Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Loc 3609 verlichting gaat niet branden.

Gestart door Jos104 zaterdag 28 december 2019, 12:33:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hallo geachte forumleden,

ik ben net nieuw op het forum en begonnen met het verzamelen van nieuwe HO spullen om een oude hobby weer op te pakken.
De Marklin Loc. 3609 die ik via Catawiki heb gekocht wil na het uitschakelen van de digitale code eindelijk rijden.
Als ik van rijrichting wil schakelen zie ik af en toe de verlichting zeer flauw oplichten maar niet bij elke schakeling. Als de loc gaat rijden gaat de verlichting niet branden.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn en hoe kan ik het oplossen?

Met vriendelijke groet,
Jos
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hi Jos,

Rij je analoog of digitaal?
Wat bedoel je met digitale code uitschakelen en wat heb je precies gedaan ?

groet
Harald
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Dag Jos Welkom hier op het forum
Volgens jouw gegevens zou het dan om onderstaande lokomotief gaan, mits deze nog standaard is . Hij is voorzien van een decoder met kleine schakelaars welke bedoeld is om een lok een uniek adres te geven. Deze is af fabriek ingesteld op adres 78 .

Märklin 3609   78   1987-1990   Digitaal 6080   DCM   I   8401   KPEV   Groen/Zwart   Metaal/Kunststof   -

Märklin 6080 Loc-Decoder
Beschrijving

Märklin 6080 Loc-decoder
De Märklin C80/6080 decoder is een loc-decoder voor Allstrom motoren (de motoren met een veldspoel).
De decoder is geschikt voor DCM (Drum Collector), SFCM (Kleine Schijf Collector) en LFCM (Grote Schijf Collector) motoren met een veldspoel.
De decoder werkt volgens het Motorola -1 formaat. De decoder is voorzien van een Dip-switch met 8 schakelaars waarmee het decoder adres handmatig ingesteld kan worden. Op de dipswitch kunnen 80 verschillende adressen ingesteld worden. De 6080 heeft een schakelbare funtie (F0) welke wisselt met de rijrichting. Doorgaans wordt deze voor het schakelen van de verlichting gebruikt. Omdat de verlichting aan de massa van het chassis van de locomotief is aangesloten, gaat deze op digitale banen wat 'flikkeren'.

Waarschuwing   
De decoder is polariteitsgevoelig. Indien je een locomotief met een 6080-decoder hebt aangeschaft en deze niet wil rijden op jouw baan, controleer dan of je centrale correct is aangesloten op de rails. Indien je massa (0) en fase (~) verkeerd om hebt aangesloten op de rails, zullen de meeste decoders gewoon werken, maar de loc met de 6080 decoder zal niet reageren op rij-commando's omdat deze polariteitsgevoelig is. Controleer in dit geval of de massa (0) van de centrale is vebonden met de massa-aansluiting van de rails en de fase (~) van de centrale is verbonden met de puntcontacten van de rails. Indien je deze per abuis hebt omgewisseld, zal dat de reden zijn waarom de locomotief met een 6080-decoder niet wil rijden. Sluit de centrale in een dergelijk geval correct aan, waarna de locomotief met de 6080 decoder weer zal reageren op de commando's van de centrale.

Verder is het op afstand heel lastig een goede diagnose te stellen met summiere gegevens .
Dan krijg je zoiets als, er komt een man bij de treinendokter  ;)

Ik sluit mij daarom graag aan bij de vragen Harald . Graag dus wat meer info, eventueel gelardeerd met foto's .

Dan denk ik bijvoorbeeld aan: Wat is je besturingsysteem. Hoe is de onderhoudsstaat van de lokomotief ed . De lok is uitgebracht in de jaren 87 tot 90.Dus best gedateerd . Vergelijk het met een oldtimer .

