Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Dynamisch schaduwstation Itrain

Gestart door Jotrain vrijdag 13 december 2019, 14:58:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dynamisch schaduwstation Itrain
Dag medespoorders,

Ik ben een nieuw schaduwstation aan het ontwerpen met langere sporen en meer ruimte om treinen te stallen. Mijn idee was om een dynamisch schaduwstation te maken, maar mijn vraag is dus kan dit ook in Itrain?

Met spoorse groeten

Joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Ik denk dat je weet wat je bedoeld vanuit een ander programma maar om het zeker te weten: In welke vorm wil je een dynamisch schaduwstation maken? Wat wil je precies?

Groet Ronald.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Dag Ronald,
Ik heb 5 opstelsporen van 4 meter lang. Graag zou ik deze in tweeën delen zodat ik 10 opstelsporen van 2 meter krijg. Gezien de beperkte ruimte van mij baan is dit voldoende voor bijna alle treinen die ik wil laten rijden. Het idee is dus dat treinen automatisch een vrij blok opzoeken en als er voor hun eentje vrij is automatisch een plekje opschuiven.
Hoop dat ik het zo duidelijk uitleg. 

Gr joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Zou helemaal mooi zijn als er ook rekening kan worden gehouden met de beschikbare ruimte en de lengte van de trein(en).
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Dat kan in itrain.

Gr Matje
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Dag Matje,

Ok, kon het nergens vinden vandaar de vraag. Heb je misschien een linkje of zelf wat informatie hoeveel bezetmelders er dan per blok/opstelspoor zouden moeten komen?

Gr joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2006

what else?

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Voor zover ik begrepen heb (van een andere expert) kan iTrain nog geen Dynamische blokken aan zoals Koploper dat kan (laten we het gewoon bij naam noemen; voorkomt een hoop misverstanden/communicatiestoornissen).

Bij Koploper kun je af met 2 melders voor 1 blok in het geval van een Dynamisch Blok; 1 beginmelder en 1 eindmelder voor 1 blok (van 4 meter in jouw geval). Op zo'n blok kunnen dan 2 treinen stoppen. Als je meerdere van dit soort blokken naast elkaar hebt liggen, kan Koploper kiezen obv (optimale) lengte.
Ik vermoed dat je bij iTrain dan 2 fysieke blokken van (in jouw geval) 2 meter dient te maken met ieder zijn eigen bezetmelders.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Uitgerangeerd ;)

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Hoi Joost,

Mijn "hoofd" schaduwstation heeft 7 opstelsporen. Elk spoor van 1,80 meter is een blok (sectie) en heeft 3 melders; 1x binnenkomst, 1x rem en 1x stop.
In iTrain regel je o.a. hoeveel treinen er zich minimaal in het schaduwstation moeten bevinden. Heb je bv aangegeven minimaal 4 treinen in het station, dan geeft de eerstvolgende trein (trein  5)  die binnenkomt het sein vrij voor de eerstvolgende trein in de wachtrij.

Ik heb daarnaast 2 lange schaduw opstelsporen met ieder 2 blokken en elk blok 3 secties.
In 1 van deze sporen staat een 5 delige IC en daarachter een LUX trein waarin vertrek etc in itrain wordt geregeld.


In iTrain kun je sowieso aangeven wat een trein kan kiezen bij binnenkomst van een station;  optimale lengte, eerst beschikbare, willekeurig etc.
Wellicht geeft de handleiding van iTrain ( op de website van iTrain) antwoord op je vragen.

Gr Matje
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Wheels op vrijdag 13 december 2019, 18:01:58
Wellicht geeft de handleiding van iTrain ( op de website van iTrain) antwoord op je vragen.
Daar staat het antwoord niet in (althans niet in de handleiding versie 4.1), als je zoekt op dynamische blokken.

Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 13 december 2019, 19:00:33
De vraag hoort thuis op het iTrain forum
CiteerThe board requires you to be registered and logged in to view this forum.
De vraag hoort hier ook thuis. Met name voor hen die nog niet aan iTrain begonnen zijn, en wel willen weten wat dat programma kan.
Ik ben in vele draadjes op dit forum de melding tegen gekomen dat dit in iTrain kan. Maar niet hoe.

Bij Koploper is het forum voor iedereen te zien, bij iTrain niet. 
Bij beide programma's kan iedereen de handleiding downloaden.
Dat heb ik gedaan. Het staat er niet, niet als "dynamisch blok" in ieder geval.
Het kan dus anders heten, of anders gerealiseerd worden.

