Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Zimo decoders

Gestart door Wim Linders zondag 08 december 2019, 19:30:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zimo decoders
Lid sinds: 2014

offline
Zimo decoders
Beste forumlezers,

Wie kent de fabrikant Zimo, decoders en andere digitale systemen voor de modelspoorder.
Heb nu 4 locomotieven met dit soort decoders en wil daar meer van weten.
Onder andere software updaten en dergelijke.

Wie kan er meer over vertellen?

Groeten Wim
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Zimo decoders
Hallo Wim,

Wat wil je weten?
Via deze link is alles na te lezen ...

In t kort: Zimo decoders gebruiken door zimo gemaakte apparaten voor de updates. (Zimo levert ook onder andere naam zowel decoders als controllers.)
Zoals de Roco Z21, deze kan ook de zimo decoders updaten en sound-programmeren. CV zetten kunnen meeste controllers ongeacht de producent.


Jan-Peter
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2006

offline
Re: Zimo decoders
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zimo decoders
Alleen met de Z21 kun je zimo decoders updaten niet met de z21 opties de overblijft is gaan naar een dealer die ook zimo in het assortiment heeft of koop de Zimo MXULF of de duurdere met scherm MXULFA
Zimo decoders
Lid sinds: 2014

offline
Zimo decoders
Collega's,

Dank voor de adviezen betreffende ZIMO. De website kende ik en ik weet inmiddels wat er allemaal te koop aangeboden wordt.
Specifiek wil ik weten of er iemand ervaring heeft met het updaten van ZIMO decoders in ROCO locomotieven.
Schijnbaar is daar ander materiaal voor nodig dan een lokprogrammer van ESU (bijvoorbeeld) of een ECOS (bijvoobeeld).
Ik wil hier niemand voor de voeten lopen met zijn aansturing of lokprogrammers.

Groet Wim
Re: Zimo decoders
nobody
gast

Re: Zimo decoders
Bedoel je met "updaten van ZIMO decoders", er nieuwe firmware opzetten?
Of bedoel je dat je CV's wil wijzigen?
ZIMO CV's in m'n Fleischmann locs heb ik, in DCC mode, veranderd met de ESU Lokprogrammer.
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zimo decoders
Ik heb nog een Zimo maar die gaat vervangen worden door een ESU decoder ivm beperkt schakel mogelijkheden die zimo heeft tov ESU en Marklin.
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zimo decoders
Ik wil dus de decoders updaten met nieuwe firmware.
Ik heb het geprobeerd met de lokprogrammer van ESU maar die ziet en kent de decoders niet.
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2010

offline
Re: Zimo decoders
 @citaat / Wim: Wat logisch is. Het is een Zimo en geen ESU-decoder. Je kan met een ESU-lokprogrammer alleen ESU-decoders updaten (van nieuwe firmware voorzien). Voor een Zimo heb je dus: een zimo-programmer of een Roco / Fleischmann Z21 (zwarte Z21) nodig. Dus als je iemand kent die dat heeft dan kan hij / zij dat zo voor je doen.

Groet Ronald.
Re: Zimo decoders
nobody
gast

Re: Zimo decoders
Citaat van: hmmglaser op maandag 09 december 2019, 12:23:08
Ik heb nog een Zimo maar die gaat vervangen worden door een ESU decoder ivm beperkt schakel mogelijkheden die zimo heeft tov ESU en Marklin.
Kun je dat hardmaken? Volgens mij zijn de nieuwe ZIMO's, op zijn minst, gelijkwaardig.
Re: Zimo decoders
Aliebengalie
gast

Re: Zimo decoders
Sorry Wim , maar ik heb meerdere Zimo's in mijn Roco locs , en tja als je ze ev over wilt nemen graag   :D :D :D

Probleem:
Regelmatig stil blijven staan , analoog staat al uit ......me Plan V's met sound , horen we wel sound maar de loc blijft staan.
Het rare is , dat ik niet de enigste ben die dit probleem heeft , ook Robert heeft met zijn Ecos het zelfde probleem , ik zelf rijd met een IB.
De ene dag meer dan de andere , maar het moet rijden , en dat werkt met Edu wel.

Alles word hier zo langzamerhand Esu V4 ..... ben er klaar mee.