Met vriendelijke groet,

Koos

Ps Wij kennen op dit forum een voorstelhoekje waar je gebruik van kunt maken. Het is nu of je gelijk in de kamer staat. Ook kennen wij de zg stamtafels in den lande .
Dus kom je er niet uit, dan kun je daar letterlijk en figuurlijk je licht opsteken . Woon je in de buurt van omgeving Breda en Tilburg ,dan is er in Dongen een prive stamtafeltje :),,
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hallo Harald,

Dank voor je reactie.
Ik rij op een analoge baan M-rail met trafo 6631.
Ik bedoel met uitschakelen dat ik na de switches van de Marklin decoder 6080 allen op de getalzijde heb geplaatst de loc aan het rijden kreeg.
Of schakelaar 1 nu in stand 1(off) of on staat (naar beneden in dit geval) maakt niet uit hij rijdt!
Echter wil de verlichting niet gaan branden.
De rode en bruine aansluitdraad van de rails heb ik uiteraard op de rode en bruine aansluiting van de trafo aangesloten.
Maar de verlichting gaat dus niet meer branden.
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Voor analoog bedrijf moeten volgens mij alle dipswitches op OFF staan. Zie ook https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6080_Decoder#Programmeren . Of dat je probleem met de verlichting oplost weet ik niet.
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Is het lampje wellicht kaduuk ? ;)

Mvg Gert
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hallo Jos

6080 is de eerste generatie decoders onder Motorola 1 protocol. Daar werkt de verlichting bij analoog gebruik niet bij.
Pas bij de Motorola 2 decoders werkt de verlichting bij analoog gebruik wel.

Mvg, Johan
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Volgens mij was de verlichting bij locs met een 6080 decoder alleen bij digitaal gebruik functioneel.
Ken je iemand met een digitale centrale, waar je dit kan testen?
Let wel op de polariteit van de railspanning en je moet deze dan aansturen met het oude Motorola protocol.
Nog beter gooi je deze antiek decoder er uit en zet je er een moderne decoder in.

@Johan: Je was me net voor. ;)
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hallo Koos,

Ook hartelijk dank voor je reactie en sorry dat ik de huiskamer ben binnengevallen zonder mij eerst voor te stellen.
Ik heb deze loc via Catawiki gisteren aangekocht en opgehaald bij JdeB123 in Den Haag.
Hij vraagt of ik de loc wil terugsturen/ brengen om te kijken wat er aan de hand is.
Maar natuurlijk een beetje eigenwijs wil ik eerst kijken of het probleem zo op te lossen is.
Ik ben nu net begonnen met het aankopen van diverse treinen, wagons en dergelijke om waarschijnlijk begin 2021 een baan te gaan opbouwen.
Ik heb nog erg veel spullen (K-rails) uit mijn jeugd en kan daar een leuke baan van 3,5 x 2,5 mee opzetten als het zo ver is.
Maar eerst langzamerhand spullen verzamelen want in heb weinig wagons, huisjes en andere spullen om de baan aan te kleden.
Ik heb geduld en dadelijk ook tijd om er een fraaie jaren 50 tot 70 baan van te gaan maken!
------
Ik heb net bij de topic van Harald wat meer informatie gegeven en heb jouw suggesties ter harte genomen en de aansluitingen gecontroleerd.
Bijgevoegd 3 foto's waarop de loc zonder kap en een foto van de decoder en een foto van een zwart gevouwen stukje karton dat bij het demonteren van de kap van de loc is gevallen en ik niet weet waar het zat.
Loc rijdt nu dus wel met de schakelaar 1 in een van beide standen maar de verlichting gaat niet branden. Soms zie je de verlichting heel zwak oplichten bij het schakelen van rijrichting.

Alvast dank voor jullie reactie, groet,
Jos
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Beste Jos,

Je kunt onderzoeken wat je wilt, daar kom je niet verder mee.
De verlichting werkt bij een 6080 analoog niet, dat is een gegeven daar verander je niets aan.

Mvg, Johan
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Maar waarom die switch op 1 zetten voor analoog moet ze toch allemaal op 0
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hallo Kappa,

Ja ik ken iemand met een digitale centrale maar die is net op vakantie en pas over 3 weken terug.
Misschien een goede oplossing om een ander decoder in te bouwen maar ik ben nu nog een complete nono en moet mij geheel gaan inlezen op het digitale gebied.

Groet,
Jos
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Citaat van: Jos104 op zaterdag 28 december 2019, 14:39:53
een zwart gevouwen stukje karton [..] niet weet waar het zat

https://www.nsesoftware.nl/mtdb/marklin/ -> 3609 -> pos. 31.
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Citaat van: Jos104 op zaterdag 28 december 2019, 12:33:55
Hallo geachte forumleden,

ik ben net nieuw op het forum en begonnen met het verzamelen van nieuwe HO spullen om een oude hobby weer op te pakken.
De Marklin Loc. 3609 die ik via Catawiki heb gekocht wil na het uitschakelen van de digitale code eindelijk rijden.
Als ik van rijrichting wil schakelen zie ik af en toe de verlichting zeer flauw oplichten maar niet bij elke schakeling. Als de loc gaat rijden gaat de verlichting niet branden.
Wat kan de oorzaak hiervan zijn en hoe kan ik het oplossen?