Het kan ook zijn dat het op dezelfde manier werkt, of op een vergelijkbare manier.
Dan moet je definiëren hoe het werkt, want anders blijf je langs elkaar heen praten.
Moet je gewoon ergens een vinkje zetten, of een functie uit een pulldown menu aanklikken?

Koploper:
In 1 stuk spoor passen maximaal 2 dynamische blokken:
-Mits er 1 rijrichting is.
-Mits er een begin- en een eind-melder is.
-Mits de treinlengten ge-ijkt zijn.
-In 1 dynamisch blok passen maximaal 2 treinen

Ik vond 2 filmpjes over dynamiek in Koploper:

4 dynamische blokken per spoor maken in Koploper
dynamisch schaduwstation

Bestaan er over iTrain ook zulke filmpjes?
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Allemaal bedankt voor de reacties. De handleiding zal ik nogmaals doornemen, wellicht dat ik er overheen heb gelezen of dat hetgeen anders benoemd wordt.
Ik heb op YouTube wel een boel instructie filmpjes van Itrain gevonden, maar daarin wordt dit niet specifiek benoemd.
Ik ga rustig even verder zoeken en ook koploper misschien wat verder uitpluizen.

Bedankt alvast voor de hulp

Gr joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Ik probeer in eigen woorden weer te geven wat ik ervan begrijp.
Dat heeft als risico dat iedereen over die bewoordingen valt.

Als een dynamisch schaduwstation in iTrain kan, dan heet het anders
(omdat het op een andere manier gerealiseerd wordt dan in Koploper).
Je kunt in iTrain aangeven waar een trein moet stoppen in een blok (begin, midden of eind, bijvoorbeeld).
Dat kan erop wijzen dat een blok als één dynamisch geheel wordt gezien.
Maar dat hoeft niet zo te zijn.

Ik begin met de omschrijving van het begrip dynamisch (schduw)station:

Een blok is een bepaald stuk rails met een blokbegin, een blokeind en een bloklengte.

Een blok heeft diverse eigenschappen:
-heeft een vaste lengte,
-1 trein kan er soms stoppen (en dan eventueel remmen of optrekken),
-er kunnen melders in liggen,
-is in 1 of in beide richtingen berijdbaar,
-er is altijd een vorig en een volgend blok.

Een dynamisch spoor heeft als extra eigenschappen
-dat het uit 2 blokken bestaat,
-dat het maar in 1 richting berijdbaar is,
-dat er meer dan 1 trein achter elkaar in kan stoppen
-dat er 2 melders zijn (een begin- en een eindmelder)

De eerste trein die erin stopt wordt gemeten vanaf de eind-blokgrens
en zonodig verplaatst tot binnen de eind-blokgrens,
alle volgende treinen worden gemeten vanaf de achterkant van de 1e trein
tot aan de begin-blokgrens

Bij Koploper kunnen er (volgens de diverse gebruikers hier) maximaal 2 treinen passen op 1 dynamisch spoor;
dat spoor bestaat uit 2 blokken achter elkaar die samen 1 lengte, 2 blokgrenzen en 2 melders delen.

Koploper-gebruikers noemen dat stuk spoor geen dynamisch blok, maar dynamisch spoor,
omdat het bestaat uit 2 blokken, die samen bijzondere eigenschappen delen.
Het ene blok heeft een begin-blokmelder (en een begin-blokgrens), het andere blok een eind-blokmelder (en een eind-blokgrens).

Ik vraag me af of de eindmelder in Koploper noodzakelijk is
als je ook kunt invoeren dat het een dynamisch spoor betreft, met een vaste lengte.
Waarschijnlijk kun je dat niet invoeren of aanvinken (omdat het dynamisch spoor per definitie geen blok is).
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Dag Jan Willem,
Als ik het goed begrijp is het dus wel degelijk mogelijk in Itrain om een ?dynamisch? schaduwstation te realiseren?
Wat in mijn ogen belangrijk is, is dat elk opstelspoor voorzien is van 2 bezetmelders, een aan het begin en een aan het eind van het blok. Met de juiste blokinstellingen kan Itrain de blokken vullen met 2 treinen per opstelspoor.

Heb ik dat zo juist samengevat?

Mvg joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
@Jotrain
Je vat mijn conclusie goed samen. Maar ik weet niet of het ook echt kan in iTrain.

