Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Digitaal rijden met ook bovenleiding

Gestart door Giro maandag 30 december 2019, 17:18:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hoi lezers,

Ik wil even checken of ik het goed begrijp. Ik wil tzt overschakelen naar digitaal. Hiervoor heb ik een 60651 en 60652 aangeschaft met trafo. Ik wil langzaam beginnen.
Kan ik straks mijn bovenleiding aan de zelfde transformator aansluiten als de normale locs?
Stapje verder.
Kan ik bv eerst mijn bovenleiding locs digitaal aansturen en later de rest? Of werkt dat niet zo.

Robert.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Je kan de massa van een analoge trafo aansluiten aan de digitale massa. En dan de digitale voeding aan de bovenleiding en de analoge voeding aan de middelrail. De analoge locs rijden dan via de sleper. Is inderdaad geen probleem. Dus wel eerst je e-locs digitaliseren  :)
Wel goed opletten dat de sleper en bovenleiding nooit doorverbonden worden, anders krijg je vuurwerk...

Koen
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Tnx, dan begin ik het een beetje te snappen.
Dan ga ik eens proberen mijn digitale set aan te sluiten en een loc om te bouwen.
Gaat voor mij spannend worden

Robert
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hoi,

Je kan wel digitaal rijden via de bovenleiding. Alleen het wordt niet echt aangeraden vanwege het kleine contactoppervlak van de pantograaf. Je rijdt meestal met maar 1 pantograaf omhoog en dan is het contact wel wat mager. Mijn advies zou zijn: Niet doen. Als je met bovenleiding wil rijden: Analoogbedrijf bovenleiding, digitaal via de spoorstaven / puko's.

Groet Ronald.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Ik sluit me volmondig aan bij Ronald. Digitaal is zonder stroom op de bovenleiding. Die is er dan enkel voor de show.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Citaat van: ronaldk op maandag 30 december 2019, 17:34:03
Alleen het wordt niet echt aangeraden
Ach, een zin in de lijdende vorm, dus de bron ontbreekt.

Deze Zwitser zegt het zo:
CiteerMan hört immer wieder die Meinung, dass Digital-Betrieb über die Oberleitung nicht richtig funktionieren kann. Wir halten das für ein Gerücht. Dieses Gerücht hat wohl mal jemand verbreitet, der den Bau einer Fahrleitung umgehen wollte, und seither glaubt es jeder. Unsere Triebfahrzeuge wissen nichts davon und fahren deshalb recht gut mit Speisung durch die Oberleitung.

M.a.w.
Men hoort steeds opnieuw de mening dat bij digitaal rijden de bovenleiding niet correct kan functioneren. Wij houden dat voor een gerucht. Een gerucht afkomstig van iemand die de bouw van bovenleidingen wilde vermijden, en sindsdien gelooft iedereen dat.
Onze locs weten daar niets van af, en rijden prima met rijspanning via de bovenleiding.

Afijn, alle treinen op https://www.chrb.ch rijden op bovenleiding in plaats van op pukkeltjes omdat de makers zich stoorden aan pukkeltjes tussen de rails, en de makers van mening zijn dat 2 spoorstaven aan massa, en de loc  aan de draad met prik prima samen gaat met digitaal signaal, en leidt tot betrouwbaarder rijgedrag op wissels en kruisingen dan een 2-rail systeem zou kunnen doen.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Ik heb de mening inderdaad ook al vaker gehoord maar nog nooit echt een goede reden... Gewoon doen zou ik zeggen.

Het enige waar je op moet letten dat je nooit, maar dan ook echt nooit een verbinding maakt tussen bovenleiding en puko's. Daar gaan de digitale apparaten direct kapot van...

Koen
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Ik stoor mij niet aan puko's, maar wel aan mensen die rijden met eloks zonder bovenleiding.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
In de tijd dat ik overstapte van analoog naar digitaal was bij mij de bovenleiding juist analoog en de puko's digitaal aangestuurd.
De e-locs werden dus als laatste omgebouwd.
Wat wel het beste resultaat gaf was beide panto's omhoog, indien aanwezig, bij analoog rijden.

