Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bouw Paternoster schaduwstation

Gestart door pseverin dinsdag 17 december 2019, 20:27:53

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw Paternoster schaduwstation
Beste 3 railers via dit topic ga ik jullie op de hoogte houden van de bouw van mijn paternoster.
Wat ga ik doen , de bedoeling is een 30 sporig schaduwstation te bouwen door middel van een paternoster met een digitale aansturing dmv draaischijf decoder en met Itrain software.
De paternoster krijg een afmeting van 150 cm lang 125 cm hoog  45 cm diep op gebouwd met aluminium 2020 profielen en rondom plexiglas dicht gemaakt.
Wat heb ik al gedaan,
1 - 4 kettingwielen op maat geboord en draad getapt voor borgboutje
2 - Motor gekocht 220 volt met reductiekast 10 rpm
3 - Alle benodigde profielen
4 - 2 assen 150cm voor de verbinding tandwielen
5 - 3d printen van de ketting steunen en de gondel totaal 250 uur printen
6 - 4,5  meter zogenaamde meenemerketting
Nu nog wachten op de laatste onderdelen van ome ali dan kan ik met het bouwen beginnen.
Binnenkort volgen de fotos

groeten peter severin
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Hi Peter,

Dat is heel interessant, misschien iets voor hier.
Er staan hier op het forum nog twee "liften".
Ik blijf je volgen.

groet
Harald
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
hier de tandwielen en motor
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Update
Nu naar 2dg printen de kettingsteunen van 1 ketting geprint en 1 gondel om te passen nu nog 60 uur printen voor de gondels en nog 30 uur voor de kettingsteunen 2de ketting.
Ondertussen alle moeren schroeven en draadeinden gehaald bij Hornbach wat een fijne bouwmarkt is het toch.

Morgen weer printen en de zijkanten opbouwen.
Hier een foto van de ketting steun en 1 gondel.
Het kleine vierkante blokje aan den onderkant van de kettingsteun komt een kogellager en zal een eindschakelaar activeren
om de gondel te stoppen op de goede hoogte.
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Kan ik een onderhoudscontract voor je lift aan laten bieden door mijn werkgever ? :)
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Citaat van: Vince op donderdag 19 december 2019, 22:45:39
Kan ik een onderhoudscontract voor je lift aan laten bieden door mijn werkgever ? :)
Geef mmar het nummer bel ik wanneer hij blijf hangen
gr peter
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Wat bedoel je met een paternoster ? Bij ons Vlamingen is dit een religieus object maar dat zie ik er op jouw foto's nog niet in.
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Waarom die steunen in 3D print? Uit een stukje hout is toch veel simpeler en sneller.

Groetjes.
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Het principe wordt ook toegepast in bv. archiefkasten:


Foto: zoekertjes.net

Google: https://www.google.com/search?q=Paternoster+archiefkast
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Dan kun je zo,n kast ook verbouwen,meer schappen erin en per schap 4 sporen    dat lijkt me best wat op zolder  moet dan wel 5 meter lang zijn
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Bedankt. Nu snap ik het.
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Citaat van: Sprinter op vrijdag 20 december 2019, 12:00:02
Waarom die steunen in 3D print? Uit een stukje hout is toch veel simpeler en sneller.

Groetjes.
Nee dat is zeker niet makkelijker nu wordt alles  in 1 keer geprint de schroefgaatjes het blokje voor de eindstop allemaal precies hetzelfde tuurlijk 120 uur printen maar dat doen we vanuit de luie stoel
gr peter
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Best 3 railers weer een kleine update  nu de 2 zijwanden in elkaar gezet goed gelukt nu is ook goed de afmeting te zien.
Helaas zijn de lagers niet aangekomen zitten vast bij de douane.
Maar weer nieuwe besteld weer 14 dagen wachten.
nog 3 ketting steunen printen dan heb ik ze alle 30 klaar 1 kilo filament op nu 2de rol erin dan nog 30 schommels printen.

Nu ik zo bezig bent kom toch de twijfel om het anders te doen uk maak nu 2 kettingen met daaraan ketting steunen die op hun beurt de schommels dragen.

