere kwaliteit dan zeg maar 15 jaar geleden. Zeker toen er troep uit China in kwam.
Alles draait om consumeren en weggooien. Logisch dat uiteindelijk het hele systeem naar de kloten gaat. Repareren wordt steeds moeilijker en duurder gemaakt ook.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 03 januari 2020, 15:01:42
@citaat Dat zou gelden als hij de lok nieuw had gekocht maar uit zijn worden haal ik dat het om een 2de hands model gaat.

Dat lees ik nergens, maar we wachten de reactie van Har af.


Citaat van: hmmglaser op vrijdag 03 januari 2020, 15:01:42Het is niet de hoeveelheid techniek maar de kwaliteit ervan wat voor problemen zorgt bijna alles word tegenwoordig gemaakt om weg te gooien :(

Ik heb het ook niet over de 'hoeveelheid' techniek, maar over de 'huidige' techniek.
Overigens is het wel zo dat de hoeveelheid techniek een locomotief ook kwetsbaarder maakt; heeft een loc meer techniek aan boord, dan kan er ook meer kapot gaan. Het grootste probleem is echter de gehaaste maatschappij. Consumenten (en dus ook fabrikanten) hebben geen geduld meer. Alles moet snel op de markt en dat gaat ten koste van de kwaliteit. Voor lange kwaliteitscontroles is geen tijd meer. Dat leidt regelmatig tot kwaliteitsproblemen, zoals decoders in modeltreinen die het begeven, kerstverlichting die je na een jaar al kunt weggooien of dure smartphones die in rook opgaan.


Citaat van: David666 op vrijdag 03 januari 2020, 15:40:21
Zelfs Marklin is van mindere kwaliteit dan zeg maar 15 jaar geleden. Zeker toen er troep uit China in kwam.

China staat niet gelijk aan slechte kwaliteit. Het probleem bij Märklin zat hem vooral in de jaren vóór het faillissement, toen Kingsbridge Capital eigenaar werd en een groot deel van de productie uit handen werd gegeven aan een Chinese firma. Märklin had geen zicht meer op de kwaliteit en Kingsbridge was als investeringsmaatschappij alleen geïnteresseerd in geld. Märklin werd totaal leeg getrokken, wat in 2009 heeft geleid tot een faillissement. Gelukkig werd Märklin daarna gekoppeld aan curator Michael Pluta, die de boel weer enigszins op de rit kreeg. Onder leiding van de nieuwe eigenaar Simba Dickie is de productie vervolgens weer teruggehaald naar Europa (Göppingen en Györ) en is de kwaliteit in vergelijking met de crisisjaren weer duidelijk beter. Maar ja... veel actuele techniek is bij problemen inderdaad wel moeilijker te repareren. Vroeger moest je van tijd tot tijd wat smeren en koolborstels of gloeilampjes vervangen. Aan een defecte decoder, SMD-led of DC-motor kun je daarentegen zelf niet veel meer sleutelen.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
 @citaat Hij schrijf eerst dat hij vorig jaar een vervanger heeft gekocht en later adviseerd hij ons om geen 2de hands modellen uit de serie 39410 tm 39413.
Verder kun je leds vervangen decoder zijn te repareren zelfde geld voor motoren er is alleen wat kennis gereedschap en tijd nodig blijft wel de vraag over of het de moeite waard vind maar dat is iets persoonlijks.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
staat wel niet in wat de fout eigenlijk is ? Rijd de loc nog ? Is het enkel verlichting en geluid ? Op internet zijn topics  genoeg te vinden met vergelijkbare fout want het gaat hier helaas om de bekende MFX decoder.Een futiliteit kan die volledig in de war sturen en dan werkt hij niet goed meer. Een M decoder moet speciaal geprogrammeerd worden en zelfs ook een lopi v5 kan de was doen.
Mss eens de moeite doen om info over internet info in te winnen alvorens een merk in de grond te boren.Ben ook geen M fan meer sinds jaren en koop nog weinig locs van hun omdat ze teveel kosten aangaande kwaliteit maar tenslotte wordt nagenoeg alles tegenwoordig in china of aanverwanten geproduceerd.Dat doet natuurlijk ook de kwaliteit naar beneden gaan omdat winstmarges groter moeten worden.Wil je een topmodel koop de goedkoopste en bouw hem zelf om met dure onderdelen.Doe ik trouwens ook met al mijn locs naar esu decoders.Met wat hulp van fora en zoeken rijden alle modellen hier perfekt .Zelfs de oude ratten met hun grote lawaaierige motor .
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!

