Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Dilemma k rail of m rail.

Gestart door asconahobbyist zaterdag 21 december 2019, 16:41:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dilemma k rail of m rail.
Ik zit met een dilemma,ik ben eindelijk op het punt om een baan te gaan bouwen,nooit ruimte gehad en nu een speciale kamer ervoor. Ik heb wel voorheen tijdelijke baantjes gebouwd voor een paar weken zegmaar. Nu heb ik dat altijd met m rail gedaan aangezien ik dat altijd kreeg en later een berg van mn vader geërfd en wat van mn oom gekregen,al met al genoeg om een flinke baan te maken.  Nu heb ik onlangs een aanzienlijke hoeveelheid k rails gekregen van een kennis,wiens man is overleden. Het is een mix van 2100 en 2200 serie,en daar wringt de schoen,ik lees diverse negatieve verhalen over de 2100 serie,het zou zelfs troep zijn en linea recta de kliko in mogen. Ook de k rail is voldoende om een flinke baan te bouwen, wat is nu wijsheid,de k rails gebruiken ,inclusief de 2100 serie rails of toch mn oude m rails.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Dilemma k rail of m rail.
gebruik de 22xx serie.Dat zijn de beste.De 21xx serie is onderhevig aan roest.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
 @citaat
Helemaal mee eens, 2200 serie K-rails gebruiken.

groet
Harald
Re: Dilemma k rail of m rail.
je kan de m rails voor niet zichtbare gedeelte gebruiken.

of proberen te verkopen.  de 2100-rails afdanken en van de opbrengst verkoop 2200 rails aanschaffen.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Hoi Patrick,

Het ligt er ook aan, hoeveel tijd en werk je wilt besteden aan het afwerken van de K-rails (ballast/roestkleur railstaven).
Dat ligt met M-rails anders.
Je zou het ook nog kunnen combineren.

Grtz Tony
Re: Dilemma k rail of m rail.
Ik zou ook de k-rails gebruiken, de M- rail verkopen en met de opbrengst C-rail kopen voor onzichtbare stukken
Re: Dilemma k rail of m rail.
Waarom moeilijk doen, ga voor c-rails, dan kan je deze discussie achterwege laten...ik bedoel maar. :D

Gr
Ad
Re: Dilemma k rail of m rail.
Ik dus niet het budget om c rails te kopen,een beetje 2200 k rails kan mog wel maar geen bergen. En de m rails verkopen,is dat nog wat waard dan?
Re: Dilemma k rail of m rail.
Voor de M-rail krijg je schroot prijs, ik zou ze dan ook op de blinde stukken neer leggen en dan de K-rail in het zicht, met mooie ballast.
Kijk ook op de beurzen voor massive K-rail, dat loont de moeite.
Have Fun.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Dilemma k rail of m rail.
de hoofdvraag is eigenlijk of je analoog of digitaal gaat ?
Re: Dilemma k rail of m rail.
 @citaat Bij digitaal gebruik is het, bij alle railsystemen, belangrijk dat rails en puko's schoon zijn.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Natuurlijk is het een aardig idee om de M-rails te gebruiken voor de onzichtbare gedeelten, maar M-rails heeft zo zijn beperkingen. Massadetectie is niet goed mogelijk. Als je automatisch wilt rijden, ben je aangewezen op schakel- of contactrail, dan wel op stroomdetectie. Lichtsluizen zijn ook nog een optie.
Bij K-rail is massadetectie behoorlijk eenvoudig en dat is een plus bij automatisch digitaal bedrijf, ook op onzichtbare delen van je baan.
Daarbij vind ik de treinen doorgaans mooier, soepeler rijden op K-rail dan op M-rails.

Kortom, er zijn nogal wat afwegingen te maken.

Groet,

Peter


Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Dilemma k rail of m rail.
K rails op zichtbare gedeelte ( waarbij de 21 reeks op heel makkelijk bereikbare gedeelte , moesten ze veel problemen geven makkelijk eruit te halen ), de m-rails op minder of niet zichtbare gedeelte , met de beperking in geval van automatisch rijden ...
Grtz
Wim
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 21 december 2019, 23:44:56
M-rails[..] Massadetectie is niet goed mogelijk.

