Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Seinpalen en Central Station 3+

Gestart door Mickey13 woensdag 25 december 2019, 13:13:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Seinpalen en Central Station 3+
Sinds enkele maanden heb ik mijn treinbaan flink uitgebreid en het wordt steeds leuker. Ik hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen met aansluiting van voor- en hoofdseinen.
Ik ben al een eind op weg met de aansluiting van het meervoudige hoofdsein (70414) en het voorsein (70382).
Bij het hoofdsein heb ik een stroomloos stuk rails aangesloten en de loc stopt ook netjes voor het sein op rood en rijdt door als ik het sein op groen zet.
Overigens ik heb beide seinen ingesteld op MM. (mogelijk beter naar DCC)?
Het voorsein, werkt ook goed en is ook met het CS 3 netjes aan te sturen.
Mijn bedoeling is om de loc bij het voorsein langzamer te laten rijden totdat hij stopt bij het hoofdsein. Daarvoor moeten beide seinen met elkaar kunnen communiceren, hoe doe ik dat? Ik ben tot nu toe zo lang bezig met googelen, maar ik kom er niet uit. :(
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Voor het koppelen van de twee seinen kun je er voor kiezen om ze beiden hetzelfde adres te geven of een gebeurtnis aan te maken waarin je ze beide schakelt.
Voor het traditioneel afremmen met de stroomloze sectie, kun je een remmodule gebruiken. Het begin zet je dan bij het voorsein. Het einde (de stopsectie) bij het hoofdsein.

John
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Bedankt voor je reactie. Ik heb zojuist beide seinen hetzelfde adres gegeven, maar dat accepteert CS3 niet (zelfde adres in rood 1) het resultaat is dat alleen het hoofdsein nog reageert.
Ik ga morgen kijken hoe dat met die gebeurtenissen zit (na het Kerstdiner :P). Moet het geïsoleerde stuk rails gaan tot aan het voorsein? Overigens las ik dat je iets moet doen in de configuratie van een van de seinen - CV adressen - om de seinen te koppelen.....
Weet jij hoe dat zit? Vooralsnog vrolijk Kerstfeest!
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Een voorsein dat vast gekoppeld is met een hoofdsein, zou in principe altijd hetzelfde adres moeten hebben. Alleen een voorsein dat vooraf gaat aan meerdere hoofdseinen (bijvoorbeeld door een wisselstraat) zou je een ander adres moeten geven. De voorseinen die een vast hoofdsein hebben, hoef je ook niet apart aan te maken.
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Seinpalen en Central Station 3+
@Mickey,
Het is normaal dat bij twee keer hetzelfde adres invoeren het tweede adres als rood (reeds in gebruik) in de dispaly verschijnt.
Je kunt het volgende doen:
- koppel het hoofdsein even los van de CS3
- programmeer / adresser het voorsein op hetzelfde adres. Je hoeft dus geen nieuw sein aan te maken.
- koppel het hoofdsein weer aan de CS3 en beide seinen reageren op hetzelfde adres.

John
Re: Seinpalen en Central Station 3+
He John bedankt voor de gouden tip, beide seinen zijn nu gekoppeld. Maakt MM of DCC nog wat uit? Is de volgende stap - programmeren in het CS met 'gebeurtenissen' (Erreichnisse)? Kun je daarmee de loc afremmen of heb je toch echt daarvoor zo een Bremsmodul (Signalmodul) nodig...
In elk geval ga ik komende dagen kijken hoe dat programmeren werkt...
Re: Seinpalen en Central Station 3+
He John, ik lees nu op het forum dat je echt zo een signaalmodule nodig hebt die ga ik morgen kopen, dure dingetjes overigens. Mogelijk kom ik dan al een heel eind. Bedankt to zo ver even.
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Hoi,

Ik ben nu aan het uitproberen om niets spanningsloos te maken maar met behulp van FahrStrasse, melder en signaal om hem te laten afremmen.
Met die remmodule kun je maar 1 spoor bedienen, word wel duur als je er voor elke sectie een wil  8o .
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Tja, dat het duur is, dat is zo. Tante M heeft heel ingewikkelde en dure oplossingen voor het digitale tijdperk!
Stroomloze secties zijn eigeijk nergens meer voor nodig, decoders kunnen gewoon opdrachten krijgen om af te remmen, te stoppen of te versnellen. Een beetje deugdelijk stukkie software (iTrain, Rocrail, Koploper, etc) kan dat allemaal oplossen zonder dure seinen met relais voor stroomonderbreking en afremmodules...
Misschien de moeite waard om eens te kijken naar PC besturing van de baan.


Groeten,

Peter
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Voor wat betreft de remmodules, die zijn duur. Maar met een beetje handigheid zijn ze zelf te bouwen. Je kunt wat voorbeelden vinden, o.a. bij Avontuur in Miniatuur.

Wat bertrft het maken van Fahrstrassen of Gebeurtenissen om af te remmen: dat moet je voor elk blok én voor elke lok apart doen. Dus bij 10 blokken en 10 loks heb je 100 Gebeurtenissen nodig.
Dan werkt een PC-besturing een stuk handiger. Met 2 melders per blok (ja het kan ook met 1, maar twee is gewoon praktischer) en de kosten van een (oudere) PC en de software, ben je al voordeliger uit dan met remmodules.

John
Re: Seinpalen en Central Station 3+
De remmodule van Viessmann(5232) is rond de 34 euries, scheelt de helft met tante M
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Bedankt allemaal heel waardevolle tips!! Goed om met deze info verder te gaan. Heel interessant te lezen dat je zelfs zonder stroomonderbrekingen en met programmeren het gewenste doel kunt behalen. DCC of MM, maakt dat nog uit?
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Nee, met welk protocol je werkt, maakt voor het principe niet uit. Alleen het oudere MM protocol kent minder rijstappen dan DCC en is daardoor wat minder vloeiend in optrekken en afremmen.
Sommige software (Rocrail) maakt gebruik van de optrek- en afremvertraging die je op de locdecoder instelt. Daarmee compenseer je de wat grovere 14 of 28 stappen..iTrain doet dat weer niet op die manier.

Groet,.

Peter
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Ik heb nog een oude Mac Pro met groot beeldscherm lijkt me goed idee om die te gaan gebruiken met b.v. Rocrail...
Re: Seinpalen en Central Station 3+
IK ga voorlopig even 'spelen' met mijn seinpalen, rails-stroomonderbreking, Bremsmodul en een contact rails om het wat beter te begrijpen  (als beginner). Daarna overstappen op computer besturing...... Maar is de centraal station 3+ dan te combineren met b.v. Rocrail?
Re: Seinpalen en Central Station 3+
 @citaat Waarschijnlijk wel, maar lees eerst even de documentatie. AlbertG heeft wat video's over Rocrail gemaakt, deze kun je bekijken op YouTube. Zie ook dit topic.
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Dank je ik ga kijken :thumbup:
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Kijk dan direct ook ff naar de ongeveer 55 You-tube filmpjes van TrainController.
Ook op de Stamtafel-Utrecht zijn er gebruikers van TC.

groet
Harald
Re: Seinpalen en Central Station 3+
Ja ok Harald, ga ik doen!