Het is niet mijn bedoeling Marklin de grond in te boren. Ik wil wel mijn ergernis uitspreken over het zonder duidelijke oorzaak kapot gaan van bepaalde modelseries. Dit is weliswaar een hobby van honderdjes in plaats van tientjes toch is er bij mij dan ergernis.

Zitten er op dit forum handige handen en heldere hoofden, de doorsnee argeloze modeltreintjes liefhebber is afhankelijk van externe reperateurs. Vandaar dat ik mensen waarschuw voorzichtig te zijn met de aanschaf van dit soort locs.

Wat doet zich voor? De loc rijdt wel. Licht en geluid zijn uitgevallen. Dit hangt samen met de specifieke dragerprint uit die tijd.

De eerste loc heb ik naar René van Muilwijk in Gorichem gebracht. Zoals jullie misschien weten is hij officiële Marklin reparateur. Hij kreeg het niet voor elkaar licht en geluid weer op gang te brengen zonder extreme kosten.

Mogelijke oplossingen:

1. SB modelbau. Maar dan werkt alsnog de verlichting niet
2. https://www.rail4you.ch/ peperduur.
3. Goedkopere Marklin motor en dragerprint uit een latere ?China? serie en dat afronden met een andere Marklin of Esu decoder.


Re: 2e 39410 kaputt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Als het licht en geluid is, zou je dit kunnen scheiden van de dragerprint en deze apart door een eigen decoder aan kunnen sturen
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Even voor de duidelijkheid Marklin laat niks meer maken in China alleen onderdelen van toeleveranciers(motoren enz)kunnen nog uit China komen.
Geluid is een aparte losse print verlichting kan door een slecht contact of draadbreuk maar dat is op afstand slecht te beoordelen.
Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met John(Looney tunes) op www.johnsoldeert.nl misschien kan hij je ermee helpen.
Nadeel van de meeste winkeliers is de ze eerst verkoper zijn en dan pas reparateur met een beperkte kennis in zaken van probleem oplossing.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2019

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Als de trein nog rijdt dan hoef je alleen de verlichting nog werkend zien te krijgen. Want er zit niet echt een fullsound decoder in en ik zelf heb wel meer loks waar de toeter of stoomfluit of rookgenerator uitgang kapot van is. Zolang verlichting het maar doet en de lok goed rijdt.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!

Dank mannen voor de support!
. Aangezien ik een drukke week acbter de rug heb ga ik het moede hoofd te ruste leggen. Morgen zien we verder...
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Mijn ervaringen met de SDS motoren en de bijbehorende elektronica uit de tijd na de scheiding tussen Märklin en Esu is slecht, de jongens van Märklin hebben het wiel opnieuw moeten of willen uitvinden en dat is compleet mislukt.

Want: de SDS motoren en de bijbehorende elektronica van voor de b.g. scheiding zijn uitstekend, ik heb een BR 64 die nu meer dan 10 jaar oud is, twee keer bij de MSG/Den Bosch van de tafel afgevallen is, een kapotte gelijkrichter in de decoder kreeg, een nieuwe Esu decoder heeft gekregen en nog steeds prima rijdt (hij heeft die twee valpartijen niet onbeschadigd overleefd).

Er is een spraakwoord: "samen sterk", iets wat in onze zeer individualistische hobby heel slecht ontwikkeld is.

Groet, Anne W
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Stukje verder onderzoek:

Behalve een 39410 heb ik ook een 39414 in mijn bezit. Dit is exact dezelfde loc van een nieuwere generatie. 39414,39415 en 39417 hebben dezelfde opbouw.

Reparatie keuze 1.

De 39414 is voorzien van de ?China? motor maar heeft best goede rijeigenschappen. Maar belangrijker is, is dat de frames van 39410 en 39414 exact hetzelfde zijn. Dus ik denk dat ik het hele binnen werk van de 39410 kan vervangen door dat van de 39414. Dus inclusief motor en printplaat. Resultaat: Een volledig functionele loc met de goedkopere motor.

Reparatie keuze 2.

