Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbesturing & Software
| |-+  Digitale Besturing Overige Merken
| | |-+  Stroom en massa detectie op S88n
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Stroom en massa detectie op S88n  (gelezen 358 keer)

Kaleb

• Stamgast
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
Stroom en massa detectie op S88n
« Gepost op: zaterdag 28 december 2019, 11:46:01 »

Ik heb al even zitten googlen maar vind geen duidelijk antwoord op de volgende vraag:

Kan en mag ik ongestraft stroomdetectie en massadetectie (opto) melders op 1 s88n string aansluiten waarbij de 1e melder (SDD) aan de massa "hangt"?

Het gaat niet om het waarom maar om de vraag: zijn er problemen of andere (voor mij) onvoorziene zaken te verwachten.
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (C-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek

janpeter

• Toffe Gast
  • Werk op hoog nivo...
Re: Stroom en massa detectie op S88n
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 28 december 2019, 13:55:41 »

Volgens mij moet dat kunnen. (uitgaande van 3rail, omdat het systeem zo simpel is)

De stroomdetectie doe je met de middenrail. De rode draad gaat naar de terugmelder, en van daaruit naar de ge´soleerde middenrail. De niet gedetecteerde delen met de diode truc hebben voor de rest geen invloed op de massa detectie. De stroom detectie zelf gebeurt met behulp van opto-koppelers, en middenrail heeft dus geen elektrische verbinding met de S88-bus.

De massadetectie sectie gaan van massa naar massa, met de eerste melder aan massa voor ontstoring. Bij een baan opgezet met common massa boosters/centrale is hier geen probleem te verwachten. Bij H-Brug centrales/boosters zal je beter op de volledige isolering moeten letten van zowel de middenrail als buitenrail. 

Terug komend op het 'omdat het systeem zo simpel is'; het consequent aansluiten van de rode draad (rijspanning) en bruine draad (massa) op de rails is een stuk duidelijker als een 'linker' of 'rechter' rail.

Jan-Peter 
Marklin op DCC, Nautische thema's

Sprinter

• Stamgast
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 28 december 2019, 17:11:50 »

Ik heb al even zitten googlen maar vind geen duidelijk antwoord op de volgende vraag:

Kan en mag ik ongestraft stroomdetectie en massadetectie (opto) melders op 1 s88n string aansluiten waarbij de 1e melder (SDD) aan de massa "hangt"?

Ja.
Alleen de waarheid ligt in het midden....

Kaleb

• Stamgast
  • Stamtafel Mijnstreek en Gebrooker Baan
    • Mijn baan
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 28 december 2019, 19:14:15 »

Duidelijke antwoorden. Dank daarvoor. Ik kan weer verder met het denkwerk.
Groetjes,
Henk (Kaleb)

Mijn baan in aanbouw: Gebrooker Baan (C-rails, ECoS en Koploper)
Vaste bezoeker van de Stamtafel Mijnstreek