De beschikbare ruimte voor een perron is een stuk kleiner dan de getallen in het
bovenstaande plaatje. Het lijkt erop dat die zijn afgeleid uit de parallelafstanden en de spoorbreedte van 16,5 mm, maar het rollende materiaal is véél breder dan de afstand tussen de rails.
De bedding van C-rails is 40 mm. Het rollende materiaal is doorgaans iets smaller, maar niet zo heel veel. Als je een perron maakt, is die 40 mm een goed uitgangspunt om vrij te laten voor de treinen (al mag het ook een fractie minder zijn). Daarmee kom ik op de volgende maten:
Passtukje | Parallelafstand | Perron | Perron 1:1 |
- | 77,5 | 37,5 | 3,26 m |
64,3 | 104,0 | 64,0 | 5,56 m |
70,8 | 106,6 | 66,6 | 5,80 m |
77,5 | 109,4 | 69,4 | 6,04 m |
94,2 | 116,2 | 76,2 | 6,63 m |
171,7 | 148,1 | 108,1 | 9,41 m |
188,3 | 155,0 | 115,0 | 10,00 m |
De laatste kolom geeft de breedte van het perron in werkelijkheid en dat is waar het uiteindelijk om gaat. Zonder passtukje is het 3,26 m. Voor een perron waar aan beide kanten reizigers in- en uitstappen, is dat te krap: als er veel reizigers uitstappen terwijl er aan de andere kant een trein langs raast, krijg je geheid ongelukken door het gedrang.
Met 5,56 m, ofwel een passtukje 064, is het een stuk veiliger, voldoende voor bijna alle stations. Als er heel drukke treinens stoppen, zou ik liever nog wat breder kiezen. Een iets breder perron biedt bovendien meer mogelijkheden om aan te kleden met een kiosk, wachtruimte, trappen enzovoorts. Tot en met een passtukje 094 vind ik het sowieso niet te breed.
Als je ook een stationsgebouw op een perron tussen twee sporen wilt zetten, is zelfs een 188 niet voldoende. Op mijn baan heb ik om die reden tussen twee stationssporen een parallelafstand van 191 mm gemaakt. Op schaal 1:1 komt dat neer op een perron van ruim 13 m breed. Niet dat er al een stationsgebouw of zelfs maar een perron tussen ligt, dat is nog toekomstmuziek. Maar de ruimte is er.
Edit: een duidelijker plaatje toegevoegd