Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels

Gestart door Petrus maandag 30 december 2019, 11:04:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Beste allen,

In de afgelopen tijd met plezier een Railbus omgebouwd en voorzien van een Esu Lokpilot 4.0 DCC. Daarbij weer eens dankbaar gebruikt gemaakt van de informatie op het forum met name m.b.t. de massa-contact-problemen van de railbus.
En toch: de railbus veroorzaakt te vaak kortsluiting. Dat gebeurt met name op de bochtwissels wanneer die in een bepaalde richting bereden worden. De bijwagen (M* 4018) heeft er een handje van (die rijdt nu zonder sleper), maar ook de locomotief.
Ik krijg er geen vinger achter: de sleper van de loc (M* 7164) is dezelfde als die van de meeste locjes op mijn baan. Het zal iets zijn in de verhouding tussen wielstel en sleper vermoed ik.

Mijn vraag: gaat een andere sleper het probleem oplossen?

Dank voor meelezen en meedenken, niet teveel oliebollen eten en voorzichtig met vuurwerk,

Beste groet, beste wensen voor 2020,


Petrus
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Hi Petrus,

Zit die sleper er wel "Recht" onder of kantelt hij erg snel ?
(Niet opgelost dan evt. meebrengen volgende Stamtafel op 10 januari)

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Waarschijnlijk te licht of de meegebogen wissel licht niet perfect recht. En soms licht het gewoon aan het model lok. Dat had ik bij mrails ook. Geen bocht wissels gebruikt daarom.
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
 @citaat
In het donker rijden .....  >:-D
Zelf geen problemen het heeft altijd een logische reden.

groet
Harald
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
@ Harald: Dank voor meedenken. De sleper zit recht en kantelt niet.
@ David: Dank voor meedenken. Wissels liggen goed in de baan. Ik heb de bijwagen nu gevuld met plaklood. Het lijkt er op dat dat helpt. De locomotief rijdt zonder kortsluiting over de wissels. Zou de bijwagen teveel gehuppeld hebben waardoor de wielen de kortsluiting veroorzaakten? Geen idee!  De bijwagen rijdt nog zonder sleper.
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Lid sinds: 2012

Na 20 jaar weer langzaam beginnen

offline
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Onder een railbus hoort een sleper 7153. Andere slepers kunnen tegen het onderstel aankomen.

zie ook: https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/doc/3016_explo.pdf


Succes!

Groet,
Willem
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Citaat van: McW op maandag 30 december 2019, 23:50:57
Onder een railbus hoort een sleper 7153.

Volgens de doc moet er een 7164 onder, hoor.
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
hey, 7153 zijn antislip bandjes, mvg, Alain
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
@ Willem, Erik, Alain: Dank voor meedenken. Railbuslocomotief en bijwagen beschikken over de juiste slepers.

Punt is dat ik denk/dacht dat de slepers voor kortsluiting zorgden op de bochtwissels. Ik heb een bagagerijtuig (M* 4316) met sluitlichten en de sleper van dit karretje komt niet door de bochtwissels heen zonder kortsluiting. Daarom dacht ik dat ik met de bijwagen van de railbus hetzelfde probleem bij de hand had en daar dus de sleper van af gehaald heb.

Probleem is nog niet definitief opgelost. Ik experimenteer nu met extra gewicht in de bijwagen.

Later bedacht ik dat het mogelijk te maken heeft met de stand van de wisseltongen van de bochtwissels en of die open of gesloten bereden worden. Dat moet ik de komende tijd maar eens rustig uitzoeken; misschien er een draadje aan wijden.

Dank en groet, Petrus
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Mijn sleper (M* 7164) heeft aan een zijde een uitstulping van 2mm. Die raakt de tong van de bochtwissel bij afbuigen. Geen idee of dit de standaardvorm van de sleper is, of dat dit bij het stansen van de mijne verkeerd gegaan is. Enfin: vijlen geblazen. Het probleem is opgelost.

Beste groet en dank voor meelezen en meedenken,

Petrus
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Denk ook eens aan de stroomvoerende verbindingskoppeling tussen de motor- en bijwagen.
Marklin adviseert hiervoor zeker de originele te gebruiken omdat er anders inderdaad kans is op kortsluiting, juist op wissels!
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Citaat van: Petrus op dinsdag 31 december 2019, 13:30:38
Mijn sleper (M* 7164) heeft aan een zijde een uitstulping van 2mm. Die raakt de tong van de bochtwissel bij afbuigen. Geen idee of dit de standaardvorm van de sleper is, of dat dit bij het stansen van de mijne verkeerd gegaan is. Enfin: vijlen geblazen. Het probleem is opgelost.

Beste groet en dank voor meelezen en meedenken,

Petrus

Heb net eens bij m'n slepertjes gekeken, maar bij mij hebben ze dat allemaal. De een wat meer als de ander, dat dan weer wel.

Gr.  Charlie
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
De oorzaak van de kortsluiting is dat de wielen de puko's raken. Dit is op te lossen door de puko aan de zijkant te isoleren met verf. Daarmee los je het probleem op. Zorg uiteraard ervoor dat de bovenkant schoon blijft.
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Sooo heee, je hebt een oud draadje weer leven ingeblazen.
Zowel motorwagen als bijwagen zijn een bron van ellende. Onder de bijwagen ligt origineel een korte skisleper met maar één draaipunt. Daardoor huppelt en kantelt het ding alle kanten op, vooral de kant die niet gewenst is. Die heb ik er meteen onderuit gehaald. Waardeloos ding. De bagagewagen van de lokaalbaanwagonnetjes hebben precies dezelfde sleper en dus ook dezelfde problemen. Märklin heeft daarvoor een ander model sleper gemaakt.
Het probleem met de motorwagen is de wielbasis, die is erg lang. En hoe langer de wielbasis des te meer het midden van het model, in een bocht, buiten het railcenter komt te liggen. Ergo des te groter wordt het gevaar dat de sleper de rails raakt. Vooral in bochtwissels, die met R1 werken, komt dit tot uiting. Roco heeft een sleper met een plastic stripje aan de buitenzijde (40501). Daarmee zou dit probleem verholpen moeten zijn.
Of er dan weer andere problemen optreden weet ik niet.  :)
Re: Sint Petrusburg: Railbus (M* 3016) maakt kortsluiting op de bochtwissels
Bij mij rijden de railbus 3016 en bijwagen 4018 probleemloos door alle wissels ook de slanke, ook de slanke meegebogen wissels (terwijl op die laatste er regelmatig problemen zijn met nieuwere Märklin locomotieven).  De railbus is omgebouwd naar DCM met een ESU DCC decoder.  De railbus heeft een nieuwe sleper gekregen (oude uit ongeveer 1960 zat er nog onder) en de wielen van de bijwagen heb ik 14,0 mm gezet.

Willy