Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018

Gestart door Tjoekedoris woensdag 01 januari 2020, 18:17:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Beste meedenkers,

Allereerst wens ik iedereen een goed, gezond en sportief 2020 en dat we ons allen maar ontspannen aan onze hobby mogen bezig houden.

Dat laatste is voor mij aan het begin van het nieuwe jaar al niet gelukt.  :(

Ik dacht vandaag de draden van de wisselstraat van mijn BW aan te kunnen sluiten, maar heb alweer een probleem.
Nu is het de decoder Digikeijs 4018 (bij velen welbekend) die roet in het eten gooit.
Wat is er aan de hand?....

Ik heb 2 kruiswissels aan elkaar zitten, de nr. W36 en W38.
Deze worden beiden gestuurd door 2 wisselmechanismen resp. W36-1 met W36-2 en W38-1 met W38-2 (zie foto).
De wissel W38 doet het, net als alle andere aangesloten wissels op andere decoders.
Voor de wissel W36, gaan de draden naar de decoder 1-8 (de 1e decoder in de rij).
Daarvan zijn de 1e vier adressen al vergeven aan de wissels W1, W9, W31 en W32 die het allemaal goed doen.
De kruiswissel W36 heb ik aangesloten op de adressen 5 en 6 (zie foto).
In iTrain staat deze wissel ook goed ingesteld, als je deze instellingen vergelijkt met de wissel W38.

Maar helaas hij werkt niet via iTrain.
Als ik de draden van de wisselaandrijvingen op de adressen 3 en 4 aansluit doen ze het wel.
Ik heb ook geprobeerd om deze op de adressen 7 en 8 aan te sluiten, maar ook die doen het niet.
Na allerlei koppelpogingen was ik van mening dat de laatste 4 adressen in serie niet werken en de decoder dus stuk is.
Nu was ik nog in bezit van 2 nog hagelnieuwe decoders en aangezien deze fabrieksmatig de adressen 1 t/m 8 hebben meegekregen,
volstond het om de decoder te vervangen zonder te programmeren.
Wat blijkt:  bij deze nieuwe decoder hetzelfde euvel.
Ik heb de handleiding erbij gepakt en even gedacht dat er misschien een verkeerde preset zou zijn.
Maar de decoder krijg fabriekswege preset 0 (8 wisselspoelen) mee. Dus kon het daar niet aan liggen.
Ik heb getracht de decoder via POM programmering te resetten, maar ook dat lukt me niet.

Kent iemand dit probleem? Waar kan dit aan liggen?






Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Hoi,

Zet de common-draden (geel) even op één van de eerste 4 aansluitingen. Zal even opzoeken waar het staat. Het is een bekend iets. Dan zou het wel goed moeten werken.

Groet Ronald.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Citaat van: ronaldk op woensdag 01 januari 2020, 19:12:40
Zet de common-draden (geel) even op één van de eerste 4 aansluitingen.

Ronald, bedoel je hiermee, dat ik van 2 van de wisselaansluitingen van de adressen 1 t/m 4, de gele draad moet koppelen met die van adres 5 en 6?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervan de logica niet helemaal begrijp. :?
Dat past ook haast niet in dat kleine gaatje, om het even plastisch te zeggen.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018

Er zitten twee voedingen in die decoder. Trek je teveel stroom ( op wissel 5-8) reset je decoder.
En wordt er niets omgezet.

Dus alle gele draden op wissel 1-4 aansluiten.  En niet koppelen.

Misschien lost een kroonsteen je probleem met t kleine gaatje op.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Hoi,

Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 01 januari 2020, 21:14:06
Ronald, bedoel je hiermee, dat ik van 2 van de wisselaansluitingen van de adressen 1 t/m 4, de gele draad moet koppelen met die van adres 5 en 6? Ik moet eerlijk zeggen dat ik hiervan de logica niet helemaal begrijp. :?

Jep, je moet de gele draad aansluiten op de C (common) van aansluiting 1 - 4. Dat kan je doen door een kroonsteentje met alle 5 of 8 de draden daarin en dan 1 draadje naar de DR4018. Ik heb inmiddels het bewuste antwoord gevonden: DR4018's verliezen adres, antwoord.

