Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding

Gestart door Tjoekedoris maandag 09 december 2019, 21:35:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Je blijft lekker eigenwijs.    :D

Verbind je 1e module met de railmassa van je booster en je probleem is opgelost.
Dus beide aansluitingen naar de booster van dat stuk baan.

Je beantwoord vragen hierboven gesteld niet. Maakt meedenken lastig.
Ik vraag me af of je railmassa van de 3e stroomkring wel met de andere railmassa,s is verbonden.

Je probleem duidt erop dat er te weinig vermogen weg kan stromen uit je 1e melder waarna de boel op tilt slaat.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Heel simpel gezegd het stroomkringetje is niet rond.

Het probleem kan ook zijn opgelost als alle rail massa's met elkaar verbonden zijn. En dat kan nu best weleens niet het geval zijn. De oorzaak kan liggen in een verspringing van de kant van de spoorstaaf waar geen onderbrekingen in zitten.

Om dat te voorkomen moet je de draad waar die spoorstaaf op zit per booster, met elkaar verbinden. Ook dat is je al eerder gevraagd te doen, en of je dat gedaan hebt.
Alles zal alleen werken als jij het goed aansluit, en doet wat er geschreven wordt.

Je hebt nu met je eigen ogen gezien dat de terugmelder werkt.

Groetjes.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Beste meedenkers,

HET WERKT EN IS STABIEL !!  :-) :-) :-)

Ik heb alles nog eens goed nagelopen. Ook de aansluitingen bij de boosterovergangen.
Het blijkt dat de railverbindingslasjes aan de massa zijde niet goed contact met de (meervoudig gebruikte) rails maakten.
Met een tangetje alles goed aangeknepen.
Ook de GRD aansluiting van de 1e decoder aangesloten op massa.
Ik ben heel blij dat het is opgelost en ik dank jullie daarvoor hartelijk. :thumbup:

In jullie ogen ben ik misschien eigenwijs, maar ik wil het snappen  ;)
Ik wil weten wat ik doe en waarom. Soms kunnen de oplossingen gegeven worden in een taal die ik (nog) niet begrijp.
Voor mij is een aparte stroomkring niets anders dan een los railovaaltje, aangesloten op een eigen voeding en massa.
Een decoder die niet in een bus zit (de andere waren losgekoppeld), zou naar mijn mening gewoon moeten werken en dat deed hij niet, ook niet met de aangesloten GRD.
Maar dat is kennelijk iets te simpel gedacht.

Dat ik de massa's niet had doorverbonden, zoals jullie zeiden te doen, komt omdat ik die niet had gescheiden. De railstaaf liep gewoon door.
In volle overtuiging heb ik alles geprobeerd om zelf te beredeneren, door logisch na te denken.
Hoe zuiver, precies en nauwkeurig je ook werkt...als er dan een storing optreedt dan zoek je het niet bij jezelf, maar in het materiaal.
Maar hier ben ik mezelf dus wel tegengekomen.
Van fouten leer je en zo is het ook....alleen door het maken van fouten krijg je ervaring en juist die ervaring opdoen is de lastigste periode.
Vooral als je geen kennis van zaken hebt.
Gelukkig is er het forum, ook al kan ik het begrijpen dat het soms irritatie opwekt.
Het had allemaal eerder opgelost kunnen zijn, maar het is zoals het is.

Dank jullie allemaal....ik zal nog beter mijn best doen  O:-D



Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
En zoals altijd in dit soort gevallen. METEN IS WETEN.
Maar het was dus zoals ik al aangaf een open aansluiting, het kringetje niet rond. En hier hielp een aansluiting naar de GND op de module ook niet.
En wat ook altijd helpt is de GND op meerdere plaatsen aansluiten en niet per booster op één enkel punt.
Door het op meerdere plaatsen aan te sluiten maak je de kans op dit soort problemen en storingen kleiner.

