Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Een lastige keuze

Gestart door Lifting woensdag 01 januari 2020, 15:15:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een lastige keuze
Lid sinds: 2019

offline
Een lastige keuze
Goedemiddag iedereen de beste wensen om mee te beginnen.

Heb een vraag heb zelf alles van marklin h0 cs3 plus na een scheiding waar ik me oude baan hebt afgebroken,en nu ik weer een nieuw  plekje hebt wil ik weer een baan bouwen.
Maar zit nu te twijfelen tussen H0 of N spoor wat zijn jullie ervaringen??
Re: Een lastige keuze
nobody
gast

Re: Een lastige keuze
Met N kun op hetzelfde oppervlak een realistischer tracé uitleggen. N is tegenwoordig zeer goed van kwaliteit en je beschikt over een enorm
aanbod van rijdend materieel dat onderling genormeerd is. N is heel gevoelig voor verontreinigingen van de rails, helemaal als je digitaal rijdt.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2018

offline
Re: Een lastige keuze
Ik vraag me af: heb je al je Märklin spullen nog? En heb je ruimte genoeg voor een H0 baan? Dan lijkt de keuze mij wel duidelijk... Alleen als de ruimte echt helemaal en totaal te krap is zou ik (maar dat is persoonlijk) voor schaal N kiezen.
[My 2 cts]
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een lastige keuze
Hangt ook af van hoe goed je ogen (nog) zijn, ben zelf 62 , met brilletje en soms een loep red ik het nog net met HO. :D

Mvg Gert
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2019

offline
Re: Een lastige keuze
Ik heb nog alles van marklin heb daar nog niks van weg gedaan alleen iets minder baan ruimte in de lengt heb ik 3.42 en de breedte 1.21 meer ruimte heb ik/kreeg niet
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Een lastige keuze
N is nagenoeg 2 keer zo kleiner als HO en zoals Nobody zei je kan op een kleine ruimte een realistische baan maken, maar het blijft klein.
Waar het om gaat, wat wil je....en wat zijn je wensen qua baan, wil je 1 of meerdere stations, een BW en/of een industriegebied of wil je lekker treinen laten rijden .
dit alles heeft invloed op je ruimte.

mvg,

Ruud
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2019

offline
Re: Een lastige keuze
Denk een soort van industrie heb wel de mogelijk om een schaduw station te maken voor treinen op te stellen.
Maar ben bang dat voor het N weer een te groot oppervlakte is.
Kn misschien ook proberen om met deze opervlakte veder te gaan me het digitale om de baan in meerder sectie te delen.
Heb nog niks van N dus zal alles nieuw moeten kopen
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2018

offline
Re: Een lastige keuze
"Het vorige bericht is minder dan 15 seconden geleden", wat overigens niet waar is. Ergo: kan niet posten, m'n tekst is weg, en ik heb geen zin om het opnieuw te doen. Dat heb ik al eerder gehad, heel frustrerend...  :-(
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een lastige keuze
Hoi,

Het is maar wat je zelf wil. Wil je een klassieke modelbaan, dus rondjes rijden e.d. dan kan ik de keuze tussen H0 en N wel begrijpen. Wil je wat meer buiten de lijntjes kleuren dan is 3,40 x 2,10 meter een hele goede maat om een leuke baan te maken. Een leuke rangeerbaan met industrie is ook zo gemaakt. Dus zet op een rijtje wat je wil en wat niet. Dan zie je heel snel of je plannen passen op de beschikbare ruimte.

Groet Ronald.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
 @citaat breedte moet 1,20 mtr zijn ipv 2,10.
Ik heb zelf ook een baan in H0 van ongeveer de zelfde afmeting met een schaduwstation eronder kwa ruimte kan het prima met H0 verder kun je het zo druk of rustig maken als je zelf wilt.
Hieronder een filmpje van mijn baan om een beetje een idee te hebben,ligt nog wel een beetje vol met rotzooi :D
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een lastige keuze
En om het nog lastiger te maken zou je schaal TT, schaal 1:120 kunnen overwegen, zit qua grootte tussen H0 en N in.
waar 3,42 bij 1,21 je bij H0 toch al in een keurslijf dwingt geeft dit je bij TT en N veel meer ruimte.

Wat wil je?
Met lange reizigers en goederentreinen rijden?  Ga voor N of TT.
Of veel detaillering, gebaseerd op een zijlijn met lokaal verkeer, tender of kleine diesellocjes met 2 en 3assige rijtuigen: Ga voor H0.

