Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Schakelen in mijn M-rail

Gestart door Giro maandag 30 december 2019, 15:56:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Schakelen in mijn M-rail
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Schakelen in mijn M-rail
Beste Mede leden,

Ben ik weer. Ik ben niet technisch dus vraag veel. Gelukkig heb ik al veel probleempjes op kunnen lossen met input van jullie.
Nu heb ik voor me zelf weer de volgende uitdaging.

Ik heb een deel baan welke ik wil "automatiseren" Hier voor heb ik 3 schakel rails geplaatst.
doel is een loc in de cirkel te talen rijden en stoppen in het midden ter hoogte van de Rode schakel rail.
Bij passeren van rode schakel rail moeten de wissels groen op afslaan staan.
Bij passeren zwarte pijl richting cirkel moet de groene wissel op rechtdoor geschakeld worden. En de loc in de cirkel gestopt worden (Kan dit dmv relais 7045?) De wissels moeten ook nog handmatig geschakeld kunnen worden via 7072.

Ja ik vraag veel maar ben nu stukje voor beetje aan het proberen. Misschien zegt iemand wel ach sluit het zo aan en je bent klaar.

Alvast een goed uiteinde en bedankt.
Robert
Re: Schakelen in mijn M-rail
Dit is niet zo simpel als het misschien op het eerste gezicht lijkt! Als de trein in de cirkel de rode schakelrail gepasseerd is en meteen daarna wordt een van de "zwarte" schakelrails door een andere trein bekrachtigd wordt gaat het mis...
* de "cirkeltrein" gaat het hoofdspoor op,
* óf deze ontspoort doordat het wissel omgelegd wordt terwijl die daar overheen rijdt,
* óf beide treinen botsen op het eerste wissel.
Je zult een vorm van blokbeveiliging moeten toevoegen om dat allemaal te voorkomen.
Re: Schakelen in mijn M-rail
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Schakelen in mijn M-rail
Hoi Erik,

Dat vermoeden had ik ook al. Vandaar dat ik de loc stil wil zetten als andere locs de zwarte schakel rails passeren. Ik hoop dat dit mogelijk is dmv de 7045.
Re: Schakelen in mijn M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Schakelen in mijn M-rail
Even een poging wagen.

Uitgangspunten:
1. Tussen de zwarte schakelrails en de wissels zit een stopsectie, dus aan beide kanten van de cirkel;
2. De het niet-gemeenschappelijke deel van de cirkel is in zijn geheel stopsectie;
3. De cirkelschakelrail zit halverwege het niet-gezamenlijke deel van de cirkel;
4. De cirkelloc heeft voldoende vaart om niet op zijn schakelrail te stranden (dan brandt er mogelijk een relais door).

Mechanisme:
1. De cirkelloc rijdt zijn rondjes;
2. Zodra een buitenloc één van beide zwarte schakelrails passeert gaan de buitenstopsecties op STOP;
3. De cirkelloc rijdt door tot hij de cirkelschakelrail bereikt, schakelt daar de beide buitenstopsecties op VEILIG èn de beide wissels op rechtdoor en schakelt zijn eigen stopsectie op STOP;
4. De buitenloc rijdt door en bereikt de andere zwarte schakelrail. Daarmee schakelt hij de cirkelstopsectie op VEILIG èn beide wissels op rond;
5. Naar punt 1.

Volgens mij moet hij zo kloppen.

Je hebt nodig: 3x schakelrail (is rijrichtingafhankelijk), 2x schakelrelais (beide buitenstopsecties schakelen tegelijk), 2x electrisch aangedreven wissel.

Indien uitgangspunt 4 een risico vormt, dan even de schakelrail zelf buiten de stopsectie houden, dus een stopsectie aan weerszijden van de schakelrail creëren en met elkaar verbinden en de schakelrail erbuiten laten.
Re: Schakelen in mijn M-rail
Lid sinds: 2018

Ik ben de aap die je een trucje leert

offline
Re: Schakelen in mijn M-rail
Dat betekend dat ik nog ergens een 7045 moet zoeken klopt dat?
Bedankt voor het meedenken. Ik ga er mee aan de slag.

Robert
Re: Schakelen in mijn M-rail
In plaats van twee stuks 7045 kun je er ook één 7244 in zetten, die heeft meer contacten. Een Viesmann 5551 of 5552 kan trouwens ook.

Märklin 7045 is goed, 7244 of 7245 ook, Viessmann 5552 ook. 't Is maar net waar je het gemakkelijkst aan kunt komen. En seinen uit de 70xx-serie hebben ook twee maakcontacten, dus dat kan evt. ook nog.
Re: Schakelen in mijn M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Schakelen in mijn M-rail
Nee, 1x 7244 is te weinig, omdat alle vier de contacten tegelijkertijd schakelen. Je kunt er wel een 7244 bij kopen ipv een 7045. Die zijn ook wat minder storingsgevoelig.

Ik heb nog wel ergens een 7045 liggen die je van me mag overnemen. Hij heeft al heel lang stilgelegen, dus of hij ineens werkt durf ik niet te zeggen, en de behuizing is beschadigd. Als je in een PB even je adres noemt en de porto betaalt, dan stuur ik 'm wel op.
Re: Schakelen in mijn M-rail
Je hebt gelijk, sorry. Ik ging er van uit dat beide relais' tegelijk moesten schakelen. Zal mijn bericht even aanpassen.
Re: Schakelen in mijn M-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Schakelen in mijn M-rail
Ik was nog een "detail" vergeten zie ik: in mijn mechanisme zet de cirkelloc zichzelf altijd op onveilig, ongeacht of er van buiten een loc komt. Dat moet natuurlijk alleen als er van buiten een loc komt.

Hoe het had gemoeten:

Uitgangspunten:
1. Tussen de zwarte schakelrails en de wissels zit een stopsectie, dus aan beide kanten van de cirkel;
2. Er is een stopsectie halverwege niet-gemeenschappelijke deel van de cirkel;
3. De cirkelschakelstopsectie zit halverwege het niet-gezamenlijke deel van de cirkel met aan weerszijden een schakelrail die schakelt in de richting van de stopsectie (of eenzijdig als de loc altijd dezelfde kant op gaat, dan vòòr de stopsectie vanuit perspectief van de rijrichting van de loc).

Mechanisme:
1. De cirkelloc rijdt zijn rondjes;
2. Zodra een buitenloc één van beide zwarte schakelrails passeert gaan de buitenstopsecties op STOP en ook de cirkelstopsectie;
3. De cirkelloc rijdt door tot hij de rode cirkelschakelrail bereikt, schakelt daar de beide buitenstopsecties op VEILIG èn de beide wissels op rechtdoor en stopt vervolgens in zijn eigen stopsectie;
4. De buitenloc rijdt door en bereikt de andere zwarte schakelrail. Daarmee schakelt hij de cirkelstopsectie op VEILIG èn beide wissels op rond;
5. Naar punt 1.

Ik ga ervan uit dat het nu wèl klopt ;)
Re: Schakelen in mijn M-rail
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Schakelen in mijn M-rail
Kan dit misschien helpen?