Toch wel, maar alleen als je gebruik maakt van de originele contactrails (5104 of 5105, meen ik).
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Heren (en dames) mede forummers,

In korte tijd heb ik reeds vele draadjes gezien waarin deze vraag of gelijkwaardige vraag voorbij komt. En helaas moet ik zeggen dat er maar één persoon hierin, mijn inziens tenminste, het juiste antwoord heeft gegeven. Tot mijn grote spijt moet ik zeggen dat geen enkel railsysteem wat de firma Märklin aanbiedt voldoet. Allemaal hebben deze meer of minder grote gebreken, zowel technisch als optisch.
Ten eerste materiaal keuze. Märklin gebruikt heden ten dage uitsluitend RVS voor de railstaven. Waarom? Er is veel beter materiaal beschikbaar. De geleidende eigenschappen van RVS zijn niet echt goed en de contact eigenschap van RVS is zelfs slecht. Daarom roest het ook niet. Andere fabrikanten in de modelbaan wereld zijn allemaal allang overgestapt op NS (nikkelzilver of nieuwzilver), een materiaal dat goed geleidend is met prima contacteigenschappen en niet corrodeert. Is dat te duur voor Märklin? De railprijzen van die andere fabrikanten liggen nog altijd onder Märklin niveau. De middenrail (puko) van M* is van gewoon ijzer (pisbakkenstaal) gemaakt en roest behoorlijk, ook geen ideale materiaalkeus dus.
Ten tweede techniek. leg voor de aardigheid eens een wissel (willekeurig) van Märklin naast een (nagenoeg) zelfde model van Peco en vergelijk. Wat valt direct op? De geniale eenvoud van Peco! Wat er niet is kan ook niet kapot.
1) Het omzetmechanisme bevat niet meer dan twee onderdelen, een beweegbare biels en een veertje.
2) De wielen rijden altijd óp de rail en nemen daar stroom af. Niet, zoals bij Märklin, met de flenzen op een ijzer plaatje tussen de rails.
Op de railstaven bij Märklin staat altijd massa dus kortsluiting tussen de linker en rechter railstaaf kan niet voorkomen. Waarom dan toch een plastic puntstuk in een wissel? Onzin. De nieuwe generatie wissels van Märklin hebben zelfs plastic railstaven! Goede stroomafname gegarandeerd zeker.
3) De optiek. Moet daar nog veel over gezegd worden? De modelgetrouwheid van Märklin rails staat nog op het niveau van 50 jaar geleden. Tegenwoordig is er geen enkele fabrikant die nog 2,5mm railstaven gebruikt en de hoogte van C-rail met 2,3mm is zelfs nog veel te hoog en wordt ook nergens anders gebruikt. De standaard heden ten dagen is 2,1mm en neigt steeds meer naar 1,9mm.

Zeker weten dat ik nu tegen een heleboel heilige huisjes aanschop maar dit moet toch gezegd worden. De firma Märklin is van huisuit een goede speelgoedmaker maar van modelbanen hebben ze weinig kaas gegeten of toch in ieder geval lopen ze ettelijke decennia achter de feiten aan. En wat ik al eerder heb gezegd, de kwaliteit van M* holt de laatste jaren achteruit.

Om maar een antwoord te geven op de vraag van TS. Als het dan persé Märklin moet zijn heb ikzelf K-rail op de goed zichtbare gedeeltes en bruggen, C-rail op de minder zichtbare gedeeltes en Peco (met Peco middenrail inzet) in alle overdekte baanstukken. Overgangen worden gemaakt door het gebruik van raillasjes (schoentjes), al dan niet geïsoleerd ten behoeve van meldsecties. De middenrail wordt verbonden door draden aan te solderen. Niet moeilijk doen, simpel houden.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Dank voor alle reacties,ik heb nu even stof tot nadenken. Ik ga digitaal rijden,maar zonder bezetmelders of automatische besturing. Alles gewoon met de hand. Ik denk dat ik de k rail voor de zichtbare delen ga gebruiken en m rail voor het onzichtbare deel,ik heb vrijwel geen 1/87 lengte materieel ,alleen de piko hondekop en die rijdt perfect op m rail. De artitec ic hondekop staat in bestelling maar die zal bovenop in het zicht zn opstelplekje krijgen evenals de artitec 3737 (die sowieso onbruikbaar is op m rail) de 2100 serie ga ik wel gebruiken,vooraan op makkelijk te bereiken plaatsen om het tzt in mn rijke dagen eventueel te vervangen voor 2200 serie. Denk dat het zo,ook budgettair voor mij te doen is. Vandaag maar ns in zutphen kijken voor wat 2200 k rail.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
 @citaat
Uiteraard heb ik geen enkel idee waar jouw baan ligt. Nou ja, ergens in Grunn waarschijnlijk. Maar als je alles aan elkaar soldeert hoop ik toch voor je dat de ruimte over constante temperatuur beheersing beschikt. Temperatuur wisselingen zorgen namelijk ook voor uitzetten en inkrimpen van de metalen rails. Als deze lengte veranderingen niet meer door de raillassen opgevangen kunnen worden gaan je rails vervormen. En dat vinden je treinen helemaal niet leuk.

