Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Loc programmeren met MS 60652?

Gestart door Erik Baas maandag 16 december 2019, 16:44:18

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc programmeren met MS 60652?
Kan ik met een Mobile Station (60652) locs als 37141 (Pr. T3) en 36741 (Pr. T12) programmeren? Ik rijd analoog, maar ik wil de topsnelheid en de optrekvertraging wat bijstellen. En ik wil zo weinig mogelijk geld uitgeven, het apparaat zal toch meestal stil staan.
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Onderaan p. 20 van de handleiding van de 60652 staat:

Mogelijke instelmogelijkheden:
MAX.SNELH. ? Maximumsnelheid
OPTREKKEN ? Optrekvertraging
AFREMMEN ? Afremvertraging
VOL ? Volume
BASIS INST ? Terugzetten van de locdecoder op de fabrieksinstelling

De topsnelheid en optrek- en afremvertraging van de twee genoemde locs zijn instelbaar, en de handleiding bevestigt dat een 60652 deze waarden kan wijzigen. Meer informatie kun je vinden in de handleidingen van de locs.

Edit: Ter aanvulling: Weliswaar kun je decoderparameters wijzigen, ik denk dat dat alleen bij digitaal rijden invloed heeft. Zeker weten doe ik dat niet want ik heb lang geleden afscheid genomen van het analoge rijden. Maar als het met een 60652 niet gaat, zal het met een andere digitale centrale of zelfs een loc programmer ook niet lukken.
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Ha, dank je!

Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 16 december 2019, 17:12:31
Weliswaar kun je decoderparameters wijzigen, ik denk dat dat alleen bij digitaal rijden invloed heeft.

Dat heb ik me ook al eens afgevraagd, maar de instellingen van max. snelheid en optrekvertraging blijken ook voor analoog bedrijf te worden beïnvloed. Met dank aan Laurent...  ;-)
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Kijk eens aan, zo heb ik weer wat opgestoken :)
Re: Loc programmeren met MS 60652?
hoi,

Citaat van: speeltmettreintjes op maandag 16 december 2019, 17:12:31
Edit: Ter aanvulling: Weliswaar kun je decoderparameters wijzigen, ik denk dat dat alleen bij digitaal rijden invloed heeft. Zeker weten doe ik dat niet want ik heb lang geleden afscheid genomen van het analoge rijden. Maar als het met een 60652 niet gaat, zal het met een andere digitale centrale of zelfs een loc programmer ook niet lukken.

Vaak weken de instellingen zoals topsnelheid en dat soort zaken ook door in de analoge modus. Dus dat moet geen probleem zijn. Die truuk kan je mooi uithalen als je analoog rijdt en je lokje rijdt te snel ;) Dan is met een decoder gemakkelijk aan te passen.

Groet Ronald.
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Zo, ik heb 'n MS gekocht, en na wat gepuzzel (gelukkig was de handleiding er bij) de bewuste loc anders ingesteld. Natuurlijk even verder mee gespeeld, voor het eerst twee locs op één spoor kunnen laten rijden, dat is een vreemde gewaarwording als je al je hele leven analoog rijdt! ;-)

Bij de MS hoort een aansluitrail 24088, maar dat is een andere dan die bij een draadloze Delta-muis hoort, en ik vraag me af wat daar dan het nummer van is. Het binnenwerk is (uiteraard) ook anders, zie de foto's (links de digitale, rechts de Delta).


Re: Loc programmeren met MS 60652?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Wel de twee stroomkringen gescheiden houden. Twee verscillende digitale voedingen op 1 baanvak levert defecten in de aansluitkastjes op.
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Ja, snap ik. Was ook echt niet de bedoeling.
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Loc programmeren met MS 60652?
 :thumbup:  ;)
Re: Loc programmeren met MS 60652?
Nr is de Märklin 194548 staat trouwens in de WIKI daar heb ik het ook vandaan ;)