Groet Ronald.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Ik heb zoals gezegd de gele draden van out 5 en 6 samengevoegd met de out 3 en 4 (zie foto) maar werken ho maar.
Geen enkele reactie. Dat is toch om gek van te worden. :-(
Heb ik nog iets over het hoofd gezien?  :?
Kan het zijn dat out 5 aan out 1 moet en out 6 aan out 2 of mag dat niet uitmaken?
Het is verdorie een hagelnieuwe decoder, nog niet eerder ingezet.
De decoder 25 t/m 32 doet het prima op alle adressen.

Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 02 januari 2020, 12:47:17
Kan het zijn dat out 5 aan out 1 moet en out 6 aan out 2 of mag dat niet uitmaken?
Nee, dat mag niets uitmaken. C-aansluitingen 1 t/m 4 zitten aan elkaar.

Citaat van: Tjoekedoris op donderdag 02 januari 2020, 12:47:17
Het is verdorie een hagelnieuwe decoder, nog niet eerder ingezet.
Neem anders eens contact op met de verkoper. Dan kan je eens vragen of je hem kan ruilen.

Groet Ronald.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Zet decoder 25-32 eens op adres 1-8
en kijk  eens of dan wel alle wissels schakelen.
Dan weet je gelijk ofje centrale alles uitstuurt.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Volgens mij zit het signaal ook verkeerd aangesloten.
Zie namelijk de rode en de bruine draad, die zijn omgedraaid.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Citaat van: Hans V200.0 op donderdag 02 januari 2020, 13:21:18
Zie namelijk de rode en de bruine draad, die zijn omgedraaid.

Nee, dat zit wel goed, het lijkt op de foto zo, maar de rode draad zit aan de buitenkant en de bruine aan de binnenkant.
Ik heb dat bij alle decoders hetzelfde.

Ik heb de decoder al een keer omgewisseld voor een andere nieuwe, maar het veranderd niet.
Dat is juist het rare.
Daarmee sluit ik uit dat de decoder niet goed is.
Als ik de wisselspoelen rechtstreeks aan massa en stroom aansluit, gaan ze gewoon over en daarmee heb ik getest of de bedrading vanaf de decoder
tot de wisselspoel goed is of niet.
Ik heb ze met een kroonsteentje verbonden, aan elkaar gesoldeerd en nu met stekkertjes. Het maakt allemaal niets uit.
Wellicht goed om Digikeijs te vragen, ik kom er anders niet uit.
Je wordt er gefrustreerd van.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Hallo Martin,

Dit is waardeloos.. :|

Wat ik mis: heb je alleen een probleem met het schakelen in I-Train en werkt de decoder buiten dit programma om wel? Wat zijn de kleurcodes voor jouw voeding? (de power aansluiting) Wit is massa en groen is de plus? Dan zou het goed zijn aangesloten.

Het lijkt mij dat iedere verbruikersaansluiting (bijvoorbeeld een wisselspoel) zijn eigen voeding (geel) en schakelcontacten (de twee blauwe) moet hebben. Het lijkt mij logisch (ik kan het niet ergens terug vinden) dat alle uitgangen galvanisch zijn gescheiden. Dat betekent dan dat je daar dan elke gebruiker, ongeacht de voedingskring, op zo'n uitgang kunt aansluiten.

Met programmeren van deze decoders heb ik geen ervaring maar als de helft werkt lijkt me dat geen probleem. (als die standaard is ingesteld op acht wissels)

Succes,

Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Heb je in je centrale wissel 5-8 niet op mm staan per ongeluk?
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Nee, alle wissels staan in de centrale standaard als DCC.

@Marcel:  ja, dit is zwaar k...e.
Ik heb alle decoders op een aparte voeding van 52VA aangesloten (groen =voeding en wit =massa).
Die kleuren heb ik bewust zo gekozen, om in de ringleiding geen verwarring te krijgen.
Op deze voeding komen ook seinen en evt. gewone lampjes (geen LED).
Met de centrale lukt het schakelen niet, dus ook niet met iTrain...dat is maar een verlengstuk.