Ben je er nog niet uit: Koop een N of TT beginsetje om "te ervaren en gevoel" op te doen. Voelt dit goed dan kun je hier mee verder.
Eigen ervaring met N, Fleischmann ovaaltje met 2 locs dat het me toch wat tegenviel.
Is het toch niet jouw ding, blijf je Märklin H0 trouw.
Succes met de keuze!!
Re: Een lastige keuze
Aliebengalie
gast

Re: Een lastige keuze
Je lijkt wel gek.

Je hebt nog al je Ho spullen , die doe je toch niet weg? Of je moet er helemaal klaar mee zijn , tja dan word het andere koek.

Kijk of je inderdaad nog ergens de hoogte in kunt , als je vermoed dat je te weinig ruimte hebt.

N is mooi hoor , maar is wel heeeeeeel even iets anders als je Ho gewend bent.

Enkele schreven het al , klein - bril - loep etc etc , ik zou er niet aan beginnen . Voor mij is het gewoon veel te klein , vooral om er zelf nog iets mee te doen dan alleen het rijden.

Maar is uiteraard mijn  mening.

Suc6 bij je keuze.

Mvg: Alex
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
Citaat van: Lifting op woensdag 01 januari 2020, 16:42:20
Ik heb nog alles van marklin heb daar nog niks van weg gedaan alleen iets minder baan ruimte in de lengt heb ik 3.42 en de breedte 1.21 meer ruimte heb ik/kreeg niet

Je hebt nog best een hele ruimte, hoor. Ik heb slechts 2.60 bij 1.10 beschikbaar. En dan ook nog een schuin dak (helling 60 graden), Toch heb ik een baan kunnen maken met een schaduwstation en daarop nog 3 niveau's. Zonder dat het alleen maar sporen zijn....

groeten,
Roel
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2009

offline
Re: Een lastige keuze
Hallo,

Wil je persé rond rijden, of neig je ook naar een fiddleyard met bijvoorbeeld een tot in detail uitgewerkt kopstation erbij? Of 2 fiddleyards met in het midden een uitwisselbaar gedeelte?

Groeten,
William
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2019

offline
Re: Een lastige keuze
Beste,
Bij mij zou de keuze snel gemaakt zijn, ik bleef bij H0 en bij Märklin heb je dan nog een extra voordeel bij het aanleggen van een baan, dat je geen rekening moet houden met eventuele keerlussen, wat bij andere systemen wel het geval is en ik kan je verzekeren dat die fout snel gemaakt is en dan moet elektronisch ingrijpen of je baanontwerpen grondig gaan aanpassen.
Op de oppervlakte die jij ter beschikking hebt is wel wat te maken en indien je een berglandschap wil maken, dan kan je ook nog in verschillende niveau's werken of met een schaduwstation, keuze genoeg.
Het rijden op zich is bij drierail-systeem nog altijd bedrijfszekerder dan bij alle andere tweerail systemen, waar poetsen van de rails steeds aan de orde is.
Groeten,
Lucien
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een lastige keuze
Hoi,

Citaat van: Lucien op zondag 16 februari 2020, 17:55:55
Bij mij zou de keuze snel gemaakt zijn, ik bleef bij H0 en bij Märklin heb je dan nog een extra voordeel bij het aanleggen van een baan, dat je geen rekening moet houden met eventuele keerlussen, wat bij andere systemen wel het geval is en ik kan je verzekeren dat die fout snel gemaakt is en dan moet elektronisch ingrijpen of je baanontwerpen grondig gaan aanpassen.

Altijd aardig dat het "keerlusprobleem" erbij gehaald wordt. Nou, de oplossing is tegenwoordig zeer simpel. Maar goed, sommige echte "3railers" blijven dat voor de voeten gooien als een "voordeel". Voor veel mensen is het geen probleem.

Citaat van: Lucien op zondag 16 februari 2020, 17:55:55
Het rijden op zich is bij drierail-systeem nog altijd bedrijfszekerder dan bij alle andere tweerail systemen, waar poetsen van de rails steeds aan de orde is.

