Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Perron en HO Marklin C Rail

Gestart door Hitmaan zondag 29 december 2019, 15:55:37

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Perron en HO Marklin C Rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Perron en HO Marklin C Rail
Hallo,

Bij deze de vraag wat verstandig is.

Er moet een perron komen tussen spoor 2 en 3.

Er zijn vershillende perrons te koop, maar wat is een breedte wat ik kan aanhouden tussen de rails.

Er zijn 4 mogelijkheden om deze te verlengen met c rail. Zie afbeelding.

064
071
077
094

Welke mogelijkheden gebruiken jullie. En wat is een beetje realistich om uit te voeren. Ik wil niet dat de figuren kont tegen kont staan, maar ook niet dat het weer te groot zal zijn.

Dank alvast voor antwoorden.



Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
De beschikbare ruimte voor een perron is een stuk kleiner dan de getallen in het  @citaat @citaat bovenstaande plaatje. Het lijkt erop dat die zijn afgeleid uit de parallelafstanden en de spoorbreedte van 16,5 mm, maar het rollende materiaal is véél breder dan de afstand tussen de rails.

De bedding van C-rails is 40 mm. Het rollende materiaal is doorgaans iets smaller, maar niet zo heel veel. Als je een perron maakt, is die 40 mm een goed uitgangspunt om vrij te laten voor de treinen (al mag het ook een fractie minder zijn). Daarmee kom ik op de volgende maten:


Passtukje Parallelafstand Perron Perron 1:1
-77,537,53,26 m
64,3104,064,05,56 m
70,8106,666,65,80 m
77,5109,469,46,04 m
94,2116,276,26,63 m
171,7148,1108,19,41 m
188,3155,0115,010,00 m

De laatste kolom geeft de breedte van het perron in werkelijkheid en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Zonder passtukje is het 3,26 m. Voor een perron waar aan beide kanten reizigers in- en uitstappen, is dat te krap: als er veel reizigers uitstappen terwijl er aan de andere kant een trein langs raast, krijg je geheid ongelukken door het gedrang.

Met 5,56 m, ofwel een passtukje 064, is het een stuk veiliger, voldoende voor bijna alle stations. Als er heel drukke treinens stoppen, zou ik liever nog wat breder kiezen. Een iets breder perron biedt bovendien meer mogelijkheden om aan te kleden met een kiosk, wachtruimte, trappen enzovoorts. Tot en met een passtukje 094 vind ik het sowieso niet te breed.

Als je ook een stationsgebouw op een perron tussen twee sporen wilt zetten, is zelfs een 188 niet voldoende. Op mijn baan heb ik om die reden tussen twee stationssporen een parallelafstand van 191 mm gemaakt. Op schaal 1:1 komt dat neer op een perron van ruim 13 m breed. Niet dat er al een stationsgebouw of zelfs maar een perron tussen ligt, dat is nog toekomstmuziek. Maar de ruimte is er.

Edit: een duidelijker plaatje toegevoegd
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Je kunt het ook omdraaien. Kijk eens in de catalogi van de verschillende fabrikanten. Er staan genoeg plaatjes bij met preisers erop en dan kun je een beetje inschatten wat je een acceptabele breedte vindt. De afmetingen staan er immers doorgaans keurig bij en komen vaak overeen met gebruikelijke rail- en wisselcombinaties.

Groet,

Peter
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Interessante vraag Tony  :thumbup: Met dit vraagstuk zat ik ook.
En ook bedankt voor jullie reacties Jan-Willem & Rob  :thumbup:

Zelf was ik inmiddels aan het uitpluizen hoe breed de perrons zijn, die de diverse fabrikanten van scenery materiaal aanbieden.
En kan je zeggen: die breedtes variëren behoorlijk !!
Eea ben ik een Excel overzicht aan het gieten; als dat klaar is zal ik het wel delen.

Zelf zit ik nu overigens op een 24094 tussenstuk.
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 29 december 2019, 21:22:35
16,5 mm, maar het rollende materiaal is véél breder dan de afstand tussen de rails.
Mijn breedste personenwagons zijn 33 mm breed, dus 40 mm zou bij mij wel een heel veilige norm zijn.

Wat ik me herinner van grootspoor: vroeger waren er lagere perrons (vooral in Duitsland, Zwitserland, Italië en Frankrijk),
en de trappetjes van wagons staken uit tot boven het perron.