Omdat de 39410 nog rijdt en dus de sds-motor via de dragerprint nog functioneel is kan ik er voor kiezen om de separate soundmodule te verwijderen en te vervangen door een functiedecoder om daar de led-verlichting mee aan te sturen. Resultaat: Geen sound meer maar wel verlichting en een functionele BETERE sds-motor ( in de praktijk is er niet veel verschil met de ?China? motor. Ik kan het vergelijk hier op mijn baantje trekken)

Bijgevoegd 2 foto?s waaruit blijkt dat de frames van 39410 (boven) en 39414 ( onder) precies gelijk zijn.

Wel is te zien dat de sds-motor aan twee zijden een vliegwiel heeft (boven) en de ?China? motor maar éénzijdig.(onder)



Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Ik heb er ook 3 staan uit deze serie.
De verkehrsrot uitvoering van Marklin (die al eens een nieuwe decoder heeft gekregen) en de Trix uitvoering.
Daarnaast nog de 141 Karlsruhre (?) in set met 3 rijtuigen voor Wendezugverkehr.  Helaas rijd ik er niet mee omdat ik toch geen baan heb.   Dus op het moment dat ik er wel mee zal rijden zijn ze zeker twee jaar oud en kan ik ook naar mijn garantie fluiten als de locs het niet meer goed doen.  Dat is het nadeel van verzamelen.
Voor zover ik enige rij ervaring heb met deze locs vind ik ze in principe wat gevoelig rijden. Het voordeel is dat ze wel stil zijn maar verder vind ik ze tegen vallen ten opzichte van locs met de oude vertrouwde vijfpolige motor. Detailering is wel top.
Mvg. Marcel
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: loc1200 op zaterdag 04 januari 2020, 09:45:13


Dat is het nadeel van verzamelen.


Ik was ook verzamelaar. Ik heb echter jeukende handen gekregen.

De verzameling is ongeveer 100 locjes.

Top drie qua rijeigenschappen:

3. 3340 (e110) esu omgebouwd 5 polige trommelcollector
2. 2 motorige Roco Ae 8/8 met fabrieksdecoder..
1. Absolute top: 3047 (br44) gewoon simpel met esu 4 omgebouwd.

De rest , veelal nieuwer spul, zwalkt er achteraan. Veel massa-gevoeligheid.

Re: 2e 39410 kaputt!
Mijn ervaring is dat vooral geluidsloks matig rijden, mijn goed rijdende ludmilla (hobbylok) heb ik omgebouwd naar geluid (Marklin souddecoder) en nu is het een kneus die doorgaans op een opstelspoortje staat. Bij iedere (kleine) stroomonderbreking gaat de lok stil staan, opnieuw de motor starten en dan weer rijden. Wat meestal niet lukt op een vuil stukje rails. Meeste geluidsloks staan in de vitrine of rijden met het geluid uit. (Rails schoonmaken zou in principe een optie kunnen zijn, maar dan kan ik ook 2rail gaan rijden). Oudere marklin loks, zoals de 3340 (110), rijden hier ook uitstekend.
Als een van de weinige 'moderne' loks staat hier de 37013, volgens mij verschilt die maar weinig met de 39 nummers die hier genoemd worden, Chinees motortje, cardanassen en grote dragerprint. Of is die wel verschillend van de 39 nummers?
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
oplossing : esu decoder met powerpack.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Hieronder een vergelijk tussen de gewraakte 39410 (boven ) en 39414 (onder)

Je kunt zien dat de printplaten sterk verschillen. Bij de bovenste zie je in het midden het flat-cabletje zitten dat de aansluiting van de sds-motor is. De frames van beide locs zijn precies gelijk. Het geluid wordt via Susi door een aparte module aangestuurd. Om de één of andere reden krijgt de verlichting ook voeding mee via dit systeem want geluid en licht vallen tegelijk uit. Dit was bij vorige uitval exact hetzelfde.

Bij de onderste is de ?China? motor aangesloten door het blauwe en groene draadje in het midden. De twee witte draadjes zijn voor de speaker die door de ?fullsound? decoder wordt aan gestuurd. Geen Susi dus.

Bij MTE. heb ik zo?n 25 euro motor besteld. Daar ga ik eens mee experimenteren.

Ik heb wel al besloten wanneer dat het niet lukt om de loc weer rijdend te krijgen, gewoon simpelweg met werkende motor en verlichting, ik in zee ga met  http://rail4you.ch/  die een dure maar tevens interessante oplossing bieden

Mvg Harry

NB let niet op de rommel het is een testbaantje op de vloer..




