Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

E91 sluitlichten?

Gestart door Jurrien zaterdag 28 december 2019, 18:11:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
E91 sluitlichten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
E91 sluitlichten?
Hallo,

Op dit moment ben ik een E91, Marklinnummer 3628 aan het digitaliseren.
Nu heb ik op het forum en Google gezocht, maar ik kan geen antwoord vinden op de volgende vraag:?
Heeft de E91 ooit met rode sluitlichten gereden? Ik heb bijvoorbeeld op bahnbilder.de een flink aantal foto's gevonden, maar geen één die even de achterkant in beeld brengt.

Wie weet het?

mvg
Jurrien
Re: E91 sluitlichten?
Lid sinds: 2016

offline
Re: E91 sluitlichten?
Achterkant? Volgens mij zijn beide kanten hetzelfde  ;)
In ieder geval geen aparte sluitlichten, dat was vroeger nooit met de losse opzetlampen.
Maar het zou kunnen dat in de DB tijd de lampen rode schijven hadden die je ervoor kon draaien.
Re: E91 sluitlichten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: E91 sluitlichten?
Inderdaad, beide kanten zijn hetzelfde. Maar ja, ik moest toch de rijrichting definiëren, niet waar?
En wellicht kon men er rode schijven voor draaien. Maar dat is nu juist wat ik graag wil weten.
Toch bedankt voor je reactie.

mvg
Jurrien
Re: E91 sluitlichten?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: E91 sluitlichten?
Best even zitten zoeken voor je Jurrien, maar slechts één site gevonden, waar iets te zien is. En dat is (ik zou bijna zeggen: uiteraard) een site van een modelspoorder, die zijn lok voorzien heeft van wisselende verlichting. Lees dan vooral hier!
Re: E91 sluitlichten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: E91 sluitlichten?
Bedankt Frank. Leerzame site. Helaas is de binnenkant van mijn E91 weer wat anders, zodat zo'n printje niet past. Ook heb ik nog geen SMD leds. Maar er is een andere manier.
Overigens geeft de site geen uitsluitsel of er in de praktijk nu wel of niet met sluitlichten werd gereden.

mvg
Jurrien.
Re: E91 sluitlichten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: E91 sluitlichten?
Hoi Jurrien,

Ik heb even voor je gekeken in Streifzüge (nummer 1/2015) van Bahn Klassik (= Eisenbahn Journal). Daarin staat een artikel over de E91 op de Frankenwaldbahn. Op een van de z/w foto's (uit 1960) staat een E91 als Schublok en die heeft zo'n rond plaatje (witte cirkel om een rood rondje) hangen tussen de buffers. Op de foto is niet te zien of de sluitlichten branden, maar ik kan me zo voorstellen dat dit ronde plaatje die juist moet vervangen.

Groet, Marc   
Re: E91 sluitlichten?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: E91 sluitlichten?
Graag gedaan Jurrien

Citaat van: Jurrien op zondag 29 december 2019, 08:37:27
Overigens geeft de site geen uitsluitsel of er in de praktijk nu wel of niet met sluitlichten werd gereden.

Eens, maar het wekt wel de illusie dat het zo gegaan kan zijn. En de lok zal best eens solo gereden hebben, dus ik stel me dan zo voor dat net als bij de stomer die poos terug Hoek van Holland aandeed er gewoon rode schijven geplaatst waren. Maar de foto's en teksten die ik gevonden heb, gaven inderdaad geen uitsluitsel daaromtrent.
Re: E91 sluitlichten?
nobody
gast

Re: E91 sluitlichten?
Sluitschijf ===> klik
Re: E91 sluitlichten?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: E91 sluitlichten?
in Belgie ooit op de reeks 59 gereden en die had oorspronkelijk ook maar enkele lichten.Achteraan moesten we dan rode schijven plaatsen als sluitlicht.

voorbeeldje : link
Re: E91 sluitlichten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: E91 sluitlichten?
Hoi Jurrien,

Bij een uitgave van het Eisenbahn Journal (4/2012) met een artikel over de E91 was ook nog een dvd toegevoegd met een paar opnames van die loc... Die heb ik net nog even voor je bekeken en daar is duidelijk de 191 001-7 te zien met een rood sluitlicht rechtsonder! Maar goed, dat is dus een opname van waarschijnlijk begin jaren zeventig geweest.

Groet, Marc
Re: E91 sluitlichten?
Lid sinds: 2016

offline
Re: E91 sluitlichten?
Op het Duitse forum was er vorige maand nog een heel mooie bijdrage over meerijden op de 191 100 in de rangeerdienst in München-Laim augustus 1973.
Even opgezocht.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9115457

De topicstarter antwoordt twee keer op zichzelf om de bijdrage te verlengen, en in het tweede antwoord op de 4e foto is het sluitsein wat ik voor ogen had heel duidelijk te zien.
Een draaibare rode schijf die in de lampbehuizing zit, met een hendel aan de buitenkant, zoals standaard bij dit type lamp.
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9115457,9115482#msg-9115482

Re: E91 sluitlichten?
Lid sinds: 2014

offline
Re: E91 sluitlichten?
Citaat van: Jurrien op zondag 29 december 2019, 08:37:27
Helaas is de binnenkant van mijn E91 weer wat anders, zodat zo'n printje niet past.
Weet je dit zeker heb een tijdje terug dacht ik een 3329 gedigitaliseerd deze was volgens mij identiek aan de afbeelding van de link van Frank.
Re: E91 sluitlichten?
nobody
gast

Re: E91 sluitlichten?
Bron (pdf) ===> klik
Re: E91 sluitlichten?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: E91 sluitlichten?
  @citaat    Mooi dat Piko het zo levert. Echter geeft dit geen duidelijk antwoord op de vraag van de topicstarter.

Ik kan ook alleen beeldmateriaal vinden waarbij (vooral tijdens het rangeren) dubbel A-sein wordt gevoerd. Vermoedelijk heeft deze locomotief dus geen rode sluitseinen.
Re: E91 sluitlichten?
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: E91 sluitlichten?
Nou ja. Ik heb ze toch maar ingebouwd. En apart schakelbaar gemaakt. Tijdens het rijden laat ik ze tzt dus gewoon uit. Tenzij er nog andere, nieuwere inzichten voorbij komen.

mvg
Jurrien.
Re: E91 sluitlichten?
Lid sinds: 2007

offline
Re: E91 sluitlichten?
Normaliter werd in Duitsland bij daglicht geen frontsein gevoerd, dat kan er ook mee te maken hebben waarom je vaak een sluitschijf zag. De moderne lampen hebben een lens die je ervoor kan draaien, bij de oude lampen inderdaad een rode voorzetschijf. Dat moeten alle locs gekund hebben - maar werd dus waarschijnlijk alleen gebruikt voor losse locritten in de nacht.