Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet

Gestart door asconahobbyist woensdag 25 december 2019, 14:31:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Ik heb een marklin 37421 koploper welke teruggezet is op fabrieksinstellingen. De ms2 herkent hem niet. Ik weet ook het standaard adres niet,wat doe ik fout?
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Adres vanaf de fabriek 42.

Groet Michel
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Dankjewel,ga ik kijken of ik m handmatig in kam voeren. Heb de ms2 net dus ben er nog niet zo handig mee
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Helaas hij pakt m niet,vreemd
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
misschien rode en bruine draad omwissel op aansluitrail!
Grt. Jo
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Een andere doet het wel.
Bij handmatig invoeren kan ik kiezen uit mm2 codeerschakelaar,mm2 programmeerbaar en dcc. Welke moet ik hebben als ik direct het adres invoer.het is een mfx trein
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
MM2 is al een oud protocol, heb iki gelezen. DCC is ook van nu, als ik het goed heb. Uw koploper is vanaf 2008, dus ik zou eerst DCC proberen. Maar ik ben een 'newby', dus als ik lieg, dan is het geheel mijn fout B)
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Logisch dat je ms2 je lok niet herkend als hij al in het geheugen ms2 staat.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Citaat van: Basroc-1961 op woensdag 25 december 2019, 15:51:17
MM2 is al een oud protocol, heb iki gelezen. DCC is ook van nu, als ik het goed heb. Uw koploper is vanaf 2008, dus ik zou eerst DCC proberen. Maar ik ben een 'newby', dus als ik lieg, dan is het geheel mijn fout B)

Mfx decoders uit 2008 konden toen geen dcc. DCC is dus kansloos. Gebruik je verstand mensen.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
 @citaat: Thx. Ik leer weer. :thumbup:
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
David,ik kan het artikelnummer ook niet in de databank van de ms2 vinden. Zover ik het begrepen heb moet een mfx loc gewoon herkend worden,snap niet waarom ie hem niet pakt
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Als hij niet in je eigen lokpool staat en dat is niet hetzelfde als de lokdatabase. En mfx loks staan niet in de lokdatabase. Ik bedoel staat hij niet al in je ms2.
Mocht mfx decoder zich niet wilt aanmelden dan kan je nog proberen aanmelden op een tweede ms2.
En anders accepteren dat mfx gedeelte kapot is en dat hopelijk de decoder nog wel mm2 kan. Bij de eerste mfx decoders van Esu ging heel vaak het mfx gedeelte kapot.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Wel minimaal de beide kopbakken goed aan elkaar gekoppeld op de rails staan? Eventueel proberen zonder de tussenrijtuigen kan ook een los draadje of gebroken pin aan of in een koppeling zijn.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Citaat van: asconahobbyist op woensdag 25 december 2019, 15:03:54
Helaas hij pakt m niet,vreemd

Nogal wiedes, er zit een mfx decoder in.  Dan "kijkt" de MS2 m.i. niet naar het MM (Märklin Motorola) protocol en dus ookt niet naar MM adres 42.

Willy
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Deze koploper zat een ESu met MFX ingebouwd af Fabriek, adres is inderdaad 42.

Het kan zijn dat MFX is uit gezet, beste is deze eens aan te sluiten op een programmeerspoor en met de lokprogrammer uitlezen.

Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Deze koplopers hadden vaak problemen met de geluidsmodule. En vaak ook dan met de decoder. Zelf ook een 37421 gehad welke dat hij net nieuw was ook dit soort aanmeld problemen had en is toen direct onder garantie omgeruild. Zelf niet getest toen, maar mogelijk dat de geluidsmodule de storing aan de decoder veroorzaakt.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Geluidsmodulen kunnen sluiting veroorzaken naar verloop van tijd maar dat merk je want dan valt die gelijk in storing(bliksemschichtje of stop teken)gehad met een 1200 uit ongeveer het zelfde bouwjaar.
Heb je de koploper al in de MS staan? Anders zou je de MS moeten laten zoeken naar de koploper.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Nee,hij staat er nog niet in,eerste keer dat ik de ms hiervoor gebbruik (onder de kerstboom)
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Heb je de MS al naar je treinstel laten zoeken of gekeken of alle protocollen waren ingesteld?
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Ja ,ik heb hem laten zoeken en als alleen de koploper op de baan staat vindt hij geen loc. Na aansluiten van een analoge trafo rijdt hij gewoon,ook de 6021 even aangesloten,op adres 42 gezet en probleemloos rijden,ook verichting en geluiden werken gewoon
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Tijd voor nieuwe decoder dan. Jammer dat hij op je ms2 dan niet op adres 42 mm2 rijdt.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Na analoog nog even op de MS2 proberen? Soms willen locs zich wel weer aanmelden met mfx nadat ze even analoog zijn geweest.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Heeft de ms2 de laatste software versie ?
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
een keer bij een kennis met een bv CS 3/Ecos   ff je decoder op nieuw instellen
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Je zegt dat de koploper is terug gesteld in fabrieks instellingen maar heb je dat zelf gedaan of heeft iemand anders dat gedaan?
Ik weet niet waar je woont maar anders zou je kunnen vragen of er iemand in de buurt woont met een MS CS of een Ecos om te kunnen testen of het treinstel zich nog wil aanmelden.
Heb zelf een keer gehad dat een lopi4 muur vast zat kreeg hem toen alleen nog gereset door de MS waar die gelukkig al in stond zelfs met de lokprogrammer kreeg ik geen reactie.
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Citaat van: asconahobbyist op vrijdag 27 december 2019, 17:48:50
Ja ,ik heb hem laten zoeken en als alleen de koploper op de baan staat vindt hij geen loc. Na aansluiten van een analoge trafo rijdt hij gewoon,ook de 6021 even aangesloten,op adres 42 gezet en probleemloos rijden,ook verichting en geluiden werken gewoon

LS
Dan zul je het toch in de MS 2 moeten zoeken en in elk geval niet in de treinddecoder want die werkt, begrijp ik uit het vorenstaande .
Groet Koos
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Citaat van: David666 op vrijdag 27 december 2019, 18:44:20
Tijd voor nieuwe decoder dan. Jammer dat hij op je ms2 dan niet op adres 42 mm2 rijdt.

LS
De trein rijdt op de 6021 met alle toeters en bellen ,dus decoder is niet defect.
In het algemeen zal een decoder die analoog wel werkt ook niet defect zijn.
Het is in het algemeen softwarematig dat iets niet goed werkt.
Groet Koos
Re: Ms2 herkent marklin koploper 37421 niet
Hoi,
Allemaal de beste wensen voor 2020.
Onafhankelijk van de software versie maak je hele loklijst van je MS2 leeg.
Even de punten op een rij: Volgens de kenners is de trein uit 2008/9. Dan is de decoder bijna zeker een ESU mfx decoder en die verstaat alleen mfx 1.0 en MM2. Deze decoders hadden nog al wat "zwakke punten"; de herkenning en toekenning van een mfx adres ging vaak mis als er meerdere mfx loks op de baan stonden. Ze schakelde dan spontaan over naar MM2! Een andere lok met hetzelfde adres luisterde niet meer. Het door de MS1 of CS1 en later MS2 en CS2 (eerste versies) geproduceerde signaal werd door de bestaande MM2 lok, met C80/90, niet meer begrepen. E.e.a. gebeurde ook na een moment van sluiting op de baan. Bij jou kan het zijn dat als je een 2e mfx lok/trein op je baan hebt staan deze hetzelfde mfx adres al heeft toegewezen gekregen. Jouw oudere trein/lok zal dan niet reageren. De nieuwere mfx lok krijgt dan van het stuurapparaat MS2/CS2 e.v.voorrang.
Een oplossing kan zijn: zet de koploper op een apart stukje spoor en voer een decoder reset uit. laat hem enige minuten staan. Haal hem van het spoor en wacht weer enkele minuten. laat dan je oude lok herkennen, van het spoor, en dan de koploper laten herkennen. succes