Ook dat is altijd één van de speerpunten van een echte "3railer" om het "3railsysteem" aan te prijzen. Doet dat zich verheffen boven een 2-railbaan?  Vroeger was het mogelijk een punt. Maar nu tegenwoordig niet meer. De legeringen waarvan de spoorstaven zijn gemaakt zijn in de loop van de jaren gewijzigd. Het is geen "messing" of "pisbakkenstaal" meer. Het is bijvoorbeeld een nieuwzilver-legering, dat verbeterd ook de geleiding en verminderd storingen. Nee, niet echt. Als ik hier de verschillende draadjes lees wordt hier ook volop geëxperimenteerd met schuurblokje, complete Lux-schoonmaaktreinen, ATF-vloeistof, aanpassen van slepers, tweede sleper onder de loks, extra draadjes voor de massa om goed contact te houden. Allemaal dat soort zaken om de boel maar in of op gang te houden.  Van het weekend bezig geweest met de automatisering van een 2rail-beursbaantje. We hadden het ding na de laatste beurs in opgebouwd. De loks erop en laten rijden. Zonder poetsen en het reed eigenlijk probleemloos. En dat voor een uurtje of 3 / 4 achter elkaar.

Groet Ronald.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een lastige keuze
Ik heb mijn N-Baan boven een houtwerkplaats, als hij weken stilstaat en er beneden volop gewerkt is, en ik zet het geheel weer aan, dan rijd het zonder te poetsen. Dus dat stof en poets verhaal lariekoek. Keerlussen lachertje.

Groetjes.
Re: Een lastige keuze
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een lastige keuze
Ik snap eerlijk gezegt de keuze niet helemaal voor N Baan.
Je hebt spullen van marklin, zelfs een CS3+ wat heel veel mensen willen hebben.
Als je nu alles verkoopt dan is het een fractie van wat jij er hebt voor betaald.
Daarna moet je nog beginnen met N schaal. De komende 2 jaar rijd jij niet met je treinen rond.
Tevens kom je uit een scheiding. Dat is de duurste hobby die er is.

Mijn Tip: Denk hier zeer goed over na.

Voordeel behoud H0:
Eigen spullen die je al hebt.
Duidelijker en goed te zien.
Nog steeds een redelijke baan.
Je kunt nu al beginnen met de bouw

Nadeel:
Grote baan zal soms moeilijk worden.

Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
Ik zou zonder meer voor 2-rail gaan, en h0 indien voldoende ruimte aanwezig.  Keerlusproblemen zijn nu inderdaad makkelijk op te lossen.  Er is veel meer keuze in 2-rail materiaal, van (erg) duur tot (erg) goedkoop.
Met de digitalisering is het schoonhouden van de baan m.i. nu een groter probleem, en dat geldt voor 3- en 2-rail systemen.

Willy

(Al sinds 1958 Märklin en 3-rail, en overstappen op mijn leeftijd en met de hoeveelheid materiaal, heeft weinig zin in mijn geval; maar ik heb wel enkele 2-rail locomotieven)
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
@citaat is het dan niet handiger om ook aan te geven waarom je zou overstappen?
Voor materiaal hoef je het eigenlijk niet meer te doen steeds meer merken brengen ook alles in 3rail uit.
En het schoonhouden van de baan is verschillend per baan/locatie van de baan maak zelf eigenlijk nooit schoon behalve na werkzaanheden aan de baan.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Een lastige keuze
Scheiden doet lijden, toch nog kunnen rijden is een pluspunt.

Waarom overweeg je een andere schaal? Vanwege ruimte, en dus toekomstig ruimtegebrek?
Ik zou gewoon verder gaan met wat ik heb. Dan maar wat simpeler: enkelspoor in plaats van dubbelspoor.
Meer decor, minder rails. Je hebt het al, dus kunt gelijk aan de slag. Nieuwe kansen, nieuwe dromen, nieuwe plannen. Het meeste pijn deed het breken, het afscheid van gekoesterde oude dromen.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
Citaat van: hmmglaser op maandag 17 februari 2020, 13:36:14
@citaat is het dan niet handiger om ook aan te geven waarom je zou overstappen?
Voor materiaal hoef je het eigenlijk niet meer te doen steeds meer merken brengen ook alles in 3rail uit.
En het schoonhouden van de baan is verschillend per baan/locatie van de baan maak zelf eigenlijk nooit schoon behalve na werkzaamheden aan de baan.

Märklin was vooral in vijftiger jaren van vorige eeuw zeer robuust en zeer betrouwbaar, maar is dat nu een stuk minder, terwijl andere merken dat in die jaren niet waren, althans niet in die mate. Toegegeven, het huidige Märklin materieel is veel meer gedetailleerd, maar dat heeft ook zijn nadelen.  Maar ook andere merken zijn vandaag de dag zeer gedetailleerd (vaak beter dan Märklin), en zijn bovendien betrouwbaarder geworden.
Puntcontacten op rechte en gebogen rails vallen nog mee, maar bij wissels oogt het toch een stuk minder (tenzij je extra geld uitgeeft en Walter Weichen koopt).  Er zijn ook regelmatig problemen met wissels m.b.t. de puntcontacten en spoorstaven.  De slepers moeten een minimale lengte hebben om goed te functioneren om probleemloos, en vooral langzaam over o.a. de slanke wissels te kunnen rijden.  En waarom is er nog steeds geen slanke C-rail Engelse wissel?  Het laat zich raden...