Mvg: Alex
Re: Zimo decoders
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zimo decoders
Ik heb flink wat Zimo's en heb er eigenlijk nooit problemen mee. Ik ben zelf her en der juist Zimo's in aan het zetten. Goed, ik heb ook een MXULFA. De software is niet zó eenvoudig als bij ESU, maar wijst zichzelf wel.
Re: Zimo decoders
nobody
gast

Re: Zimo decoders
 @citaat  @citaat Ik schreef: Nieuwe Zimo's. Rijden op mijn IB IR probleemloos. Samen met Motorola 1 en 2, ESU locpilot en Loksound, Döhler & Haass en een paar Uhlenbrock  decoders.
Met deze "Sonder Option" instellingen in de IB IR:
(De waarden tussen haakjes zijn default instellingen)
  25 = 2 (  0)
  27 = 0 (  1)
  29 = 0 (  1)
  31 = 1 (  0)
  53 = 4 (20)
907 = 5 (  1)
Re: Zimo decoders
Aliebengalie
gast

Re: Zimo decoders
Ga dat is proberen Wim.

Mvg: Alex
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zimo decoders
Citaat van: nobody op maandag 09 december 2019, 13:38:58
Citaat van: hmmglaser op maandag 09 december 2019, 12:23:08
Ik heb nog een Zimo maar die gaat vervangen worden door een ESU decoder ivm beperkt schakel mogelijkheden die zimo heeft tov ESU en Marklin.
Kun je dat hardmaken? Volgens mij zijn de nieuwe ZIMO's, op zijn minst, gelijkwaardig.
Kwa logische schakelingen zijn bij ESU en Marklin de mogelijkheden bijna onbeperkt bij Zimo houd dat heel snel op heb een 2 jaar oude 630 MX maar die ga ik vervangen ivm die beperkingen.
Naar mijn idee zit Zimo kwa functionaliteit tussen de lopi3 en lopi4 in er is veel mogelijk maar niet alles.
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zimo decoders
Ik haak hier even op aan, in verband met recente ervaring met een Roco 58410 (loc 2200) met Zimo decoder.

Op mijn testbaantje met DR5000 rijdt deze loc perfect. Op de grote baan (Den Akker) met TamsMC en DB-2 boosters rijdt de loc schokkerig en weigert zo af en toe te vertrekken tot ik hem een klein duwtje geef. Al mijn andere loc's rijden prima op de grote baan.
Kan dat aan de combi Zimo/TamsMC liggen? In beide gevallen rijd ik met DCC/28 rijstappen.

Albert.
Re: Zimo decoders
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Zimo decoders
Klinkt meer als vervuiling in de tandwielen of een te lage baanspanning.
Re: Zimo decoders
Aliebengalie
gast

Re: Zimo decoders
Albert.

Zodra jij je loc een klein duwtje geeft , en de loc gaat dan rijden . ligt dit niet aan de decoder.
Je vertelt niet of het licht blijft branden als hij stil blijft staan , terwijl hij had moeten rijden.
Er zijn namelijk nogal wat andere mogelijkheden....
Op wat voor snelheid rijd je loc dan weg als je hem een duwtje hebt gegeven....etc etc.

Mvg: Alex
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2011

offline
Re: Zimo decoders
@Laurent,
Ik heb je tip ter harte genomen en de tandwielen bekeken. Niets gevonden maar na montage rijdt de loc ook op de grote baan zonder problemen. Het zou kunnen dat er een contactstripje op de wielen niet goed gezeten heeft. Het is puzzelen om dat weer goed in elkaar te zetten.

@Laurent en Ali,
Ik vind het vooral vreemd dat de loc op mijn testbaantje wel goed rijdt en op de grote baan niet. Daar rijden maximaal 6 à 7 treinen tegelijk zonder problemen, dus te lage baanspanning al het niet zijn. Maar goed, mijn testbaantje is een ovaaltje dus alle vermogen gaat direct naar die éne loc. Dus toen ik hier las over problemen met de Zimo decoder dacht ik dat het daar aan kon liggen.