Groeten,
Ton.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Digitaal rijden op bovenleiding is best te doen. Zelf heb ik naast mijn digitale treinbaan met (3)railvoeding ook nog nog een digitale trambaan. De tram heeft een eigen (2)rail baan maar rijdt echter op dezelfde digitale centrale als de treinen. Ook de terugmelding gaat op dezelfde manier als bij de treinen, nl. met massadetectie (de wielen van de trams zijn doorverbonden). Hiervoor gebruik ik dus één spoorstaaf. De puko's zijn bij de tramlijn vervangen door de bovenleiding. Vijf trams doen tegelijk dienst en dit gaat prima. Wel moet je zorgen voor voldoende aandrukkracht van de pantograaf en van tijd tot tijd het sleepstuk reinigen.

Mvg,

Aldert
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hoi bedank voor de reactie(s),
Momenteel rij ik met twee trafo's een voor de bovenleiding en een voor het middenspoor. Dus het contact vermeiden moet wel lukken.

Ik denk dat ik de grote stap ga maken en mijn eerste loc ga ombouwen en de bovenleiding op de 60651 ga aansluiten. Over een paar weken hoop ik de eerste metertjes digitaal te gaan maken. Ik zie zo in eerste instantie geen bezwaren. Momenteel gebruik ik ook 2 pantografen.

Dit gaat spannend worden.

Robert
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Citaat van: guyremgabdel op maandag 30 december 2019, 19:17:42
Ik stoor mij niet aan puko's, maar wel aan mensen die rijden met eloks zonder bovenleiding.
Er is een begrijpelijke reden voor rijden met elocs zonder bovenleiding:
de rails die je aanlegt, heeft al pukkeltjes, de bovenleiding leg je pas later aan.
Al die tijd dat je wilt oefenen en testen of rails en wissels (en je digitale systeem) betrouwbaar zijn verlegd,
en er dus nog geen bovenleiding klaar is, gebruik je de pukkeltjes. Dat geldt alleen voor nieuwe banen.
Sommige mensen komen nooit verder dan het eerste teststadium, want er is niets zo fijn als een rijdende baan.
En ja, de bovenleiding ontbreekt dan, inderdaad.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Ik heb erop meerdere forum over gelezen dat het advies is om niet digitaal te gaan rijden op bovenleiding zelfs marklin geeft aan om het niet te doen,aangegeven redenen om het niet te doen zijn continu stil vallende loks tot decoder die de geest geven.
Maar je moet zelf weten wat je er mee maar er zijn mogelijk risico's aan verbonden.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 31 december 2019, 13:27:14
Ik heb erop meerdere forum over gelezen dat het advies is om niet digitaal te gaan rijden op bovenleiding zelfs marklin geeft aan om het niet te doen,aangegeven redenen om het niet te doen zijn continu stil vallende loks tot decoder die de geest geven.
Maar je moet zelf weten wat je er mee maar er zijn mogelijk risico's aan verbonden.

Ik heb vroeger ook analoog op bovenleiding gereden zonder problemen, waarom zou bij digitaal de loc dan continue stil vallen?

Zoals eerder gezegd zijn die adviezen bekend maar is er nou echt iemand die daadwerkelijk problemen heeft hiermee?