Helaas heb ik daar ervaring mee opgedaan.
Re: Dilemma k rail of m rail.
@ Lobomotion69: Ik vrees, dat het krimpen en uitzetten wel een beetje meevalt. Uitgaande van een bouw temperatuur van 20 graden Celsius en een temperatuurverschil van plus of min 20, dan is de uitzetting/krimp een kwart mm per m. Maar mogelijk heeft u een erg lange baan gehad en dan is het natuurlijk wel mogelijk. Immers bij 4 mm is het dan al een astronomisch verschil van 1 mm :D :-)

PS: met deze tool is het vrij eenvoudig uit te rekenen.
Re: Dilemma k rail of m rail.
M rails is 1 geheel en zet niet of nauwelijks uit als de temperatuur maar tussen de 15 en 30 graden blijft.
Mijn m rails baan ligt er al zeker ruim 20 jaar en het enige wat ik heb moeten is 1 wissel schoonmaken.
Betrouwbaarheid mrails is enorm vind ik zelf.

En de meeste zichtbare bochten zijn r2 bij mij.
Re: Dilemma k rail of m rail.
@ asconahobbyist: Ik ben een totale 'newby' in de wondre wereld van de modelspoor. Maar ik weet ondertussen al wel, dat de m-rail uit de productie is, maar op diverse beurzen voor lage prijzen wordt aangeboden, zodat je voor een laag budget wel meters spoor kunt leggen. Dus als dat de bedoeling is, dan is m-rail zeker een optie.
Mogelijke problemen met m-rail, wat ik gelezen heb, zijn slechte contacten (op te lossen door aan elkaar te solderen of werken met verbindings-/aansluitdraden) en roesten. Als dat geen onoverkomelijke problemen zijn, dan is m-rail een optie.
Mooier om te zien is de k-rail. Maar daar hangt weer een prijskaartje aan. Wel een groot voordeel zie ik - als 'newby' - de flexrail. Dit maakt wel heel veel spoorplannen mogelijk en geeft ook een minder statisch beeld, zoals je toch hebt met m-rail (ik denk dat dit ook geldt voor c-rail).
Ik merk wel bij mijzelf, dat - al lezende op dit forum - ik wel lichtelijk enthousiast raak voor de modelspoor en ik zelf dan wel een oogje heb op de k-rail , juist vanwege de flexrail. Voor mij betekent het dan wel een wat langere bouwtijd vanwege het beschikbare budget, maar dat moet dan zo zijn.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Inderdaad is de flexrail een heel mooi iets.  Het pakket bevatte ook zo'n 25 stuks flexrail dus ik kan behoorlijke rechte stukken maken. Wat er aan 2100 rail bijzit is vooral gebigen rails, en dan vooral de hele flauwe bochten (2151 zo uit mn hoofd) en dat is natuurlijk wel een veel mooier gezicht als de m rail 5200) en een aantal wissels. Overigens heb ik een proefstukje gelegd met de 2100 en 2200 serie door elkaar en heb tot dusver geen problemen ondervonden, na altijd met m rails gereden te hebben is dit veel mooier,sowieso veel minder kabaal en spoor wisselen over een slanke wissel ziet er zoveel mooier uit als over een 5202 wissel.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 21 december 2019, 23:44:56
...maar M-rails heeft zo zijn beperkingen. Massadetectie is niet goed mogelijk.
Geen idee waar je op doelt, maar ik rij al jaren lang op massa detectie. geen problemen mee gehad.
Re: Dilemma k rail of m rail.
 @citaat nou, ff een spoorstaafje doorslijpen en er een draadje aansmurfen is er niet bij!
Je moet met andere middelen aan de slag en dat vind ik beperkend.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Voor het zichtgedeelte zou ik voor K rails gaan, voor het schaduwstation C-rails.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Dilemma k rail of m rail.
 rien @citaat
Indeed
Re: Dilemma k rail of m rail.
Vandaag in zutphen geweest,valt me op dat er weinig k rail lag,veel 2100 serie spul gezien,2200 was wel erg duur vond ik,dus nog even niks gekocht,behalve een set 2200 handwissels,eens kijken of ik de electriche bediening kan overbouwen van een 2100 serie wissel.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Omzetten van de oude magneetspoel op een nieuwere wissel? Alles is leuk om te proberen, maar een ombouw naar een servobediening is heel wat simpeler en ziet ook nog mooi uit.  De servo kan namelijk onder de tafel gebouwd worden en dus uit het zicht blijven.
Dan is nog wel een decoder nodig die servo's kan aansturen. Maar die zijn te koop voor ongeveer 25 euro om 4 servo's te bedienen. De servo's zelf kun je bij de Chinees bestellen voor ongeveer een dollar per stuk en anders tegen een prijs van 4 tot 5 euro hier in eigen land. Kosten per wissel: ongeveer 6 tot 10 euro. Is dat het gedoe waard? Ik zou denken van niet, maar ja, de charme van de hobby is het gepruts en gerommel om toch iets voor elkaar te krijgen wat geen zinnig mens eigenlijk wil. Want: wie is er nou zo gek om minitreintjes in zijn huis te halen?  Heb je dat eenmaal gedaan, dan is niks te gek!  ;)