3-rail locomotieven van andere merken dan Märklin zijn vaak duurder dan de 2-rail uitvoering.  Märklin is meestal duur omdat er ook een prijs hangt aan het onderhouden van het "afwijkende" mfx systeem.

3-rail was destijds "beter" vanwege het systeem: wisselstroom, 2 spoorstaven voor de massa, en een midden rail voor de plus, dus gegarandeerde stroomopname.  Het werkte altijd probleemloos vergeleken met de 2-rail uitvoeringen.  Maar, zoals ik aangaf, met de digitalisering en de motoren met een permanent magneet, is er geen verschil meer qua betrouwbaarheid.


Willy
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
Ik krijg het idee als ik je reactie lees dat je niet helemaal correct bent geinformeerd MFX is geen afwijkend systeem maar een nieuwere ontwikkeling(steeds meer merken ondersteunen het protocol)zulke systemen gaan de toekomst worden 2 weg verkeer ipv 1 richting.
Marklin mag soms duurder zijn omdat er standaard sound/decoders in zitten en omdat ze in de EU produceren,maar veel modellen van bvb Roco of Piko zijn net zo duur.
Verder moet marklin ook de keuze maken in een middenweg tussen degelijkheid en details.
De enige echte reden die ik kan verzinnen is dat je voor realisme wilt gaan dus geen puko's nog flauwere wissels en alles 1/87
Verder zijn veel uitspraken meer gebaseerd op vooroordelen van voor en tegenstanders dan op harde feiten.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
Ieder vooroordeel heeft een naoordeel...

Willy
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een lastige keuze
Beste laatste posters, de oorspronkelijke vraag was:
Maar zit nu te twijfelen tussen H0 of N spoor wat zijn jullie ervaringen??
dus niet of 2 rail H0 beter is dan Märklin waar het nu inmiddels over gaat.
Zullen we maar weer ontopic gaan? O:-D
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Een lastige keuze
(on-topic)

Je zegt dat je nog het een en ander hebt van h0 (Märklin)?

Waarom overstappen naar N-schaal? Je 2e-hands spullen leveren bij lange niet meer op wat het je gekost heeft. En je moet weer een nieuwe investering doen in nieuw materiaal.

Ik denk dat je eerst goed moet bedenken wat jij wil met je baan. Wil je een realistische baan of wil je een speelbaan.

Zo heb ik gekozen voor een simpele baan op te bouwen in modules, zodat ik deze weer op kan bergen wanneer er niet gereden wordt. Ik ben wel van plan om de modules met scenery af te werken.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
Citaat van: Baanloos op dinsdag 18 februari 2020, 20:52:01
Beste laatste posters, de oorspronkelijke vraag was:
Maar zit nu te twijfelen tussen H0 of N spoor wat zijn jullie ervaringen??
dus niet of 2 rail H0 beter is dan Märklin waar het nu inmiddels over gaat.
Zullen we maar weer ontopic gaan? O:-D

Je hebt volkomen gelijk Baanloos...

Willy
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
 @citaat N spoor is ook 2rail dus er blijven raak vlakken met H0 het leven is grijs niet wit of zwart alles heeft wel iets met elkaar te maken ;)
Re: Een lastige keuze
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Een lastige keuze
Ik weet niet of ik weer voor Märklin/3rail zou kiezen met de kennis van nu. Ja, ik ken een hoop leuke mensen uit de 3rail community. Maar die zijn er vast ook in de tweerailwereld. Ik merk dat ik meer en meer richting het oosten trek qua interesse, met Oostenrijk als middelpunt, maar uitlopers naar Tsjechië, Slovenië en dergelijke. Daar is in tweerail gewoon meer voor verkrijgbaar. Alle 1:87 rijtuigen zijn standaard uitgerust met DC wielen. Kan ik wel weer AC wielen onder prakken, maar dat kost een hoop geld. En het loopt op zich prima op C rails. Echter, ik ben wel mijn volledige massadetectie kwijt, mocht ik geautomatiseerd willen gaan rijden.