Koen
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Idd ik heb in het verleden ook nooit problemen gehad met rijden op bovenleiding.
En wat dat mogelijk stil vallen betreft is mijn ervaring dat bij rijden op bovenleiding de locs nooit stilvallen op wissels,
iets wat niet altijd gezegd kan worden bij stroomtoevoer via de puko's.
Als stroomonderbrekingen defecte decoders oplevert zou dat ook met rijden met puko's moeten gebeuren.
Verder gelden dezelfde regels voor zowel bovenleiding + stroomafnemers als voor puko's + slepers : schoonhouden!
Voor slepers ook nog eventueel iets verbuigen van de sleper om bij wissels goed contact te houden en/of geratel van
de sleper over de puko's te verminderen.
Zoals eerder aangegeven dient bij digitaal en analoog rijden contact tussen bovenleiding en puko's ten alle tijden voorkomen
te worden.
Extra aandacht dient te worden gegeven aan de eventueel aanwezige wisselschakelaars in loc's en treinstellen waarbij bij het omschakelen
de situatie kan voordoen dat het schakelcontact bij omschakelen al contact maakt met bijv. de sleper voordat het contact met de stroomafnemer
is verbroken. (Bijv. de Märklin 1100)

Grtz,: Frits
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Ik rij al jaren digitaal (6021/6080) op bovenleiding en digitaal op de puko's middels Ecos II en CS1R.

In ondervind af en toe storing met sleper locs, echter nooit met bovenleiding locs.

Met 1 panto heb je 2 contactpunten , gaat prima, 2 panto's omhoog is 4 punten is extra zekerheid.

Slepers willen nogal eens storing geven op sommige wissels, bij panto's geen last van.

Met panto's minder rijgeluid  :thumbup:

Mvg Gert
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Waar je wel rekening mee moet houden is dat de panto's ook slijten en een panto vervangen veel kostbaarder is dan een sleper vervangen.
Slepers kosten 3 á 4 Euro per stuk en een panto snel 15 Euro of meer.
Daarbij zijn sommige typen panto's moeilijk verkrijgbaar.
Bovendien valt de slijtage bij een panto meer op dan bij een sleper.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hi,
Leuk die meningen.
Ik ga het proberen beginnen met digitaal op bovenleiding en analoog op de middenspoor.

Moet ik voor het blok rijden verschillende schakelaars hebben of zijn er ingenieuze oplossingen te bedenken.
Ik kan me voorstellen dat in mijn geval de bovenleiding een eigen schakel switch nodig heeft om de leiding van stroom te voorzien.
Robert
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
 @citaat Het voedende digitale circuit dient gescheiden te zijn van het voedende analoge circuit. Massa kan gemeenschappelijk zijn.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Citaat van: nobody op woensdag 08 januari 2020, 07:49:45
@citaat Het voedende digitale circuit dient gescheiden te zijn van het voedende analoge circuit. Massa kan gemeenschappelijk zijn.
Hi Ja die is bekent.
Alleen hoe ga ik om met het indelen van blokken die weer stroom moeten krijgen dmv bv de 7045 en 7245.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Giro.

Je hebt in Bergen op Zoom een hele leuke en gezellige club.

Volgens mij zitten ze daar op elke dinsdag , maar zijn ook via faceboek bereikbaar.

Loop daar is naar binnen , steek je zeker en berg van op (bv info/hulp bij ombouw).

Mvg: Alex
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
tja... Je maakt het jezelf erg moeilijk door te kiezen voor "digitale" bovenleiding, analoge baan op de rails en "analoge" blokbesturing. Je gaat dan tig dingen combineren en daar zijn dan geen "standaard" oplossingen voor. Die zal je zelf moeten verzinnen en/of in elkaar knutselen. Of je daar gelukkig van gaat worden als je "beginner" is de vraag ;)

Groet Ronald.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hi Ronald,

Ik snap dat ik dingen door elkaar wil gaan doen. Ik denk, we hebben hier een mooi medium om zaken te bespreken.
Ik zit er over na te denken en denk ook misschien zijn er mensen die dit ook al eens gedaan hebben. Dan check ik of mijn gedachtes kloppen en hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Ik ben aan het opzetten en moet dus nu de dingen inrichten voordat het te laat is. Later wil ik alles digitaal gaan maken maar er nu wel al rekening mee houden. Ivm hogere investeringskosten zie ik dit als opstart mogelijkheid. Ik kan geen decoders in een keer aanschaffen voor al mijn locs en moet dit stap voor stap doen. Ik heb 2 loc's welke op bovenleiding kunnen rijden dus kan ik leuk ervaring op doen.

