Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Pendelbaantje

Gestart door Herman05 woensdag 01 januari 2020, 21:44:39

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Pendelbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Pendelbaantje
Hoi allemaal,

In een ander topic had ik al een vraag gesteld over het gebruik van industriebogen. Naar aanleiding van de ontvangen reacties heb ik besloten af te zien van het gebruik van deze boogstraal. Met bovenstaande in het achterhoofd ben ik opnieuw naar de ruimte gaan kijken die beschikbaar is. In eerste instantie had ik het idee om ovaalbaan te maken die in het midden door middel van een verticale wand gescheiden zou worden zodat sprake was van een dubbel diorama. Het 'achterste' deel zou dan meer industrie worden terwijl het 'voorste' deel meer stedelijk gebied moest worden.

Echter, dit plan was om meerdere praktische redenen niet haalbaar;
- de ruimte achter was te krap om enigzins een leuk emplacement neer te leggen voor de industrie
- door de (mezelf opgelegde) eis om minimaal R2 te gebruiken kwam ik dieper uit dan gewenst waardoor te weinig ruimte overbleef om aan de achterzijde te bouwen
- Praktisch was een voor en achterkant handmatig aangestuurd niet wenselijk omdat je aan de andere zijde geen zicht had wat er gebeurde. Gezien je van de ene naar de andere kant alleen kon komen door onder de tafel te kruipen, was dat niet gewenst.

Goed, genoeg redenen om het eerste idee niet uit te voeren. Vandaar dat ik opnieuw naar een modulebaan achtig concept ben gaan kijken of ik daar voldoende voor mezelf uit kon halen. Dat dit een pendelbaantje zou worden was duidelijk en ook nu moesten de eventuele aanwezige bogen minimaal R2 zijn. Gezien ik een aantal 4 delige treinstellen in het bezit heb, moest de nuttige opstellengte minimaal 120cm worden zodat ook dit materieel kon halteren. Daarnaast ben ik in meerdere topics tegengekomen dat je nooit evenwijdig aan de kant het spoor moet leggen. Oftewel, het spoor moest in een hoek geplaatst worden. Naast de mogelijkheid voor reizigerstreinen, moest ook met goederen wat gerangeerd kunnen worden.

Gezien de beperkte beschikbare lengte is bovenstaande toch wel een uitdaging. Desondanks denk ik met het huidige ontwerp wel veel van mijn wensen verwezenlijkt te hebben. Wat zien we op het baanplan:
Aan de rechterzijde is een eindstation voor reizigers. Het onderste spoor kan gebruikt worden om goederentreinen te laden en te lossen. Ook kan dit spoor gebruikt worden om de opstelsporen aan de linkerzijde te voorzien van cargo's. Zo kan een 'lange' trein die binnenkomt in stukjes geknipt worden zonder dat het personenvervoer hinder ondervindt.
Het station zelf sluit aan op een dubbelsporig hoofdspoor. Althans, tot het zichtbare deel. In het niet zichtbare deel ligt een kruiswissel met daarachter weer twee sporen. Deze sporen komen weer in het 'zichtbare' deel maar worden daar uit het zicht (grotendeels) onttrokken. Op die manier is het mogelijk om 3 vierdelige treinen te laten rijden op deze baan of om 2 reizigers en één cargo binnen te laten rijden. Nadeel van de laatste optie is dat de cargo altijd achteruit het station moet verlaten, maar dat is (helaas) niet anders.

Kortom, weer is een ander baanplan dan de 'standaard' tafels. Hebben jullie nog tips?

Groeten,
Herman
Re: Pendelbaantje
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Pendelbaantje
Nu je schijnbaar van het idee afstapt een heel ovaal te maken om rond te kunnen rijden en vanwege ruimtegebrek naar een moduleconcept kijkt is het wellicht een idee je eens te verdiepen in clubs die modulebanen maken? Je zou de uiteinden van je baan aan de normen van zo'n club kunnen conformeren, zodat je je modules bij gelegenheid aan die van anderen kunt koppelen? Op die manier heb je er zelf thuis plezier van èn kun je bij gelegenheid ook lange trajecten berijden.
Re: Pendelbaantje
Lid sinds: 2009

offline
Re: Pendelbaantje
Hoi Herman,

Een herkenbaar, maar ook leuk (in mijn ogen dan toch) en ook lastig dilemma... Een paar opmerkingen:


  • Wanneer je Ronald's draadje hebt gelezen, heb je ook gezien dat bij hem alles strak langs de wand ligt. Hetzelfde geldt voor een vergelijkbaar project van Karst Drenth. Als ik me niet vergis, verwijst Ronald hier ook naar in zijn draadje.
    Een ander heel mooi voorbeeld vind ik deze baan: https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=60658. Persoonlijk vind ik het totaal niet storend dat de sporen evenwijdig aan de wand lopen. Sterker nog, het oogt eerder rustig, minder gekunsteld. Zeker in jouw geval, waar er toch nog altijd veel sporen te zien zijn, krijg ik dat idee.
  • Ik ben wel benieuwd naar welke afmetingen je daadwerkelijk ter beschikking hebt. Tevens: wat is de lengte van de langste stam waarme je wilt gaan pendelen?
  • Je schrijft dat je met modules wilt gaan werken. Móeten die dan in deze ruimte staan, of kun je er in deze ruimte aan werken en, wanneer je wilt rijden, ze opstellen in bijvoorbeeld de woonkamer? Dan heb je alweer wat meer mogelijkheden.

