Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mrdirect en DR4018

Gestart door jappoe dinsdag 17 december 2019, 13:56:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

offline
Mrdirect en DR4018
Hallo, Ik ben druk bezig met de opbouw van mijn baan. Ik werk met Mrdirect dat ik later evt aan koploper wil hangen. Tot nu werkt alles wat ik doe. De locs rijden, de wisseldecoders en S88 units doen het. Nu ben ik toe aan seindecoders. Ik heb een DIgikeijs DR4018 en zou het liefst met driekleuren NS seinen willen werken. Ik weet echter niet of de DR4018 aan Mrdirect te hangen is en hoe ik dat dan moet invoeren in het systeem. Heeft iemand daar ervaring mee of suggesties?
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mrdirect en DR4018
DR4018 lees de handleiding staat in hoe je daarmee een NS 3-lichtsein toont en aansluit.
De DR4018 is voor MRDirect een DCC wisseldecoder.

Groetjes.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mrdirect en DR4018
MRdirect ondersteunt het Motorola en het DCC protocol. De Digikeijs 4018 wordt door het DCC protocol aangestuurt. Dus ja. Dat werkt samen. Je moet de DR4018 wel programmeren om daar NS seinen mee aan te kunnen sturen. Standaard is het een wisseldecoder, dus pulssturing. NS lichtseinen benodigen een constante spanning. Door een CV te veranderen in de DR4018 kan dat.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Bedankt voor jullie reacties. Ik loop echter tegen het volgende aan. Mrdirect gebruikt voor een 3lichtsein 2 adressen. Volgens de handleiding van de DR4018 heeft die 3 adressen nodig. Daarnaast moet ik aan de decoder een adres toekennen door in de programmeerstand het eerste adres te activeren. Wie van de drie is het eerste adres in Mrdirect. Rood, geel of groen?
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2010

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Er staat een tabel in je handleiding welk adres wat aanstuurd.
Kan ook met twee adressen. Mis je wel wat seinbeelden.

Twee overslaan voor het 2e sein. Een sein gebruikt eigenlijk 4 adressen in een 4018.
De 4e schakelt de verlichting tussen de dag en avond stand.


Truc voor het decoder adres is even een wissel op je startadres aan te maken.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Citaat van: jappoe op dinsdag 17 december 2019, 19:03:49
Mrdirect gebruikt voor een 3lichtsein 2 adressen.

Dat is voor zogenaamde (zeer) oude SFD seindecoder aansturing. Nog van voor de tijd dat de moderne (wissel / sein) decoders dit konden.

Zoals Wim al zei in MRdirect gewoon als DCC wisseldecoder type NA definiëren met de adressen welke je in de 4018 hebt geprogrammeerd.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mrdirect en DR4018
bedankt voor de reacties. 3 lichtsein zal dus niet lukken met Mrdirect omdat het systeem met 1 actie 3 of 4 adressen moet aansturen in de DR4018. Dus richt ik mij nu maar op 2 lichtseinen. DR 4018 een adres geven is gelukt. Verder de preset 2 ingegeven voor 2 lichtseinen. Schakelen met Mrdirect geeft kort een rood resp groen licht, maar het dooft weer vrij snel. Welke CV moet welke waarde hebben voor permanente uitstraling?
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Als je MRdirect vanuit Koploper of iTrain aanstuurt dan zorgen deze programma?s ervoor dat de juiste (wissel) opdrachten worden gegeven aan MRdirect, ook voor meerdere adressen. Dan moet je de drie-lichtseinen in Koploper / iTrain wel eerst goed definiëren.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Voor permanent branden zal je de handleiding van de DR4018 moeten bestuderen.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Hallo Marco,

Bedankt weer. Als ik het goed begrijp is een 3 lichtsein dus wel mogelijk vanuit Koploper. Hoe dat moet in Koploper zie ik dan wel, want ik moet de hele baan nog definiëren in koploper. Kan ik alleen nu nog niet testen. Als ik de volledige functies van de DR4018 wil benutten heeft hij 4 adressen per sein nodig. Doe ik een juiste aanname als ik hiervoor in Mrdirect 4 DCC wisseladressen moet reserveren?

groetjes Henk
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Citaat van: jappoe op woensdag 18 december 2019, 17:08:19

Doe ik een juiste aanname als ik hiervoor in Mrdirect 4 DCC wisseladressen moet reserveren?


