Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Baan Ontwerp Hitmaan/Tony

Gestart door Hitmaan maandag 30 december 2019, 22:16:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Had al een baan ontwerp waar ik tevreden mee was ( Met dank aan dit Forum ), maar door beperkte ruimte moet dat even in de ijskast.

Om toch wat er neer te zetten had ik het volgende bedacht.  (  Mijn vorige aanwinst wil ik namelijk niet stil laten staan. )

Ja het is een rondje, maar er rijden in elk geval wel treinen en mijn station past er tussen. Plus ik heb lengte gecreëerd. 
Tevens wou ik niet gebruik maken van R1 bochten.
Kan hier en daar nog wat rangeer opstel sporen plaatsen, maar eerst even dit.

Om niet overmoedig te worden plaats ik het hier. Commentaar is daarom welkom natuurlijk.
Het gaat dit keer om het rijden van mijn spullen, voor een schaduw heb ik geen plek.

Bestand in Scarm bijgevoegd. Tevens een plaatje voor mensen die geen scarm hebben.

Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Je kunt bvb ook een schuin stuk creëren waar het station past door een bocht van 135⁰ te maken ipv 90⁰ enbdan de ruimte erachter gebruiken voor een opstel spoor.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Als het alleen bedoeld is om met een paar treinen te kunnen rijden en om het station in te kunnen passen, hoef je aan dit plan niets te veranderen.

Persoonlijk spreekt mij de slinger in de verbinding van het meest linkse stationsspoor naar de engelse wissel niet zo aan. Je zou eventueel de wisselstraten aan beide uiteinden van het station iets aan kunnen passen, om er een iets meer gestroomlijnd sporenplan van te maken. Hieronder staan een paar voorbeelden.

Het eerste voorbeeld gebruikt alleen gewone wissels, de anderen ook een slanke boogwissel. Het laatste vind ik het mooiste. De engelse wissel heb je in geen van de gevallen nodig, maar als je die toch al hebt, kun je die vast wel ergens anders inzetten.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Rob, Dank je wel. Veel beter nu. Trein rijdt denk ik dan een stuk rustiger.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Hallo iedereen.

Het is inmiddel al een tijd geleden, maar de baan staat op een verhoging met kurk op de onderplaat.

Echter blijft het maar een rondje. Maar mijn ideeën zijn een beetje op.

Mocht iemand nog een idee hebben dan graag. 

Dank alvast.

Edit: Baan kan iets groter dan oorspronkelijk. Had een aantal centimeters over.  Op de lege plek ligt een wisselstraat.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Tja.... Het is inderdaad een rondje. Dat schreef je in december ook, maar het was voldoende als er iets zou rijden.
En nu verveelt het, wat ik mij wel goed kan voorstellen.
Hoe permanent is de beschikbare ruimte? Weet je al wat er later beschikbaar komt?
Misschien kun je een paar segmenten bouwen die elders weer in gebruikt kunnen worden op een later moment. Het belangrijkst lijkt me dat je (nog eens?) bedenkt wat je wilt, periode, plaats, soort materieel en dat als rode draad probeert vast te houden.
Anders eindig je min of meer vanzelf met een rondje of een achtje of een achtbaan...


Groet,

Peter


Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
De beschikbare ruimte is permanent. Tot ons kind uit huis gaat of het schip met geld binnen moet komen.

Qua plaat is dit het wel waar ik het mee moet doen. kan niet in de hoogte of in de diepte.
Tijdperk is focus op 3, maar heb ook al materiaal van tijdperk 4. Ik rijd er op wat ik leuk vindt.

Ik zit er zelf ook wel een beetje mee. Het ligt er nu wel, maar ik wil weten wat er anders mogelijk is. Meer rangeren of iets meer variatie.

Als er een idee is dan graag.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Een paar ideeën:
  • Keermogelijkheden
  • Ontkoppelrails
  • Een (klein) industriegebied
  • Een (klein) BW, met driewegwissel of compleet met draaischijf
  • Eén of twee tunnels om wat sporen te verbergen
  • Een brug
Dat laatste kan zonder noemenswaardige hoogteverschillen, om een rivier over te steken bijvoorbeeld.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Er was op dit oppervlak wel wat aardigs te maken; ik vond je oude draadje nog terug met een best leuk ontwerp van marklinmanus dat je toen niet aansprak, maar waarvan ik denk dat dat veel potentie heeft; alleen kun je niet naar beneden begrijp ik. Dat was daarbij wel nodig; dat station heeft ook een schaduwstation nodig.
Een andere optie die je dan hebt, is enkele verborgen sporen aanleggen achter een achtergrondcoulisse of in een holle berg. Want een schaduwstation helpt wel bij het aantrekkelijk maken van het treinverkeer.

Ook een kopstation met een keerlus met extra opstelsporen is wellicht leuk om meer speelplezier te hebben. Nadeel is wel dat elke trein moet stoppen en keren. Heel lang geleden had ik zo'n thema en ik miste het kunnen kijken naar een langs rijdende trein. Als dat het enige is wat je hebt, is er weinig aan, maar als je het niet hebt, verveelt het ook dat je altijd rangeren moet. Vond ik toen en daarom wilde ik het niet nog eens zo maken.

