Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.

Gestart door i_m_johny donderdag 26 december 2019, 15:11:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
De 'vloerbaan' was voorheen al snel met wat fantasie op te bouwen.

Het boek met de banenplannen van Fleischmann (ja ja, ook ik ben een 'overstapper') is werkelijk verslonden. Maar de rails die voor deze mooie banen nodig was, bleek ruim buiten mijn zakgeld van 50 cent per week te liggen.

De banenplannen van Marklin zijn nu trouwens ook nog een dankbare bron van inspiratie, maar het zelf leggen en uitproberen van railontwerpen is op de PC wel erg leuk.

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Maar tegenwoordig zijn er diverse mooie programma's voor de PC, Tablet of laptop en kun je je 'digitaal bekwamen', zonder dat het een cent kost.
Tenminste, als je met beperkte aantallen rails genoegen neemt, omdat ook software ontwikkelaars natuurlijk hun brood moeten verdienen.

Zelf ben ik bij de keuze van het ontwerpprogramma vrij snel blijven steken bij SCARM. Eerst als Freeware waardoor het aantal stukken rails tot 100 werd begrenst. Het kopen had ik achteraf gezien al veel eerder moeten doen.

Ook heeft SCARM als 'Add-On' de "Model Trans Simulator". waarmee je 1 loc en max. 10 wagens (5 per sleep) kunt gebruiken. Het leuke is dat je dus je eigen ontworpen banenplan niet alleen kunt testen. Maar door de Power Edition van de  erbij te kopen, verruim je het aantal locs naar 5 en het aantal wagens naar 50 stuks en hoef je niets eens altijd de spoorbaan aan te zetten  ;). Met beide licenties ben je qua grootte en aantallen volledig onbegrensd en is een ontwerp voor een huiskamer vol binnen de mogelijkheden.

Even een 'korte' impressie.....

Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
- De "Train Controller", geeft je de gelegenheid om de loc('s) daadwerkelijk te laten rijden.
- De wissels kunnen omgezet worden naar behoefte.
- Zelfs de draaischijf is te 'bedienen' door erop te klikken (gaat maar één richting op).
- Het uitbreiden van het rijden materiaal kan door ze te downloaden bij Klik voor extra wagens en locs .
- Voorbeeld banenplannen zijn kan en klaar te downloaden Klik voor banenplanen

- De opties geven nog diverse mogelijkheden om 'het rijden' nog realistischer te maken.
- Het is aan te raden om eerst zoveel mogelijk het rijdende materiaal in te laden, omdat je als je je banenplan met locs hebt gevuld en later de lijst nog met een loc of wagen aanvult, de 'vulling' van je banenplan met loc verdwenen is (een bug naar mijn beleving).

- Door in het menu TOOLS te kiezen voor SETTINGS, kan er bij "Rolling Stock Collection Panel" gekozen worden voor "All Together". Hier krijg je links een overzicht van alle 'ingeladen' wagens en locs met afbeeldingen.
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Het is best een aardig software pakket geworden dat SCARM. Gebruik het zelf ook naar tevredenheid.

Nog ff en je laad je ontwerp zo in je CS. Met alle toeters en bellen.  :)

MvG,

Timaximus
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Citaat van: i_m_johny op vrijdag 27 december 2019, 22:11:09
We wachten maar af.
Hoe bedoel je? Ken je het dataformaat van SCARM ? Kun je dat ergens ontsleuteld downloaden?
En hoe staat het met je CS? Is dat uit te lezen of in te lezen op een linux machine, m.a.w. is het dataformaat manipuleerbaar?
Als je dat wilt, dan moet je er niet op gaan zitten wachten, maar het of zelf hacken of verwijzen naar bronnen die dat al gedaan hebben.
Je mag het je programmeur in spé wel een beetje makkelijker maken ....
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
 @citaat i_m_johnny
Scarm : niet voor Mac denk ik?
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
@Jan22: Ik ben 'een gebruiker' en 'beheerder', maar geen ontwerper... Dus Hack ik niet, dat laat ik aan anderen over die daar meer gevoel voor en kennis van hebben.

Ik heb wel wat input aangeleverd bij de programmeur van RemoteCS2 (nu RemoteCS3), en gereageerd op zijn acties. Maar daar trek ik de grens. Zo bljft het leuk voor mij.

@WimPietje: Zo te zien alleen maar voor Windows.

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Het was vandaag weer eens zover.....

Het kriebelde.....

Al enige jaren zeer tevreden over de Freeware Tool RemoteCs2 en RemoteCs3 (waarvan het helaas niet lukt om via een website op de PC aan te schaffen omdat ik geen betalingsacties vanaf de smartphone uitvoer).
Maar ook al enige jaren zeer tevreden over de Marklin App "Main Station", waarvan ik vanaf het begin onvoorstelbaar onder de indruk ben van de robuustheid van deze APP. Maar ook zeker het 'verschuiven' van de snelheid, gaat in zeer kleine stapjes en rijdt dus zeer prettig.

