Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baanplan Hans' zolderkamer

Gestart door hans601117204 dinsdag 25 augustus 2020, 21:44:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Baanplan Hans' zolderkamer
graag wil ik jullie raad vragen bij het indelen van mijn treinenkamer. Deze is niet groot en als zolderkamer te maken met een schuine kap.

mijn idee is om een min of meer rondlopende tafel te maken, in drie delen. Één deel links, één deel rechts, met daartussen een uitneembaar deel. De delen zouden apart gemaakt kunnen worden en apart verrijdbaar kunnen zijn. Worden dan gekoppeld middels het uitneembare deel.

doelstelling : maximaal gebruik van vloeroppervlak, ruimte voor een bureau, maar in geval van nood toch overal bij kunnen. voor alle zekerheid is er altijd een bescheiden vrije ruimte om de tafel, zodat deze niet direct uit elkaar hoeft, bij een kleine ontsporing.

hoop dat het plaatje duidelijker is, en bijgevoegd wordt  ;)

Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Gezien de beperkte ruimte, een prima plan, Hans  :thumbup:
Ik zou bij de spiralen het spoor zolang mogelijk in het zicht houden.

Grtz Tony
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Zo erg beperkt is de ruimte nu ook weer niet, ruim 4 meter lengte aan een kant en krap 3,5 meter aan de andere kant. Wel vraag ik het mij af of je een doorgangsstation en een paradespoor in elkaars verlengde krijgt op deze afmetingen.
En in plaats van de vaak gebruikte helixen, zou je ook eens kunnen zien of je er niet ook komt door hellingen aan te leggen, eventueel door langs alle wanden rondom te rijden. Voor de deur zou een uitneembaar element kunnen komen en achter het bureau langs zou 15 cm breedte volstaan om er twee doorgaande sporen op te leggen..
Maar, wat je nu bedacht hebt kan ook rustig verder uitgewerkt worden. Het kan prima werken maar ik ben gewoon niet zo blij met klimspiralen. Ze zijn onhandig inpasbaar in het landschap en vragen best veel ruimte al lang lijkt het vaak zo compact.

Groet,

Peter
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Een echte oplossing voor het overwinnen van grotere hoogten met hellingen, is: nog een helling. Ben je eenmaal 10cm gedaald dan kun je een lus maken die verder daalt en ergens het dalende spoor ongelijkvloers kruist. Op de kruising kun je een viaduct neerleggen of zo.
En vervolgens ben je wel op 20 of 30 cm. diepte gekomen en kun je het schaduwstation bouwen met een keerlus. De bereikbaarheid is misschien iets minder goed, want ergens loopt er een kruisend spoor over je schaduwstation heen. Maar onoverkomelijk hoeft het niet te zijn, zeker als je er via de onderkant ook bij kunt.
De baanontwerpen uit de meeste bladen en boeken zijn niet zo star met klimspiralen gebouwd maar als we zelf gaan tekenen, komen we daar wel vrijwel steeds op uit. En ik vraag me af of het wel de beste oplossing is.
Een andere optie is een rondom-baan door heel de kamer, die in zichzelf een grote helix is. Vanaf een bepaald punt ga je dubbelsporig dalen, langs de ene wand 3,5 m, dan 4 m en vervolgens de laatste boog van 3,5 m. Dan kun je over 11 meter dalen, oftewel 22 cm hoogte overwinnen bij 2 procent daling.

Groet,

Peter
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Mijn mening, een van de vele.....

Welke kant draait de deur op? Als dit een deur is die rechts naar binnen open gaat kun je met de baan tot achter de deur bouwen. Op de spiraal uitneembaar stuk (of openklappen) en je kunt prima nog in de hoek erbij komen. Ook zo weinig mogelijk wissels in verborgen baanstukken en risico op ontsporing op rare plekjes is nagenoeg uitgesloten.

Wat betreft de radiator, deze kan ook prima worden vervangen door eentje met een ander formaat en misschien een hogere capaciteit (als nodig, een treinbaan geeft ook nog best wat warmte af met al die transformators, lampjes, de computer in de kamer en vergeet jezelf niet). Persoonlijk zou ik een radiator plaatsen die laag bij de grond zit max 40cm hoog, flink breed en een type T33 (3 panelen, 3 convectoren).

Denk in ieder geval goed na over je indeling van de baan en teken veel en probeer ook buiten de lijntjes te kleuren, bijvoorbeeld:
- De hoogte van de baan hoeft links en rechts niet gelijk te zijn
- Leg schaduwstation langs de complete rechterwand verborgen onder een station
- Voor het raam langs een mooie dubbele brugpartij en daaronder een enkel spoor naar de industrie (niet parallel aan de brug, beetje of-set)
- Verborgen daarachter in de berg de retouren naar het schaduwstation om zo de lengte te kunnen houden voor fatsoenlijke percentages.
- Daardoor geen brede baan voor het raam (40-50 cm) zodat deze normaal open te zetten is wanneer nodig.
- Ook bij kamers met een redelijke oppervlakte (16m2) geldt, less is more. Onder de baan daar prima 388 opstelsporen maar hou het rustig bovenop!

