Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie? Gelukt! + filmpje

Gestart door Firstborneagle maandag 16 december 2019, 10:22:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie? Gelukt! + filmpje
Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie?
Gekocht op een beurs, maar ik weet niet meer welke kant van de led plus is en welke min. Ook niet waar dat dingetje aan moet ( zie foto ) en wat daarvan de + of - is. Dit is 12V toch? Dus kan gewoon aan een trein travo?  Groet Arend
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie?
Zie het plaatje om te zien wat de + en wat de - is van een led.



Dat "dingetje" noemen ze een weerstand. Die kan je aan een van de twee pootjes solderen zodat het in serie staat:


Een Märklin trafo geeft 16 volt wisselspanning. Je geeft zelf aan dat de combinatie van de led-weerstand voor 12V is. De led zal dus te veel stroom krijgen en kapot gaan, je hebt dus een grotere weerstand nodig.
Daarnaast zal de led heel snel knipperen (voor het oog onzichtbaar) op een wisselspanningsbron (daar een led de stroom maar op 1 manier door laat, vandaar de + en de - kant). Dit is op te lossen met een gelijkrichter.
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie?
Weerstand is 1000 Ohm. Bij een LED is de lange poot de + (anode). Weerstand mag zowel aan de plus als aan de min, als hij maar in serie met de LED is. Vermogen van een meerkleuren-LED is al gauw 0,2 - -0,24 W, wat bij 12 V dan een stroom is van 20 mA. Weerstand van 1000 Ohm laat 16 mA aan stroom door, dus theoretisch zou het moeten kunnen.
Wat Arend zegt klopt. Mogelijk kun je gebruik maken van een oude adapter van 12 V. Die is al gelijkgericht.
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie?
He is toch de bedoeling dat hij knippert ?? (vuursimulatie)  :D
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie?
 @citaat maar 50x per seconde is wat veel van het goede.

Citaat van: Basroc-1961 op maandag 16 december 2019, 12:00:06
Weerstand is 1000 Ohm. Bij een LED is de lange poot de + (anode). Weerstand mag zowel aan de plus als aan de min, als hij maar in serie met de LED is. Vermogen van een meerkleuren-LED is al gauw 0,2 - -0,24 W, wat bij 12 V dan een stroom is van 20 mA. Weerstand van 1000 Ohm laat 16 mA aan stroom door, dus theoretisch zou het moeten kunnen.
Wat Arend zegt klopt. Mogelijk kun je gebruik maken van een oude adapter van 12 V. Die is al gelijkgericht.
Tenzij de led maar 10mA is, het is maar een 3mm led als ik hem zo zie naast de weerstand. Dan is er 1000 ohm nodig bij 12V en zo'n 1350 ohm bij 16V.
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie?
Het is gelukt! Ik ben er weer blij mee, ik heb namelijk een varken aan het spit, die wou maar niet warm worden. Bedankt voor uw snelle reacties  :thumbup:
Groet Arend
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie?
En even een filmpje gemaakt
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie? Gelukt! + filmpje
En dat alleen met een LED en een weerstand ?
Geeft dat dit effect, of zit er nog iets tussen ?
Dan ga ik dat ook uitproberen.
Re: Help! Hoe soldeer ik een vuur simulatie? Gelukt! + filmpje
Die Ledjes zijn gewoon te koop, kijk maar eens bij modelbouwled.nl  of bij Ledbaron.
Verder kort/lange pootje:
Ik heb het volgende ezelsbruggetje:
KNAP
Kort,kathode  Negatief  Anode,lang  Positief.