Groeten,

Peter
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Dilemma k rail of m rail.
Dat van die servo?s ook pas geleerd, ga ik eens uitproberen
Tx Peter
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: asconahobbyist op zondag 22 december 2019, 23:08:44
Vandaag in zutphen geweest,valt me op dat er weinig k rail lag,veel 2100 serie spul gezien,2200 was wel erg duur vond ik,dus nog even niks gekocht,behalve een set 2200 handwissels,eens kijken of ik de electriche bediening kan overbouwen van een 2100 serie wissel.

Er zijn ook zat tweedehands websites. Maar mijn inmiddels overleden treinenhandelaar zei dat de verhouding in zijn winkel van verkochte rails 90% c rails en 10 % k rails was.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 22 december 2019, 14:28:58
@citaat nou, ff een spoorstaafje doorslijpen en er een draadje aansmurfen
Dat is dus precies wat ik wel (snel) doe.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: Lobomotion69 op zondag 22 december 2019, 03:16:06
Tot mijn grote spijt moet ik zeggen dat geen enkel railsysteem wat de firma Märklin aanbiedt voldoet. Allemaal hebben deze meer of minder grote gebreken, zowel technisch als optisch.

Als je dat vind is het dan niet tijd om over te stappen op een ander systeem?  O:-D 2-rail misschien?  >:-D

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 22 december 2019, 03:16:06
3) De optiek. Moet daar nog veel over gezegd worden? De modelgetrouwheid van Märklin rails staat nog op het niveau van 50 jaar geleden. Tegenwoordig is er geen enkele fabrikant die nog 2,5mm railstaven gebruikt en de hoogte van C-rail met 2,3mm is zelfs nog veel te hoog en wordt ook nergens anders gebruikt. De standaard heden ten dagen is 2,1mm en neigt steeds meer naar 1,9mm.

Uhm.... Er leveren nog genoeg fabrikanten gewoon Code 100 rails (2,54mm hoog) zoals Peco en Piko Piko A-Gleis is ook gewoon code 100. Dat is gewoon nog op beurzen volop te krijgen. De code 83 (2,10mm: Rocoline, Tillig, Peco, Trix) begint steeds meer een standaard te worden. Bij veel (echt) oud materieel zal je de flenzen moeten afdraaien of de wielen vervangen door Nem (NEM310)-wielen of RP25-wielen. Daarom zal een fabrikant als Märklin ook nooit echt laag spoorprofiel uitbrengen. Dan kunnen de oude treintjes niet meer op het nieuwe spoor rijden.