Groetjes.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Dat weet ik nu. Je kunt geen massa aansluitingen te veel maken. Daar ga ik zeker aan werken, want aan storingen heb ik een broertje dood gekregen. :-) ;)
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Beste Martin,

Voor je goede begrip: de spanning die de centrale aan het S88 systeem levert is +5 of +12 volt, de massa van dit systeem moet altijd terugkomen op de S88 massa aansluiting van de centrale.

Als een wielstel het detectie railstuk doorverbindt met de railmassa komt die spanning bij een Tams B4 booster (H-Brug) niet op de S88 massa aansluiting van de centrale, inderdaad er zijn twee type's boosters (in veel centrales zit een booster ingebouwd), in het andere, minder moderne type b.v. de Tams B2, is er wel een verbinding tussen alle massa's.

Daarom moet je éénmalig een verbinding maken tussen de GND (S88 massa) en de railmassa.

Verder is het essentieel dat de railmassa ongedeeld en keihard is, d.w.z. dat alle railverbindingen goed moeten doorverbinden, een verbinding tussen de S88 massa en de railmassa kan betekenen dat rijstroom gaat lopen door die verbinding en door de rest van het S88 systeem....en die kan dat niet aan.

Ik ben het vaak eens met de technische antwoorden van Sprinter, deze keer dus niet, extra verbindingen tussen de S88 massa en de railmassa is een lapmiddel om onderbroken railverbindingen te overbruggen, koop een universeelmetertje en meet elke verbinding die je gemaakt hebt, door.

Groet, Anne W
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Anne, het wordt me steeds duidelijker.

Het is jammer dat handleidingen soms te wensen overlaten en er eigenlijk van uitgaan dat men begrippen kent.  :| :?
Die van mijn booster verteld helemaal niets over massa doorverbinding of niet en ik kan ook niet raden of er massa van een Rosoft S88 in combinatie met Tams aan de GRD moet worden aangesloten, als dit niet nergens uit te halen valt.

In de beschrijving van de S88 bijvoorbeeld staat:

"GND aansluiting is bedoeld voor het aansluiten van reedcontacten of lichtsluisjes of schakelaars naar massa of opto-couplers"

Daar kan ik niet echt uithalen, dat het de bedoeling is dat de GND aansluiting van de 1e decoder op de massa van de centrale moet worden aangesloten.
Natuurlijk komen er allemaal reacties en dat is erg fijn, men denkt echt goed mee en wil absoluut goed helpen, maar als je geen elektronicus bent, is alleen al het begrip GRD iets onbegrijpelijks, laat staan hoe je iets moet doormeten.
Ik weet wel, dat als je een leek bent, je beter bij de bouwstenen van Märklin kan blijven, omdat hun uitgangspunt is dat iedereen zonder kennis heel gemakkelijk en zonder problemen ook digitaal kan rijden en schakelen.
Maar zodra je overstapt naar allemaal verschillende componenten van verschillende fabrikanten, dan moet je zelf enige kennis bezitten.
Ik ben blij met elke reactie, maar soms is het voor mij een paracetamolletje, omdat ik de achtergrond niet snap en kan volgen.
Wat jij me nu verteld is erg verhelderend en klinkt heel logisch.  :)
Weer wat geleerd.  :-)

Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Beste Martin,

Ik ben blij dat ik bij kan dragen aan het uitbreiden van je ervaring, de kennis over de twee verschillende type's boosters is inderdaad niet echt "bekend gemaakt" voor mensen zonder ervaring/kennis en die zijn er in deze hobby heel veel, dat zijn de creatievelingen die heel kunstzinnig zijn.

Ik weet niet of de handleidingen van Märklin het "maken van één verbinding" vermelden, ik heb begrepen dat die van de Ecos dat wel doet.

Rosoft zou het kunnen vermelden in de handleidingen van de S88 terugmelders voor massa detectie, maar krijgt dan gelijk vragen terug: "is mijn centrale of booster een apparaat met "gemeenschappelijke massa" of een apparaat met een "h-brug"?