Deze schommels zullen scheefhangen als er maar 1 spoor bezet is.
dat is gedeeltelijk op te lossen daar een begeleidingsrails alleen in de verticale beweging.

Bij het orginele  paternostersysteem wordt de gondel opgehangen op 2 punten achterste tandwiel aan de linkerkant voorste tandwiel aan de rechtse kant dus de schommel hangt altijd recht, alleen de vraag is gaat zo schommel niet in lengte wringen.
Voordeel van deze wijze is minder dure ketting zogenaamde holleboutketting scheelt 12 euro de meter ook kan je zo smaller bouwen scheelt ongeveer 13 cm wat hij smaller is en je hoeft geen steunen te printen.

Iets om te overwegen voor een keer een testopzetje te maken.

Nu eerst ruimte maken voor de paternoster de baan een beetje aanpassen zodat hij op de grond kan.
Kan nu niet verder het wachten is op de lagerblokken.

Maarja kan verlopig nog 3d printen

hieronder de fotos van de zijkanten


Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Is een paternoster duur om te maken?

Deze vraag kom ik vaak tegen als de mensen kijken wat een paternoster kost bv van kesselbauer begint met 3000 euro
Laten van dertig sporen uitgaan zoals ik nu aan het bouwen ben.

Dan krijgen we 2 klimspiralen van 12 lagen met daar tussen 6 schaduwstations van 5 sporen 1 spiraal inrijden 1 spiraal uitrijden
30 sporen behoeven  60 wissels  1o per laag dan ook hetzelfde aantal decoders

Laten we vanuit gaan dat we gebruikte wissels op de beurs kopen

60 x wissels      12,50 per stuk                                                                                                                     750 euro
60 x decoders   12.50 per stuk                                                                                                                     750 euro

2 spiralen 12 lagen per  spiraal is 12 x r1 12 x r2 de r1 kopen we voor 1,00 euro is 288 x 1.00 euro per stuk     288 euro
                                                                        de r2 kopen we voor 2.50 euro is 288 x 2.50 euro per stuk     700 euro
dan de spiralen zelf plus minus 100 euro per stuk 2x 100                                                                                200 euro
                                                                                                                                                                2688 euro

opstelsporen blijven gelijk voor paternoster of schaduwstation blijven hetzelfde

voor paternoster geen spiralen nodig maar 1 wissel in en 1 wissel uit goed bereikbaar en stofvrij dus ja een paternoster kopen is duur maar vergist je niet in de kosten van de traditionele manier van bouwen

kosten van de rails in de paternoster 30 sporen 1.44m   120 360mm rails per stuk  3,50 euro

Maar dat de hobby duur is dat wisten we al maar wel leuk tochl

vr peter


Re: Bouw Paternoster schaduwstation
 Is het gewicht van een dergelijke installatie? Kan me herinneren dat bij de administratie van het kantoor waar ik werk ze er een hebben, voor dossiers, maar dat de vloer extra gestut moest worden.
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Citaat van: Ton van het Fort op zondag 22 december 2019, 22:33:32
Is het gewicht van een dergelijke installatie? Kan me herinneren dat bij de administratie van het kantoor waar ik werk ze er een hebben, voor dossiers, maar dat de vloer extra gestut moest worden.
Zal reuze meevallen ik denk gevuld met de treinen 100 kilo alles is aluminum
gr petet
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Update van de paternoster
Even stil geweest nadat de lagers bij postnl zijn zoekgeraakt nieuwe besteld bij ome ali ondertussen zijn deze binnen en gemonteerd,
Blijk dat de aluminium assen te dik waren had 12mm gekocht maar waren 12,1 mm dus lagers en tandwielen passen niet dus opschuren tot het past.
Ondertussen de twee zijkanten opnieuw opgebouwd met iets andere layout.
Nu de bodem profielen geplaats en weer wachten op ali heb bevestiging materialen  nodig.
Ik hoop deze week alles binnen te krijgen en in het weekend het frame de kettingen en de aandrijving er in zit.
En dan de bezetmelding ,nog geen flauw idee hoe ik dat moet oplossen als de schommel stil staat dan is er verbinding met de min en plus en de bezetmelding maar zodra de schommel vertrek vervalt de spanning en bezetmelding en dat 15 keer.
Iemand een idee ?
Wil nu ook een bediening gaan maken met arduino weet hier niks van af dus zal weer een hoop leerwerk opleveren.