Lager dan 2,1 is toch al echt voor diegene die wat meer echt realistisch wil bouwen, dus lager spoorstaafprofiel, ruimere bochten, minder scherpe wisselhoeken, enzovoort. Of je dan nog met Märklin-materieel en materiaal dan aan het goede adres bent is de vraag. Al is het alleen maar voor de puko-strip in de rail en sleper onder het materieel.

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 22 december 2019, 03:16:06
De firma Märklin is van huisuit een goede speelgoedmaker maar van modelbanen hebben ze weinig kaas gegeten of toch in ieder geval lopen ze ettelijke decennia achter de feiten aan. En wat ik al eerder heb gezegd, de kwaliteit van M* holt de laatste jaren achteruit.

Tja ... Er zijn genoeg andere fabrikanten. Je bent niet afhankelijk van Märklin. Het is meer (jeugd)sentiment wat dan meespeelt in de keus voor Märklin.

Citaat van: Lobomotion69 op zondag 22 december 2019, 03:16:06
Niet moeilijk doen, simpel houden.

Dan moet je het bij één railsysteem houden. Dan is de vraag of je met bedding of zonder bedding wil ;) Meer keus voor Märklin is er simpel weg niet. Zonder dat je moeilijk gaat doen met zelf puco-rail maken met 2-rail en losse strips.

Groet Ronald.

Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Dilemma k rail of m rail.
Recht voor de raap Ronald 👏🏻👏🏻👏🏻
Consequent kunnen zijn is blijkbaar niet voor ieder weggelegd 🤗😆
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: Wilco69 op maandag 23 december 2019, 09:30:56
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 22 december 2019, 14:28:58
@citaat nou, ff een spoorstaafje doorslijpen en er een draadje aansmurfen
Dat is dus precies wat ik wel (snel) doe.
Wacht even: massadetectie op metaal rails door een enkele spoorstaaf door te slijpen en er dan een draadje aan te solderen? Het kan aan mij liggen, maar dat klinkt als een wonder...


Re: Dilemma k rail of m rail.
Neem nou gewoon K-Rail in zichtbare gedeelte en die M of C in je schaduw stations.

K-Rail is best degelijk spul.

Als ik een scenery baan zou bouwen dan zou ik dat ook met K-Rail uitvoeren. Had zelf vroeger ook een K-Rail baan met BW boven een C-Rail baan. Ik bewaar dat spul nog steeds.

Je kan het trouwens ook prima combineren met overgangsrails. En dan alleen de K-Flex op de parade stukken en tussen de wisselstraten bij stations die in een ruime boog liggen.

MvG,

Timaximus
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Men zegt: "M-rails roest. K-rails roest". Ik heb het allebei gezien, maar niet bij mijn eigen rails.
Oorzaak: gebruik van water bevattende lijm bij het ballasten. Je kunt er wat tegen doen, na afloop.
Weg gooien kan altijd nog.

Citaat van: Tony op zaterdag 21 december 2019, 16:54:26
het hangt af van hoeveel tijd en werk je wilt besteden aan het afwerken van de rails (ballast/roestkleur railstaven).

Neem Einte (M-rails met ballastbed): bron 10 maart 2016


Dat kan ook met K-rails en ook met C-rails. Welk railstype je ook gebruikt: een ballastbed, en goed gelijkende ballast helpt echt, om een baan porum te geven. Als het goed is, zie je na afloop alleen nog aan de pukkeltjes dat het drierail is, en aan het type puko's of het M-, C- of K-rails is. Het is wel zo dat de M-rails wissels tamelijk lompe behuizingen bezitten: in die wissels zitten de grootste spoelen. M-rails blijft er gewoon wat robuuster uitzien dan de beide andere railtypes. Maar ook die behuizingen kun je redelijk camoufleren met een beetje ballast.

M-rails: échte bezwaren, en wat eraan te doen
De grootste bezwaren die je tegen M-rails hoort, zijn storingsgevoeligheid van de raillassen (die kun je dichtknijpen met platbektang en/of dichtsolderen) en storingsgevoeligheid door het niet geleidelijk genoeg verleggen van rails: helling-onderkant en -bovenkant  moet je meer afvlakken of uitronden dan dit railtype lijkt te vergen. Onderschat het probleem nooit, zelfs als er niets gebeurt.