Ik heb er goed de smoor in, omdat ik nu mijn hele vakantie al problemen aan het oplossen ben. :(
Laten we ons maar wijsmaken dat dit een onderdeel van de hobby is en we leren er altijd wat van.

Je bent uiteraard altijd welkom om eens een blik te komen werpen, alleen is het nu een chaos en ik zou dit graag eerst opgelost willen hebben.
Anders loop jij hier ook gillend weg  :-)

Maar nu de stand van zaken.....ik heb van narigheid maar 2 decoders van Rosoft besteld. Ik ga overstappen.
De decoders die het wel doen, laat ik natuurlijk zitten, maar de anderen gaan straks maar dienst doen als seindecoders.
Of ik ga ze verkopen.

Het is natuurlijk helemaal van de zotte, dat je als consument zo moet lopen martelen, voor iets wat nergens beschreven staat.
Zo langzamerhand is er wel een volledig boek geschreven over de negatieve kant van deze module als wisseldecoder.
Ik heb het zojuist volledig uitgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat het een verkeerde keuze is geweest.
Net als "iTom" ben ik een beetje van mening dat je voor deze decoder hogere wiskunde nodig hebt.
Voor mij moet het simpel zijn...? ik heb een wisseldecoder nodig......moet hem aansluiten...... en hij moet werken.
Niets meer, en niets minder.
Deze Digikeijs 4018, wordt verkocht als een alleskunner, maar is notabene fabrieksmatig ingesteld met preset 0 (als een wisseldecoder) waarmee je 8 wissels
op aan kan sluiten. Tevens standaard de adressen 1 t/m 8.
Wat wil ik nog meer. Het is precies wat ik nodig heb op die plek. Waarom doet hij het dan niet gewoon? Zo moeilijk is het aansluiten niet. Draadjes erin en schakelen die hap.
Nee, ik ben er klaar mee. Weg met dat ding.

Dit wordt vervolgt zodra ik Rosoft binnen heb.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Hoi Martin,

Zonde dat je zoveel tijd en energie in gestoken hebt en het resultaat niet is wat je gehoopt had.

Ik denk dat de overstap naar Rosoft een goede keuze is, zelf heb ik er al diverse gemonteerd en bij mij werkt het in een keer.
Ik ben benieuwd naar jou bevindingen, ik heb er alle vertrouwen in.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Citaat van: Degeluidsman op vrijdag 03 januari 2020, 08:26:40
Ik denk dat de overstap naar Rosoft een goede keuze is, zelf heb ik er al diverse gemonteerd en bij mij werkt het in een keer.
Al had ik wel problemen met mijn twee wisseldecoders. Na mailcontact kon ik ze omruilen op Houten en was het probleem verholpen. Als ze het doen, doen ze het goed :thumbup:
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Voor wat het waard is, Martin: de gewone elektromagnetische wissels stuur ik aan met de oude k83 decoders van Märklin met, uiteraard, MM protocol. Er is niks simpelers dan een korte stroompuls te moeten geven en dat doen die oude beestjes gewoon!
Deze decoders zijn vaak  voor 25 euro's  te koop op beurzen. Gebruikt, en dus getest :D.
De servo-bediende wissels worden volgens DCC-protocol aangestuurd met Digikeijs servodecoders.  Ook wel een kleine puzzel maar het werkt. Met de DR4018 heb ik geen ervaring, ik koos voor de genoemde opties.
Misschien ook iets om ooit te overwegen.
Succes met de verdere opbouw. De aanhouder wint!