Maar het is het beste als je zelf eerst wat inspiratie zoekt; wat voor soort station, omgeving en treinverkeer, boeit je? Geen plattelands station met een boemeltje, begrijp ik. Wel lange treinen met IC-rijtuigen? Dan is een doorgangsstation leuk. Maar misschien is juist een klein station waar de exprestreinen voorbij razen, de boemeltjes stoppen en nog wat rangeren, aantrekkelijk. Ik opper maar wat.

De sporen hoeven niet eens verbonden te zijn. Laat je huidige rondje als paradebaan liggen en leg over een deel van de basisplaat op 10 cm hoogte een andere plaat (dan is toch wel haalbaar?). Daarop kun je een kleine pendelbaan maken, zelfs een soort lokaalbaantje. Heb je van alles wat.

Groet,

Peter 


Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Dank al wel voor de ideeen.

De vorige plannen waren allemaal wel goed mits ik hoogte kon krijgen, en er zat ook wat leuks tussen.
In het midden zal een hoogte nog wel werken, maar dat is het dan ook wel.

Persoonlijk:
Zelf hou ik meer van een rijdende trein, een kopstation met een pendel dienst zie ik niet zitten.

Heb zelf station Neustadt in bezit. Een groot station dat weet ik, maar ja. Eventueel kan ik dit station laten vallen mits er uitdaging in het sporenplan zit. 

Een draaischijf wil ik ook wel doen. lijkt ook zeer leuk.

Wat mist is de inspiratie om de rails te leggen en hoe precies.  Ik heb deze middag ook weer een poging gedaan, maar ik kom elke keer op het zelfde uit.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Een iets andere opstelling, maar met draaischijf en mogelijkheden tot leuke B&W
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Het wordt mij ietsje duidelijker, Tony. Het liefst is er beweging. En met een locdepot erbij kun je ook wat rangeren
Maar, kun je echt niks omhoog of omlaag? 10 cm iets niet heel veel. Hoogte van het stationsgebouw is misschien 15 cm of meer.
Het scheelt namelijk al als je een extra laag kunt toevoegen, al is maar over een deel van de plaat. Nu moet je een soort  boomerang vormen waar je de trein de hele tijd zit. Als je met het spoor ergens overheen of onderdoor kan, scheelt het al de beleving.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
De zolder waar ik het op bouw is 1,50 ( Nok hoogte )

Er zijn zeer schuine daken. 
Om goed bij de eerste hoogte er onderdoor te kunnen gaan moet ik deze al maken op circa 50 cm. Hij is nu 47. Het is krap maar het lukt. 
Elke cm dat ik hoger ga moet ik de breedte van inleveren aangezien de kans bestaat dat de loc tegen het dak komt.

Lager kan ik ook niet gaan omdat het dan een probleem wordt met bedrading etc. 

De witte vlak is mijn enige ruimte waar ik bij kan. Ik kan niet bij de achterzijde en bij de zijkanten.

Alleen in het midden kan ik de hoogte in, echter moet je een punt hebben waarmee je kan starten. Die is er dan ook weer niet.

Op dit moment bij de laatste tekening zit er een loc depot in verwerkt. Het bied al wel wat meer mogelijkheden.

Enig ander idee van wie dan ook stel ik op prijs.
Re: Baan Ontwerp Hitmaan/Tony
In een poging iets niet zo gemakkelijks te realiseren, heb ik met K-rail een ontwerp geknutseld. Met flexrail tekent Scarm het lekker vlot en past het altijd. Het gaat vooral om het idee.
Ik ben ervan uitgegaan dat het schuine dak aan de rechterzijde van de tekening begint. Daar moet de hoogte minstens 47 cm van de grond zijn. Naarmate je meer naar links gaat, neemt de hoogte toe en kun je dus ook iets hoger boven de grond bouwen. Hopelijk is 8 cm te doen. Meer naar het midden van de ruimte komt dan het station te liggen op 55 cm hoogte.
Onder het schuine dak heb ik een schaduwstation gepland. Eventueel zou je dat als los, verrijdbaar element kunnen uitvoeren. Het kan, met treinen erop naar voren getrokken worden. Voordeel is ook dat je het eerst kunt bouwen in het midden van de zolder en dan erin schuiven. Bij problemen kan het dan altijd weer naar voren gehaald worden.

Mijn gedachte is voorts om het zichtbare deel zoveel mogelijk in het midden te houden. Achter het station kun je enkele huizen plaatsen die het zicht op het lager gelegen schaduwstation wegnemen.
Of de beide lussen en het stoomdepot zo onder het schuine dak aan de linkerkant passen, is nog wel een beetje een gok, maar er is in te schuiven, denk ik. De stijgingspercentages liggen nu ruim onder de 3%. Dus de trajecten kunnen iets korter worden.
Ik zou denken dat op deze manier een aantrekkelijker spoorbedrijf kan worden gerealiseerd dan je nu hebt. Ik weet niet zeker of het grote stationsgebouw hier goed bij past - de lijn is enkelsporig en het gebouw is nogal imposant voor een dergelijke lijn, al kende Duitsland enkelsporige hoofdlijnen! En met enig gepuzzel is er misschien wel dubbelspoor van de maken.
Overigens blijft het wel in essentie rondjes rijden, maar je kunt wel wat afwisseling aanbrengen en je ziet de treinen niet het hele traject het rondje maken. Hopelijk biedt het enige inspiratie.

Groet,

Peter