Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)

Gestart door Bob en Pieter maandag 09 december 2019, 16:52:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Goedemiddag allen,
Ik wilde in de kerstvakantie de BR 53 (3102 met ingebouwde deltadecoder) voorzien van een Märklin 60941 Hochleistungsmotor en een Märklin 60975 märklin SoundDecoder mSD3 mit Sound einer Dampflokomotive, 21-polig.
Wie heeft hier ervaring mee en kan me wat tips of handigheden meegeven.
Ik wil ook graag weten of iemand met deze decoder 60975 al twee rookgeneratoren heeft aangesloten. en zo ja, welke heeft hij aangesloten en hoe heeft hij dit gedaan?

Ik hoor graag van jullie.
groet,
Bob

Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Gewoon ombouwen volgens de handleiding en kleurcode.
De motor ombouw is standaard en de decoder kan op de plaats van het relais.
Daar valt eigenlijk weinig extra over te vertellen.

Voor de rookgenerator, kijk eens hier ==> Klik.
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
 @citaat ik ben bang dat de mtc21 dragerprint niet gaat passen ivm beperkt ruimte op alle ombouwen die ik ben tegen gekomen zit er een bedrade decoder in omdat er niet meer ruimte is verder heb je nog genoeg uitgangen vrij om beide rookgenerators apart uit te voeren.
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
 @citaat Hoe kom je daar nu weer bij Mark?!
De 21mtc dragerprint is juist zo ontworpen dat deze op de plaats van het relais past.
En de Br 53 heeft nu niet bepaald een kleine tender.
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
In de tender kan jij bijna wonen...:-)
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
In alle ombouw topics die ik tegen ben gekomen liggen de decoders delta lopi of msd plat heeft iemand dan een afbeelding waar een MTC21 in is gemonteerd?
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Beste Bob,
Ik ben deze week bezig geweest met zo een decoder voor een BR 94 van Marklin (decoder is kapot
gegaan door vet in de motor).
Denk erom dat je de geluidsfile moet veranderen, standaard zit daar het geluid van een 18.5 in.
Ik heb dus ook zo een decoderprogrammer moeten aanschaffen (ik bezit geen CS maar een Ecos).
Alles werkt nu naar wens, en in DCC.
Ik heb ook gezien dat de huidige Marklin geluidsfiles wat rommelig zijn wat de extra functies betreft.
Niet dezelfde volgorde en sommige geluiden staan er meerdere keren in.
Mvg
Olivier 77

Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Ach, eerst maar eens de decoder netjes aansluiten. Daarna kan je altijd nog de functies aanpassen. Dat lijkt me juist het voordeel van deze gekozen oplossing!
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Wat voor mij nog wel even een puntje is het volgende. De BR53 heeft twee rookgeneratoren. In de beschrijving van de decoder is er maar één plek voor functie van decoder. Wat zou slim zijn?kan ik beide rookgeneratoren aansluiten op één functie (ik vind namelijk het apart schakelen van een of twee rookgeneratoren een beetje onzin, maar weet niet of de decoder sterk genoeg is om op één functie twee rookgeneratoren te schakelen)  of zijn er nog beter oplossingen denkbaar?
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
De decoder heeft 4 AUX poorten en je bent dus niet beperkt tot 1 functie voor je rookgenerator.
Je kunt deze het best elk met een aparte AUX poort aansturen en vervolgens beide AUX poorten onder één functieknop configureren, zodat je toch met één functieknop beide rookgeneratoren aanstuurt.
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Een goede morgen Bob,
Heb even de technische gegevens van de decoder nagelezen.
Maximum belasting per uitgang: 250mA.
Maximale belasting alle uitgangen + de lichten: 300mA.
Een rookgenerator verbruikt (volgens Seuthe) 130mA.
Ga dus niet lukken met 2 rookgenerators denk ik, heb je nog maar 40mA over voor de lichten.
Mvg
Olivier 77
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Bob, je kunt er, als daarvoor nog plaats is, ook een extra functiedecoder in zetten met hetzelfde adres. Daarmee kan je de tweede rookgenerator aansturen.
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
gewoon een mini relais gebruiken en gewone rookgeneratoren.
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Vergeet niet dat de verbindingslipjes van de rookgeneratoren van elkaar gescheiden moeten worden wanneer je ze op twee aparte functies wilt zetten. Dat betekent ook een extra draad trekken. Ik heb het gedaan, was een heel gepruts - zelfs met 0,07mm2 draadjes - en het resultaat was teleurstellend....
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
 @citaat Hoi Hans, daarom verwees ik in deze post ook naar het topic van John.
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Citaat van: Bob en Pieter op zondag 15 december 2019, 08:19:10
Wat voor mij nog wel even een puntje is het volgende. De BR53 heeft twee rookgeneratoren. In de beschrijving van de decoder is er maar één plek voor functie van decoder. Wat zou slim zijn?kan ik beide rookgeneratoren aansluiten op één functie (ik vind namelijk het apart schakelen van een of twee rookgeneratoren een beetje onzin, maar weet niet of de decoder sterk genoeg is om op één functie twee rookgeneratoren te schakelen)  of zijn er nog beter oplossingen denkbaar?
Hi Bob
Je topic net beginnen volgen
Lukt het ?
Grtz
Wim
Re: BR 53 ombouwen Märklin 60975 Decoder (ervaringen?)
Mannen, hartelijk dank voor alle adviezen. Ik heb de spullen klaar liggen en ga dit weekeind een start maken.