Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

kleur van de lak.

Gestart door Jurrien vrijdag 27 december 2019, 08:13:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kleur van de lak.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
kleur van de lak.
Goedemorgen.

Op mijn BR 151, Marklin nummers 3361 of  3058, zit in de blauwe lak een heel klein krasje.
Hoe kan ik de juiste kleurcode vinden, om het bij te kunnen werken?

mvg
jurrien
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: kleur van de lak.
Hoi Jurrien,

Misschien kan je in de bijgevoegde link het RAL nummer vinden http://www.bahnstatistik.de/RAL.htm#5
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2009

offline
Re: kleur van de lak.
Elita Modelle levert al die RAL kleurtjes, niet goedkoop maar wel prima kwaliteit!
Re: kleur van de lak.
nobody
gast

Re: kleur van de lak.
De door de tand des tijds aangetaste lak zal een kleurafwijking vertonen ten opzichte van de nieuwe lak.
Re: kleur van de lak.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: kleur van de lak.
Dank voor de reacties.
Als ik op de site goed lees, dan komt RAL-5020 het meest in aanmerking. Ga proberen te bestellen.
Het zou inderdaad best kunnen dat de huidige lak wat verkleurd is door veroudering.
Helaas kan ik dat alleen maar proef onder vinderlijk  ervaren.

mvg
Jurrien
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2014

offline
Re: kleur van de lak.
Het is wel handig dat je naar de ral kleuren verwijst maar wie zegt dat modeltrein fabrikanten zich hier aan houden?
Als je namelijk de meeste model besprekingen leest dan is het vaak te licht of te donker wat er word geschreven het is maar zelden dat de kleur juist is.
Re: kleur van de lak.
nobody
gast

Re: kleur van de lak.
 @citaat Voorbeelden? Of is dit weer eens de zoveelste loze kreet?
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: kleur van de lak.
als het een klein krasje is gewoon blokker scratch repair pen gebruiken
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: kleur van de lak.
Liever een kleur bij goede benadering dan een witte/zilveren kras lijkt mij. Dan kun je het best gewoon de RAL kleur aanhouden. Anders is het sowieso giswerk lijkt mij.
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2010

offline
Re: kleur van de lak.
hoi,

Citaat van: nobody op vrijdag 27 december 2019, 14:03:04
@citaat Voorbeelden? Of is dit weer eens de zoveelste loze kreet?

Nou .... Zie de diverse discussies op de diverse fora over bepaalde kleuren die gebruikt worden bij de verschillende fabrikanten. De ene kleur "blauw" is niet dezelfde kleur "blauw" bij twee verschillende fabrikanten. Kijk maar eens naar de verschillende blauwe Plan D's van roco en Artitec. Of de kleuren groen bij de verschillende duitse donderbussen van de diverse fabrikanten. Dat kan verschillend zijn.

Groet Ronald.
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2014

offline
Re: kleur van de lak.
Citaat van: nobody op vrijdag 27 december 2019, 14:03:04
@citaat Voorbeelden? Of is dit weer eens de zoveelste loze kreet?
Marklin wijkend naar mijn weten op alle fronten af van de originele NS kleur sommige komen in de buurt maar vaak net niet.
Voorbeeld de eerste serie van de 3326 is het dak te licht bij wagons uit de 4264 en 4265 zijn ook te licht zo kan ik wel door gaan.
Maar waarom moeten er altijd voorbeelden worden gegeven het is een waarschuwing.
Het forum staat vol met verkeerde aannames dus eerst navragen of testen of de kleur correct is voordat je verf besteld/koopt.
Heb hier wel eens de vraag gesteld wat de kleuren zijn van bvb de motorpost krijg je als antwoord een link naar de ral kleuren van NS materiaal leuk maar daar heb ik niks aan tenzij ik alles wil overspuiten.

Edit je was me net voor Ronald.
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2015

offline
Re: kleur van de lak.
LS
Als je met je lok naar een verfwinkel of bouwmarkt gaat, dan kan men daar ,met een zg kleurenspectrummeter ,exact vaststellen welk kleurnummer je moet hebben.Scheelt heel veel tijd en discussies.
Aan de hand daarvan kun je dan de juiste verf kopen .Het beste doe je dat bij modelbouwzaken die kleine potjes verf verkopen.

Met vriendelijke groet ,
Koos Wijmans
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2014

offline
Re: kleur van de lak.
 @citaat maar welke modelbouw zaak heeft een kleurenspectrummeter?
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2015

offline
Re: kleur van de lak.
Mark
Je leest er waarschijnlijk overheen .Ik heb gezegd dat je naar een verfwinkel of bouwmarkt moet gaan en daarna naar een modelbouwzaak .Tenzij je een 1/4' liter verf nodig hebt :D
Groet Koos
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2010

offline
Re: kleur van de lak.
 @citaat Dat is een aardige gedachte .... Hoe kom je achter welke modelbouwkleuren welke RAL-kleur zijn? Met deze conversietabellen? Of de KleiNSpoor verflijst met geen RAL-nummers?

Groet Ronald.
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2008

offline
Re: kleur van de lak.
De kleurenkaarten van Vallejo bevatten wel RAL-nummers bij een aantal kleuren.

Groeten,
Ton.
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: kleur van de lak.
Om het eenvoudig te houden: ga met de loc naar een modelbouwzaak met een ruim assortiment Revell verf en kies de keur die het beste matched. Koop eventueel nog wat mengkleuren erbij om de verf op de juiste kleur te krijgen. Simpel toch ?
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: kleur van de lak.
Citaat van: ronaldk op vrijdag 27 december 2019, 22:02:47
Hoe kom je achter welke modelbouwkleuren welke RAL-kleur zijn? Met deze conversietabellen?
Bedankt voor de link. Zit ik me wel af te vragen of SBB-Tannengrün hier net weer iets anders heet.
Het maakt het probleem van de juiste blauw-kleur wel duidelijk: zo kom je  er dus niet uit.
Niet alleen omdat je niet weet hoe een kleur van een loc heette en behoorde te zijn, maar ook omdat de tabel zich daaraan niet conformeert. Interessant.
Re: kleur van de lak.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

'to err is human, to forgive, divine

offline
Re: kleur van de lak.
Dank voor alle reacties en opmerkingen.
Het was niet zo'n gekke gedachte om eens bij een bouwmarkt langs te gaan en daar de stalenkaartjes te bekijken.
We hebben er in Lelystad een aantal, maar uiteindelijk bij de Gamma iets gevonden wat bijzonder dicht in de buurt komt.
RAL nummers doen ze daar blijkbaar niet aan. Wat ik heb meegenomen heet Haags Blauw.
Vanavond maar eens goed roeren en dan met een heel fijn penseeltje aan de slag.

mvg
Jurrien.
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: kleur van de lak.
Vanaf 1974:
Oceanblauw : RAL 5020
Elfenbein :     RAL 1014
Bron: Lokvögel, februari 2010 pag. 69

Mvg. Marcel
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: kleur van de lak.
 @citaat Staat ook al in de link van reactie #2 (of #1 afhankelijk va je instelling) te lezen.
Re: kleur van de lak.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: kleur van de lak.
Oké.
Had de link wel bekeken, maar vond m niet bepaald overzichtelijk.
In boekje staat het expliciet vermeld.
Het is sowieso nu duidelijker.
Mvg. Marcel