Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.

Gestart door AlbertJan zondag 22 december 2019, 09:50:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Beste mensen.
Mijn collectie ICE treinstellen ga ik uitdunnen, dus alles eens bij elkaar gezocht en natuurlijk controleren, testen en weer eens lekker laten rijden.
Nu heb ik ze eigenlijk allemaal en dus van de allereerste analoge ICE tot aan de laatste digitale versie met geluid en alle andere mogelijkheden.
En vrijwel alles rijdt probleemloos en ook de verschillende verlichting is vaak erg mooi.

Maar nu heb ik een probleem met 1 motorwagen en wel die van de set 29785, ik heb er meerdere en allemaal rijden ze uitstekend! O:-D
Totdat er 1 ineens wat begint te stotteren, stopt en nu helemaal niets meer doet.
Natuurlijk open gemaakt om te zien en te meten wat het probleem kan zijn maar helemaal niets te vinden.
Dus op de rails gezet en nu blijkt er gewoon helemaal geen stroom door te komen van de rails.
Alleen op de licht aansluiting meet ik 0,75 V verder helemaal niets.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en wat ik eventueel nog kan proberen of meten?
Koolborstels zijn wel aardig versleten maar nieuwe heeft (nog) niet geholpen.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Kijk eerst maar eens naar een vervuilde collector.
Nav je beschrijving vermoed ik dat als eerste.
Door koolborstelresten vermengd met olieresten krijg je electrische verbindingen tussen de lamellen van de collector waardoor de stroom de makkelijkste weg kiest en niet meer via de spoelen van het anker loopt.
Dus motor demonteren, anker en spleten tussen lamellen in badje wasbenzine met zachte tandenborstel schoon maken en laten drogen / droog deppen / droog blazen.
Binnenkant motorruimte, veldspoel en motorschild ook goed reinigen; met name de koolborstelhouders.

Je probleem is waarschijnlijk ontstaan door de loc op zijn kant te bewaren waarbij de overtollige olie van het smeren naar je koolborstels en collector kan lopen.

Mvg. Marcel
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Aan de oude koolborstels te zien is de motor inderdaad hard aan een schoonmaakbeurt toe.
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Beste reageerders.
Waarschijnlijk hebben jullie helemaal gelijk en zal ik dit ook zeker gaan doen.
Deze loc ziet er nog uit als nieuw maar heeft waarschijnlijk toch al de nodige (kilo) meters gereden want anders waren de koolborstels niet zo versleten.
Maar nu heb ik ook locjes waarvan de koolborstels nog véééél meer versleten waren maar waarvan de collector toch nog vrijwel schoon was, dus ik dacht in eerste instantie aan andere problemen. (decoder of i.d.)

Ik zal, zodra ik wat meer tijd heb, de motor eens uit elkaar halen en hopen dat dit inderdaad de veroorzaker van helemaal geen stroom is.

Voorlopig eerst maar voor iedereen hele gezellige Kerstdagen en een goed uiteinde! :-*

Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Beste mensen.
Vanmorgen vroeg nog wat uurtjes over en gelijk maar het schild verwijderd en het motortje opengemaakt.
Met de motor is helemaal niets mis maar gelijk toch ook maar even extra schoongemaakt.
Daarna motor even los getest en draait zoals het hoort maar krijgt geplaatst in de loc gewoon geen stroom vanaf de platine met decoder.

Hoe kan ik nu het beste de platine  en/of decoder controleren en doormeten?
De verlichting hoort permanent te branden maar doet het alleen wanneer ik de gele draden op de platine door verbind.

Dus wat kan ik nu het beste doen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Dit is een speciale delta decoder op die grote groene platine. Dit is 17 tot 19 jaar oud en is waarschijnlijk overleden. Het plaatsen van een nieuwe decoder op die groene platine of een nieuwe platine met daarop een nieuwe decoder is essentieel denk ik.

Maar wat je ook kan doen eerst. Is de dipswitches effe eerst een paar maal effe omzetten en weer terugzetten dan wel ander adres proberen.
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Ik heb anders nog wel een decoder print in de aanbieding vanuit een 3770 als ik mij niet vergis.
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Beste reageerders.
Het gaat er mij niet (alleen) om reparatie van deze loc maar meer hoe dit probleem kunt controleren of meten.
Ik heb ondertussen al vele locs kunnen repareren (dankzij dit forum en zijn helpers! :-*) maar vooral op elektronisch gebied zou ik nog veel willen leren.

Dus wie mij op weg wil helpen met advies of tips, graag!!

@Olav.
Dat is al mooi maar ik moet toch eerst weten of het de platine en/of decoder is!? 8o

@David.
Dat had ik al gedaan maar is zeker een goede tip.
Heeft al regelmatig weer een rijdende loc opgeleverd! :thumbup:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Alle draden controleren en opnieuw vast solderen...
sleperdraad controleren;
de deltadecoders gaan niet zo gauw kapot.

Sukses !
Re: Motorwagen van ICE stottert en is nu helemaal gestopt.
Het type decoder zegd niks over of de wel of niet snel kapot gaat dat heeft puur met de gebruikte componenten te maken.
Dit spul begint nu gewoon een leeftijd te bereiken dat het spontaan kapot gaat en vaak geldt gebruik je het regelmatig heb je er meestal langer plezier van.