Re: 2e 39410 kaputt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Hoi,

De verlichting van deze loc door een PIC op de dragerprint aangestuurd en de communicatie tussen decoder en PIC loopt via de Susibus.
De standaard decoder is een uitgeklede decoder, zonder motordriver en AUX poorten.
Om de SDS motor te laten werken moet AUX 4 wel altijd geactiveerd staan in de modus rijden voorwaarts/achterwaarts en bij stilstand voorwaarts/achterwaarts.
Dus ik zou zeggen, kijk voor de zekerheid even of dit nog wel het geval is.

Er zijn meerdere topics over dit model geweest, zie bijvoorbeeld: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=31729

SDS locs hoef je niet ter reparatie aan te bieden bij Märklin, want ze hebben geen onderdelen meer en ze bieden je een coulance regeling aan, om een nieuwe loc te kopen, met 50% korting.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Dan kun je nu eigenlijk wel stellen dat het probleem in de sturing/voeding van de susi zit bvb een draadbreuk kan hier de oorzaak van zijn.
Maar ook kan de susi bus op de decoder defect zijn ik heb tot nu toe alleen een Mld3 decoder vervangen met een susi bus sturing dan is een CS2/3 of Marklin programmer noodzakelijk omdat de decoder een signaal over de susi moet gaan sturen die weer gekoppelt is aan een functie F1 tm F31 onder MFX bvb.
Re: 2e 39410 kaputt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: Har op zondag 05 januari 2020, 04:38:44
Bij MTE. heb ik zo?n 25 euro motor besteld. Daar ga ik eens mee experimenteren.
Dat moet je wel de SDS (Draaistroommotor) print eruit halen, want daarmee kun je geen DC motor aansturen.
En de standaard decoder uit de 39410 is ook niet meer bruikbaar, want die bezit geen motoraansturing.
Houdt ook rekening met de cardanassen, want die verschillen wellicht in lengte door eventueel andere dimensies van de nieuwe DC motor.
Ook zit de led van het topsein op de SDS print, dus daar moet je ook iets voor verzinnen.
Als ik jou was, zou ik een berichtje naar Märklin Service sturen en vragen of je die print van de 39417 kan bestellen.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Je kan er ook nog altijd een Motraxx SF135 instoppen...

14,99 euro bij Conrad,

vereist wel enige kennis van techniek  :P

zelfs met een 60760 decoder gaat het al goed.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Eigenlijk moet er eerst iemand met een beetje verstand naar de lok kijken want mogelijk is het probleem simpel te verhelpen?
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: Kappa op zondag 05 januari 2020, 15:23:51


Als ik jou was, zou ik een berichtje naar Märklin Service sturen en vragen of je die print van de 39417 kan bestellen.



Dat heb ik inmiddels gedaan.
Ook heb ik contact met Erich Iten van rail4you.ch over onderstaande SDS driver:

Dat blijkt een klein ding te zijn die kennelijk in combinatie met de bestaande print de zaak weer op gang moet kunnen krijgen.  Er moet dan wel weer een andere decoder op de print.

Citaat van: hmmglaser op zondag 05 januari 2020, 13:35:00
Dan kun je nu eigenlijk wel stellen dat het probleem in de sturing/voeding van de susi zit bvb een draadbreuk kan hier de oorzaak van zijn.
Maar ook kan de susi bus op de decoder defect zijn ik heb tot nu toe alleen een Mld3 decoder vervangen met een susi bus sturing dan is een CS2/3 of Marklin programmer noodzakelijk omdat de decoder een signaal over de susi moet gaan sturen die weer gekoppelt is aan een functie F1 tm F31 onder MFX bvb.


Het probleem is dat ik met koploper in combinatie met Intellibox rij en dus helemaal geen mfx programmeer mogelijkheid heb.

Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
De mfx modul van Uhlenbrock voor de Intellibox komt eraan in het dit voorjaar. Zie hieronder.
https://www.uhlenbrock.de/de_DE/produkte/newitems/index.htm
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
 ..Die module is zeker interessant. Helaas heb ik (nog) geen IB II, maar een ouder type.
Maar voor de toekomst zeker interessant..

Mvg Harry
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Heb zelfde probleem met deze loc , is paar keer naar keuterman geweest dus al tijdje terug , en tot nu toe rijd die nog maar bij een korte kortsluiting enigste loc die der dan spontaan vandoor gaat .