Wanne (put) & Kuppe (bult)
Bij K-rails (rails zonder bedding) moet je iets doen (zo niet ontspoort de boel op knik of dip).
Als je dat bij M-rails of C-rails ook doet, dan rijdt de trein wel meteen een stuk betrouwbaarder.

Bij de buren staat een plaatje wat geleend is van een webstek die niet meer bestaat (www.nedrail1435.nl):
(Ik leen het hier ook even, voor de duidelijkheid).

Het plaatje bevat 2 afbeeldingen:
Figuur a. toont de dip of inzinking (put) onderaan de helling (in het Duits: Wanne).
Figuur b. toont de knik (bult) aan de bovenkant van de helling (in het Duits: Kuppe).

In beide gevallen veroorzaakt een te scherpe (verandering van de) hellinghoek ontsporingen.
Als je het bijtijds merkt, dan stop je links, midden en rechts wat kartonnetjes onder de rails voor een iets glooiender verloop.
Hoe langer het voertuig, hoe eerder je er last van krijgt, dus een stevige BigBoy of true scale wagon van 31 cm is een goede graadmeter op de baan.
De benodigde lengte voor het uitronden c.q. afvlakken is berekenbaar met behulp van een tangens-functie
(en is uiteraard o.a. afhankelijk van de lengte van een starre verbinding). Ezelsbruggetje = "wagonlengte+10" cm.
De formules ervoor zijn afkomstig uit de (spoorweg- en straten-) bouw.
Kennis die in 1923 nog normaal was (voor bouw ingenieurs), en nu zelfs niet eens meer is te vinden in de wikipedia.

Waar niemand het over heeft (de afbeelding spreekt boekdelen) is het gevolg voor starre koppelingen (en kortkoppelingen in het bijzonder). Als een koppeling star is, dan moet het draaistel op een knik meer (op/neer) kunnen bewegen. Bij beugelkoppelingen merk je nix van zo'n geknikte overgang. Als het heel erg is, krijg je hooguit een spontane ontkoppeling, maar bij een starre verbinding tussen draaistellen worden wielen uit de rails opgetild, en kun je ontsporingen verwachten.

M-rails: digitaal versus analoog
Het grootste bezwaar van digitaalrijders tegen M-rails is dat bezetmelding een hogere investering vergt dan op andere typen rails.
Je hebt optocouplers nodig (je moet elektronica kennis hebben of zakgeld) of je moet een spoorstaaf volledig isoleren van de bedding (je moet een beetje handig zijn met schroevendraaier en krimpkous).

Analoog maakt dat bezwaar niet uit. tenzij je verwacht op termijn over te zullen stappen op digitaal.

eigen voorkeuren
Ik kick op flex-rails van Peco, na eerder Roco-flexrails (nikkelzilver, zonder bedding) en Piko-A flexrails te hebben gebruikt in schaduwstations.
Zo gek dat ik overweeg om slepers van 3-rail locs te verwijderen (al mijn 3-rail locs kunnen ook aan de draad hangen).

Reden Rails-keuze? Nikkel-zilver roest niet, soldeert makkelijk, knipt en verzaagt makkelijk, geleidt beter (dan K-rails) en Peco-bielsen zijn veel degelijker dan die van Piko-A. De nieuwprijs is bijna gelijk per strekkende meter, bijna net zo duur als flexibele K-rails 2e hands.
Roco-rails-nikkel-zilver-oude-stijl is amper meer verkrijgbaar en daarom 2e hands vrijwel net zo duur als de Peco nieuwprijs.

Reden Sleper verwijderen? Je hoeft geen 3e rail te monteren in 2-rails, wel functionele bovenleiding (en dat scheelt vooral bij wisselstraten veel tijd). Bij stoom of diesel tractie gaat de vlieger niet op, natuurlijk.