In de handleiding van de Tams S88-3 terugmelder staat er wel wat over vermeld, maar ook niet echt duidelijk.

Groet, Anne W
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Martin,

In die handleiding staat veel meer en alles wat je moet weten als digibeet.

CiteerGND aansluiting is bedoeld voor het aansluiten van reedcontacten
of lichtsluisjes of schakelaars naar massa, of opto-couplers
Alleen bij de ECoS of Central Stations van Marklin wordt de eerste
s88-n diode aangesloten op de railmassa aansluiting van de
centrale.
BR aansluiting is voor het actief laten werken van de diode truc in
de module, deze wordt eveneens aangesloten op de railmassa
aansluiting van de centrale.
Bij het gebruik van een Intellibox/Twin-Center Multi-Maus wordt de
GND aansluiting niet aangesloten op de railmassa aansluiting van
de centrale. 

Alleen heeft dit niets met jouw probleem en aansluiting te maken.
Je had simpel weg je rails niet goed aangesloten.

Om met de Märklin slogan te spreken uit de jaren '80.

Eenvoudig digital, alles over twee draden.
En als jij het met één draad doet, zal jet niet werken.

En als je dat niet begrijpt moet je het vragen, krijg je antwoord. Niet de leverancier de schuld geven van je eigen gebrek aan kennis.

@Anne, het aansluiten op meerdere plaatsen van de railspanning, voorkomt overgangsweerstand, en daardoor verlies. Er wordt niet voorniets geschreven dat je om de twee meter opnieuw moet aansluiten.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Citaat van: Anne W op maandag 16 december 2019, 23:20:07


Ik ben het vaak eens met de technische antwoorden van Sprinter, deze keer dus niet, extra verbindingen tussen de S88 massa en de railmassa is een lapmiddel om onderbroken railverbindingen te overbruggen, koop een universeelmetertje en meet elke verbinding die je gemaakt hebt, door.

Groet, Anne W

Nee Anne, dat schreef ik niet, ik schreef dat de railmassa op meerdere plaatsen op de massa railstaaf moet worden aangesloten.
Op de s88 massa, sluit je niets aan. Beter lezen!!!!!

Groetjes.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Stukje geschiedenis les.

Het s88 systeem is ontwikkeld door en voor het allereerste digitale systeem van Märklin
De 6050/51 interface en de 6043 Memory.
Dit systeem is wat we noemen een Common-Ground systeem. (gemeenschappelijke Massa (GND)).

Daarna kwam Uhlenbrock op de markt met de Intellibox en een s88 aansluiting, niets aan de hand, is ook een Common-Ground systeem.

Maar toen begon de ellende ESU en Märklin kwamen met een andere nieuwe centrale. En dat was een centrale op basis van een H-Brigde, en was het ineens geen Common-Ground meer.
Gelukkig hebben ze de Common-ground van het s88 systeem wel gescheiden van de H-Bridge railspanning. Wat inhoud dat je de eerste s88 module op de GND aansluiting en de Railspanning op die op de spoorstaaf zit moet aansluiten. Anders is er geen retour voor de 5V voeding voor de s88, die binnenkomt op de s88 aansluiting.

Daarna kwamen er nog meer aanbieders die geen Common-Ground systemen op de markt brachten.

De laatste is Digikeijs met de DR5000. Die heeft wel een s88-n aansluiting maar geen Common-Ground, en ook geen scheiding daar tussen zoals ESU en Märklin wel hebben.

Wat als gevolg heeft dat je de standaard s88 op basis van Massa detectie niet kunt gebruiken. Als je dat wel doet is het einde Centrale en gaat je droom in rook op.

Het is aan de makers van die diverse systemen Centrales om duidelijk aan te geven wat wel kan en wat wel moet, als die een s88 aansluiting hebben.
Niet aan de aanbieders welke een standaard s88 module aanbieden.