Robert
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
hoi,

Citaat van: Giro op woensdag 08 januari 2020, 10:59:35
Ivm hogere investeringskosten zie ik dit als opstart mogelijkheid. Ik kan geen decoders in een keer aanschaffen voor al mijn locs en moet dit stap voor stap doen. Ik heb 2 loc's welke op bovenleiding kunnen rijden dus kan ik leuk ervaring op doen.

Je gaat nu wel extra investeren in "bloksturing" voor twee systemen. Dat is ook een extra investeringskosten die je mogelijk kan voorkomen door bijvoorbeeld "digitaal" niet in de blokbesturing op te nemen. Dan kan je mogelijk de "analoge baan" wel een blokbesturing geven. Maar dan kan je de baan later nog een keer ombouwen.

Eigenlijk is analoge blokbesturing (dus spanningsloos zetten van gedeeltes van de baan) het licht van "digitaal" een beetje achterhaald. Dat zou juist niet de bedoeling moeten zijn. Wil je een echt (automatische) digitale besturing dan zijn seinen voor de sier. Ze hebben geen functie. Dan zal je met detectie en een andere centrale of een "computeroplossing" moeten gaan werken. Dat is een hele andere opzet van je baan. Märklin heeft daarin een beetje van dubbele gedachte. Ze leveren een centrale die het met behulp van detectie zou moeten kunnen. Maar ze geven alle voorbeelden met "schakelende seinen" en "stroomloze stukken". Je zal zelf moeten overwegen.

Groet Ronald.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
hoi Robert,
Zelf rij ik probleemloos digitaal op bovenleiding, wel eerst alles zorgvuldig schoongemaakt. er zitten zat bovenleidingstukken tussen welke al jaren oud zijn. Om de acht masten volgt een voeding punt waarbij ik de ontstoor spoel welke door Marklin in de mast gemonteerd zit verwijderd.
Het hier nog wel niet genoemde probleempje " sleper wip " heb ik niet toegepast op benedenleiding, wel heb je bij overgang van een voeding met twee panto's beide voedingen in verbinding.
Cees
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hi Cees,
Heb je ook nog analoge locs via de sleper zoals ik wil proberen?
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Maar hoe veel loks heb je?
Stoom:
Diesel:
Elektrische:
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Ik heb:
2 elektrische locs 3037
1 diesel 3021
1 diesel 3080
1 stoom 3031

Alles uit de jaren 60.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hoi,

Je hebt "maar" 5 loks uit de jaren 60. Dan is de vraag: Waarom wil je de loks ombouwen? De kosten voor het (laten) ombouwen zijn 50 tot 100 euro per lok. (Voornamelijk onderdelen als je het zelf doet. Anders komt er nog eens uurloon bij.). Voor dat bedrag kan je een paar (ongeveer 2 tot 3 stuks, een beetje afhankelijk van je eisen en merkenliefde) nieuwe leuke digitale loks kopen.

Een advies: Houd het simpel. Ga niet te moeilijk denken. Ga nadenken over het uiteindelijke resultaat. Dus wat wil je nu echt. Schrijf dat op. Schrijf op wat voor een stappen je daarvoor denkt te gaan doen. Dan kan je zien hoe en wat je je baan moet "voorbereiden" of dat je tot de conclusie komt dat een andere oplossing gemakkelijker en beter is. Wat ik altijd tegen mijn opdrachtgevers zeg als ze vragen of mogelijk is. Dan is mijn antwoord altijd: Technisch kan bijna alles daar zit voor 95% de problemen niet. Financieel en beheertechnisch gezien kan de gekozen richting niet de beste oplossing zijn.