My 2 cents.... In ieder geval succes met uitdokteren, denken, tekenen, bouwen en genieten!
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
allen bedankt voor de nuttige aanwijzingen, en belangrijk: het lijkt niet dat ik met onhaalbare ideeën rondloop. Tav het idee van uitneembaar gedeelte voor de deur. ik heb zoiets gehad, technische ja, maar ik vind een werkplek belangrijk. en de deling achter de deur vond ik niet uitnodigend. (is puur gevoel, weet ik)
Ik denk dat tbv (groter) onderhoud de baan deelbaar moet zijn, om er goed achter te komen, en de hoogte daar is links en rechts beperkt. Het knieschot is maar 60 cm hoog. En ik heb gevoel dat als ik het geheel omdraai en ga schuiven met de helften ik meer kans loop mijzelf (achter de deur) op te sluiten.

Ergens aan de basis van het idee ligt  Märklin Magazin 02/2017; station Kehl. (Voor wie meekijkt: volgens mij is het hoogte verschil in de lus linksboven kritisch vwb bovenleiding)

Wat mij daar in aanstaat is dat het bij mij overkomt als een "gelaagd" plan. ik wil een min of meer vlak landschap, geschikt voor een Nederlands thema.
Het is een omgekeerde U, waarbij ik er aan dacht linksboven de lus te vervangen door een helix, net als de lus rechtsonder. het lokaalspoor linksonder wilde ik in gedachten naar binnen klappen (extra haakse bocht geven)

De rechtse poot met station is hoofdzakelijk een vlak op hoogte A. Het paradespoor (onder het raam) loopt op dezelfde hoogte als het station. ik heb het idee om de linker poot een niveau hoger te leggen (en daar alleen het lokaal spoor met (klein) industrie en rangeerterrein op te laten zien. het paradespoor voor het station langs op onderliggend niveau moet ik bekijken icm de helix rechtsonder.

Het paradespoor onder het raam "verdwijnt" dan in de helix en daalt af naar het schaduw station, terwijl de helix naar boven doorloopt naar het lokaalspoor.
heb wat zitten puzzelen in Anyrail en denk dat dit oplosbaar is.

in het oorspronkelijk plan van Märklin zijn links en rechts een schaduwstation gekoppeld, idee vind ik mooi, maar weet niet of dit praktisch handig is ?
misschien juist wel, door het schaduwstation misschien alleen maar een inhaalspoor te maken en één schaduwstation te maken onder het hoofdstation.

Zal kijken of ik ideeën, raadgevingen en aandachtspunten bij elkaar kan brengen, en de helix (vooral links) zo goed mogelijk kan verstoppen in het landschap.

al jullie terugkoppeling is welkom, mij maakt het niet uit of het gaat over het plan of hoe ik het beschrijf.
Eén ding heb ik wel geleerd: niet overdrijven, houd het simpel. (ondanks dat ik best veel wil op ong 12 m3)
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Mannen,

het gaat mij hier om het idee en de terugkoppeling. Niet om stijl of grammatica. mbt het laatste : als het niet inhoudelijke fouten of onduidelijkheden betreft: stuur elkaar een PB-tje.

ik heb gepuzzeld op de klimspiraal die ik linksboven (zeg maar noord-west) zou kunnen plaatsen. Ik zal proberen een perspectivisch aanzicht en een tekentechnisch bovenaanzicht bij te sluiten. Ik probeer dat zo nog te doen.

sowieso dankbaar voor elke bijdrage.

:thumbup:

Hans.
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Helix Noord-West

idee: in het traject loopt aan de noordkant van de baan het paradespoor. Aan de westkant zou deze middels een klimspiraal kunnen afdalen naar het schaduwstation. Ik ga uit van maximum treinlengte van hooguit 160 cm. Bochtradius R2 en R3 icm slanke bochtwissel C-24671

tweede mogelijkheid zou kunnen zijn dat deze in de klimspiraal juist omhoog gaat en overloopt in het lokaal spoor met industrie dat weer hoger ligt.
het schaduwstation wordt hiermee verstopt. ook de klimspiraal zou hier mee denk ik verdekt kunnen worden. Het is nu nog beetje haaks en hoekig, daar kan nog mee gespeeld worden. Belangrijkste is denk ik het principe. Drie niveau's. Slanke bochtwissel. Geen kruisende baangedeelten. Zo compact mogelijk in de beschikbare ruimte. 11 cm hoogteverschil tussen de niveau's. Dalend percentage 4 %. Stijgend percentage ongeveer max 3.5%


Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Dit zou kunnen al vind ik de percentages nog wat oncomfortabel. Ik zou een maximale stijging van 3% aanhouden. Dan zit je eigenlijk met alles goed. En de S-bocht zou mooier zijn als het niet op 45 graden links en dan weer rechts zou zijn. 30 graden en een stukje recht ertussen gaat mooier...