Ik ken de voordelen van deze aanpak.
Ik kijk ernaar als programmeur, niet als gebruiker.
Ik rij analoog. Ik heb iTrain niet en Koploper ook niet.
Koploper is met wat aanpassingen analoog te gebruiken (uiteraard zonder support),
iTrain niet.

Twee melders (begin en eind) vormt analoog de aanpak om een zelfde resultaat te bereiken.
De eindmelder is noodzakelijk om het proces te bewaken (en te starten), de beginmelder is nodig voor de controle van de teller.

Ik zie het "gewoon" als een stack (hooiberg) waar je strooitjes op gooit, met een teller die bijhoudt hoeveel strootjes erop mogen.
Die stack is een dynamische lijst, met als principe first in first out (FIFO). Meer is het eigenlijk niet.

Als extra houdt het PC-programma bij hoe lang treinen (strootjes) zijn, en hoeveel lengte er over is na elk strootje, en bepaalt aan de hand daarvan of er nog een strootje bij past.

Analoog doe je dat door treintypes te onderscheiden op basis van hun lengte.
In de jaren '70 deden ze dat al; ze onderscheidden KT (korte trein) en LT (lange trein), en deden dat met magneetjes en reedcontacten. Dus konden analoogrijders met zelfgemaakte hardware vast stellen of een KT nog achter een LT paste.
Koploper kwam voort uit die analoge traditie. iTrain niet.

Als een dynamisch station in iTrain kan, dan is de 2e melder waarschijnlijk redundant. Want het kan efficiënter geprogrammeerd worden dan in Koploper is gebeurd. Dat wil niet zeggen dat iTrain daadwerkelijk efficiënter is geprogrammeerd. dat weet ik niet.

De eindmelder geeft overtollige info, omdat een programma vanaf de beginmelder op basis van de vaste bloklengte en de treinlengte al kan berekenen waar een trein moet stoppen, hoeveel ruimte er dan nog over is, en welke overige treinen daar dan nog allemaal achter kunnen parkeren. Het is zelfs mogelijk de ideale opvulling al berekend te hebben, lang voordat zo'n trein ook maar in de buurt komt van die plek. Dat kan al vanaf het moment dat de treinen met hun vaste lengte  en snelheid zijn ingevoerd in de database.

Analoog is de eindmelder noodzakelijk, PC-gestuurd niet. Niet noodzakelijk (overtollig) betekent niet persé overbodig. Een extra (eind-)melder is een extra beveiliging, en zeker handig als het om een momentmelder gaat (een momentpuls kan ook zo verloren gaan in de datamassa).

:offtopic:
*** edited:
Erik Baas reageert op dit bericht met "last in first out (LIFO)".
Hierop reageren is volstrekt offtopic, vandaar dit icoon

Ik vergelijk LIFO met een blik met Dunlop tennisballen.
Dat blik heeft een bodem. Er passen 5 ballen in. Geen 6.
Als je de zesde erin wil stoppen, moet je eerst de 5de eruit halen: Last in, First out.

Een spoorvoorbeeld daarvan is een kopstation of kopspoor.
De laatst binnengekomen trein blokkeert alles op dat spoor.
Die moet eerst weg voordat de volgende erin of eruit kan.

Ik vergelijk FIFO met een koker zonder bodem, waarin 5 ballen passen.
Als je de zesde bal erin stopt, komt er noodgedwongen aan de andere kant eentje uit
(dat is de eerste bal die erin ging): First in, First out. 

Een spoorvoorbeeld daarvan is een doorgangsspoor (meeste schaduwstations).
De eerst binnengekomen trein moet weg, en alles moet opschuiven, voordat de volgende trein erin kan.

Koploper's dynamisch schaduwstation is bedoeld voor doorgangssporen (doorgangsstations),
en werkt niet op kopsporen (kopstations).

Als je bij een doorgangspoor(station) spreekt van een schuifregister, dan schuift dat register bij een kopspoor
de ene kant op bij binnenkomst, en de andere kant op bij vertrek.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Daarmee hebben we nog steeds geen antwoord op de vraag of dynamische blokken in iTrain mogelijk zijn en hoe je dat dan moet realiseren. Zoals eerder aangegeven geeft de handleiding hierop geen inzicht. iTrain kent wel de mogelijkheid om een spoor in een station op te delen, maar dit betekent gewoon het aanleggen van twee volgtijdelijke blokken waarin gewacht wordt.

Dus als iemand ervaring heeft met dynamische blokken in iTrain, dan is een antwoord welkom :).