Groeten,
William
Re: Pendelbaantje
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Pendelbaantje
Citaat van: 1200Blauw op woensdag 01 januari 2020, 22:10:15
Je zou de uiteinden van je baan aan de normen van zo'n club kunnen conformeren, zodat je je modules bij gelegenheid aan die van anderen kunt koppelen?
Terecht punt, als ik ook wat meer tijd zou hebben om mij aan zo'n club te conformeren. :) Ik ben nu al de grootste afwezige bij de stamtafel (Utrecht) die iedere maand wordt georganiseerd. Tijd is schaars en nog een extra club om lid van te worden zie ik daarom niet zitten. Overigens zou dan één van de meest logische clubs onze eigen 3rail moduleclub zijn. Maar ook daarvoor geldt, je meld je aan en doet iedere maand mee, of niet. Ik kies bewust voor het laatste om mezelf en andere niet teleur te stellen.
Daarnaast zou dat ook betekenen dat ik het daadwerkelijke pendelen moet opgeven want ook aan de andere zijde moet je ergens uitkomen op de 'norm'. Ik zie even niet hoe ik dan alsnog zelf een pendelstukje kan creëren waarbij een trein het zichtbare deel verlaat.

Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 02 januari 2020, 09:14:55

  • Wanneer je Ronald's draadje hebt gelezen, heb je ook gezien dat bij hem alles strak langs de wand ligt. Hetzelfde geldt voor een vergelijkbaar project van Karst Drenth. Als ik me niet vergis, verwijst Ronald hier ook naar in zijn draadje.
    Een ander heel mooi voorbeeld vind ik deze baan: https://stummiforum.de/viewtopic.php?f=64&t=60658. Persoonlijk vind ik het totaal niet storend dat de sporen evenwijdig aan de wand lopen. Sterker nog, het oogt eerder rustig, minder gekunsteld. Zeker in jouw geval, waar er toch nog altijd veel sporen te zien zijn, krijg ik dat idee.
Dat is inderdaad een mooie modulebaan die ik nog niet kende! Bedankt voor de link. Kunnen we weer een avondje scrollen en lezen. :)
Ik ben begonnen met het paar graden draaien van de baan maar halverwege de wisselstraat zit een extra draai in de wissels. Wellicht dat door in de wisselstraat al te draaien de 'extra' draai niet nodig is. Bijkomend voordeel is dat je dan ook aan de linkerzijde recht eindigt en niet zoals nu in een bocht. Ik ga hier is mee spelen. Overigens staat in het draadje van Ronald (bij BNLS) juist als opmerking dat het te recht is en er meer gedraaid moet worden voor een speelser effect. Anyhow, punt is duidelijk en ik ga ernaar kijken. :thumbup: Dat zelfde geldt overigens ook voor het bovenste spoor, wellicht dat ik die nog laat sneuvelen om wat meer scenery ruimte te krijgen.

Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 02 januari 2020, 09:14:55

  • Ik ben wel benieuwd naar welke afmetingen je daadwerkelijk ter beschikking hebt. Tevens: wat is de lengte van de langste stam waarme je wilt gaan pendelen?
De ruimte is ongeveer 3.6m lang en heeft op het diepste punt 1.28m tot aan de vensterbank van de dakkapel. Dat laatste (de dakkapel) is tevens het probleem, want deze is niet over de hele lengte aanwezig. Na ongeveer 2,40m in de lengte eindigt de dakkapel. Hier gaat het schuine dak verder en zit tevens een spant. Het diepste punt van 1.28m is daarmee slechts 87cm hoog gezien vanaf de vloer. Te laag dus om tegenaan te bouwen. Daarnaast zit onder het raam van de dakkapel nog een schot wat bereikbaar moet blijven. (erg belangrijk, want daar staan wat modeltreinen achter op dit moment. :D Door de module meer in de kamer te zetten, heb ik meer hoogte en heb ik aan de achterzijde ook (meer dan) voldoende ruimte.
Aan de andere wand is reeds een mooie zelfgemaakte modeltreinvitrine gemonteerd (lengte 2m) die weer niet op een andere wand kan. Daarnaast kom je langs die wand ook naar binnen via een deur dus dan lever je in qua lengte, maar zou je wel een hoekdiorama kunnen maken. Gezien ik de kamer op dat deel al eerder heb ingericht en blij ben met mijn vitrine, wil ik deze eigenlijk niet van de muur verwijderen. Dus dan maar midden in de kamer een paar modulebakken.
Lengte van de langste stam zal een koploper of hondekop-4 zijn. Deze zijn 115cm lang.

Citaat van: Laenderbahn027 op donderdag 02 januari 2020, 09:14:55
  • Je schrijft dat je met modules wilt gaan werken. Móeten die dan in deze ruimte staan, of kun je er in deze ruimte aan werken en, wanneer je wilt rijden, ze opstellen in bijvoorbeeld de woonkamer? Dan heb je alweer wat meer mogelijkheden.
Ze moeten in die ruimte blijven staan. Het is meer module achtig vanwege het formaat en de wens om de boel weer uit elkaar te kunnen halen in hapklare brokken.

Groeten,
Herman