Als je iets aanschaft, verdiep je eerst in de materie, heb je vragen vraag het rechtstreeks aan een fabrikant, snap je het antwoord niet geef aan wat je niet begrijpt en vraag door, en doe dat niet via een forum of een Wiki. Daar staat de meeste onzin. En op een forum ontstaat er altijd ruis.

Je kunt dus niet alles aan elkaar knopen.

En in dit geval met de producten van Tams, en de standaard s88 modules, heeft Tams ervoor gezorgd dat alles met en op elkaar werkt. Ook hun eigen s88 module is een module op basis van Common-Ground. Een kloon van de s88 (6088) van Märklin.

Groetjes.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Citaat van: Tjoekedoris op maandag 16 december 2019, 16:53:56

  • Het blijkt dat de railverbindingslasjes aan de massa zijde niet goed contact met de (...) rails maakten.
    Met een tangetje alles goed aangeknepen.
  • (...) eigenwijs, maar ik wil weten wat ik doe en waarom. (...)
Heel herkenbaar leerproces.
Van vallen en opstaan leer je het meest als je goed gecoacht wordt.

Dank voor de K-rails (lasjes-)tip, de lipjes-tip was al ingedaald.

Ik kan het niet laten (Narwal over jouw baan in 2015): :D
Citaat van: narwal op zondag 01 februari 2015, 15:19:30
Uit mijn verhaal kun je wel de conclusie trekken dat je alles pas goed kunt testen als je ook echt alles hebt aangesloten!
Hiermee wil ik je niet bang maken hoor, maar hou het in je achterhoofd!
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Beste Sprinter,

Dan duidelijker schrijven dat je de aansluitingen van de massa railstaven op de massa ringleiding/massa aansluiting van de booster(s) bedoelt.

Verder, de Tams B 4 booster is volgens mij een H-Bridge booster, dus moet er één verbinding gemaakt worden tussen de S88 massa en de railmassa.

Beste Martin,

Sorry voor de verwarring, door de vele fabrikanten en hobbyisten, die ook wat ontwikkelen, is de modelspoor hobby op digitaal gebied een redelijk verwarrende materie geworden, zeker voor de beginnende hobbyist.

Groet, Anne W
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
CiteerBij het gebruik van een Intellibox/Twin-Center Multi-Maus wordt de GND aansluiting niet aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.

Je hebt gelijk, er staat meer in de beschrijving, maar de laatste zin had ook anders geformuleerd kunnen worden, bijv.
"de GND aansluiting van de decoder moet worden aangesloten op de railmassa van de centrale, met uitzondering van een Intellibox / Twincenter Multi-Maus."

Dan had ik geweten dat die moet worden aangesloten. Nu is het raden. :|
En dat is wat ik bedoel met het feit dat beschrijvingen soms een beetje te summier zijn voor een leek.

Citaat van: Sprinter op dinsdag 17 december 2019, 12:45:34
Niet de leverancier de schuld geven van je eigen gebrek aan kennis.

Ik geef niemand de schuld, behalve mijzelf. Geloof me dat ik er goed de smoor in had. Vooral omdat er veel werk en tijd verloren is gegaan.
Voordat ik DENK dat er wat met het materiaal aan de hand zou kunnen zijn, is er veel denk, lees en probeertijd verricht.
Daarbij heb ik eerst telefonisch contact genomen en hebben we een aantal testjes gedaan.
Pas daarna is de decoder verstuurd en zeker veel lof voor de adequate acties en begeleiding hierin. :thumbup:
Door jullie allemaal is het opgelost en naar het blijkt was het een klein maar o zo belangrijk detail.
Voor mij was het zoeken naar een naald in een hooiberg. De andere decoders deden het gewoon, de rails van de stroomkringen waren aan de massazijde verbonden en de treinen reden. Niet meer en niet minder.
Dat die verbinding slecht was en ik geen GRD aansluiting had gemaakt is in jullie ogen wellicht dom, maar het is zo. 8o
Kleine fouten, grote gevolgen. Ik heb weer wat geleerd en daar gaat het om.
Ik ben bouwkundig-tekenaar en geen module bouwer. Ieder zijn ding.