In Italië (Como) was ik verbaasd over een gele streep op (en langs) het perron. Er stond een waarschuwing (uitsluitend in het Italiaans), dat je je bij het passeren van treinen niet tussen die gele streep en de perronrand mocht begeven.
Pas toen er een goederentrein passeerde langs binario 1, begreep ik het waarom van de waarschuwing.
De goederenwagons staken zover uit over het perron dat ze tot de gele streep kwamen.
Die wagons waren veel breder dan die van de Trenitalia personenwagons en de ICE: die kwamen net tot aan de perronrand.
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Dank voor het antwoord alvast.

Spoor 094 lijkt dus mooi te kunnen.

Ter info: De breedte die ik heb gemeten is van spoor tot spoor.
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Hoi,

In principe maakt het niet zo heel veel uit hoe breed je het perron maakt. In Nederland zijn diverse "eilandperrons" of middenperrons smal. Kijk maar eens op de stations in de achterhoek (Terborg bijvoorbeeld en vroeger Doetinchem) of bij Beesd in de betuwe. Daar zijn de midden perrons echt niet breder dan 2,00 meter.

Over de hoogte: Vroeger waren de perrons wat lager. Zeker in het buitenland. Sinds de laatste jaren worden eigenlijk de perrons op "europese hoogte" gebracht. Dus een beetje afhankelijk van je tijdperk en wat je wil uitbeelden kan je wat spelen met je perron. Eigenlijk is bijna alles goed ;) Maar kijk ook eens naar Encyclopedie "Het Perron".

Groet Ronald.
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Hou wel rekening met vast maten van stations als je een bouwpakket koopt tenzij je alles wilt gaan versnijden.
Ik heb dat opgelost door wissel onder een hoek te plaatsen dan kun je spelen met de ruimte tussen de rails door R2/R3 bochten of stukken daarvan te gebruiken en ze zo dichter of verder uit elkaar te plaatsen.
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Hoi Tony,

Wat ik eens heb gedaan is tijdens een dagje spotten het aantal 30x30 tegels geteld van het station wat ik dacht te gaan nabouwen. Die bij elkaar opgeteld en gedeeld door 87.

Succes met je plan.

Gr. Dirk
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Iedereen dank voor bovenstaande.

Omdat ik ook met een rail plan bezig was, een eenvoudige is er een iets andere oplossing gekomen waar ik ook tevreden mee was. Mogelijk kan iemand hier later ook inspiratie uit halen dus daarom bij deze even de afbeelding.

Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Gisteren in Houten een Vollmer perron gekocht om mee te experimenteren.

Zoals gezegd heb ik momenteel een station liggen waarin op 2 (x2) plekken een 24094 ligt.
De afstand die hierdoor ontstond is te breed voor dit perron; ik hield ruim 1 cm. over.

Echter door de 24094 te vervangen door een 24077, past het station perfect in de breedte.
De hoogte van dit perron van 18 mm is voor mij ook ok  :thumbup:.

Zie hier een paar foto's van een proefopstelling.







Re: Perron en HO Marklin C Rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Mooi om te zien. Goede foto's. Geeft duidelijkheid.
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Past goed!
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Kijk wel uit, sommige locs hebben draaistellen die wat verder uitsteken. Bij mij was dat met name de 3050 (Zwitserse Ae 6/6).
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Denk dat dit nogal mee zal vallen , als je naar de hoogte kijkt , zitten de draaistellen lager dan de rand vh perron.....zeker mooie plaatjes... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Citaat van: Treinofiel op zondag 19 januari 2020, 23:00:24
Gisteren in Houten een Vollmer perron gekocht om mee te experimenteren.

Zoals gezegd heb ik momenteel een station liggen waarin op 2 (x2) plekken een 24094 ligt.
De afstand die hierdoor ontstond is te breed voor dit perron; ik hield ruim 1 cm. over.

Echter door de 24094 te vervangen door een 24077, past het station perfect in de breedte.
De hoogte van dit perron van 18 mm is voor mij ook ok  :thumbup:.

Zie hier een paar foto's van een proefopstelling.



Heb je toevallig het volmer nr van het perron?
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Er is een 1-delige en 'n 3-delige variant, beide onder de naam "ICE Bahnsteig Vaihingen".
Op de foto de 1-delige met art.nr 43542. Deze is 28 cm lang.
Art.nr. van de 3-delige is 43541 en is 84 cm lang.
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Perron en HO Marklin C Rail
Hi,

Ik heb eea gebruikt uit onderstaande link. Afhankelijk van het type perron, sneltrein, lokaal boemeltje of goederenverlading de breedte en hoogte toegepast en zelf uit multiplex perrrons gebouwd. Zie voor maatvoering: https://wiki.eepshopping.de/index.php?title=Abmessungen_von_Bahnsteigen

Zie voor mijn toepassing: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=57530.msg1108105#msg1108105