Citaat van: loc1200 op zaterdag 04 januari 2020, 21:45:20
Als je wilt verkanten, zal je de rails wel vast moeten schroeven.
Ik verbaasde me over het zijwaarts weg gedrukt worden van losliggende rails in bogen door de zijwaarts gerichte kracht van de flenzen op de spoorstaaf. Dat in een boog met verkanting de koffie over de rand van het bekertje dreigde te klotsen, was me in de ICE op een Zwitsers traject niet ontgaan. Verkanting is fijn voor de reiziger. Zover was ik al.
Daarop kwamen diverse reacties. Wrijving houdt een trein in de boog op het spoor. Als je die boog met grote snelheid neemt, dan klimmen de wielen als het ware op tegen de spoorstaaf, en als de verkanting niet hoog genoeg is voor de snelheid, dan ontspoort een trein door over de spoorstaaf heen te klimmen (mits de rails vast zit).
En inderdaad, wat blijkt: indien rails in een boog niet vast ligt, kan deze verschuiven. En dus ook het ballastbed. Daarbij kan schade o.a. aan de trein ontstaan door opspattend gesteente en vindt ongewenste warmte ontwikkeling plaats in de spoorstaaf en in de wielen.
Ik heb natuurkundige wetten even wat moeten ophalen, door me te verplaatsen in de wetmatigheid van hoge snelheidstreinen, en zelfs wat tragere voertuigen in bogen die (te) snel genomen worden.
Gelukkig was de
Duitstalige wikipedia beter onderlegd dan de
Nederlandstalige. Dat geldt ook voor
verkanting (
Überhöhung ). Het informatief verschil bestaat zelfs in de meer theoretisch natuurkundige verklaringen:
Middelpuntzoekende kracht (
Zentripetalkraft ).
Duitstaligen krijgen net wat meer achtergrond info dan Nederlandstaligen. Dat is ongetwijfeld een keus van Nederlandstalige bewerkers. Veel Nederlanders houden van beknopt, kort en krachtig.
Heel even dacht ik het mis te hebben Bij de
zijfrictieachtbaan, als nevenontwikkeling van de
achtbaan, maar zelfs daar blijkt de Duitse Gründlichheit bij de
Achterbahn. Achtbanen zijn gesloten systemen, met vast gelegde rails. Vast verlegde rails hebben achtbanen gemeen met enkele hogesnelheidstrein trajecten.
Enkele citaten voor de liefhebber.
CiteerBei höheren Zuggeschwindigkeiten steigt die Belastung des Fahrweges stark an. Der klassische Schotteroberbau, der elastisch auf die Zugüberfahrten reagieren soll, kann diesen Kräften nicht ausreichend standhalten, und es kommt durch dauerhafte Verschiebungen des Oberbaus zu sogenannten Gleislagefehlern. Diese führen zu einer Einschränkung des Fahrkomforts und machen oftmals die Einrichtung von Langsamfahrstellen aus Sicherheitsgründen erforderlich. Bei sehr hohen Fahrgeschwindigkeiten werden die Schottersteine des Oberbaus von Fahrzeugen angesaugt und beschädigen diese (Schotterflug).
Der Erhaltungsaufwand verdoppelt sich bei einer mit 250 bis 300 km/h befahrenen gegenüber einer mit 160 bis 200 km/h befahrenen Strecke.
CiteerFeste Fahrbahnen wurden in der Schweiz über Jahrzehnte vornehmlich in Tunneln eingebaut, wo sie erfolgreich in Betrieb sind.
Allen bedankt voor dit leerzame moment.