Citaat van: Sprinter op dinsdag 17 december 2019, 14:27:05
Als je iets aanschaft, verdiep je eerst in de materie, heb je vragen vraag het rechtstreeks aan een fabrikant, snap je het antwoord niet geef aan wat je niet begrijpt en vraag door, en doe dat niet via een forum of een Wiki. Daar staat de meeste onzin. En op een forum ontstaat er altijd ruis.

Hiermee wordt geïnsinueerd dat ik mezelf niet heb ingelezen. Dat is wel echt een hele foute veronderstelling en zeker als je ziet hoever ik al ben.
Eventjes met Tams bellen, omdat zaken niet werken is niet te doen als je niet weet waar je over praat en al zeker niet in het Duits.
Dan is het forum voor mij, na al dat zoekwerk absoluut de laatste hoop.

Het heeft geen zin hierover op het forum een discussie te starten.
Wel wil ik kwijt dat sommige zaken voor de een heel vanzelfsprekend zijn, maar voor de ander niet.

Ik dank jullie hartelijk voor jullie inbreng en ik wil de zaak hiermee sluiten.
Mijn trein rijdt, wordt aangemeld en ik ben blij.....tot het volgende probleem zich weer aandient.
Gelukkig is er dan weer het forum als ik er niet uitkom. ;)

Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Eind GND goed, al goed. :D
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Citaat van: Tjoekedoris op dinsdag 17 december 2019, 23:34:19
CiteerBij het gebruik van een Intellibox/Twin-Center Multi-Maus wordt de GND aansluiting niet aangesloten op de railmassa aansluiting van de centrale.

Je hebt gelijk, er staat meer in de beschrijving, maar de laatste zin had ook anders geformuleerd kunnen worden, bijv.
"de GND aansluiting van de decoder moet worden aangesloten op de railmassa van de centrale, met uitzondering van een Intellibox / Twincenter Multi-Maus."


[/quote]

Alleen hadden wij je daar al meerdere keren een antwoord opgegeven.
Maar nogmaals voor de duidelijkheid, de GND op de s88 modules wordt niet aangesloten, i.s.w. met een Tams systeem.

Groetjes.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Beste Sprinter,

Ik wil je graag geloven, maar de Tams B-4 booster is "nicht massabezogen" en is "galvanisch getrennt", jij wilt zeggen dat de S88 stroompjes via de booster en de data kabel naar de Tams centrale gaan en in die centrale op de S88 voeding terugkomen, klopt wat ik zeg?

Groet, Anne W
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Nee, Anne,

Want de s88 aansluiting zit op de Easy control en daar zit geen booster in.
Als het speciaal anders moet worden aangesloten zou dat echt wel in de beschrijving van Tams staan, denk je ook niet.
Dus maak het niet anders dan het is, en houd het simpel en eenvoudig. Daar is Martin het beste mee geholpen, veroorzaak geen onnodige ruis.

BVD.

Groetjes.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Beste Sprinter,

Jij schrijft afgelopen dinsdag dat er op de S88 massa niets aangesloten wordt, vertel jij me dan nu eens hoe de S88 stroom terugkomt op de S88 aansluiting op de Easy Control.

Ja, ik ben een beetje dom en aanhoudend, want ik wil iets minder dom worden.

Groet, Anne W

Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Als ik de GRD loshaal, heb ik geen terugmelding meer.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
@ Tjoekedoris
En waar haal je die dan los??

Misschien is het beter te stoppen met dit welles en nietes spelletje waar Anne W mee bezig is.
Jij heb het nu werkend, en daar gaat het om.

Groetjes.
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: geen spookmelding, maar wel ellende met terugmelding
Martin en ik hebben besloten de discussie te sluiten, Martin begrijpt nu dat de terugmelding niet werkt als hij niet éénmalig een verbinding maakt tussen de S88 massa en de railmassa.

Groet, Anne W