Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

parade-traject

Gestart door hanstreintjes woensdag 11 december 2019, 16:29:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
parade-traject
Lid sinds: 2019

offline
parade-traject
Hallo Mede hobbyisten

Ik ben bezig met mijn baan en heb nu een parade-traject aangelegd.
Naast de rails komen nog bovenleidingmasten,seinen een seinhuisje,en een fietspad met bewegen fietsers.

Nu mijn vraag aan jullie zouden er aan het beging en eind tussen de sporen een aantal wissels tussen moeten ?
Het rechte stuk zonder de bocht is 330cm lang.

Hier een foto van de situatie.



Kom maar op met u op en aanmerkingen.

MvGr Hans
Re: parade-traject
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: parade-traject
We zien de rest van de baan niet, dus of er noodzaak toe is, kan ik niet beoordelen.
Als het alleen maar is omdat je een recht stuk te saai vindt.....dan zou ik het niet doen. Wissels moeten m.i. wel functioneel zijn.
Als je zou willen dat er iets meer gebeurt dan alleen een voorbij rijdende trein, zou je kunnen over wegen om dit lange stuk in 2 blokken op te delen. Je hebt dan kans dater af en toe ergens een trein moet afremmen om te stoppen (afhankelijk van de drukte en het al dan niet bezet zijn van het vervolgblok).
Re: parade-traject
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: parade-traject
als je goedkoop 2 slanke wissels kan krijgen dan zal het wel dat rechte gedeelte breken kwa zicht.Functioneel hoeft het niet te zijn.
Re: parade-traject
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: parade-traject
Moeten die sporen zo "kaars" recht zijn.
Een kleine golf erin (en in de achtermuur en voorkant van de baan) zou het allemaal een stuk speelser maken.
Extra wissels, geen idee hangt van de rest van je sporen af.

groet
Harald
Re: parade-traject
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: parade-traject
het hangt geheel af of je "links" wilt rijden.
bij een enkelspoor zie je inhaaltrajecten , dus een kort dubbelspoor, waarop een trein wacht , om nadat de tegenligger voorbij is, weer verder te kunnen rijden.
om zomaar wissels in te passen zonder enig doel is in mijn optiek overbodig.

mvg,

Ruud
Re: parade-traject
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: parade-traject
Je zou overloop wissels erin kunnen zetten, afhankelijk van wat er achter komt. Seinpalen ervoor aan beide zijden en je hebt ?afwisseling?
Re: parade-traject
Aliebengalie
gast

Re: parade-traject
En vooral een afscheiding , zodat er niets naar beneden kan pl.... eh vallen..... :D Want dat zou zonde zijn.
Persoonlijk vind ik het een mooi en fraai gezicht zo.... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: parade-traject
Lid sinds: 2019

offline
Re: parade-traject
Iedereen alvast bedankt voor het mee denken.

Als ze door de bocht zijn komen ze aan de andere kant uit op elke een eigen 4 sporig schaduwstation die niet met elkaar zijn gekoppeld.
Dus er kan 1 spoor links om en de andere rechts om rijden.




MvGr Hans



Re: parade-traject
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: parade-traject
 @citaat
dat maakt het inderdaad speelser. :)
als aanvulling, normaliter droomt elke spoorder van lange rechte stukken, immers het geeft de baan volume en je ziet wat voorbij rijden.
bij banen van meer dan 10 meter is een lange getrokken bocht die dan wel in het landschap past, natuurlijk een mooi gezicht, maar bij de meeste banen is jouw paradebaan geen slecht idee.
oja dit is slechts een mening he  :D

mvg,

Ruud
Re: parade-traject
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: parade-traject
Persoonlijk zou ik er geen wissels in leggen omdat er geen noodzaak toe is. Het achterliggende schaduwstation heeft ook geen overloop mogelijkheid. Je zou je blokindeling zo kunnen maken dat er ongeveer in het midden van dit rechte stuk bloksignalen geplaatst kunnen worden. Dat geeft ook een afwisseling in het zichtpatroon, wat Gertjan ook al aanhaalt. Verder zeg jezelf dat het verlevendigt wordt door een fietspad met functie. Dat lijkt mij ook heel leuk, Bedenk dat overdaad schaad.
Re: parade-traject
Lid sinds: 2009

Grüezi midänand!

offline
Re: parade-traject
Citaat van: hanstreintjes op woensdag 11 december 2019, 17:31:51
Als ze door de bocht zijn komen ze aan de andere kant uit op elke een eigen 4 sporig schaduwstation die niet met elkaar zijn gekoppeld.
Dus er kan 1 spoor links om en de andere rechts om rijden.