Keerlussen maak ik mij niet zo druk om. Een paar keerlusmoduletjes kosten ook de kop niet en met een paar draadjes en isolatielassen heb je die ook draaiend. Het eenvoudigste systeem werkt met kortsluitdetectie: 4 isolatielasjes, een stukje hardware en 4 draadjes. Meer is het niet. Polariseren doe ik nu ook al met wissels die ik zelf bouw, dus daar maak ik mij echt geen zorgen om.

N rail of H0 is ook altijd de vraag. Nu ben ik nog jong en kan ik N rail prima zien, maar wat als ik straks wat ouder ben? Het grote voordeel is natuurlijk dat je op eenzelfde oppervlakte bijna 2x zoveel kwijt kan. Met N lijkt het mij iets lastiger een vloerbaan uit te leggen, omdat het materiaal wat teerder is (doordat het kleiner is).
Re: Een lastige keuze
Aliebengalie
gast

Re: Een lastige keuze
Laurent , over het aanbod van 2 rail (Ho) heb je helemaal gelijk. Ook ik vind het jammer dat er niet zo heel veel uit die landen te koop is.
Maar er komt volgens mij wel steeds meer op de markt van andere merken.
Alleen helaas in MFX waar je je dan je knip voor kan leeg kieperen.....voor mij is dat een no way.

Ben nu te oud en te  :? en  8o en  B) om nog over te stappen...... :D

Laat staan naar N , nee dat gaat het hem niet worden. Ik wil en kan er nu nog een draadje aan plakken , en decodertje plaatsen ,  en met ledjes stoeien....dat gaat niet voor mij bij N spoor.
Ik hou niet zo van huisjes boompjes bergen en beestjes op mijn baan , maar af en toe pruts ik nog wel eens een loodtje of perronetje in elkaar , maar persoonlijk zie ik het in N niet mooi , en kan ik er zelf niets meer mee doen.

Vroegert , zo'n 40 jaar geleden heb ik een jaartje of 3-  Ho gelijkspanning en N gehad......gelukkig was me koorts toen wel snel over , en wist ik niet hoe snel ik terug moest naar Marklin...

N is mooi , maar bij een ander..... :D Helaas geld dit ook voor gelijk spanning.

Mvg: Alex
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 februari 2020, 21:27:48
Alle 1:87 rijtuigen zijn standaard uitgerust met DC wielen. Kan ik wel weer AC wielen onder prakken, maar dat kost een hoop geld. En het loopt op zich prima op C rails. Echter, ik ben wel mijn volledige massadetectie kwijt, mocht ik geautomatiseerd willen gaan rijden.

Laurent, je kan een wielas per draaistel (ingeval van een rijtuig) omdraaien en dan kan m.i. wel maasadetectie gebruiken...
Of geleidend materiaal of geleidende verbinding aanbrengen tussen de wielen: geleidende lak, een dunne draad, (Märklin) wielasslepers, enz.


Willy
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
Ik snap niet wat er mis is met MFX(tevens kost het gebruiken van het MFX protocol maar een paar euro)het werkt goed bij mij maar ik gebruik ook een Marklin centrale.
Ik denk dat het groorste probleem zit bij de denk wijze van een hoop mensen ze rijden 3rail maar gebruiken stuur eenheden die ontwikkelt zijn voor 2rail ja het werkt maar is het perfect nee.
Soms lees je ook het omgekeerde mensen die een Marklin centrale kopen om 2rail mee te gaan rijden het werkt maar is het de beste optie nee want je kunt met goedkopere systemen het zelfde.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een lastige keuze
Hoi,

Altijd leuk als mensen gaan spreken over "3rail" en "2rail" bij protocollen en centrales. Het mooie is dat voor een centrale het niets uitmaakt op wat voor een rails het ding aangesloten is. Zelfde geldt voor het protocol. Alsof het uitmaakt voor het protocol dat het via "pukko's" in het midden van de rails bij de decoder komt.

Citaat van: hmmglaser op zondag 23 februari 2020, 00:38:16
Ik snap niet wat er mis is met MFX(tevens kost het gebruiken van het MFX protocol maar een paar euro)het werkt goed bij mij maar ik gebruik ook een Marklin centrale.

tja, wat is er mis met het MFX-protocol? In basis niets.

Citaat van: hmmglaser op zondag 23 februari 2020, 00:38:16
Ik denk dat het groorste probleem zit bij de denk wijze van een hoop mensen ze rijden 3rail maar gebruiken stuur eenheden die ontwikkelt zijn voor 2rail ja het werkt maar is het perfect nee.

Het maakt toch niets uit voor een stuureenheid of het nu aangesloten zit op 2rail of 3rail? Of ben ik nu gek?  :? O:-D Wat is er dan zo speciaal aan "3rail" dat bepaalde stuureenheden niet zouden werken met 3rail?

