Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

sein montage

Gestart door Tjoekedoris maandag 30 december 2019, 17:22:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sein montage
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
sein montage
Beste mensen,

Ik moet op mijn baan een inrijsein plaatsen net voor de wissel (nu nog onder het plakband).
Helaas is daar geen ruimte voor, omdat er links en rechts van het spoor een rotswand zit die ik niet kan veranderen.
Dit is lastig en ik denk erover dit sein aan de rotswand vast te maken of een soort van seinbrug te maken.
Ik weet dat Viessmann er een in zijn assortiment heeft, maar die is 2-sporig.
Kent iemand een soortgelijk probleem of heeft iemand een oplossing hiervoor?
Re: sein montage
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: sein montage
Is dat sein een op zichzelf staand probleem of heb je hier ook een bovenleiding portaalmast gepland?
Wat ik van je baan heb gezien, doet vermoeden dat je geen bovenleiding ambieert.

Zo wel dan kan een sein (bouwpakket) aan een portaalmast worden bevestigd die je dan deels in je rotspartij moet boren.
Zo niet dan denk ik nog even mee.
Re: sein montage
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: sein montage
Ik denk dat je net als in het grootbedrijf, je infrastructuur moet aanpassen.
Dus kijk waar het sein moet komen,  en verwijder daar een extra stukje rotswand zodat de rotswand wat steiler wordt en er toch ruimte voor je seinpaal komt.

Gr. Marcel
Mvg. Marcel
Re: sein montage
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: sein montage
Is het een idee om het sein links te plaatsen (als daar plek is) en dan aan de rechterkant een bord met schaakbord patroon. Dit werd vroeger bij armseinen nog wel eens toegepast. http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/ne.html#ne4
Re: sein montage
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: sein montage
@Jan...ik heb inderdaad geen bovenleiding op mijn station gedeelte en dit betreffende spoor leidt naar de wisselstraat bij het inrijden hiervan.
Misschien is een bouwpakket van een sein een goed alternatief.
Dan kan ik van de standaard afwijken, al weet ik niet hoe zo'n bouwpakket is samengesteld.

@Marcel... als je goed kijkt zie aan de rechterzijde (op de foto links), dat er een draagbalk zit van de dakconstructie.
Daar is met tekenen in Wintrack wel rekening mee gehouden, maar dit valt in de praktijk erg tegen. Het is niet erg goed uitgemeten, naar het blijkt.

@ Wim... Aan de andere zijde is het ook niet mogelijk, want daar loopt het omhooglopende tracé naar mijn BW (nu ook nog onder het plakband).

Ik denk dat er voor mij niets anders opzit dan een stukje uit de balk te halen, zodat de rotswand ter plekke kan terugvallen of zelf iets fabriceren.


Re: sein montage
Lid sinds: 2010

offline
Re: sein montage
Denk dat het zelf een bouwpakketje aanpassen wordt. Of je moet alsnog besluiten om de muur te slopen en aan te passen. Maar een leuk eigenbouw sein is ook niet verkeerd  :thumbup:
Re: sein montage
Lid sinds: 2020

Oude rot in de techniek

offline
Re: sein montage
Ik zie op de foto's dat het gaas en de muur iets boven de balk hoek uitkomen.

Daar zou je iets van de rotswand weg kunnen halen en net onder de afdekking het sein plaatsen/bevestigen.

Constructief gezien is het weghalen van een stukje van de balk een optie.
Het dak zal er niet van instorten, maar dat zou ik gewoon NIET doen. :warning:

Anders gewoon ophangen aan een van rotswand tot rotswand lopende constructie. :thumbup:

MoVi
Re: sein montage
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: sein montage
Ik heb eigenlijk dezelfde gedachte.
Ergens heb ik nog een aantal oude portaalmasten van bovenleiding liggen.
Tevens heb ik een Viessmann bouwpakketje gekocht voor een inrijsein.
Zodra deze binnen is kan ik eens gaan stoeien met al die losse componenten.
Het moet toch mogelijk zijn om dit sein met een "stalen" constructie van wand tot wand boven het spoor op te hangen.
Het zal geen hoogstaand succes worden, maar het sein komt eigenlijk in een verdom hoekje en is niet helemaal goed in beeld.
Eigenlijk wel een mooi project om eens te kijken wat ik zelf kan.
Re: sein montage
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: sein montage
Beste mede spoorders,

Ik heb nu eindelijk het verwachtte zelfbouwpakketje van een Viessmann inrijsein binnen gekregen en de onderdelen bekeken.
Het moet mogelijk zijn om hiermee zelf een constructie te maken om een sein boven het spoor te plaatsen.
Daarvoor zal ik moeten afwijken van de bouwbeschrijving.
Ik denk erover om alle restjes van mijn bouwpakketten eens te voorschijn te halen en eens te kijken wat bruikbaar is.
Mogelijk dat ik daarvan een portaal van de ene naar de andere zijde kan maken of een of andere draagconstructie aan de rechterwandzijde.
Eventueel is ook een messingconstructie te maken, maar ik ga eerst eens inventariseren.
Nog tips?
Re: sein montage
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: sein montage
Hallo Martin,

Ik kan niet helemaal goed inschatten hoeveel (of weinig) ruimte je daadwerkelijk hebt. Het lijkt mij dat je van een stukje hout een mooie betonnen steun/pilaar kunt maken die dan gedeeltelijk in de rotswand kan worden weggewerkt. Hierop zou je dan de, behoorlijk ingekorte, mast van het sein kunnen monteren zodanig dat de uiteindelijke hoogte hetzelfde is als het originele sein. Uiteraard is een "stalen" draagarm constructie ook een mooie mogelijkheid. Hoe je die kunt maken hangt ook af van de constructie waar die dan aan zou moeten komen.

Hoe ziet dit sein er in het echt uit? Het lijkt mij een heel goed betaalbaar alternatief voor een compleet sein en het hoeft bij een besturing met i-train uiteindelijk alleen maar een lichtbeeld te geven.

Succes!

Re: sein montage
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: sein montage
Dat is een goede tip Marcel.  :idea:
Een stukje hout in de wand plaatsen en daarop het sein.
Daar ga ik eens over nadenken.

Thnx.
Re: sein montage
Lid sinds: 2016

offline
Re: sein montage
Maar Martin, is er echt geen plaats? Want begrijp ik het goed dat het sein bij de tunnel uitgang moet komen?
Daar lijkt mij net plek...

Groet,

Peter
Re: sein montage
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: sein montage
Peter, de stopsectie ligt 40 cm. buiten de tunneluitgang voor de 1e wissel. Ik wil het sein voor de wissel hebben, zodat de trein voor het sein buiten de tunnel tot stilstand komt.
Als ik het sein bij de tunneluitgang plaats (wat zeker kan) dan komt de trein in de tunnel stil te staan.
De ruimte voor de tunnelingang wil ik gebruiken voor een voorsein in de andere richting.
Re: sein montage
Lid sinds: 2016

offline
Re: sein montage
Aha. Zo begrijp ik het iets beter.  En dan moet je inderdaad gebruik maken van het erg smalle stuk...