Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Fleischmann v50

Gestart door Alain1964 vrijdag 03 januari 2020, 00:27:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann v50
Alain1964
gast

Fleischmann v50
Hallo een vraag ik na 20 jr  mijn treinen weer eens op gezocht Märklin en Fleischmann   .
En de Märklin m rail  kunnen die Fleischmann locs omgebouwd worden naar 3rail.
En kan m rail ook gebruikt worden voor digitaal?



Groet Alain
Re: Fleischmann v50
nobody
gast

Re: Fleischmann v50
Citaat van: Alain1964 op vrijdag 03 januari 2020, 00:27:27
kunnen die Fleischmann locs omgebouwd worden naar 3rail.
kan m rail ook gebruikt worden voor digitaal?
1 - Dat kan maar er hangt een prijskaart aan. Is het de moeite/kosten waard?
2 - Ja.
Re: Fleischmann v50
Lid sinds: 2010

offline
Re: Fleischmann v50
Hallo Alain,

Volgen mij ben je dezelfde persoon van Dit draadje bij het buurforum BNLS. Je gaat nu schaken op twee borden ;) Dan kan je nog wel eens verschillende adviezen krijgen. De twee fora verschillen wat van elkaar ;) Geeft niets, het is maar dat je het weet :)

Citaat van: Alain1964 op vrijdag 03 januari 2020, 00:27:27
kunnen die Fleischmann locs omgebouwd worden naar 3rail.

Ja, dat kan. Dat kost een behoorlijke duit geld als je het niet zelf wil doen. Voor 3-rail is het gemakkelijkst om meteen digitaal te maken. Voor zowel analoog 3-rail als digitaal 3-rail. Voor het digitaal maken moet je wat aan het motorschild aanpassen of vervangen. Dan zal je een plek moeten vinden voor de decoder (meestal in de tender). Ik weet zo even niet of je daar in moet frezen om ruimte te maken. Bij 3-rail moet je nog een plek vinden voor de sleper en deze goed gemonteerd en af stellen.

Citaat van: Alain1964 op vrijdag 03 januari 2020, 00:27:27
En kan m rail ook gebruikt worden voor digitaal?

Ja, dat kan. Geen probleem. Voor een digitale centrale maakt het niet uit aan wat voor een soort en merk spoor het ding is aangesloten. Of het nu 2-rail, 3-rail is. Of het nu Fleischmann, Lima, Roco of Märklin M-rails is dat maakt niets uit.

Dan wel het volgende over het digitaal rijden in de visie van Märklin. Märklin heeft van vroeger uit een aantal digitale protocollen uitgebracht. Daarmee praat de digitale centrale met het treintje op de baan.(zie ook Uitleg digitaal rijden Via het protocol krijgt de treintje zijn commando's als rijden, versnellen, remmen, stoppen maar ook licht aan en licht uit). Märklin gebruikt een aantal protocollen. Deze digitale protcollen zijn Motorola I (oftewel motorola oud), Motorola II (oftewel Motorola Nieuw), MFX en MFX+ (uitbreiding op MFX) en het DCC-protocol. Je ziet het 5 verschillende protocollen. Worden alle protocollen nog gebruikt? Ja en Nee. Märklin stapt geleidelijk over op het MFX / MFX+ protocol. Dit is het eigen protocol van Märklin. Daar hebben zij de rechten van. Het DCC-protocol is al jaren de standaard bij 2-rail (Alle andere merken dan Märklin eigenlijk). Märklin  bouwt het nu in omdat ze ook het 2-railmerk Trix en LGB hebben overgenomen. Bij het kopen van tweedehands treintjes voor Märklin zal je moeten weten welke protocollen je tweedehands treintje spreekt. Die moet je centrale dan ook spreken.

Wil je dus Märklin digitaal rijden zonder problemen met de protocollen heb je een centrale nodig die ze allemaal ondersteund. Daar heeft Märklin natuurlijk de centrales voor. Twee verschillende centrales. Een beginnerscentrale en een "grote" centrale. De beginnerscentrale is ]de Mobile Station II / III (de zwarte mobile station). Daarmee kan je digitaal beginnen maximaal tegelijk een treintje of 4 - 5 laten rijden. Wil je meer dan heb je volgens märklin een zwaardere centrale nodig, de Central Station III. Deze is uitgebreider maar je bent dan meteen wel meer dan 600 euro kwijt aan een digitale centrale met bijhorende voeding. Er zijn maar een paar fabrikanten die ook digitale centrales met MFX leveren zoals ESU. Dan ben je ook een paar honderd euro kwijt.

Bij 2-rail (wordt nog wel "gelijkstroom" genoemd) heb je dat probleem eigenlijk niet. Daar is tegenwoordig maar één digitaal protocol wat gebruikt wordt: het DCC-protocol. Dat protocol wordt door alle centrales ondersteund. Je hebt dan ook meer keuze in (goedkope) digitale centrales.

Mijn tip zou zijn: Koop een leuke beginnersset met een digitale centrale, digitale lok en nieuwe rails. Dan heb je een goed begin waarvan je weet dat uit de doos moet werken. Zo ben ik ook ooit weer opnieuw gestart. Een mooie 41272 Roco startset met een 2200 en een Roco Multimaus. De set is helaas niet meer nieuw te krijgen. De 2200 rijdt nog vrolijk zijn rondjes op de "Neefjes en Nichtjes baan" van mij. De Multimaus functioneert ook nog steeds en hangt aan mijn baan. :) Van alle digitale centrales en digitale regelaars die ik bezit grijp ik toch steeds weer naar de Multimaus. Van mijn oude treintjes heb ik later wat modellen omgebouwd naar digitaal.

Groet Ronald.
Re: Fleischmann v50
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Fleischmann v50
Citaat van: ronaldk op vrijdag 03 januari 2020, 09:02:21
Je gaat nu schaken op twee borden ;) Dan kan je nog wel eens verschillende adviezen krijgen. De twee fora verschillen wat van elkaar ;)

Citaat van: Alain1964 op vrijdag 03 januari 2020, 00:27:27
kunnen die Fleischmann locs omgebouwd worden naar 3rail.

Hoeveel de fora ook verschillen van elkaar, draadjes raken snel uit het oog verloren, en soms reageert een mens maar 1x, terwijl je ook 10x zou kunnen reageren (op reacties).
Schaken op meerdere borden betekent ook controle houden over al die borden. En menig schaker kan dat niet aan.

De makkelijkste manier om een Fleischmann loc om te bouwen is de assen om en om 180 graden te  draaien (daarmee hef je de 2-rail isolatie van de wielen op), en als je digitaal wilt licht, massa en koolborstels te isoleren en te bekabelen via een decoder. Dat houdt inderdaad in dat je ook het motorschild moet vervangen of moet uitboren ter plekke van die koolborstels.

Over ruimtegebrek voor het plaatsen van een decoder durf ik me niet uit te laten. Al mijn Fleischmann locs hebben ruimte zat onder de kap, maar hoe kleiner de loc hoe nijpender het probleem, ongetwijfeld.

M-rails betekent meestal stroomdetectie toepassen als je digitaal wilt rijden.
Als je analoog en digitaal wilt combineren, kun je beter met lichtsluizen werken dan met contactrails.

Ik zou alle centrales lekker links laten liggen, en een 2e hands pc pakken.
Maar dat vloeit voort uit mijn aversie tegen dedicated systemen.