Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welke centrale en welke software ?

Gestart door Trainman zondag 22 december 2019, 13:34:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welke centrale en welke software ?
Lid sinds: 2006

Marklinrijder sinds 1967

offline
Welke centrale en welke software ?
Beste forumgebruikers,

voor mijn in aanbouw zijnde modelbaan (zie ook Brima Plan 341) ben ik nog op zoek naar een geschikte centrale en software.
Ik wil in eerste instantie geen "echte" centrale meer hebben, maar uitsluitend rijden met PC en eventueel een losse unit via bijvoorbeeld Loconet.
Ik vind de DR5000 van Digikeijs erg mooi, maar lees dat deze alleen geschikt is voor DCC gebruikers. En dan valt deze dus af. Tenzij ik al mijn loks
laat ombouwen naar DCC. Of de Z21 van Roco. Maar ook daar schijnen er wat problemen te zijn met betrekking tot data uitwisseling.
Wat is een goed (en betaalbaar) alternatief. Of veiligheidshalve toch naar een CS2 of CS3...

Ook de software is iets waar ik nog niet uit ben. Ik heb hier een licentie WDP liggen. Maar overweeg om deze aan de kant te doen.
En dus twijfel ik nu tussen iTrain en TrainController ( Silver versie ?)

De laatste is toch geschikt voor 3-rail rijders ?

Voor alle tips en adviezen alvast een bedankje vooruit  :D

Met groet,

Guus
Re: Welke centrale en welke software ?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Welke centrale en welke software ?
Weliswaar schrijf je dat een centrale die alleen DCC ondersteunt niet in aanmerking komt, maar ik zie nergens welke procollen de centrale dan wél moet ondersteunen. Vandaar mijn vraag: wat voor protocol(len) wil je gaan gebruiken?

Als mfx+ inclusief automatische aanmelding ondersteund moet worden, is de keuze beperkt. Ik denk dat een omgebouwde Märklin aansluitbox dan verreweg de goedkoopste oplossing is. Het staat o.a. in dit topic beschreven.
Re: Welke centrale en welke software ?
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Welke centrale en welke software ?
Dag Guus, Traincontroller is geschikt voor zowel 2rail als 3rail. Het is een al lang bestaand programma wat zijn sporen al heeft verdiend. Welke versie is een keuze die je moet maken. De gouden versie is zeker het meest gebruiksvriendelijk en het meest uitgebreid. Maar daar is de prins helaas naar.
Re: Welke centrale en welke software ?
Hallo Guus,

Citaat van: Trainman op zondag 22 december 2019, 13:34:24
Ik wil in eerste instantie geen "echte" centrale meer hebben, maar uitsluitend rijden met PC en eventueel een losse unit via bijvoorbeeld Loconet.

Citaat van: Trainman op zondag 22 december 2019, 13:34:24
Of de Z21 van Roco. Maar ook daar schijnen er wat problemen te zijn met betrekking tot data uitwisseling.

De de zwarte Z21, de witte z21 of de witte z21start kunnen Motorola aan. Dus je hebt een alternatief voor de meeste MFX-loks. Wat bedoel je met de "data uitwisseling"? De Z21 (zwarte Z21) kan je gewoon via LocoNet de bezetmelders laten lopen. Voor de witte z21 en witte z21start kan je gebruik maken van R-busbezetmelders. Het aansluiten op de computer kan je via een standaard netwerkaansluiting doen. Dat geldt voor alle 3 de versies. De meeste computerprogramma's ondersteunen deze centrales. Zeker de zwarte Z21 met LocoNet aan boord.

Citaat van: Trainman op zondag 22 december 2019, 13:34:24
De laatste is toch geschikt voor 3-rail rijders ?

Alle software is geschikt voor 3-rail. Het maakt niets uit voor een softwareprogramma of je 2-rail / 3-rail rijdt. De software communiceert via de PC met de digitale centrale. Zelfde geldt voor je Digitale centrale. Die weet ook niet hoe het spul op de rails is aangesloten. Daar maakt het ook neits uit. Centrale of computerprogramma heeft geen weet van of je 2-railer of 3-railer bent. Zet dat rare idee aub heel snel uit je hoofd.

Groet Ronald.
Re: Welke centrale en welke software ?
Citaat van: Trainman op zondag 22 december 2019, 13:34:24

Of de Z21 van Roco. Maar ook daar schijnen er wat problemen te zijn met betrekking tot data uitwisseling.



ik gebruik de z21start met iTrain en digikeijs-terugmelders,ik zou niet weten welk probleem er is met de data uitwisseling;


waarom ga je niet verder met WDP als je toch al een licentie hebt?


mvg,
Michel
Re: Welke centrale en welke software ?
Als je net als ik met de pc gaat rijden dan is een centrale waarmee je ook handmatig kunt rijden geen overbodige luxe. Zeker als je dingen moet instellen en testen. Dus je locs positioneren op de test positie.

Gebruik hier nu de IB2 in combinatie met WDP 2018. Werkt super!

MvG,

Timaximus
Re: Welke centrale en welke software ?
 @citaat2 met iedere centrale kan je handmatig rijden;en via de software kan je ook je locs positioneren of handmatig rijden


mvg,
Michel
Re: Welke centrale en welke software ?
Citaat van: Timaximus op maandag 23 december 2019, 20:57:17
Als je net als ik met de pc gaat rijden dan is een centrale waarmee je ook handmatig kunt rijden geen overbodige luxe. Zeker als je dingen moet instellen en testen. Dus je locs positioneren op de test positie.

Tja... Er zijn maar weinig digitale centrales waar geen handbediening (handregelaar of via een telefoon-app) op aangesloten kan worden.

Citaat van: Timaximus op maandag 23 december 2019, 20:57:17
Gebruik hier nu de IB2 in combinatie met WDP 2018. Werkt super!

Heel veel combinaties werken super ;) Het is meer of het voor iemand gemakkelijk te leren is. En sommige mensen leren bepaalde programma's gemakkelijker dan andere. Daar zit meer een "probleem" dan of iets wel of niet werkt  :)

Groet Ronald.
Re: Welke centrale en welke software ?
Ik bedoelde eigenlijk dat je sowieso een centrale moet nemen ook al ga je hoofdzakelijk met de pc rijden.

De rest is me bekend.  ;)

MvG,

Timaximus
Re: Welke centrale en welke software ?
Hoi Guus,
Kijk ook eens naar de Tams Redbox. Ik gebruik de voorloper, de TamsMC, in combinatie met Rocrail. Dat programma is gratis en kun je downloaden op Rocrail.net. Zoek even op YouTube naar mijn video serie Rocrail voor beginners.

Om ook handmatig te kunnen rijden op bijvoorbeeld mijn draaischijf heb ik een Roco Wlanmaus gekocht. Werkt super in combinatie met Rocrail,, onafhankelijk van welke centrale je hebt.

En je bent van harte welkom om een keer bij mij te komen kijken. Je moet er alleen ongeveer een uur voor rijden.

Fijne kerstdagen.

Albert.
Re: Welke centrale en welke software ?
Overigens, als je een eenvoudig te leren, gebruikersvriendelijk en zeer veelzijdig software pakket zoekt voor je treinbaan dan hoef je niet verder te zoeken want daar heb je al een licentie voor.

Wat is de reden dat je die WDP licentie aan de kant wilt zetten als ik vragen mag?

MvG,

Timaximus