Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

klim spiraal

Gestart door wouter donderdag 02 januari 2020, 14:23:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
klim spiraal
Lid sinds: 2006

offline
klim spiraal
Beste mensen

ik heb een klim spiraal  R3-R4
nu leg ik altijd mijn C rails om de paar decimeter vast met een schroefje
is dat bij de klim spiraal ook nood zakelijk tegen t  ''naar buiten duwen ''  van de rails door de Loks  ?
of zijn daar andere truc s voor?

groet 


Wouter

Re: klim spiraal
Lid sinds: 2014

offline
Re: klim spiraal
Ik heb alle rails nog los liggen zowel op de baan als in de helix(spiraal)
Je zou eventueel de rails met dubbelzijdige tape kunnen vastzetten of met houten stripjes(mag ook een ander materiaal zijn) fixeren.
Voor mijn gevoel blijft de rails gewoon op de plek liggen als het word bereden.
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2006

Volendam

offline
Re: klim spiraal
R3 en hoger heeft n beetje de neiging om een beetje omhoog te gaan staan dus gebruik ik daarom in de bochten dubbelzijdig tape. Plakt goed en je kunt het zo los maken mocht je erbij moeten zijn.
Mvg Frank
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: klim spiraal
Ik heb alle rails losliggen op parketonderbodem. Beweegt geen mm.
Mvrgr
Robert
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2014

offline
Re: klim spiraal
Citaat van: Veerman op donderdag 02 januari 2020, 17:17:11
R3 en hoger heeft n beetje de neiging om een beetje omhoog te gaan staan.
Dit klopt alleen ligt de rails bij mij nu één jaar laten zo goed als vlak.
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: klim spiraal
Citaat van: wouter op donderdag 02 januari 2020, 14:23:36
tegen t  ''naar buiten duwen ''  van de rails door de Loks  ?
't intrigeert me

Bij flexibele rails kan ik me je vraag voorstellen. Dat is rails die van nature wil strekken, en dus niet uit zichzelf in de boog blijft liggen waarin hij gekromd is. Maar vaste rails doet dat niet.

Wat je vraag aangeeft is dat een loc zijwaartse kracht uitoefent op de spoorstaven in een bocht.
Ik heb dat nog nooit gemerkt, dus ik ga er eens op letten.

CiteerR3 en hoger heeft n beetje de neiging om een beetje omhoog te gaan staan
Vind ik ook een heel bijzondere observatie. Nou rij ik zelf niet op C-rails (op K-rails).
Dus vraag ik me af wat je bedoelt met "omhoog". Wipt de rails op, of kromt hij zich?
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2006

offline
Re: klim spiraal
dat naar buiten duwen is een kwestie van hoe een kracht is opgebouwd  in een bocht is er een component naar binnen en een naar buiten  . mn onder  de laatste  versta ik t naar buiten duwen
in de werkelijkheid -op je model baan kun je dat ook doen -liggen de buitenste spoor staven in een bocht iets hoger om t uit de bocht schieten te voorkomen!
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2007

offline
Re: klim spiraal
Ik heb drie (binnen, midden en buiten) houten blokjes om de 45 graden (dus 8 per ronde) op de spiraal gelijmd. De rails ligt nog steeds los, maar kan niet verschuiven.
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: klim spiraal
kijk eens hoe je je auto de bocht instuurt, je moet aan het stuur blijven trekken, want de massa van je auto wilt rechtdoor
Re: klim spiraal
Basroc-1961
gast

Re: klim spiraal
 @citaat

Ook natuurkundig bekend als: traagheid (een voorwerp in beweging wil die beweging handhaven) Treinen in het grootspoor lopen daardoor ook iets omhoog (door het schuine loopvlak van het wiel) en bij wissels zelfs tegen de flenzen aan, waardoor het snerpend geluid ontstaat.

Ook voor modelspoor geldt dit, zij het in mindere mate. Om dit iets tegemoet te komen, kan men gaan verkanten. Dit is de buitenbocht iets hoger leggen dan de binnenbocht. Ik heb gelezen, dat men dit wel doet met 1 mm voor een boogstraal R1.
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: klim spiraal
Als je wilt verkanten, zal je de rails wel vast moeten schroeven. Want deze blijft niet uit zichzelf zo liggen.
Het is ook raadzaam je spoor te controleren op gelijkmatige ligging, zodat een lange 2-assige containerwagen niet over de wielflenzen diagonaal wippen kan. Hierdoor kunnen dit soort wagens ontsporen.
Succes.
Mvg. Marcel
Re: klim spiraal
Aliebengalie
gast

Re: klim spiraal
Ik heb alles vast geschroefd , de reden is simpel , heb te weinig ruimte om de rails te laten verschuiven ivm de val bescherming die aan de zijkanten gemonteerd zijn.

Getordeerde C-rail komt al heel snel voor en dan slingeren je wagons/rijtuigen van links naar rechts , hout krimpt , en zet meer uit dan kunststof.

Hierdoor moet je voldoende ruimte hebben om dit op te vangen.

Vandaar geschroefd met 1 schroefje per rail aan de binnenzijde vd bocht.