Prijsindicaties (2019) M-rails, flex (Peco, Piko-A, K-rails)
(met wat slagen om de arm, anno 2019.
Vaak kun je op catawiki, ebay, marktplaats, ricardo e.d. lager scoren,
maar meestal hoger.):

90 cm rechte M-rails = 5 rails = ? 1,50 (uitsluitend 2e hands)

90 cm Peco    6-7 euro (nieuwprijs); bij kwantumkorting dalend tot circa ? 5
raillasjes ? 3,50 per 24 stuks

90 cm Piko-A  6-7 euro (nieuwprijs); bij kwantum korting dalend tot circa ? 4
raillasjes ? 3,50 nieuw per 24 stuks

90 cm K-rails (2205) circa 15 euro (nieuwprijs; adviesprijs 18,49 ?); 2e hands ? 7 - ? 10
märklin 7595 zakje raillasjes met puntcontactlasjes: ? 8,- per 10 stuks ; 2e hands 4,50
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

online
Re: Dilemma k rail of m rail.
@ Jan: Tx voor de tip van het ezelsbruggetje 🤙
Re: Dilemma k rail of m rail.
@Jan,

Eindelijk een helder en objectief betoog. Dank daarvoor.
Zelf ben ik ook een M-rijder. Analoog weliswaar op de grote baan, digitaal op een kleine testbaan. En dat laatste gaat zo goed, dat ik een deel van mijn grote baan ook digitaal wil gaan rijden. Wissels en zo blijven overigens analoog bediend.

En inderdaad kun je met de juiste kleur ballast en de juiste lijm ook het uiterlijk van M-rails behoorlijk verbeteren.

Groeten,
Roel
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 23 december 2019, 20:20:44
Citaat van: Wilco69 op maandag 23 december 2019, 09:30:56
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 22 december 2019, 14:28:58
@citaat nou, ff een spoorstaafje doorslijpen en er een draadje aansmurfen
Dat is dus precies wat ik wel (snel) doe.
Wacht even: massadetectie op metaal rails door een enkele spoorstaaf door te slijpen en er dan een draadje aan te solderen? Het kan aan mij liggen, maar dat klinkt als een wonder...
niet als je het doorgeslepen staafje isoleert met krimpkous, en de kop open snijd.
Re: Dilemma k rail of m rail.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: Jan22 op dinsdag 24 december 2019, 01:22:01

Het grootste bezwaar van digitaalrijders tegen M-rails is dat bezetmelding een hogere investering vergt dan op andere typen rails.
Je hebt optocouplers nodig (je moet elektronica kennis hebben of zakgeld) of je moet een spoorstaaf volledig isoleren van de bedding (je moet een beetje handig zijn met schroevendraaier en krimpkous.
Analoog maakt dat bezwaar niet uit.

Dat is niet helemaal zo. Het kan ook zonder optocouplers. Is de baan niet te groot zal je nauwelijks storingen hebben. Bij mij functioneren de schaduwstations met m-rails zonder problemen met een eenvoudige elektronische detectie zonder optocouplers. En ik heb 8 16 kanaals s-88 edits terugmelders in gebruik  :)
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: Olav op dinsdag 24 december 2019, 11:57:03
Bij mij functioneren de schaduwstations met m-rails zonder problemen met een eenvoudige elektronische detectie zonder optocouplers.
Ik weet dat het off topic is om ernaar te vragen, maar je maakt me nieuwsgierig naar jouw type detectie.  O:-D
Re: Dilemma k rail of m rail.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Zie link. Overigens voer ik de diodes bij een volgende versie dubbel uit. Dat wil zeggen twee in serie en dan anti parallel

http://members.upc.nl/edits/tmu.html
Re: Dilemma k rail of m rail.
Aha Wilco, nu snap ik hem, maar het is toch meer werk dan met K-rail. Het vergt meer vaardigheden en geknutsel.

Peter
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 24 december 2019, 21:41:43
Aha Wilco, nu snap ik hem, maar het is toch meer werk dan met K-rail. Het vergt meer vaardigheden en geknutsel.

Peter
Dat klopt, maar er werd beweerd dat het niet goed mogelijk was. Vandaar dat ik hier dieper op door ging...
Re: Dilemma k rail of m rail.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Dilemma k rail of m rail.
Is dus gewoon stroomdetectie waarvan er diverse hele goedkope leveranciers zijn, waaronder een "sprintende" 3-rail forummer.

Groet, Anne W