Groet,

P.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Hallo Martin,

Meestal is mijn idee bij dit soort klachten: het zal wel iets heel eenvoudigs zijn, maar helaas, ik heb geen flauw benul. 8o

Bij het bepalen van mijn strategie met besturingstoebehoren was ik van mening dat een schakeldecoder, ongeacht de toepassing, voor mij gewoon een schakelaar is die wat moet doen als een bepaald piepje voor hem bedoeld is. Niets meer, niets minder. Deze Digikeijs 4018 is best wel gecompliceerd voor zo'n digitale schakelaar. (tenminste, voor een beetje digibeet wel...) Ik krijg altijd al een wee gevoel in mijn maag als ik het idee heb dat er pagina's vol software programmatuur in een IC worden gepropt waar ik dan achteraf ook nog dingen moet/kan gaan wijzigen om een specifiek "iets" als resultaat te krijgen. Valt voor mij niets aan te beredeneren dus als er iets anders gaat dan het boekje aangeeft dan ben ik lost.... Om die reden ben ik voor mij uitgekomen op decoders van LDT en die bevallen mij prima maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden. Om dezelfde motivatie ga ik ook niet van alles door elkaar heen gebruiken. Hoe meer leveranciers hoe meer kansen op miscommunicatie. (volledig mijn mening)

Ik heb geen ervaring met Rosoft maar als die doen wat ze beloven dan is het mooi opgelost! Even afwachten maar het komt dan vast wel goed. Uiteindelijk is het gewoon een kwestie van om op een gewenst moment een schakelpulsje aan een paar spoeltjes geven.....

Ik loop niet zomaar gillend weg hoor! Maar bij dit soort problemen heb je aan mij ook niet veel... B)


Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Ik heb van alles geprobeerd Marcel.

Zelfs de wisselspoelen dichtbij direct, op nog geen 10 cm. afstand op de module aangesloten. Het doet niets.
Ook de wisselspoel nog een keer direct op de ringleiding aangesloten onder het motto...straks ben ik toch gek geweest en zijn die spoelen gewoon kapot.
Maar nee, het is een hagelnieuwe aandrijving en slaat direct om.
Het kan eigenlijk niet anders zijn dat de decoder stuk is, maar dan heb ik al 2 kapotte met hetzelfde euvel, waarvan de laatste hagelnieuw is.
Ik heb ze overal vandaan. 3 stuks komen van PiCommit, maar die is failliet.
Op de beurs in Houten ook enkelen gekocht, maar ik weet echt niet meer welke bij wie vandaan komt, dus reclameren wordt lastig.
Ik neem gewoon mijn verlies en zal wel zien met een ander fabricaat.

Continue...
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
hoi,

Er gaat mogelijk iets verkeerd. Alleen wat is op afstand altijd moeilijk te bepalen. Als er vanalles geprobeerd is en je denkt ik kom er niet meer uit. Dan is het verstandig om afstand te doen van de boel en andere decoders te gaan gebruiken. Ik gebruik de DR4018 tot tevredenheid. Ik kan ook begrijpen dat anderen dat niet doen.

Citaat van: Tjoekedoris op vrijdag 03 januari 2020, 16:24:45
Op de beurs in Houten ook enkelen gekocht, maar ik weet echt niet meer welke bij wie vandaan komt, dus reclameren wordt lastig.

Neem eens contact op met Digikeijs. Ze zijn redelijk coulant met de reclamaties. Het kan soms een tijdje duren voordat ze reageren ....

Groet Ronald.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Ik weet nog niet of ik die moeite nog ga doen.
Beide decoders werken voor de helft wel. Dat betekent concreet dat ik eigenlijk nu per saldo 1 decoder geheel verlies.
Mogelijk dat seinen het er wel op doen. Verder is het natuurlijk een beetje onzeker of de rest die ik nog niet heb ingezet wel goed zijn.
Ik wil eerst de aansluitingen van alle wissels goed hebben, dan kan dat van mijn  rug af.
Daarna ga ik wellicht even informeren c.q. reclameren.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Hallo Martin,

Nou, vier wissels schakelen per decoder is voor de meeste decoders toch het maximale aantal. Zo bekeken valt het probleem dus nog wel mee. B)

Als je de Digikeijs 4018 decoders er helemaal uithaalt, dan wil ik er wel eens onbevangen mee stoeien.  Dus als die dan weer op de fabrieksinstelling staat, en ze kunnen gewoon worden aangestuurd door een CSII, dan wil ik dat wel eens proberen. Je weet maar nooit. Ik ben, zoals je weet, geen digitaal genie maar je weet maar nooit.

Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Heb je de decoder als eens teruggezet in fabrieksinstellingen cq totale reset gedaan?
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Yep.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Ik ben eruit.
Wat blijkt nu?

Op mijn Tams centrale kun je instellen welk protocol de magneetartikelen standaard hebben.
Die heb ik ingesteld op DCC, dus alle wisselaandrijvingen hebben standaard DCC als protocol.
Nu kun je een trede verder in het menu elke wisselgroep (in modules van 4 adressen) nog weer een uitzondering daarop laten maken.
Na het doorlopen van de submenu's ben ik erachter gekomen dat de groep 5 t/m 8 zelf op MM stond en niet op DCC.
Ook andere hogere groepen stonden op dat protocol. Die heb ik natuurlijk ook direct veranderd.
Ik kwam erachter omdat ik juist 2 wisseldecoders van Rosoft had gekocht en daarvan kon ik de 2e module (5 t/m "8") niet programmeren.
Na aanpassing dus wel, zonder problemen.
Nu verwacht ik dat de Digikeijs decoder DR4018 nu ook wel werkt met out 5 t/m 8.
Helaas heb ik nu 2 Rosoft decoders aangeschaft, maar zo'n probleem is dat niet.
Omdat Rosoft grotere aansluitcontacten heeft, gebruik ik deze op moeilijk bereikbare plaatsen.
De overgebleven Digikeijs ga ik inzetten als seindecoders.
Ben blij dat het nu is opgelost, na een aantal maanden te hebben gerotzooid.
Maar goed...al doende leert men.

NB...wat wel raar is, dat je in kan stellen dat alle magneet artikelen middels DCC worden aangestuurd.
Ik ben er automatisch van uit gegaan dat dit alles overruled, vooral ook omdat het een menu hoger ligt en
heb er nooit aan gedacht dat er in een submenu nog verdere detailleringen mogelijk waren.
Wellicht een waarschuwing voor anderen.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Dat zijn opties die je ook bij een Intellibox 1 en 2, een Central station Reload, CS2, CS3 een ECoS hebt.
Je geeft het protocol op van de decoders die je het meeste gebruikt.
Bij een Marklin baan is dat meestal Motorola.
Bij een 2-Rail baan is dat altijd DCC.
Als je overstapt en van een Mix gebruik maakt kies je een basis protocol.
Dat is Motorola of DCC en dan kun je per wisseladres aangegeven of die een ander protocol gebruikt.
Dat is al sinds 1999 zo toen de eerste Intellibox op de markt kwam.
Daar is je op gewezen.

Groetjes.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Wat is mijn centrale toch een lekker simpel ding, hij stuurt gewoon Motorola en DCC uit en dan geldt "wie de schoen pas trekt hem aan".......

Groet, Anne W
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Citaat van: Hero op donderdag 02 januari 2020, 17:21:20
Heb je in je centrale wissel 5-8 niet op mm staan per ongeluk?u

Wel dus... 8o :D Stom, dat ik dit niet even had gecheckt, maar zoals ik al zei:  ik was er vanuit gegaan dat dit door de algemene instelling wel goed stond.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Beste Martin,

Ik snap dat je "er in trapte", ik vind het ook niet de slimste "uitvinding" van de centrale jongens....

Groet, Anne W
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Ik vind het wel heel slim. Beperkt namelijk de hoeveelheid data, die de centrale moet sturen.

Lijkt me ook niet zo slim voor een decoder die zelf kan uitfilteren wat het format is. b.v. een ESU decoder. Want naar welk format moet hij dan luisteren.

Groetjes.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
 @citaat

Maakt dat wat uit dan, in beide formaten komt dezelfde opdracht, dus naar welke hij luistert maakt niets uit, nu moet de centrale eerst kijken naar wel algemeen formaat aanstaat, dan of de desbetreffende wisseldecoder in het register "afwijkende formaten" staat en indien ja, dat afwijkende formaat produceren.