Maar, eind goed al goed. Bedankt voor de hulp.
(Sorry voor het vervuilen van dit topic)
Albert
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zimo decoders
Ik heb sinds niet al te lange tijd een Zimo decoder in een BR93 (Roco). Nadat er eerst 2 locsounds4-micro in rook waren opgegaan, maar eens de Zimo MX648R geprobeerd.
Zowel op mijn hoofdbaan als op mijn testbaan (4,5m rechtuit) rijdt hij met de ECoS2 met sprongen: 10cm, stil, 30cm, stil, 60cm, stil, 1m, stil, 25cm, stil, enz., ook op het programmeerspoor heeft hij deze kuren.
De verlichting blijft wel branden en ook het geluid is constant. Spanning op de hoofdbaan en testbaan is volgens de ECoS 19V, volgens de EHG 388 Hilfswagen zo'n 17,7V.

Als ik de Lokprogrammer op dezelfde testbaan aansluit, rijdt hij zonder probleem de hele 4,5m. Volgens de EHG Hilfswagen geeft de Lokprogrammer ca. 14,7V. Dus te weinig spanning op de ECoS2 sluit ik eigenlijk uit, eerder teveel  ;).
Ik vermoed dat Zimo de veelheid aan decodersignalen die de ECoS uitzendt niet aankan, of zoiets (er staan zo'n 40-50 locs onder spanning, en dan nog een 30-tal decoders voor wagonverlichting en de ECoS zendt Mfx, MM en DCC - dat ga ik ook niet wijzigen voor één Zimo decoder).

Heb al diverse (zo niet alle zinvolle) instellingen van de CV's 9 en 56 geprobeerd, waarmee je de decoder op de motor afstelt. Dat is het dus niet.

Daar locsounds 5 micro het in mijn twee andere BR93-ers het wel lijken vol te houden (al heb ik die nog niet grondig getest), overweeg ik de Zimo er weer uit te gooien (mede op grond van de eerdere berichten in dit draadje), en ook hier een Loksound 5 micro in te zetten.  De verbrande LS4micro gaat retour Neu-Ulm.

Groet, Paul
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Zimo decoders
cv 29 op 2 gezet ?
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2014

offline
Re: Zimo decoders
Ik vermoed dat de Ecos een combi van spanning met signaal erop waardoor decoder in de war raken of mogelijk zelfs defect gaan(marklin decoder die prima rijden op een CS gaan kapot op de Ecos)het zou toeval kunnen zijn maar ik zie het zo vaak voorbij komen dat ik er wel vraagtekens bij wil zetten.
Je zou eigenlijk even een andere centrale moeten aansluiten op je baan om zo dingen uit te sluiten.
Verder zijn die ls4micro eigenlijk te licht voor H0 loks ondanks dat je mogelijk binnen de max waarden blijft zijn ze er niet voor gebouwd.
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zimo decoders
 @citaat @citaat @ Robert: nee, op 10 (28/128 rijstappen + railcom aan). Kan nog eens kijken of railcom uitzetten in de decoder iets uithaalt.

@citaat  @ Mark:  Märklindecoders op de ECoS, ik heb er 2 gehad die gesneuveld zijn (1x alleen het geluid, de 2e helemaal), verder nooit problemen gehad met M-decoders.
In de BR93 past geen gewone locsound of mSD. In principe zou een Locsound micro een H0 loc moeten kunnen aansturen. Maar versie 4 heeft dat bij de Roco BR93 niet gered. De locsound 5 micro is deze Kerstperiode nog in test en lijkt het vooralsnog te houden.

Groet, Paul
Re: Zimo decoders
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Zimo decoders
Hallo,

met JMRI DecoderPro kan je van Zimo decoder de CV's en functies hiervan zichtbaar maken en programmeren, ondertussen op een 2tal zimo decoders wat kleine aanpassingen gedaan, of ik het gebruiksvriendelijk vind betwijfel ik,  maar functioneren doet het wel,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Zimo decoders
In CV29 kun je de analoge instellingen uitzetten. Begin daar eens mee.

Maar als in dezelfde locomotief reeds 2 andere decoders in rook zijn opgegaan.... Dan mag je de locomotief eerst ook wel een keer compleet uit elkaar halen, dat in rook opgaan van decoders gebeurd niet plotseling........
Re: Zimo decoders
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: Zimo decoders
 @citaat CV29 staat op 10, Bit 2 (analoog) is dus al uit, daar begin ik altijd mee...  :P
En de loc is al meerdere keren geheel uit- en in elkaar geweest, schoongemaakt, spaarzaam ingevet en geolied, loopt verder soepel als de motor eruit is, heeft nieuwe koolborstels, schone spleten tussen de collectoren etc, etc....
Groet, Paul