Mvg: Alex 
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: klim spiraal
Citaat van: loc1200 op zaterdag 04 januari 2020, 21:45:20
Als je wilt verkanten, zal je de rails wel vast moeten schroeven.
Ik verbaasde me over het zijwaarts weg gedrukt worden van losliggende rails in bogen door de zijwaarts gerichte kracht van de flenzen op de spoorstaaf. Dat in een boog met verkanting de koffie over de rand van het bekertje dreigde te klotsen, was me in de ICE op een Zwitsers traject niet ontgaan. Verkanting is fijn voor de reiziger. Zover was ik al.

Daarop kwamen diverse reacties. Wrijving houdt een trein in de boog op het spoor. Als je die boog met grote snelheid neemt, dan klimmen de wielen als het ware op tegen de spoorstaaf, en als de verkanting niet hoog genoeg is voor de snelheid, dan ontspoort een trein door over de spoorstaaf heen te klimmen (mits de rails vast zit).
En inderdaad, wat blijkt: indien rails in een boog niet vast ligt, kan deze verschuiven. En dus ook het ballastbed. Daarbij kan schade o.a. aan de trein ontstaan door opspattend gesteente en vindt ongewenste warmte ontwikkeling plaats in de spoorstaaf en in de wielen.

Ik heb natuurkundige wetten even wat moeten ophalen, door me te verplaatsen in de wetmatigheid van hoge snelheidstreinen, en zelfs wat tragere voertuigen in bogen die (te) snel genomen worden.

Gelukkig was de Duitstalige wikipedia beter onderlegd dan de Nederlandstalige. Dat geldt ook voor verkanting (Überhöhung ). Het informatief verschil bestaat zelfs in de meer theoretisch natuurkundige verklaringen: Middelpuntzoekende kracht (Zentripetalkraft ).

Duitstaligen krijgen net wat meer achtergrond info dan Nederlandstaligen.  Dat is ongetwijfeld een keus van Nederlandstalige bewerkers. Veel Nederlanders houden van beknopt, kort en krachtig.

Heel even dacht ik het mis te hebben Bij de zijfrictieachtbaan, als nevenontwikkeling van de achtbaan, maar zelfs daar blijkt de Duitse Gründlichheit bij de Achterbahn. Achtbanen zijn gesloten systemen, met vast gelegde rails. Vast verlegde rails hebben achtbanen gemeen met enkele hogesnelheidstrein trajecten.

Enkele citaten voor de liefhebber.
CiteerBei höheren Zuggeschwindigkeiten steigt die Belastung des Fahrweges stark an. Der klassische Schotteroberbau, der elastisch auf die Zugüberfahrten reagieren soll, kann diesen Kräften nicht ausreichend standhalten, und es kommt durch dauerhafte Verschiebungen des Oberbaus zu sogenannten Gleislagefehlern. Diese führen zu einer Einschränkung des Fahrkomforts und machen oftmals die Einrichtung von Langsamfahrstellen aus Sicherheitsgründen erforderlich. Bei sehr hohen Fahrgeschwindigkeiten werden die Schottersteine des Oberbaus von Fahrzeugen angesaugt und beschädigen diese (Schotterflug).

Der Erhaltungsaufwand verdoppelt sich bei einer mit 250 bis 300 km/h befahrenen gegenüber einer mit 160 bis 200 km/h befahrenen Strecke.

CiteerFeste Fahrbahnen wurden in der Schweiz über Jahrzehnte vornehmlich in Tunneln eingebaut, wo sie erfolgreich in Betrieb sind.

Allen bedankt voor dit leerzame moment.
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: klim spiraal
Jan en anderen,
in mijn beleving speelt er iets anders, nl. de wielas is opgebouwd uit een as en twee wielen welke een star geheel vormt. Bij het doorlopen van een boog is de binnenboog een kortere afstand als de buitenboog, het binnenboog wiel moet dit ergens compenseren door het buitboog wiel. Dit wordt bereikt door slip en ruimte in de spoorwijdte van de wielas t.o.v. de spoorbreedte waarbij ook het schuine loopvlak van de wielen een rol speelt. door de schuine wielvlakken hebben de wielen een verschillende diameter bij iets naar buiten klimmen.
Cees
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2008

offline
Re: klim spiraal
Ik had mijn helix ook los liggen, maar hij ging toch schuiven.
En dat begon lastig te worden omdat ik tegen de bovenkant een stuk (fake) bovenleiding heb.
Ik rijdt nl met (minimaal) 1 pantograaf omhoog. Wel begrenst door een stukje vissnoer.
Maar hier en daar een dot hot-glue doet wonderen.
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: klim spiraal
Ik verkant met 1mm en om de zoveel rails een drupje houtlijm, tot nu geen probleem daarmee
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2006

offline
Re: klim spiraal
ik heb ze inmiddels vast gezet
ze verschoven toch wat
Re: klim spiraal
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: klim spiraal
Met afremmen komen er toch krachten op de rails waardoor deze zich kan verplaatsen.
Je kan de rails ook opsluiten dmv bv gelijmde lucifer oid, maar spiraal moet goed geleidelijk gelegd zijn.
Mvg. Marcel