Ondertussen adresje gevonden die de schommels gaat maken van aluminium.

Dus genoeg te doen en te leren vooral arduino zal een klus zijn maar ja moet wat doen als je in de vut zit.
Hier nog een paar fotos van het frame en tandwielen.

vr gr peter





Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Update paternoster
Eindelijk de laatste spullen binnen en het frame af kunnen bouwen  motor en kettingen geplaats en even filmpje gemaakt
nu de schommels inmeten en bestellen.
Ondertussen ook de bezetmelding verzonnen.
Dat werk als volgt wanneer de schommel stopt valt er een bruggetje naar beneden om de baan en de schommel aan elkaar te verbinden, dan is er verbinding met min en plus en 2 bezetmeldingen wanneer er een trein naar binnen rijdt komt er een bezetsignaal maar in plaats dat het signaal naar de s88 gaat activeer het signaal een bistabiel relais dat relais slaat om en blijf in die stand staan en verbind een draad naar de s 88.
Wanneer de schommel weer vertrekt blijft het relais op bezet staan totdat de schommel weer komt en het relais weer bekrachtigt word en de trein vertrek weer en bezetmelding is weg.
Moet lukken volgens mij .
Nu 2 16voudige arduino relais boards besteld bij ome ali
Nu zelf een besturing bouwen om de paternoster aan te sturen op principe van een draaischijfdecoder.

Nog genoeg te verzinnen en te ontwerpen dat maakt het leuk.

 
   voor de video

vr gr peter

Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Het gerammel is al verholpen
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Ziet er gaaf uit!

Koen
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Dag Peter.

Knap stukje mechanische engineering, de constructie ziet er bijzonder solide uit :thumbup:

Citaat van: pseverin op dinsdag 21 januari 2020, 17:53:39
Ondertussen ook de bezetmelding verzonnen.
Dat werk als volgt wanneer de schommel stopt valt er een bruggetje naar beneden om de baan en de schommel aan elkaar te verbinden, dan is er verbinding met min en plus en 2 bezetmeldingen wanneer er een trein naar binnen rijdt komt er een bezetsignaal maar in plaats dat het signaal naar de s88 gaat activeer het signaal een bistabiel relais dat relais slaat om en blijf in die stand staan en verbind een draad naar de s 88.
Wanneer de schommel weer vertrekt blijft het relais op bezet staan totdat de schommel weer komt en het relais weer bekrachtigt word en de trein vertrek weer en bezetmelding is weg.

Waarom pas je een bi-stabiel relais toe?
Als het gehele spoor op een schommel een contactrail is, dan is dat toch overbodig? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Hoi Erik de reden dat ik bistabiele relais gebruik is het volgende wanneer de schommel stil staat is er verbinding met de baan min plus en bezetmelding , echter als de schommel wegdraai is er geen spanning meer op de rails en zal dus ook geen bezetmelding meer zijn.
Dit los ik dus op met een bistabiele relais dan blijf de bezetmelding aan ook is de schommel dan aan het draaien.
Wanneer de schommel dan weer terugkomt en de trein vertrek weer dan wordt het relais weer omgezet en komt de bezetmelding te vervallen.
vr gr Peter
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
 @citaat Peter, ik probeer jouw redenering te begrijpen, maar snap nog niet wat de toegevoegde waarde van het relais is:
de contactrail blijft toch ook 'actief' als melding, zolang de trein er op staat, ongeacht of er spanning op staat? :roll:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Paternoster schaduwstation
Hoi Erik nee de bezetmeldingblijf niet aanstaan als de spanning van de rails gaat zodra de schommel wegdraaid vervalt de baanspanning en dan ook geen signaal meer naar s88.
Vandaar de bistabiele relais deze blijven in die laatste stand staan.
vr gr peter