Citaat van: hmmglaser op zondag 23 februari 2020, 00:38:16
Soms lees je ook het omgekeerde mensen die een Marklin centrale kopen om 2rail mee te gaan rijden het werkt maar is het de beste optie nee want je kunt met goedkopere systemen het zelfde.

Waarom zou het voor die persoon niet de beste optie zijn? Je mag blij zijn dat er dan zoveel keuze is. Van heel goedkoop tot zeer duur. Misschien vind hij het wel een mooi ontwerp of vind de bediening fijn. Voor het treintje maakt het niet uit. Als die maar het juiste protocol kan ontvangen. Märklin is nog altijd eigenaar van LGB en Trix, allebeide 2-rail merken. Zelfde geldt voor Spur 1 en Märklin Z ook 2rail en geen 3rail. Alleen het H0-gamma van Märklin is 3rail. Gisteren op Rail een LGB-baan gezien bestuurt door een zwarte MS II / MS III. Goh dat is ook 2rail. Het is puur een persoonlijke afweging.

Groet Ronald.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
@citaat ik denk niet dat het een persoonlijke keuze is maar meer van wat iemand heeft geadviseerd met als gevolg dat er toch redelijk wat mensen gefrustreerd raken omdat ze niet precies kunnen wat ze in gedachte hadden.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een lastige keuze
 @citaat Altijd mooi. Ligt dat aan de persoon die het advies geeft of ligt dat aan de persoon die het advies ontvangt? Het is ook maar wat je er mee wil doen. Soms staat men niet open voor eventuele alternatieven omdat men al "advies" heeft ingewonnen. Die "tegengeluiden" worden dan netjes terzijde geschoven omdat het niet in het straatje passen.

Maar het is altijd mooi als men gaat spreken over stuureenheden voor "3rail" en "2rail" alsof het wat uitmaakt voor de centrale. Dat is dus echt niet het geval.

Groet Ronald.
Re: Een lastige keuze
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 22 februari 2020, 11:35:38
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 februari 2020, 21:27:48
Alle 1:87 rijtuigen zijn standaard uitgerust met DC wielen. Kan ik wel weer AC wielen onder prakken, maar dat kost een hoop geld. En het loopt op zich prima op C rails. Echter, ik ben wel mijn volledige massadetectie kwijt, mocht ik geautomatiseerd willen gaan rijden.

Laurent, je kan een wielas per draaistel (ingeval van een rijtuig) omdraaien en dan kan m.i. wel maasadetectie gebruiken...
Of geleidend materiaal of geleidende verbinding aanbrengen tussen de wielen: geleidende lak, een dunne draad, (Märklin) wielasslepers, enz.


Willy

De wielen worden bijna altijd gratis omgewisseld  ;)
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een lastige keuze
De vraagsteller is intussen zelf afgehaakt >:-D
Krijgt protocollen om zijn oren :o)
Re: Een lastige keuze
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
Is ook niet actief geweest sinds 1 februari.  ;)

Misschien gewoon andere activiteiten  :D
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2019

offline
Re: Een lastige keuze
De vraagsteller is misschien de verstandigste en met zo'n reeks van antwoorden en tegenstrijdigheden wordt het alleen maar moeilijker en lastiger om een keuze te maken.
Hij probeert nu mogelijks uit te zoeken welke raad hij nu gaat opvolgen.
Ik heb er alvast geen enkel belang bij en wie ben ik, nog maar 60 jaar met modeltreinen bezig, zowel 3-rail als 2-rail, van H0 naar N en Z, later ook nog Spoor I en tuinspoor, binnen en buitenbanen, analoog en digitaal en wat merken betreft, te veel om op te noemen.
Dus van mij hoef je geen antwoord te verwachten dat op ervaring is gebaseerd, waar zou ik het trouwens halen !!!

Ik hoor gewoon bij de oude garde en van de oude stempel, wij moeten nu eenmaal begrijpen dat alles met de tijd is veranderd en vooral verbeterd, betere kwaliteit van het materieel, sporen of rails, systemen met digitale sturing, keerlussen bij 2-rail zo opgelost met wat elektronica, reinigen van sporen en locs wordt zelfs overbodig geacht, dus ik ben niet meer mee !
Dan maar wat Beurzen gaan bezoeken om al die moderne technieken te aanschouwen, waar we dan continu met poetsblokjes zien werken en bijna iedereen voor de laptop zit om te trachten alle problemen op te lossen om toch maar een treintje aan het rijden te krijgen, geweldig toch !
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Een lastige keuze
 :offtopic: Met zo'n commentaar zou ik ook afhaken.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een lastige keuze
hoi,

Citaat van: Lucien op maandag 24 februari 2020, 09:48:27
Dan maar wat Beurzen gaan bezoeken om al die moderne technieken te aanschouwen, waar we dan continu met poetsblokjes zien werken en bijna iedereen voor de laptop zit om te trachten alle problemen op te lossen om toch maar een treintje aan het rijden te krijgen, geweldig toch !