Groeten,
Wico   
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Precies. De ervaringsdeskundigen zitten hier op het forum maar zwijgen.
Dat betekent dat het niet zo heet in iTrain. Omdat het niet net zo werkt als in Koploper.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Het is in iTrain niet mogelijk om een dynamisch schaduwstation te maken met 2 gemeenschappelijk melders (eentje voor de voorste blokken en eentje voor de achterste blokken) zoals dat in Koploper wordt toegepast.

Het korte  antwoord is dus, nee.

Mijn 2 oorspronkelijke dynamische stations heb ik dus aan moeten passen bij de overstap van Koploper naar iTrain.

Groetjes.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Jan22 op zaterdag 14 december 2019, 11:46:40
Ik zie het "gewoon" als een stack (hooiberg) waar je strooitjes op gooit, met een teller die bijhoudt hoeveel strootjes erop mogen.
Die stack is een dynamische lijst, met als principe first in first out (FIFO).

Wat je hier schrijft is tegenstrijdig: een "stack" kun je vergelijken met een papierprikker, het eerste item komt onderaan de stapel, het laatste er bovenop. Dat is dus een Last In, First Out principe! Je voorbeeld van een hooiberg klopt dan weer wel.

De term "stack" is overigens welbekend bij programmeurs, een processor gebruikt er nl. ook een, en ook daar is het een LIFO. Gebruik die term dan ook niet voor iets anders!
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Jan22 op zaterdag 14 december 2019, 12:06:16
De ervaringsdeskundigen zitten hier op het forum maar zwijgen.
Wat heel verstandig is als "ze" het niet weten. Dat zie ik lievr dan dat er allerlei veronderstellingen geuit worden, daar heb je helemaal niets aan.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
@Erik Baas

Er bestaan soorten of gradaties van zekerheden:
- iets kan concreet of niet
- iets kan theoretisch en het kan daarnaast misschien concreet of niet

In het eerste geval heb je het over feitenkennis. =>Het blijkt niet te kunnen in iTrain
In het tweede geval heb je het over inzicht.  =>Het zou misschien moeten kunnen in iTrain, maar het kan niet.

** gewijzigd n.a.v. Sprinter's latere opmerking
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Jan, dat was niet de vraag. Begin nu niet iedere keer je eigen discussie in een onderwerp.

bvd
Groetjes.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
@Joost,

Als dit je bedoeling is, en je vraag is, dan werkt dat niet in iTrain, dat werkt alleen in Koploper.

Als het om de situatie gaat zoals in het eerste plaatje. Dus ieder spoor 2 blokken en per blok een melder, dan kan dat in iTrain. zijn gewoon twee blokken achter elkaar, maar is verder niets dynamisch aan. Is gewoon star met vaste lengtes per blok.

Groetjes.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Sprinter op zaterdag 14 december 2019, 13:01:59
@Joost,

Als dit je bedoeling is, en je vraag is, dan werkt dat niet in iTrain, dat werkt alleen in Koploper.

Als het om de situatie gaat zoals in het eerste plaatje. Dus ieder spoor 2 blokken en per blok een melder, dan kan dat in iTrain. zijn gewoon twee blokken achter elkaar, maar is verder niets dynamisch aan. Is gewoon staar met vaste lengtes per blok.

Groetjes.

Dat is inderdaad wat ik voor ogen had. Maar dan is het antwoord duidelijk. Ik las inderdaad wel dat je een blok in Itrain zo kunt inrichten dat er 2 treinen achter elkaar mogen staan, maar als de voorste dan weg is, houdt de achterste een deel van het blok bezet aangezien deze dan nog gewoon in het blok staat.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Wim,

Ook namens mij bedankt voor het heldere antwoord :thumbup:. Weer wat geleerd en wijzer geworden!

Groeten,
Wico
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Jotrain op zaterdag 14 december 2019, 13:58:24
Citaat van: Sprinter op zaterdag 14 december 2019, 13:01:59
@Joost,

Als dit je bedoeling is, en je vraag is, dan werkt dat niet in iTrain, dat werkt alleen in Koploper.

Als het om de situatie gaat zoals in het eerste plaatje. Dus ieder spoor 2 blokken en per blok een melder, dan kan dat in iTrain. zijn gewoon twee blokken achter elkaar, maar is verder niets dynamisch aan. Is gewoon staar met vaste lengtes per blok.

Groetjes.

