Dag Jos Welkom hier op het forum
Volgens jouw gegevens zou het dan om onderstaande lokomotief gaan, mits deze nog standaard is . Hij is voorzien van een decoder met kleine schakelaars welke bedoeld is om een lok een uniek adres te geven. Deze is af fabriek ingesteld op adres 78 .
Märklin 3609 78 1987-1990 Digitaal 6080 DCM I 8401 KPEV Groen/Zwart Metaal/Kunststof -Märklin 6080 Loc-Decoder
Beschrijving
Märklin 6080 Loc-decoder
De Märklin C80/6080 decoder is een loc-decoder voor Allstrom motoren (de motoren met een veldspoel).
De decoder is geschikt voor DCM (Drum Collector), SFCM (Kleine Schijf Collector) en LFCM (Grote Schijf Collector) motoren met een veldspoel.
De decoder werkt volgens het Motorola -1 formaat. De decoder is voorzien van een Dip-switch met 8 schakelaars waarmee het decoder adres handmatig ingesteld kan worden. Op de dipswitch kunnen 80 verschillende adressen ingesteld worden. De 6080 heeft een schakelbare funtie (F0) welke wisselt met de rijrichting. Doorgaans wordt deze voor het schakelen van de verlichting gebruikt. Omdat de verlichting aan de massa van het chassis van de locomotief is aangesloten, gaat deze op digitale banen wat 'flikkeren'.
Waarschuwing De decoder is polariteitsgevoelig. Indien je een locomotief met een 6080-decoder hebt aangeschaft en deze niet wil rijden op jouw baan, controleer dan of je centrale correct is aangesloten op de rails. Indien je massa (0) en fase (~) verkeerd om hebt aangesloten op de rails, zullen de meeste decoders gewoon werken, maar de loc met de 6080 decoder zal niet reageren op rij-commando's omdat deze polariteitsgevoelig is. Controleer in dit geval of de massa (0) van de centrale is vebonden met de massa-aansluiting van de rails en de fase (~) van de centrale is verbonden met de puntcontacten van de rails. Indien je deze per abuis hebt omgewisseld, zal dat de reden zijn waarom de locomotief met een 6080-decoder niet wil rijden. Sluit de centrale in een dergelijk geval correct aan, waarna de locomotief met de 6080 decoder weer zal reageren op de commando's van de centrale.
Verder is het op afstand heel lastig een goede diagnose te stellen met summiere gegevens .
Dan krijg je zoiets als, er komt een man bij de treinendokter
Ik sluit mij daarom graag aan bij de vragen Harald . Graag dus wat meer info, eventueel gelardeerd met foto's .
Dan denk ik bijvoorbeeld aan: Wat is je besturingsysteem. Hoe is de onderhoudsstaat van de lokomotief ed . De lok is uitgebracht in de jaren 87 tot 90.Dus best gedateerd . Vergelijk het met een oldtimer .
Met vriendelijke groet,
Koos
Ps Wij kennen op dit forum een voorstelhoekje waar je gebruik van kunt maken. Het is nu of je gelijk in de kamer staat. Ook kennen wij de zg stamtafels in den lande .
Dus kom je er niet uit, dan kun je daar letterlijk en figuurlijk je licht opsteken . Woon je in de buurt van omgeving Breda en Tilburg ,dan is er in Dongen een prive stamtafeltje
,,