Groet Ronald.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Hoi Ronald,

Het is inderdaad een uitdaging waar ik mee bezig ben maar ik heb de tijd. De spullen hebben zo'n 50 jaar in dozen gestaan en ik wil het weer gebruiken. M-rails omdat ik het mooier vind dan K- en C-rails. Een beetje nostalgie. Nu heb ik een kamer waar ik de trein op kan bouwen maar ik ga er vanuit dat er nog een moment komt dat ik naar zolder ga. Daar heb ik nog meer ruimte. Vandaar dat ik het al in modules heb gemaakt. Ik wil een mooie grote baan en wat ik wil zit in mijn hoofd. Wel probeer ik het zo op te zetten dat ik er alle kanten mee op kan vandaar dat ik nu dingen vraag waar vele al ervaring mee hebben.Met deze input kan ik weer stapjes verder. Zo ben ik nu bezig met mijn helling te verkleinen heb zo'n 2,5 cm van de hoogte af gehaald.

Met de scenery ben ik nog niet bezig heb wel ideeën welke kant het op gaat. Wat ik nu op de baan heb staan is meer omdat er commentaar komt van het thuis front wat is het kaal en wanneer ruim je het op. Ik ben bezig met stapje voor stapje de baan aan het finetunen.

Af en toe rijd ik wat test rondjes en pas weer dingen aan.
Ik wil mijn oude locs zelf ombouwen. Gewoon omdat het me leuk lijkt. En ook hier weer stap voor stap over naar digitaal. De beide eclectische loc's kunnen op midden rail en bovenleiding rijden. Ook dit kan dus in kleine stapjes.

Robert
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
"M-rails omdat ik het mooier vind dan K- en C-rails"

Zo zie je maar, smaken verschillen.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
hallo Robert,

Een duidelijk verhaal.

Citaat van: Giro op donderdag 09 januari 2020, 08:47:39
Ik wil een mooie grote baan en wat ik wil zit in mijn hoofd. Wel probeer ik het zo op te zetten dat ik er alle kanten mee op kan vandaar dat ik nu dingen vraag waar vele al ervaring mee hebben.Met deze input kan ik weer stapjes verder.

Maar wat wil je nu uiteindelijk met de baan? Helemaal digitaal? Automatisch rijden? Je weet dus al dat je met M-rails gaat werken. Dus dan kan je daar al naar kijken waar de uitdagingen zitten met betrekking tot bijvoorbeeld "automatisch" digitaal rijden en M-rails. Schrijf dat soort dingen eens op als je daar bepaalde droombeelden bij hebt. Want dan kan je gerichter zoeken.

Citaat van: Giro op donderdag 09 januari 2020, 08:47:39
De beide eclectische loc's kunnen op midden rail en bovenleiding rijden. Ook dit kan dus in kleine stapjes.

Dat heeft niets te maken met "digitaal". Met simpel bedoel ik echt simpel. Als je bijvoorbeeld digitaal en analoog wil rijden: Waarom niet een simpele schakelaar tussen de trafo en het digitale kastje zodat je kan schakelen tussen de twee zaken? Waarom wil je ze tegelijk laten rijden? Dat maakt het al weer ingewikkelder en dus meer kans op dat het niet werkt. Een digitale lok kan ook gewoon goed "analoog" rijden, dus op een analoge baan.

Groet Ronald.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Het analoog willen blijven rijden snap ik in geval van M rail wel. Dat is zo contactonzeker als de pest, zeker bij digitaal. Je moet goede, nieuwe m rails hebben en veel rijden wil je contact blijven houden.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Dat is grote flauwekul en ik rij al 21 jaar digitaal met mrails. Gewoon zorgen voor voldoende aansluitpunten.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Citaat van: ronaldk op donderdag 09 januari 2020, 20:47:13
Maar wat wil je nu uiteindelijk met de baan? Helemaal digitaal? Automatisch rijden? Je weet dus al dat je met M-rails gaat werken. Dus dan kan je daar al naar kijken waar de uitdagingen zitten met betrekking tot bijvoorbeeld "automatisch" digitaal rijden en M-rails. Schrijf dat soort dingen eens op als je daar bepaalde droombeelden bij hebt. Want dan kan je gerichter zoeken.