Met vriendelijke groet,
Jos

Dag Jos .Dit was jouw vraag en is volgens mij afdoende beantwoord.
Op jouw foto's is te zien dat de decoder op adres 78 is ingesteld (schakelaar 1 is aan). Je zegt dat de lok toch analoog rijdt. Dat gegeven betekend dat er iets met de decoder is . Normaal, als dit type decoder is ingesteld op digitaal bedrijf, zal hij niet analoog werken. 
De moderne decoders 'zien' echter wel zelf voor welk bedrijf ze moeten functioneren.  Ik begreep dat je terug gaat naar de verkoper met de lok . Mijn advies is,is  om of de lok terug te geven, dan wel een korting bedingen voor de 'defecte' decoder. Deze is inmiddels waarschijnlijk al ruim 30 jaar oud . Succes en een heel fijne jaarwisseling .
Groet Koos

Rectificatie
Ik had niet gezien dat de decoder op zijn kop was weer gegeven, dus adres 78 is niet juist. De stand zoals wordt weer gegeven is dus ongeldig .Wat betreft de standen van de schakelaars ben ik uitgegaan van de handleiding nm dat alle schakelaars voor analoog bedrijf op uit moet staan. Dit is dus niet juist.
Gelukkig is dit door andere gecorrigeerd, maar ik vond het wel nodig dit even te vermelden. Mea Culpa .

Groet Koos.
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hallo heren,

halen jullie geen Delta decoder en een digitale 6080 decoder door elkaar, alleen bij een zgn. Delta decoder geldt dat de loc niet rijdt als die op adres is gezet, dit geldt niet voor een 6080 decoder, die rijdt wel met ingestelde dipswitches analoog,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Klopt en de laatste serie delta decoder had ook automatische systeem erkenning. Ook de eerste versie 6090 had dat, dat de verlichting alleen digitaal het deed en niet analoog.
Analoog rijden is een uitstervende groep.

Voor de rest staat alles al in reactie 2.
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Resumé:

Een 3609 bevat een 6080 (Moterola I) decoder.
Verlichting kan alleen met een digitaal besturingssysteem (Moterola) aan gezet worden.
Staat bij conventioneel bedrijf standaard uit. Stand van de dipswitches hebben in dit geval geen invloed.

Dus je loc is in orde.

Kleine waarschuwing: gebruik ALLEEN een transformator voor 230 volt. Anders kan je decoder een te hoge spanning krijgen waarbij deze stuk gaat.

Mvg. Marcel

Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Hallo Marcel,

Ook dank voor jouw reactie. Duidelijk dat de loc goed is en zolang ik nog analoog rij zal de verlichting niet gaan branden!
Ik heb nog even de tijd want ik ga pas op z'n vroegst 2021 beginnen met het opbouwen van mijn spoorbaan.
Ik heb nog even naar de trafo gekeken maar dat is de 6631 en dus 230V. Lijkt mij dat als je originele Marklin spullen gebruikt hier niet mee de mist in kan gaan.
Ik heb echter nog een vraag niet beantwoord gezien en dat betreft het kleine stukje zwart karton dat met het demonteren van de kap eruit is gevallen en ik niet weet waar het geplaatst moet worden.
Wie kan mij helpen of moet ik hiervoor een nieuwe topic maken?
Met vriendelijke groet,
Jos
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
staat in de pdf : achteraan de lichtgeleider.

link
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Citaat van: Jos104 op zondag 29 december 2019, 16:07:19
kleine stukje zwart karton dat met het demonteren van de kap eruit is gevallen en ik niet weet waar het geplaatst moet worden.

Die vraag is in reactie #12 al beantwoord.
Waarom schrijf ik dat nog als het toch niet gelezen wordt?
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Loc 3609 verlichting gaat niet branden.
 @citaat In de tijd van scrollen,muisklikken, knippen en plakken is (door)lezen naar de achtergrond geschoven. Een flink aantal topics heeft er last van.