Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Punten bezetmelding per blok

Gestart door Adjebelle donderdag 12 december 2019, 17:00:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Punten bezetmelding per blok
Door een terugloop loop in mijn schaduwstation, loop ik tegen het probleem aan dat ik niet goed meer uitkom met het plaatsen van mijn bezetmelders. Als ik niet twist, dan eindig ik met een dubbelspoor waarin de beide binnenste sporen de bezetmeldingssporen zijn. Uiteraard hoort dat niet. Binnen en buiten zou het moeten zijn. Zie in bijlage een plan van mijn schaduwstations. Links is de inrit voor het schaduwstation 2, het roze deel. Rechtsonder is de inrit voor het schaduwstation 1, blauwgroene deel. De uitloop van schaduwstation 1 komt dus samen met de uitloop van het schaduwstation 2. Ik heb nu de bezetmelders in schaduwstation 1 aan de linkerkant zitten en dan zitten ze in schaduwstation 2 aan de rechterkant. Rechtsonder bij wissel 2262 klopt het dus als een bus dat alle bezetmelders aan dezelfde zijde zitten. Maar zoals gezegd is dan de situatie rechtsonder dat de beide bezetmeldersporen aan de binnenkant zitten (op basis van rijrichting klopt dat wel, maar als ik die sporen straks in een spooremplacement opneem, met wissels etc dan klopt daar dus niks meer van. Daarom mijn vraag: kun je/mag je per blok in dit geval wel een switch maken. Ik zit dan te denken om in het blok na wissel 2262 rechtsonder de twist te maken zodat ik dan weer in lijn ben met het inrijspoor van schaduwstation 1. Iemand die hier iets over kan adviseren?
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
je maakt het veel te ingewikkeld.Kijk in rijrichting voor je terugmelding (rail).Dan zit ze steeds aan de goede kant. Ik hou overal rechts aan. Wissels behoren zowieso niet tot terugmelding.Voor koploper neem ik ook een lange binnenkomstmelder en korte stopmelder als het spoor in 1 richting wordt bereden.In 2 richtingen dan een stopmelder - middenmelder - stopmelder.Kwestie dat het makkelijk te programmeren is in koploper en die dan ook alles goed kan volgen .
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
Als je even volgt wat ik geschreven heb, dan zie je dat ik dat ook doe precies zoals je zegt. Ik kijk in de rijrichting, maar dan krijg je dus dit probleem waar ik tegenaan loop.
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
je maakt toch geen switch in een blok ? Je maakt een switch eventueel tussen blokken.De delen van je blok noemen we secties.Zolang je maar weet waar het is gebeurd.De rail die je onderverdeeld voor de terugmelding is toch geisoleert van je andere rail.
Je spreekt van linker en rechterkant en haalt alles door elkaar.Ze zitten steeds in rijrichting aan dezelfde kant en dan hangt het af hoe je het op tekening ziet maar blijft hetzelfde kwa redenering.Zelfde rail in rijrichting
Re: Punten bezetmelding per blok
Maar is het, behalve voor de overzichtelijkheid, wel van belang of je consequent de linker of de rechter spoorstaaf opdeelt in termeldsecties en de andere staaf de massa laat zijn?
Voor de werking van de melders boeit het echt niet. Wel moet je goed opletten geen 'dode' stukken te krijgen waar geen massa-asnsluiting is. Maar dat is alles, zou ik denken.
Dus, geen paniek!

Groet,

Peter
Re: Punten bezetmelding per blok
Ik denk dat je even terug naar de basis moet. Je hoeft maar aan een kant de railstaaf te isoleren. Dan zit je altijd goed. Kijk anders ook even in de wiki.
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
Ik herinner me een opmerking van MadMenno op dit forum. Hij gaf aan dat links en rechts geen goede termen zijn.
Net zoiets als stuurboord en bakboord op een schip (toen mijn maatje op commando de fog bak trok, trok hij spontaan iemand overboord). +

Je hebt een onafhankelijk ijkpunt (de wijzers-van-de-klok) nodig om links en rechts consequent uit elkaar te houden.
Hij gebruikte- berg en dal- zijde van het spoor. Dat werkt  niet goed op een NS-baan, maar op een Zwitsers georiënteerde baan wel.