Dan vraag ik mij af naar welke beurzen je gaat  :)  O:-D Van het weekend bij Rail in Houten (Nederland) genoeg baantjes (van Engelse, Nederlandse, Franse en belgische bouwers) gezien waar ze "ouderwets" met de digitale handregelaar of analoog aan het rijden waren. Niets met de "computer" of laptop. En continue met de schoonmaakblokjes? Nou nee :)

Trouwens op deze beurs een aantal leuke 3-rail banen gezien.  :thumbup: Naar verhouding meer dan ik van te voren verwacht had.  :thumbup:

Groet Ronald.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2014

offline
Re: Een lastige keuze
Citaat van: Baanloos op maandag 24 februari 2020, 07:44:41
De vraagsteller is intussen zelf afgehaakt >:-D
Krijgt protocollen om zijn oren :o)
Maar dit is zeker wel een punt waar vaak niet goed over word nagedacht want welke protocollen spreekt mijn lok en welke protocollen spreekt mijn centrale.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2008

online
Re: Een lastige keuze
Citaat van: Laurent op vrijdag 21 februari 2020, 21:27:48
Ik weet niet of ik weer voor Märklin/3rail zou kiezen met de kennis van nu. Ja, ik ken een hoop leuke mensen uit de 3rail community. Maar die zijn er vast ook in de tweerailwereld. Ik merk dat ik meer en meer richting het oosten trek qua interesse, met Oostenrijk als middelpunt, maar uitlopers naar Tsjechië, Slovenië en dergelijke. Daar is in tweerail gewoon meer voor verkrijgbaar. Alle 1:87 rijtuigen zijn standaard uitgerust met DC wielen. Kan ik wel weer AC wielen onder prakken, maar dat kost een hoop geld. En het loopt op zich prima op C rails. Echter, ik ben wel mijn volledige massadetectie kwijt, mocht ik geautomatiseerd willen gaan rijden.

Keerlussen maak ik mij niet zo druk om. Een paar keerlusmoduletjes kosten ook de kop niet en met een paar draadjes en isolatielassen heb je die ook draaiend. Het eenvoudigste systeem werkt met kortsluitdetectie: 4 isolatielasjes, een stukje hardware en 4 draadjes. Meer is het niet. Polariseren doe ik nu ook al met wissels die ik zelf bouw, dus daar maak ik mij echt geen zorgen om.

N rail of H0 is ook altijd de vraag. Nu ben ik nog jong en kan ik N rail prima zien, maar wat als ik straks wat ouder ben? Het grote voordeel is natuurlijk dat je op eenzelfde oppervlakte bijna 2x zoveel kwijt kan. Met N lijkt het mij iets lastiger een vloerbaan uit te leggen, omdat het materiaal wat teerder is (doordat het kleiner is).

Ik ben het met Laurent eens in deze. Ik merk de laatste tijd ook dat de interesse qua landen aan het verschuiven is en die modellen zijn vooral in DC te vinden. Een AC variant is schaars. En inderdaad de assen van het materieel kunnen gewisseld worden, maar dan ben je wel afhankelijk van de winkel. Als je een tweedehands rijtuig op de kop tikt wordt het al lastiger.

Mocht ik opnieuw zou kunnen starten zou ook schaal tt (1:120) een serieuze kanshebber kunnen zijn. Net wat groter dan schaal n en toch klein genoeg om los te kunnen gaan qua ontwerpen in een kleine ruimte. Ook het assortiment daarvan lijkt sterk te groeien.

Succes met het maken van je keuze,
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

offline
Re: Een lastige keuze
De vraagsteller (Lifting) is ondertussen vermoedelijk gek geworden.. ;)

Willy
Re: Een lastige keuze
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Een lastige keuze
 @citaat
Denk het ook. 1 februari voor het laatst online en nog maar 3 post.
Tja, heeft eieren voor zijn geld gekozen.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2006

offline
Re: Een lastige keuze
Ook eieren kiezen is tegenwoordig een lastige keuze! :D
Kooi, vrije uitloop, of scharrel eieren
al dan niet biologisch.
een 2 rail of een 3 railei.
welke schaal: wit of lichtbruin.
zacht gekookt of hard.
op eieren lopen.