Uiteindelijk wil ik alles digitaal laten rijden. En nog verre stip op de horizon is pc gestuurd. Maar die stip zit meer in de periode dat ik met pensioen ben over een jaar of 8+?

Citaat van: ronaldk op donderdag 09 januari 2020, 20:47:13
Dat heeft niets te maken met "digitaal". Met simpel bedoel ik echt simpel. Als je bijvoorbeeld digitaal en analoog wil rijden: Waarom niet een simpele schakelaar tussen de trafo en het digitale kastje zodat je kan schakelen tussen de twee zaken? Waarom wil je ze tegelijk laten rijden? Dat maakt het al weer ingewikkelder en dus meer kans op dat het niet werkt. Een digitale lok kan ook gewoon goed "analoog" rijden, dus op een analoge baan.

Groet Ronald.
Ah ik dacht dat je met simpel de baan bedoelde. Ik zie vaker langs komen dat mensen simpel starten. Ik ben meer van in het diepe springen en beginnen te zwemmen en dan op te pakken wat ik tegen kom. Ik gebruik nu 2 trafo's een voor de bovenleiding en een voor de midden rail. De bovenleiding trafo wil ik vervangen door een digitale trafo met 60651.
Digitaal en analoog te gelijk laten rijden omdat het leuker is meer treinen te laten rijden en dat nog min of meer gecontroleerd te doen. DMV de bovenleiding kan ik dit stukje bij beetje doen.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
hoi,

Citaat van: Giro op vrijdag 10 januari 2020, 09:26:00
Uiteindelijk wil ik alles digitaal laten rijden. En nog verre stip op de horizon is pc gestuurd. Maar die stip zit meer in de periode dat ik met pensioen ben over een jaar of 8+?

En wil je dan deze baan automatiseren? Of wil je ter zijner tijd gewoon een andere baan bouwen? Bijvoorbeeld die wel geheel op digitale leest is en niet dat half bakken analoog / digitaal gecombineerd?

Citaat van: Giro op vrijdag 10 januari 2020, 09:26:00
Ah ik dacht dat je met simpel de baan bedoelde. Ik zie vaker langs komen dat mensen simpel starten.

Je moet simpel beginnen om het te leren. Je hebt vast het fietsen ook geleerd met zijwieltjes aan de fiets. Niet meteen op een grote fiets met handremmen en 7 versnellingen. Dat zijn maar weinig mensen :)

Citaat van: Giro op vrijdag 10 januari 2020, 09:26:00
Ik ben meer van in het diepe springen en beginnen te zwemmen en dan op te pakken wat ik tegen kom.

En veel van dat soort beginners zie je na verloop van tijd de meuk weer weg doen of stoppen. Omdat het niet werkt zoals ze denken dat het werkt of dat de boel toch te ingewikkeld is om een goed rijdende baan te hebben. Dat is meestal de grootste frustatie.

Groet Ronald.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Ronald,

Een van mijn valkuilen is dat ik niet opgeef en me ergens in bijt. Dus de opgave kant, acht ik klein  :)

Het leren fietsen is wel heel lang geleden hoor  ;)

Ik wil eigenlijk deze baan helemaal uitwerken.
Volgens mijn verwachting ben ik dan nog wel heel wat jaartjes bezig. Steeds een stapje verder.
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Digitaal rijden met ook bovenleiding
Zorg wel voor goede bovenleiding. Zeker de oude geeft best slijtage op de stroomafnemers, van bepaalde loks zijn deze behoorlijk duur om te vervangen.

Optie is om sommerfeldt stroomafnemers te gebruiken en de originele te bewaren. Sommerfeldt is goedkoper dan Märklin zelf.