Zeg dan liever in de rijrichting met de klok mee om linker- en rechter spoorstaaf te duiden. Dat gaat altijd goed, ook in een hondenbot, zelfs in spiralen.
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
Ja, en dit is nou precies wat ik wilde weten.... Je mag dus wel een switch maken tussen twee blokken en dat is ook wat ik in gedachten had want anders kom je never nooit niet hier aan uit.
Re: Punten bezetmelding per blok
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
 @citaat

Ja dat mag, als je per blok maar een kant hanteert, zoals als gezegd maakt het voor de werking niets uit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
Ter illustratie van wat ik precies bedoel hierbij in bijlage de ingetekende S88 punten (start zoals op diverse wiki is aangegeven) vanuit de machinist links bij de dikke blauwe pijl rechtsonder. Ik heb vanwege leesbaarheid in de schaduwstations maar 1 spoor ingetekend, maar dat doet er verder ook niet toe.
Ik heb ook even de sporen onderling aan de onderkant doorgetrokken in "het emplacement" zie je nu duidelijk dat het een zooitje wordt. Dat kan dus echt niet. Vandaar mijn vraag.

De conclusie die ik nu uit de antwoorden trek is het volgende:
De wiki's en andere beschrijvingen die je tegenkomt over blokken, secties, bezetmelding etc zouden aangepast moeten worden, want daardoor word je op het verkeerde been gezet. Die schrijven alleen maar dat je op de stoel van de machinist moet gaan zitten en bezetmelderpunten altijd aan 1 kant moet houden. Bovendien wordt gesteld dat je uit moet kijken voor twisten, met name bij wissels en kruisingen.
Welnu: als ik dat exact aanhoud, dan krijg je dus zoals in mijn situatie dus toch dat het niet meer klopt.
De wiki's zouden juist aan moeten geven dat ze de algemene regel beschrijven, maar dat er wel uitzonderingen bestaan en zeker erbij vermelden dat je kunt twisten, maar dat dan in een geheel blok moet doen (dat wordt zelfs nergens gemeld juist!). Ik hoop dat het aanleiding is om ook echt e.e.a. aan te passen.

Mij probleem los je namelijk nooit op als je precies de regels volgt. Ik heb nu besloten om het blok direct bij de start tot aan het SS1 al precies andersom te gaan leggen, dus rechts detectie ipv links. Dan komt het weer helemaal goed. Dankzij jullie reacties ben ik nu dus vrij zeker dat het goed gaat komen. Dank daarvoor!
Re: Punten bezetmelding per blok
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
Ik denk niet dat wat in diverse artikelen staat fout of goed is, maar bij keerslussen heb je antijd wat bijzondere omstandigheden.

Als je er van uitgaat dat de in principe 'rechts in rijrichting' melder wilt plaatsen kom je ook bij enkelspoor in dezelfde problemen. Zeker bij het 3railsysteem van Märklin en melders tegen Ground/Massa, is het lokaal wisselen geen enkel probleem, zolang er maar geen dode Massa-secties gaan optreden.

John (VT601, wiki-redactie)
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
Na het twisten is het nu perfect. Alles werkt nu prima! Bedankt voor alle reacties.
Re: Punten bezetmelding per blok
Hoe maken we iets wat simpel is heel erg moeilijk. Tip kijk hier boven.
Of je massa of je meldpunt nu links zit of rechts zit maakt toch niets uit.

Groetjes.
Re: Punten bezetmelding per blok
Lid sinds: 2014

Gek van treinen

offline
Re: Punten bezetmelding per blok
Daar ging het ook helemaal niet om....