Dus vandaag achter de PC gestapt en via de Google Play voor € 6,99 aangeschaft. Na betaling stond ie zelfs al op mijn Smartphone en kon ik hem (omdat de CS3 al aanstond) direct gebruiken.

Wat een kwaliteit en dan voor zo'n prijs.

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
De eerste foto is mijn favoriete gebruikersstand, Horizontaal.

En dan is het gewoon lekker schuiven en eenvoudig de functies bedienen.
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.

Maar omdat je ook op de Andriod SmartPhone eenvoudig een 'SplitScreen' situatie kunt opzetten, kan ik zowel de Mobile Station als de RemoteCs3 App gelijktijdig activeren.

Hierdoor kan ik dus ook via de Smartphone dus 2 verschillende locs gelijktijdig aansturen.

Leuk.
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Zo af en toe wil ik nog wel eens SCARM induiken, ook om eens een ideetje te toetsen waar ik over zat na te denken of iets wat ik elder (dit forum natuurlijk, maar ook bladen of gewoon een fantasietje).

En dan valt je ineens op dat tijdens één van updates van Scarm ze de optie CAMERA hebben toegevoegd (waarschijnlijk al heel lang geleden  :D).

Je zit dan in de 3D functie (groene icoontje) en zit dan de zwarte Camera en ineens zit je vanuit de cabine je ontwerp te bekijken.....

Leuk toch?

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
TRAINDB.nl - Digitaal bijhouden van de 'treinen-verzameling' in een on-line database.

Omdat de modelspoor verzameling steeds groter wordt, is het 'gebrek aan overzicht' onderhand wel merkbaar.
Ondanks het feit dat ik wel met Excel (en mindere mate met Acces) om kan gaan, ben ik ook een 'luie Systeembeheerder'.

Dus na een tip van een mede-forumlid eens gekeken naar TRAINDB.NL en binnen korte tijd hier voor gekozen om eens beter te gaan bekijken.

1). Browser openen en na invoeren van TRAINDB.NL de gelegenheid krijgen om al voldoende informatie te lezen om te zien dat een test hiervan zelfs met freeware licentie al 100 items kan opslaan.
2. Het lezen van de handleiding, kan al voordat je gaat registreren en inloggen. Maar ook achteraf kan via het CONTACT menu de Nederlands-talige ( Klik ) of Engels-talige ( Klik ) versie geopend kan worden.
3. Na ingelogd (na gratis registratie) te zijn, is het beginscherm al overzichtelijk, 'What you see, is what you get'.
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
4. Het toevoegen van een nieuw object, kan al door één van de standaard categorieën te gebruiken,
maar via het  Instellingen menu kun je naar behoefte het programma naar eigen behoefte aanpassen.
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
5. Mag ik alleen nog even de feature aanstippen, waar ik echt helemaal OM mee ben gegaan.

De 2-factor authenticatie.

Want ik vindt Cloud-diensten, ondanks de grootste voordelen van het overal beschikbaar hebben van je data, toch niet de meest fijne.
Reden. Veiligheid.

Smartphone gebruik.

Maar door (via je Smartphone) een Authenticator te installeren en daar je inlogggevens in toe te voegen, zul je bij iedere inlogpoging pas de gegevens kunnen benaderen nadat je even de extra code hebt ingevoerd. Het 'verliezen' van je wachtwoord betekent dus niet direct dat je account open staat (optie alleen beschikbaar bij Silver of Gold licentie).

Installeren, door de TRAINDB.NL webpagina even te openen op je smartphone en aan de rechterbovenzijde van je scherm op je inlognaam te klikken, toont aan de linkerzijde de optie "2-factor authenticatie" waarna je een keuze kunt maken om de betreffende versie te installeren.

En daarna gewoon gebruiken. Trouwens de webpagina openen op je smartphone is natuurlijk ook een optie (heb nog geen echte App kunnen ontdekken).
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Is dan alles perfect aan dit programma?

Tsja, vast niet (of misschien wel). Want ik had al van een medegebruiker begrepen dat response van de programmeur zeer snel is met directe actie op het gevraagde.
Dus mocht er iets zijn (ik vindt vast wel iets wat ik anders gewend ben), zal ik dat zelf wel eens een keer tegenkomen.

Één dingetje wat me opviel was bijv. dat het toevoegen van een kaart je direct de afbeelding importeren en met een aantal opties kunt manipuleren (bijv. verkleinen e.d.). Bij een bestaande kaart kon ik deze optie niet terugvinden.
Om de beste man extra te motiveren, heb ik natuurlijk wel al direct met IDEAL ervoor gekozen om een betalende klant te worden en gekozen voor een GOLD licentie.

Wellicht als je zelf ook eens merkt dat 'wat structuur' in de verzameling onderhand wel nodig is en je niet veel zin hebt om zelf in Excel of anders in de pen te klimmen, dan zou dit een aanrader kunnen zijn (zeker omdat je vanwege de 'vrije licentie' optie eerst eens het programma flink aan de tand kunt voelen.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Ik zie dat je er content mee bent maar ik geef het beheer van mijn digitale verzameling niet graag uit handen, na een hack bij het bedrijfje wat centjes verdient met databases (bepaald niet hypothetisch) ligt de boel op straat ondanks alle mooie woorden. En de 2-factor authenticatie is in die zin schijnveiligheid.