Hallo Henk,
Dat heb je goed!
Gr. Marco
Re: Mrdirect en DR4018
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Citaat van: jappoe op woensdag 18 december 2019, 17:08:19
Hoe dat moet in Koploper zie ik dan wel, want ik moet de hele baan nog definiëren in koploper.

Bij het opzetten van je database in koploper moet je tevens het seinsysteem aangeven, dit kan volgens mij later niet meer worden aangepast.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mrdirect en DR4018
NL3-lichtsein
CV47 preset 7.
Staat duidelijk in de beschrijving aangegeven.

Als de DR4018 te moeilijk is, is er wel een eenvoudigere seindecoder voor het NL3-lichtsein verkrijgbaar.

Groetjes.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Om de een of andere reden krijg ik de DR4018 niet geprogrammeerd vanuit Mrdirect. Ik heb wel het juiste adres kunnen ingeven, maar verdere instellingen lukt niet. Ik weet dat ik hiervoor CV 47 moet hebben en de preset 7 moet ingeven. Ik heb het geprobeerd via de POM. Volgens de handleiding van decoder zou ik locadres 9999 moeten ingeven. Ik weet niet of de POM programmering van Mrdirect onder water ook het adres 9999 gebruikt. Zo niet, hoe moet ik dan adres 9999 ingeven?
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mrdirect en DR4018
POM programmeren doe je via een locadres, en dat is het eerste wat je ingeeft als je via POM wil programmeren.
Hoe dat moet zal zonder twijfel in de MRDirect handleiding staan.

Groetjes.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Snelle kijk in de MRDirect handleiding, leert dat het op BLZ 59 staat beschreven

Dus decoderadres 9999
CV47 waarde 7

En klaar is klaartje.

Groetjes.


Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Ik weet zo niet (meer) of het programmeren mbv POM in MRdirect ook voor zgn Accessory Decoders werkt.
Heb het ooit gemaakt tbv locomotief DCC decoders.
Maar misschien dat Wim het antwoord  weet.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Geweldige mensen op dit forum. Dankzij diverse tips is het na diverse pogingen gelukt. Via pom wilde het niet lukken. Heb een loc aangemaakt met een dcc decoder die wel 9999 als adres accepteerde. Daarna via de optie Locs de decoder geprogrammeerd. Dat werkte wel. Daarna CV 47 even op preset 2 gezet (2 lichtsein) om te testen, omdat ik 3 lichtseinen niet rechtstreeks vanuit Mrdirect kan aansturen, maar straks dus wel vanuit koploper. Tegen die tijd zet ik m wel op preset 7. Nu ik weet dat het kan werken, kan ik mijn seinpalen gaan maken. Bedankt allemaal
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Fijn dat het je gelukt is.
Na mijn vorige mail realiseerde ik me dat ik tbv het pom programmeren van de servo wisseldecoders van RoSoft hiermee de servo snelheid kon aanpassen.
Leuk dat er, buiten mij zelf, toch nog tevreden MRdirect gebruikers zijn.
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2006

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Marco,

Het grootste probleem is dat men niet leest wat er staat. en vervolgens niet doet wat er staat.
Het staat er echt duidelijk in.

CiteerStap 1 : Sluit de signal ingang van de decoder aan op de rails uitgang van uw centrale.
Stap 2 : Zorg ervoor dat de module spanning krijgt via de power ingang van de module.

(U kunt ook de power en signal ingang met elkaar doorverbinden)

Stap 3 : Zet uw centrale in POM programmeer stand

(meer informatie over POM staat in de handleiding van uw centrale)

Stap 5 : Kies locadres 9999 op uw centrale
Stap 6 : Druk op de schakelaar van de module totdat de led gaat branden

Enz.

Groetjes
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2019

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Hallo Sprinter, Bedankt voor je reactie. Ik had het goed gelezen, maar Mrdirect pikte in eerste instantie het adres 9999 niet. Toen ben ik wat gaan uitproberen en heb een fictieve loc ?test? aangemaakt. daarna heb ik geëxperimenteerd met andere mogelijke types locdecoders. Ik vond toen wel een type decoder die het adres 9999 pikte. Daarna is het mij dus gelukt. Waarvan acte
Re: Mrdirect en DR4018
Lid sinds: 2015

offline
Re: Mrdirect en DR4018
Hallo Wim,

Voor de ervaren DCC rijder is het logisch dat locadres 9999 een zgn longaddress is. Voor MRdirect type N3 decoder.
Voor de 3-rail en vooral de Motorola locdecoders rijdersis die connectie (blijkbaar) niet ze duidelijk.
Maar met wat pogingen is het Henk toch gelukt en daar gaat het om.