Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  2-rail alle schalen
| | |-+  Een lastige keuze
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Een lastige keuze  (gelezen 517 keer)

Lifting

• Nieuwe Gast
Een lastige keuze
« Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 15:15:40 »

Goedemiddag iedereen de beste wensen om mee te beginnen.

Heb een vraag heb zelf alles van marklin h0 cs3 plus na een scheiding waar ik me oude baan hebt afgebroken,en nu ik weer een nieuw  plekje hebt wil ik weer een baan bouwen.
Maar zit nu te twijfelen tussen H0 of N spoor wat zijn jullie ervaringen??

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
Re: Een lastige keuze
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 15:45:48 »

Met N kun op hetzelfde oppervlak een realistischer tracé uitleggen. N is tegenwoordig zeer goed van kwaliteit en je beschikt over een enorm
aanbod van rijdend materieel dat onderling genormeerd is. N is heel gevoelig voor verontreinigingen van de rails, helemaal als je digitaal rijdt.
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

Erik Baas

• Vaste Gast
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 15:47:34 »

Ik vraag me af: heb je al je Märklin spullen nog? En heb je ruimte genoeg voor een H0 baan? Dan lijkt de keuze mij wel duidelijk... Alleen als de ruimte echt helemaal en totaal te krap is zou ik (maar dat is persoonlijk) voor schaal N kiezen.
[My 2 cts]

v200marklin

• Stamgast
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 15:49:58 »

Hangt ook af van hoe goed je ogen (nog) zijn, ben zelf 62 , met brilletje en soms een loep red ik het nog net met HO. :D

Mvg Gert

Lifting

• Nieuwe Gast
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 16:42:20 »

Ik heb nog alles van marklin heb daar nog niks van weg gedaan alleen iets minder baan ruimte in de lengt heb ik 3.42 en de breedte 1.21 meer ruimte heb ik/kreeg niet

feniks

• Stamgast
  • doe maar een treintje
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 16:53:10 »

N is nagenoeg 2 keer zo kleiner als HO en zoals Nobody zei je kan op een kleine ruimte een realistische baan maken, maar het blijft klein.
Waar het om gaat, wat wil je....en wat zijn je wensen qua baan, wil je 1 of meerdere stations, een BW en/of een industriegebied of wil je lekker treinen laten rijden .
dit alles heeft invloed op je ruimte.

mvg,

Ruud
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

Lifting

• Nieuwe Gast
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 17:08:33 »

Denk een soort van industrie heb wel de mogelijk om een schaduw station te maken voor treinen op te stellen.
Maar ben bang dat voor het N weer een te groot oppervlakte is.
Kn misschien ook proberen om met deze opervlakte veder te gaan me het digitale om de baan in meerder sectie te delen.
Heb nog niks van N dus zal alles nieuw moeten kopen

Erik Baas

• Vaste Gast
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 17:37:34 »

"Het vorige bericht is minder dan 15 seconden geleden", wat overigens niet waar is. Ergo: kan niet posten, m'n tekst is weg, en ik heb geen zin om het opnieuw te doen. Dat heb ik al eerder gehad, heel frustrerend...  :-(

ronaldk

• Stamgast
    • H0: Bouw van mijn baan
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 17:45:36 »

Hoi,

Het is maar wat je zelf wil. Wil je een klassieke modelbaan, dus rondjes rijden e.d. dan kan ik de keuze tussen H0 en N wel begrijpen. Wil je wat meer buiten de lijntjes kleuren dan is 3,40 x 2,10 meter een hele goede maat om een leuke baan te maken. Een leuke rangeerbaan met industrie is ook zo gemaakt. Dus zet op een rijtje wat je wil en wat niet. Dan zie je heel snel of je plannen passen op de beschikbare ruimte.

Groet Ronald.
De bouw van Poggendam: Op het 3railforum en BNLS-forum

hmmglaser

• Stamgast
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 01 januari 2020, 18:22:26 »

@citaat breedte moet 1,20 mtr zijn ipv 2,10.
Ik heb zelf ook een baan in H0 van ongeveer de zelfde afmeting met een schaduwstation eronder kwa ruimte kan het prima met H0 verder kun je het zo druk of rustig maken als je zelf wilt.
Hieronder een filmpje van mijn baan om een beetje een idee te hebben,ligt nog wel een beetje vol met rotzooi :D
« Laatst bewerkt op: woensdag 01 januari 2020, 18:25:27 door hmmglaser »
Mvg Mark
Pagina's: [1]   Omhoog