Is daarmee je hele baan beschreven? Als ik het dan goed begrijp heb je twee parallelle, niet onderling verbonden ovalen met in elk ovaal een schaduwstation van 4 sporen. Dat lijkt me erg snel vervelen en ik vind het zonde van zo'n schitterende ruimte!
Re: parade-traject
Lid sinds: 2019

offline
Re: parade-traject
Hallo Dibbes

Nee dat is niet alles zal vanavond even wat plaatsen over de verdere baan
Ben nu aan het werk

Mvgr hans
Re: parade-traject
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: parade-traject
Het kan lensvertekening zijn maar echt kaarsrecht lijkt het paradespoor nou ook weer niet.

Citaat van: Haradigi op woensdag 11 december 2019, 16:37:49
Een kleine golf erin
Er komt bovenleiding: als het spoor recht is, dan mogen de draden lang zijn. Als er een slingering in zit, moeten de draden korter zijn (meer portaalmasten). Een vage slingering kan natuurlijk, zelfs als er een soort magnorails-systeem (waarschijnlijk op een kleine helling) naast de baan ligt. De golfbeweging kun je beter in het fietspad-traject (en helling) aanbrengen.
Fietsers volgen het landschap, de treinbaan is er dan in uitgesneden (met steilkantjes, muurtjes, rotspuntje, en dat soort dingen).
Ik denk even aan een voorbeeld dicht bij huis (de Gothische boog, het traject Hollandse Rading, Hilversum-Utrecht), maar in de Ardennnen, Duitsland, Zwitserland, Italië, liggen rotspuntjes meer voor de hand.
Re: parade-traject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: parade-traject
Dag Hans,
gezien de lengte zou ik het ?kaars?-recht laten , en als je niet zeker bent , gooi er een slingerbeweging in ( is niet zoooo veel werk) en kijk wat je het leukste vindt ( want daar gaat het om ) wat ik wel DIRECT zou doen is die bescherming plaatsen....
Grtz
Wim
Re: parade-traject
Lid sinds: 2019

offline
Re: parade-traject
Hier even het gedeelte wat er nog boven op gaat komen.

Nog een schaduwstation


En het zichtbare gedeelte


Ik heb nog zitten puzzelen om het met elkaar te verbinden maar ik ben daar nog niet uit hoe.

Dus als u ideeën heeft daar voor kom maar op.

Mvgr hans
Re: parade-traject
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: parade-traject
Even uittekenen op pc misschien?
Grtz
Wim
Re: parade-traject
Lid sinds: 2009

offline
Re: parade-traject
Hoi Hans,

Leuke baan voor het mooie Epoche I materieel dat je aan het aanschaffen bent!

Groeten,
William
Re: parade-traject
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: parade-traject
Hoi Hans,

Een lichte slinger in de baan maakt het écht veel mooier om van je treinen te genieten.
We hebben op de treinclub zo'n zelfde stuk van 4 meter tussen twee portalen gehad en ook evenwijdig aan de tafelrand; doodsaai om te zien.
Is later ook naar tevredenheid veranderd  ;)
Met plaatje voor het idee....

Grtz Tony
Re: parade-traject
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: parade-traject
 @citaat

En dan eigenlijk met flexrail een mooie flauwe boog maken met een beetje verkanting.

Ik zou in ieder geval de portalen zo plaatsen dat je de "standaardboog" uit het zicht hebt.

En om de flauwe boog zin te geven kan je van alles bedenken. Een kleine afgrond, een gebouw, een meertje.
Re: parade-traject
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: parade-traject
paar stukjes R9 bocht op de kop tikken, die wat customizen en dan heb je toch een klein slingertje erin.
Re: parade-traject
Lid sinds: 2019

offline
Re: parade-traject
Iedereen bedankt voor het mee denken ga hier zeker iets mee doen.

MvGr hans