Gr, Ben.
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Dag Ben,

Je adres gegevens zijn niet bekend bij het bedrijf, dus kan men het niet direct terugvoeren naar jezelf.
Maar inderdaad, nooit lichtzinnig een besluit nemen, daar zijn we beide gelijk is, dit is een gewogen besluit geweest.

Vanuit veiligheid zul je toch ook niet alles op dit Forum bekend maken. Want hoewel de nieuwe aankopen wel alleen toegankelijk zijn is de rest gewoon voor publiekelijk zichtbaar en niet alleen voor leden van het forum.
Ook is voorzichtigheid geboden bij plaatsen van foto's op andere forum's, Facebook en al die andere 'Social Media' waar we tegenwoordig uit mogen kiezen.

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
heb je een offline-backup? alles in de cloud parkeren houdt risico's in zoals dataverlies
clouddiensten spelen soms jaren aan data kwijt (is al gebeurd bij grote bedrijven zoals Adobe en Canon), en denk maar niet dat die bedrijven een backup hebben of je compenseren voor het verlies;


mvg,
Michel
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Inderdaad. Één is géén.

Er zijn een aantal 'export' mogelijkheden, maar niet een echte backup. Dit had ik al geverifieerd, voordat ik begon te testen.

1). Van Excel TrainDB naar Excel (getest en afdoende voor de bulk van de gegevens). De plaatjes staan toch al elders, toen je ze importeerde in TrainDB.
2). PDF export (alleen beschikbaar met licentie), zowel als lijst, als compleet incl. afbeeldingen.
3). Instellingen kun je volgens mij niet veiligstellen.

Daar doe ik het voor.

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
@Michel,

Ik ging er vanuit dat het importeren allemaal goed ging (exporteren had ik wel getest en in Excel geopend), maar van een goede backup is er pas sprake, als er een succesvolle restore heeft plaats gevonden.

Dus een Excel Export gedaan om erna in een paar stappen (gewoon de aanwijzingen volgen) het Excel bestand te importeren in TrainDB.
Hiervoor heb ik bij TrainDB.nl een test accountje gemaakt (zonder licentie) en hiermee de stappen uitgevoerd.

Tijdens de laatste stappen waren er nog wat kleine meldingen, maar dat waren wat velden die ik niet goed had ingevuld, dus onnodig.

Één puntje, want toen ik de helft van de kaarten handmatig had verwijderd (bulk verwijderen werkt alleen maar in de licentie versie), bleek een 2de import niet alert te zijn op dubbele kaarten, dus had ik ineens meer locomotieven dan de bedoeling was (maar dat vat ik ook maar een beetje als 'gebruikers-foutje').

De afbeeldingen worden niet opgeslagen in de Excel export (wat redelijk vanzelfsprekend is), maar die heb je tijdens het aanmaken van de kaarten natuurlijk ook al van je harde schijf / cloud of gewoon van Internet weggehaald.

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Citaat van: i_m_johny op zondag 28 november 2021, 18:24:57

Inderdaad. Één is géén.

1). Export naar Excel (getest en afdoende voor de bulk van de gegevens).
2). PDF export, zowel als lijst, als compleet incl. afbeeldingen.


Dat zijn dus geen back-ups. En wat je doet bij de restore is feitelijk een gegevensbestand inlezen.

Gr, Ben.
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Een export vanuit TrainDB  naar Excel is wel degelijk een losstaande kopie van alle data en valt dus als backup te bestempelen.
Maar in de Backup-wereld geldt echter de stel-regel "een backup is pas succesvol zodra de restore ervan naar wens is afgerond'.

Indien besloten mocht worden om niet verder te gaan met TrainDB, kun je gewoon verder in Excel om te gebruiken en aan te vullen.

Groeten,

Jan
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: 07 - Aanvullende middelen (van ontwerp tot rijdend bedrijf-software) e.d.
Via een WebBrowser applicatie de Central Station (CS3) bedienen.

- Vanuit de Central station is de WebApp te starten door met een QR code lezer deze te activeren (afbeelding 1).
- Kiezen voor "Link Openen" en een lekker eenvoudig overzicht van het beginscherm wordt geopend (afbeelding 2) of gewoon het IP adres in de browser invoeren.
- Het LOC icoon activeren is voldoende om een overzicht te krijgen van alle aanwezige locs in je systeem (afbeelding 3).

Wat meteen al opviel is dat je dus meerdere locs vooraf al onderaan in je lijst kunt plaatsen. Het wisselen tijdens het rijden, voelt heel vertrouwd (beter zelfs als in de Mobile App).
Enige waar ik even aan moest wennen is dat je niet (of ik heb het nog niet kunnen vinden) met je volume knopen van de smartphone de snelheid van de loc kunt beïnvloeden.

Ook natuurlijk zijn de Layout e.d. te bedienen, maar zelf beperk ik me vooral tot het handmatig rijden, ook met de Smartphone en Tablet.

Leuke toevoeging.

Groeten,

Jan