Dat is inderdaad wat ik voor ogen had. Maar dan is het antwoord duidelijk. Ik las inderdaad wel dat je een blok in Itrain zo kunt inrichten dat er 2 treinen achter elkaar mogen staan, maar als de voorste dan weg is, houdt de achterste een deel van het blok bezet aangezien deze dan nog gewoon in het blok staat.

In dat geval is het achterste blok een blok in de vrije baan. En zal de trein daarop vertrekken als het stationsblok in dat spoor vrij is.
Maar dat is iets anders dan wat er wordt verstaan onder een dynamisch station, dat is een begrip afkomstig uit Koploper. Dit is een schuifregister per spoor.
Het zijn dus 2 blokken achter elkaar. En een blok staat op zich, en bevat één trein.

Groetjes.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Je tekent het net zo als ik heb begrepen, schuifregister is daarvoor een mooi woord.

Als je lichtsluizen in Koploper toepast, dan vervalt in de bijbehorende tekening de vaste stopplaats per blok, omdat een dynamisch spoor (bestaande uit blokken) variabele stopplekken kent; alleen het voorste blok heeft een vaste stopplaats, het blok (de eventuele blokken) erna niet.

En dat kan dus niet in iTrain. Thanx.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Ik heb dus ook de lichtsluis techniek icm met kl. Helaas werkt het (nog) niet in iTrain. Eerder werd mij voorgehouden dat het wel zou werken maar ik kan het echt nergens terug vinden. Dank voor de bevestiging.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Het werkt dus wel in Koploper (met 2 lichtsluizen voor 2 blokken per dynamisch spoor) en niet in iTrain.

1. Werkt het ook in een van de andere PC-besturingsprogramma's, of is deze dynamiek alleen voor Koploper-gebruikers beschikbaar?
2. Kan het in Koploper met 3 lichtsluizen voor 3 blokken per dynamisch spoor, of is dat een stap te ver beredeneerd?
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Voor wie het echt wil weten , kijk op handleiding van koploper en/of kijk eens naar de Lelybaan, Koos heeft al vele jaren een dynamisch schaduwstation en werkt perfect.
En wat al gezegd is hier , niet in Itrain maar wel in koploper.

Gr. Jan
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Hierbij ook even het sporenplan toegevoegd. In het rood heb ik de bezetmelders aangeduid.
Ik zat even te brainstormen, maar is het misschien een idee om de achterste 5 blokken als "station" aan te maken en de 5 voorste blokken gewoon als normaal blok? Zodat treinen eerst doorrijden naar het "station" en vervolgens achteraan aansluiten. Rijdt er dan een trein weg uit het "station" is er weer een spoor vrij en kan de trein die erachter staat te wachten een blokje opschuiven. Met de juiste instellingen voor het station kan ik dan volgens mij reguleren hoeveel treinen er in het station staan en hoeveel er de vrije baan op gaan.

Of ben ik nu heel raar aan het denken?

gr Joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Joost, dat heb je ik toch al uitgelegd en op deze manier aangeraden.

Ga spelen en proberen met en in iTrain, dan kun je het virtueel uittesten. Brainstormen hoef je wat betreft dit onderwerp niet te doen, dat heeft Xander Berkhout al gedaan voor je in iTrain, en in Koploper had Paul Haagsma dat al voor ons gedaan.

Gewoon lezen wat er beschreven staat, en dan vooral doen waterstaat.

Groetjes.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Sprinter op zaterdag 14 december 2019, 17:53:57
Joost, dat heb je ik toch al uitgelegd en op deze manier aangeraden.

Groetjes.

Sorry, ja dat is inderdaad ook zo. Kwam zoveel informatie ineens voorbij, wat natuurlijk heel fijn is, maar moest het even rustig op me in laten werken. Maar zoals jij en ik het dus net beschreef moet dat kunnen in itrain? En heb ik dan de bezetmelders zo ook juist geplaatst of moet ik iets toevoegen/weglaten?

Gr Joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Hoi,

Citaat van: Jotrain op zaterdag 14 december 2019, 17:50:13
Of ben ik nu heel raar aan het denken?

Sprinter / Wim heeft je dat al uitgelegd. Dat is op het ogenblik de manier binnen iTrain om het op te lossen. Dan heb je toch de mogelijkheid om 10 treinen in je schaduwstation op te stellen.

Groet Ronald.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
@Ronald,

Ja dank je. Het is me nu inderdaad duidelijk dat dit dan de manier is. Allen dan even goed uitvogelen hoe mijn bezetmelders geplaatst moeten worden, dan hebben jullie mij weer fantastisch geholpen en kan ik weer verder.