Groet,

Peter
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Super. .ANY zet ik er later vandaag op. En dan puzzel ik even verder:
= S-bocht breken
= ruimere spiraal maken tbv verminderen hellingspercentages.
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
 @citaat Om de S-bocht te breken, kun je een klein recht stukje toevoegen. Of je maakt de bocht naar links 60 graden i.p.v. 90.
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Over die klimspiralen: waarom niet eentje minder? Die dingen vreten ruimte, waarom ga je niet een rondje rijden en op één spiraal stijgen en dalen. Je hebt dan ruimte voor een net station EN voor een paradespoor.

Gr, Ben.
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Bij deze het .ANY bestand met het idee van de spiraal als bijlage.
Heb dat nog niet eerder gedaan, als het er niet bijzit graag aanwijzing hoe dit beter te doen  ;)

Zie meerdere suggesties mbt rondje maken (evt voor de deur langs). Ik zie het voordeel, maar voel ook aarzeling. De combinatie met bureau (er om heen of er langs). Een extra opklapbaar deel of uitneembaar deel in de doorgang ... ? ik heb zoiets eerder gehad en kon het niet lekker realistisch ingepast krijgen.

Aan de basis ligt nog steeds de baan van Märklin uit 2017, en die gaat uit van twee poten met een hef/daal gedeelte (NW is lus en Oost is helling)

Technisch kun je altijd alles op tenminste drie manieren oplossen, is mijn idee. Elke oplossing heeft voor en nadelen. Ik houd twee spiralen even voor scenario A en een enkele spiraal als scenario B (B1 = NW en B2 is ZO)
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Yep, ben zelf nu op basis van dezelfde verplaatsing aan het tekenen met R3 en R4 bochten.
Binnenspiraal heb ik , buitenspiraal moet deels nog. Zou de basis kunnen zijn voor slanke wissels elders in de baan.
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Idd.  :thumbup: Verwacht tweede helft vandaag weer wat verder te kunnen tekenen. Ik probeer dit in een voordeel om te zetten.
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Dag Hans,
Reageer ook even op je plannen en met name op de opmerking van Ben, waar ik het mee eens ben.
2 Spiralen vreten (ongelukkige) ruimte, die je eigenlijk hard nodig hebt voor de rest van het ontwerp. Een spiraal met een juiste boog heeft al snel een meter doorsnede. Dat betekent dus per spiraal 50 cm lengteverlies op je tafel. Ik maak deze opmerking met de volgende reden: je legt de focus nu heel sterk op de spiralen. Ik moet nu denken aan hetgeen een oud forumganger en benadigd ontwerper (Franky, Mon, en al die andere namen die hij heeft gehad) : bij een huis ontwerp je eerst  het huis zelf (daar gaat het om) en vervolgens de fundatie, bij de bouw doe je dat net andersom.

Jij bent nu bezig met de helix  en hebt een zwarte globale lijn getekend die je doorgaande station voorstelt, maar dit nog niet verder ingevuld. Het nadeel van stations is, dat er vaak (veel) wissels in zitten die ruimte vragen. Ik las volgens mij al dat je mogelijk ook nog slanke wissels wil gaan gebruiken(zijn langer). Dat gaat allemaal van je netto opstellengte af.
Mij tip is dus: probeer met een lange smalle helling naar een andere laag te komen (indien mogelijk) en kijk ook (eerst) even hoeveel lengte je voor je zichtbare! station zou willen reserveren.

gr. Gertjan
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Dank voor de nuttige aandachtspunten.

Nog één keer de spiraal aan NW kant. Daarna probeer ik op basis daarvan een uitzet te maken op basis van een dubbel hoofdspoor HoH 64 mm. Dit krijgt drie niveaus;

De baan krijgt dan idd maar één spiraal, NW, één onderliggende spiraal aan Oostkant achter en onder het station door, als in het oorspronkelijk Märklin plan over de hele lengte van de oostelijke poot.



Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Hans' zolderkamer
Citaat van: Buzz_4stroke op woensdag 26 augustus 2020, 12:15:07
Persoonlijk zou ik een radiator plaatsen die laag bij de grond zit
Als ik kon kiezen ging ik voor vloerverwarming (een radiator in de vloer). Maar ik heb de keus niet.

Ik heb schuine wanden (dak), en daarom is een helix nix voor mij, maar een halve helix, daarover valt te praten.
Elk 10 cm hoger lever ik per dakhelft ongeveer 10 cm tafelbreedte (ik zou het diepte noemen) in. Een helix die onder 4-sporig is, is 40 cm hoger 1-sporig. Zo moet je dat ongeveer zien.

Jij hebt daarvan geen last. Maar het komt me voor dat 2 helices een ongewenste luxe is (wel veel meer spoorlengte). Ik zou gaan voor een lage (of hoge) dubbelsporige brug tussen de twee tafeluiteinden in.
Ik denk dan aan twee Kastenbrücke (126 cm lang). Die zijn aan de prijs (voor dat bedrag koop je misschien eerder een CS3+ of een leuke nieuwe locomotief).
Als je die motoriseert, opdat ze (digitaal) opklapbaar zijn, dan heb je wel een heel mooie (en dure) entree van je zolderkamer.