Blijf maar beter bij deze hobby voordat je in de eieren gaat!
Re: Een lastige keuze
nobody
gast

Re: Een lastige keuze
Allemachtig... Nog even en dan gaat men over knollen en citroenen zeuren... :-(
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Een lastige keuze
Het is niet alleen de controverse 2-rail versus 3-rail, er is ook nog een andere controverse, een uitspraak op een ander forum getuigt van een gebrek aan respect voor hoe men zijn hobby uitoefent in het algemeen en hoe binnen verenigingen de hobby wordt uitgeoefend: "Rail is Rail, ook dit jaar weer en als altijd hetzelfde. Hier en daar wat juweeltjes maar vooral ook veel clubbanen om snel voorbij te lopen", als er iets had gestaan van "niet mijn smaak" dan was het redelijk vrij van een waardeoordeel geweest, nu is het wel een waardeoordeel door een advies om er snel voorbij te lopen.

Groet, Anne W
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een lastige keuze
Omdat het toch helemaal :offtopic: gaat:

@citaat / @Anne W : Jij mag blijkbaar wel overal je "waardeoordeel" over geven en anderen niet. :) Altijd zo mooi dat men wijst naar anderen .....  Veel van wat mensen hier schrijven is een "gekleurde" mening en waardeoordeel. Dat zit in een mens en is niet te voorkomen. We zijn niet allemaal wetenschappers. Mensen zijn gevoeliger voor complimenten dan voor kritiek. Zeker als het iets betreft waar men zelf (erg) bij betrokken is. Dat is menselijk en niet uit te sluiten. We zijn geen robots zonder "gevoel".

Citaat van: Anne W op donderdag 27 februari 2020, 23:22:42
"Rail is Rail, ook dit jaar weer en als altijd hetzelfde. Hier en daar wat juweeltjes maar vooral ook veel clubbanen om snel voorbij te lopen", als er iets had gestaan van "niet mijn smaak" dan was het redelijk vrij van een waardeoordeel geweest, nu is het wel een waardeoordeel door een advies om er snel voorbij te lopen.

Bij "niet mijn smaak" is het ook nog een waardeoordeel. Er staat ook in "juweeltjes" en dat is dan ook een waardeoordeel. Blijkbaar is het eerste "waardeoordeel" wel goed. Omdat je daar niet op aanslaat en het tweede "waardeoordeel" is dan "fout"? Of is het dan meer het gevoel dat het gaat over de club MSG waar je lid van bent met een groot aantal clubbanen op Rail 2020 aanwezig was? 

Citaat van: Anne W op donderdag 27 februari 2020, 23:22:42
een uitspraak op een ander forum getuigt van een gebrek aan respect voor hoe men zijn hobby uitoefent in het algemeen en hoe binnen verenigingen de hobby wordt uitgeoefend:

Waarom reageer je niet zelf op het buurforum op zijn post? Je bent daar gewoon Gebruiker en dan kan het het aan Ben vragen. Of is het veiliger om vanuit een afstand naar de andere te wijzen? Is roepen op een ander forum zonder iemand direct aan te spreken dan "respect" voor iemand hebben? Respect is ook gewoon accepteren dat iemand een andere mening heeft. Ik denk dat degene die het geschreven heeft meer respect heeft voor iedereen zijn beleving bij de hobby dan jij denkt te weten. Dan kan je ook respect hebben dat iemand anders zijn hobby anders beleeft maar wel zijn mening geeft.


In een ander draadje reageerde je op een suggestie en vraag over de rok van een modelbaan:

Citaat van: Anne W op donderdag 30 januari 2020, 22:01:32
Beste Ronald,

Dat noemen we een beslissing van de vereniging, waarmee ik, en veel meer leden, geen problemen heeft.

Groet, Anne W

Bovenstaande opmerking doet de opmerking van "om snel voorbij te lopen" beter begrijpen. Jullie vinden het mooi. Jullie hebben er geen problemen mee. Maar zo'n uitstraling trekt mij niet naar de baan. Dus ja, dan loop ik er "snel" voorbij, dat is dan iemands persoonlijke voorkeur voor bepaalde banen. En ja indirect een "waardeoordeel". Zoals jij die ook over bepaalde zaken gewoon hebt.

Groet Ronald.
Re: Een lastige keuze
Lid sinds: 2010

offline
Re: Een lastige keuze
Heb je inmiddels al recentere foto's van je baan ?