Na laatste reparatie hield ut licht der mee op zag laatst zonder kap dat die als motor begint te draaien heel licht knippert aan 1 kant , heb al funtie decoder liggen is ut idee om daar aan 1 kant licht mee aan te gaan sturen .......,,ooit .
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2008

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Maar nog even vraag aan motor en decoder techneuten , kan der nu wel of niet gewoon esu decoder in met complete print er dan dus uit .

Of kan de esu de motor niet aansturen ? .

Bijvoorbaat dank .
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Hallo Ruud,

De SDS en andere C-sinus motoren hebben altijd een speciale driver nodig die het magneet veld in de motor laat draaien. Deze driver is of los toegevoegd (eerste modellen met C-sinus motoren) of maakt deel uit van de dragerprint (latere modellen en SDS/compact).
De driver wordt door een decoder aangestuurd.
Losse decoders van bv ESU, Marklin, Zimo kunnen niet direct de motor aansturen, maar wel de 'rij-opdrachten vertalen' naar iets wat de driver begrijpt (spanning). De claim van de decoder producenten dat hun decoders de c-sinus/sds motor aan kunnen sturen berust enkel op de mogelijkheid om AUX4 of in een enkel geval AUX3, zo in te stellen dat de driver van spanning wordt voorzien (altijd hoog). (En uitschakelbare pulsbreedte aansturing)



De driver zet de spannings-'opdracht' over naar sturing van de elektromagneten in de motor (stator, bij C-sinus motor). De rotor (de bel bij de C-sinus) met de permanent magneten, volgt het magnetisch veld van de elektromagneten en zal dus gaan draaien. De SDS/Sinus Compact motoren hebben het bewegende deel weer aan de binnenzijde, zoals in het plaatje hieronder.


Hierdoor (hiermee) is ook gelijk het probleem van de synchro-motor duidelijk: Als er geen elektromagnetisch veld is, draait de rotor zonder weerstand; en rolt de lok de berg af. Hier is dan weer een extra schakeling voor nodig. 

Rail4You heeft dat netjes omzeild door een aparte voeding aan de motor driver toe te voegen. Dit houdt in dat AUX4/AUX3 van de decoder beschikbaar blijft voor licht/rook/koppel functies.

(Excuses voor de vele veranderingen, moest het zelf ook een aantal keer doorlezen/aanvullen)

Jan-Peter
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: jumbo op maandag 06 januari 2020, 23:18:58


Na laatste reparatie hield ut licht der mee op zag laatst zonder kap dat die als motor begint te draaien heel licht knippert aan 1 kant , heb al funtie decoder liggen is ut idee om daar aan 1 kant licht mee aan te gaan sturen .......,,ooit .

Hallo Ruud,

Gisteren met een Esu Functie decoder aan de gang geweest. Hiermee wilde ik ook de led-verlichting apart gaan aansturen. De functiedecoder aangesloten op de dragerprint van de loc, met een gemeenschappelijke plus met de locdecoder en een separate min.

Vervolgens begonnen met het testen van de ledprintjes die drievoudig geschakeld zijn : 1 x sluitseinen, 1x frontseinen onderzijde en 1x het toplicht van het driepuntsfrontsein. Alles leek goed te gaan met de test en ik was al helemaal blij dat deze functiedecoder het probleem met de verlichting zou gaan oplossen.

Tot volledig onverwacht de loc er met luide tyfoon volgas vandoor ging met er naast bungelend de functiedecoder die ik aan het testen was. Ik pakte snel de loc van de rails en zette hem weer terug op de rails om door te gaan met de test.

Resultaat: Het bleek een laatste stuiptrekking. Loc levenloos, dood. Terug bij af.

Uit pure frustratie heb ik een 39417 (zelfde loc met eenvoudiger print en motor. Geen SDS) gekocht.
Het hele 39410 project blijft echter kriebelen en jeuken dus ik blijf mij beraden op nieuwe aanvliegroutes...

Dus kijk uit met functiedecoder. En vergeet geen weerstand anders is het flits!

Mvg Harry.

Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: Wim op zondag 05 januari 2020, 16:16:46
Je kan er ook nog altijd een Motraxx SF135 instoppen...

14,99 euro bij Conrad,

vereist wel enige kennis van techniek  :P

zelfs met een 60760 decoder gaat het al goed.