Gr Joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Jan22 op zaterdag 14 december 2019, 17:09:51
Het werkt dus wel in Koploper (met 2 lichtsluizen voor 2 blokken per dynamisch spoor) en niet in iTrain.

1. Werkt het ook in een van de andere PC-besturingsprogramma's, of is deze dynamiek alleen voor Koploper-gebruikers beschikbaar?
2. Kan het in Koploper met 3 lichtsluizen voor 3 blokken per dynamisch spoor, of is dat een stap te ver beredeneerd?

Zucht zucht en nog eens zucht.

Nee Jan, het werkt zoals beschreven in Koploper met 2 lichtsluizen, en zoals al eerder aangegeven, het werkt alleen in en met Koploper op deze manier.

Groetjes.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Diepe zucht. Sorry.

Ik overschatte de huidige mogelijkheden.  :-(
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
@sprinter, als je zo naar mijn tekening kijkt, liggen de bezetmelders dan goed of moet er nog wat bij of kan er nog wat worden weg gelaten?

Hoop dat jij of iemand anders me hier nog bij kan helpen.

Gr Joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Je hebt bij iTrain de mogelijkheid om met 1 melder per blok te rijden. Dus 5x2 melders zijn dan nodig. Wil je met twee melders werken: 5x4 melders nodig. Ik zou gewoon complete blokken / secties detecteren. Maar goed lees maar even de documentatie van iTrain.

Groet Ronald.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Jan22 op zaterdag 14 december 2019, 17:09:51
Het werkt dus wel in Koploper (met 2 lichtsluizen voor 2 blokken per dynamisch spoor) en niet in iTrain.

1. Werkt het ook in een van de andere PC-besturingsprogramma's, of is deze dynamiek alleen voor Koploper-gebruikers beschikbaar?
2. Kan het in Koploper met 3 lichtsluizen voor 3 blokken per dynamisch spoor, of is dat een stap te ver beredeneerd?

Jan, voor dit soort vragen graag een nieuw draadje starten, gewoon om de verwarring niet compleet te maken en in je eigen straatje in de rondte te blijven draaien.

Zie ook eens reactie #21 van Sprinter!!

Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: ronaldk op zondag 15 december 2019, 17:56:49
Je hebt bij iTrain de mogelijkheid om met 1 melder per blok te rijden. Dus 5x2 melders zijn dan nodig. Wil je met twee melders werken: 5x4 melders nodig. Ik zou gewoon complete blokken / secties detecteren. Maar goed lees maar even de documentatie van iTrain.

Groet Ronald.

Dag Ronald,
Bedankt voor het antwoord, als ik het goed begrijp zou jij dus voor de 5x4 optie gaan?

GR joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Ik ben van de oude stempel  :D Dus geleerd om minimaal 2 melders per blok te hebben. een binnenkomst en een stopsectie. Daar werken de meeste programma's goed mee. Ook iTrain werkt daar nog steeds goed mee. Hoe de indeling (lengtes e.d.)/ exact is kan je in de handleiding vinden.

Groet Ronald.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Joost,

Maak een proefopstelling kijk wat er gebeurd, en wat het verschil is tussen 2 melders per blok en 1 melder per blok. De praktijk is de beste leermeester.

Oefenen oefenen oefenen. Doen doen doen.

Groetjes.
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: ronaldk op zondag 15 december 2019, 19:54:44
Ik ben van de oude stempel  :D Dus geleerd om minimaal 2 melders per blok te hebben. een binnenkomst en een stopsectie. Daar werken de meeste programma's goed mee. Ook iTrain werkt daar nog steeds goed mee. Hoe de indeling (lengtes e.d.)/ exact is kan je in de handleiding vinden.

Groet Ronald.

Duidelijk verhaal, dank je!

Gr joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Citaat van: Sprinter op zondag 15 december 2019, 20:06:04
Joost,

Maak een proefopstelling kijk wat er gebeurd, en wat het verschil is tussen 2 melders per blok en 1 melder per blok. De praktijk is de beste leermeester.

Oefenen oefenen oefenen. Doen doen doen.

Groetjes.

Dank je, ga ik zeker doen.

Gr joost
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Dynamisch schaduwstation Itrain
Hallo Joost,

ben je al wat wijzer geworden na het oefenen en testen?
Hoe heb je het uiteindelijk gerealiseerd?

Met vriendelijke groeten,
Egon