Als ik me niet vergis wordt een wissel instructie slechts 2 keer 2 keer uitgezonden, vergeleken met het aantal instructies voor een accelererende lokdecoder op 128 stappen helemaal niets....

Groet, Anne W
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Ja, dat maakt wat uit, en gelukkig zijn ze zo slim om dit niet te doen. Verdere discussie is niet gewenst, daar is de vraagsteller niet mee geholpen.

Groetjes.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Als topic starter nog even een laatste woord hierover, zoals ik tegen zoiets aankijk  ;)

Voor mij zou het zeer logisch zijn als er in het menu "standaard protocol magneetartikelen" een keuze gemaakt kan worden in a: DCC ; b: MM of c: "géén" of "anders" of... etc.
En alleen bij de keuze c: moet je naar een submenu kunnen gaan om daar aan te kunnen geven welk protocol de diverse onderdelen moeten hebben.
Ik denk wellicht te simpel voor de professionals, maar soms is de oplossing om verwarring te voorkomen ook simpel.
Als je kiest: standaardprotocol = DCC cq. MM ?..dan geen verdere keuze naar beneden mogelijk.

Natuurlijk behoor ik de gebruiksaanwijzing van de centrale te lezen en dat heb ik dan ook veelvuldig gedaan, maar toch "vergeet" je bepaalde dingen even snel weer,
als je niet tegen bepaalde zaken aanloopt, zoals ik nu heb gedaan  8o

Maar goed...iedereen heel erg bedankt voor het meedenken en de reacties. :thumbup:
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Ik sta op het punt wissel- maar vooral seindecoder(s) aan te schaffen. De 4018 kost 26,50 euro, voor 8*2 aansluitingen, moet wel geprogrammeerd worden naar houd-contacten. Rosoft lijkt mij wel wat duurder voor 8 2 kleuren seinen, niet? Ik heb een oudere 4018 die het uitstekend doet op 8 wissels........Wat is de huidige wijsheid voor de aanschaf van (uiteindelijk 2) seindecoders?
Met groet,
Jan Willem
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
 @citaat @JWS / Jan Willem: Op je eigen gevoel af gaan. Als je nu al een bepaalde schakeldecoder hebt en je bent daar tevreden over: Waarom zou je willen veranderen? Dan weet je ook wat je moet doen. De één is tevreden over een bepaalde schakeldecoder, de ander kan er totaal niet mee overweg, een derde vindt weer iets anders. Laat het niet van anderen afhangen.

Groet Ronald.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Dank Ronald voor je reactie,
Gevoel is zeker belangrijk, doch ik heb de technische ontwikkelingen niet zo bijgehouden. En ervaring van anderen neem ik graag mee.
Bovendien moet ik nu gaan programmeren, en dat is toch ook niet meteen zo eenvoudig voor me, als ik zo lees wat daar bij komt.....
met groet,
Jan Willem
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
 @citaat Zoveel ontwikkelingen zijn er niet ;)  O:-D Alle decoders moet je instellen. Sommige decoders hebben iets meer instellingen dan de anderen. Voor "2-kleuren sein" heeft de DR4018 een standaard instelling. Zie daarvoor de handleiding. Dus dan is het maar één instelling die aangepast hoeft te worden. Het "programmeren" is niet meer dan het instellen van een lokdecoder. Goed, nu kan dat voor sommige mensen al een uitdaging zijn.  O:-D

Groet Ronald.
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
Lid sinds: 2008

zitplaatsen genoeg in de TEE

offline
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
en het driekleuren sein, al dan niet met snelheidsaanduiding?
Mijn vraag betreft nu ook het gemak waarmee je de 4018 dan wel de Rosft WDD kan programmeren. Lokdecoder gaat me wel af tegenwoordig.....
groet,
Jan Willem
Re: problemen met wisseldecoder Digikeijs 4018
De laatste is eenvoudiger dan de eerste.
De instelling is met één eenvoudige opdracht gebeurd.
Adres en seinbeeld met één opdracht. Eenvoudiger kan niet.


Groetjes.