Ik ben nieuwsgierig. Leg eens uit als u wil?..
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
@ Jan-Peter, bedankt voor de uitleg van het probleem van de synchro motor. Door velen worden de rij eigenschappen van der C-sinus en SdS motoren geprezen, echter het wegrollen van de loc wordt nergens genoemd. Bij een trekkrachtmeting tijdens een 3Railforum bij MSG Den Bosch bleek dit nog eens overduidelijk bij mijn Märklin Br 103 met zo'n motor. DE loc kan een geweldig gewicht trekken, staat hij echter op een (flinke) helling stil, dan rolt hij gewoon naar beneden.
Re: 2e 39410 kaputt!
 @citaat Alléén locs met rechte tandwieloverbrenging hebben hier last van. Die met worm/tandwiel overbrenging niet.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
@Harry,
op YT staat een ombouw filmpje...
even zoeken onder motornummer !
Re: 2e 39410 kaputt!
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Citaat van: brund55 op dinsdag 07 januari 2020, 09:01:24
...staat hij echter op een (flinke) helling stil, dan rolt hij gewoon naar beneden.
Je moet een lok met een zware sleep ook niet stoppen op een helling. ;)
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
 @citaat De ter vergelijking meegebrachte Artitec 3737 (een notoire "slappeling" wat tractie betreft)  bleef moeiteloos op dezelfde helling staan  :D
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Loks met middenmotoren hebben over het algemeen een een worm/wormwiel overbrenging, zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Wormwiel

Groet, Anne W
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2018

Marklin,mijn hobby,mijn leven

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Zie ook mijn verhaal met de 37740 exact hetzelfde
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Zo, weer even bijgelezen over onze geliefde eh vergruisde Br 141.
Maar wat ik mij nou afvraag...
Hoe zit het met de Trix-uitvoeringen? Zijn daar ook problemen?
En deze Trix uitvoeringen zijn soms niet eens voorzien van een decoder.

Mvg. Marcel
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Ik denk dat het grootste probleem gewoon de kwaliteit van de gebruikte materialen is omdat in 2006 kochten de Londense investeringsmaatschappij Kingsbridge Capital en de zakenbank Goldman Sachs het bedrijf over van de 23 familiale aandeelhouders en pas in 2013 kwam Marklin in handen van de Simba Dickie group.
Wat bekend is uit de periode 2006/2013 is dat er toen veel uit China kwam en omdat geld verdienen op de eerste plaats stond kun je wel raden wat dat heeft opgeleverd :(
In dit topic staat een link naar een artikel in de krant.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2011

offline
Re: 2e 39410 kaputt!

Een warme douche voor Marklin.

Wat is het geval? Dit draadje gaat over Marklin 39410 en aanverwante locs uit dezelfde periode, waarbij veelvuldig defecte elektronica voorkomt.

Begin dit jaar heb ik Marklin aangeschreven over een defecte 39410 . De strekking van de brief was dat ik de 39410 weliswaar gebruikt had gekocht en dat er dus geen sprake was van garantie, maar dat een duurzaam consumptiegoed als dit niet zonder aanleiding de geest mag geven.

2 dagen later belde een medewerker van Marklin mij op om het voorval te bespreken met de mededeling dat er niet of nauwelijks vervangensonderdelen voor dit type meer waren maar dat hij zou zien wat hij kon doen en of er sprake kon zijn van een deel coulance.
2 weken later belde hij dat de loc naar Marklin Duitsland zou sturen ter reparatie.

Een vrij lange periode ging voorbij. Maar gisteren belde hij me op dat hij de Loc uit Duitsland had teruggekregen met een nieuwe decoder erin. En dat de loc onder coulance gratis ( wel tegen onderzoeks en verzendkosten) was gerepareerd. Rekening 33 euro.

En dat vind ik heel netjes van Marklin aangezien het hier gaat om een loc uit 2010 die bovendien door mij tweede hands was gekocht.

Helemaal blij en een warme douche voor Marklin.

Nb welke decoder ze er in gedaan hebben heb ik nog niet onderzocht. Wel luistert hij nu naar DCC met 128 stappen..

Wordt vervolgd..


Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2014

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Ik vermoed dat Marklin een Msd3 heeft geplaatst.
Re: 2e 39410 kaputt!
Lid sinds: 2006

offline
Re: 2e 39410 kaputt!
Dat is heel netjes afgehandeld!

Goed dat je het toch gevraagd hebt, nee heb je, ja kun je misschien krijgen.

Groeten,
Jelmer