Hallo Ruud,
De SDS en andere C-sinus motoren hebben altijd een speciale driver nodig die het magneet veld in de motor laat draaien. Deze driver is of los toegevoegd (eerste modellen met C-sinus motoren) of maakt deel uit van de dragerprint (latere modellen en SDS/compact).
De driver wordt door een decoder aangestuurd.
Losse decoders van bv ESU, Marklin, Zimo kunnen niet direct de motor aansturen, maar wel de 'rij-opdrachten vertalen' naar iets wat de driver begrijpt (spanning). De claim van de decoder producenten dat hun decoders de c-sinus/sds motor aan kunnen sturen berust enkel op de mogelijkheid om AUX4 of in een enkel geval AUX3, zo in te stellen dat de driver van spanning wordt voorzien (altijd hoog). (En uitschakelbare pulsbreedte aansturing)
De driver zet de spannings-'opdracht' over naar sturing van de elektromagneten in de motor (stator, bij C-sinus motor). De rotor (de bel bij de C-sinus) met de permanent magneten, volgt het magnetisch veld van de elektromagneten en zal dus gaan draaien. De SDS/Sinus Compact motoren hebben het bewegende deel weer aan de binnenzijde, zoals in het plaatje hieronder.
Hierdoor (hiermee) is ook gelijk het probleem van de synchro-motor duidelijk: Als er geen elektromagnetisch veld is, draait de rotor zonder weerstand; en rolt de lok de berg af. Hier is dan weer een extra schakeling voor nodig.
Rail4You heeft dat netjes omzeild door een aparte voeding aan de motor driver toe te voegen. Dit houdt in dat AUX4/AUX3 van de decoder beschikbaar blijft voor licht/rook/koppel functies.
(Excuses voor de vele veranderingen, moest het zelf ook een aantal keer doorlezen/aanvullen)
Jan-Peter