Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Houdbaarheid verf

Gestart door arkowe maandag 09 december 2019, 04:32:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Houdbaarheid verf
Ik ben nu als ik goed tel 57 en gebruik dan al inmiddels weer 50 jaar humbrol verf.
Ondertussen heb ik geleerd dat je die verf niet moet doorroeren in het potje.
Als je dat niet doet en de dekseltjes goed weet te sluiten is die verf heel lang houdbaar.
Heb volgens mij heb ik potjes van 25+ jaar oud in speciale weinig gebruikte kleuren die het nog steeds doen.

Al jaren denk ik over een overstap naar Revell Aqua Color e/o Vallejo Model Color.
Omdat ik over deze merken heel erg goede verhalen hoorde heb ik dit aan zoon Koene aanbevolen.
Zelf ooit LifeColor gebruikt voor de airbrush, ook prima spul. Reinigen ook een plus met watergedragen verf.

Heeft iemand ervaring met de houdbaarheid van acrylverf van Revell of Vallejo?
Tamiya potjes van 20 jaar doen het nog steeds hier maar ik wil graag in het geheel over naar waterbasis verf
en dan ook meteen een flink aantal potjes kopen. Mijn knutselen gaat met horten en stoten,
dus zoek iets wat goed te kwasten is maar ook lang houdbaar. Op het web heb ik gevonden dat acryl verf na 5 jaar dik en klonterig wordt....  Iemand met raad?
Re: Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Houdbaarheid verf
Die ervaring met Humbrol heb ik ook, heel lang houdbaar. Ondanks dat ik de potjes voor gebruik wel altijd omroerde (met een tandenstoker) om een egale kleur te krijgen. In de jaren negentig ook met watergedragen verf aan de slag gegaan. Vooral voor de airbrush. Maar niet lang genoeg om de houdbaarheid te kunnen testen. De laatste twintig jaar nagenoeg niets gedaan in modelbouw. Net weer opnieuw begonnen.

Ben dus net zo benieuwd naar ervaringen als jij.
Re: Houdbaarheid verf
Basroc-1961
gast

Re: Houdbaarheid verf
Belangrijk voor het langdurig bewaren van verf, is het omgekeerd bewaren van de bussen. Dus deksel naar beneden.
Re: Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2016

offline
Re: Houdbaarheid verf
Tja. Is mijn ecologische footprint maatje kano als ik zeg: is het heel belangrijk hoe lang je een potje van 17ml kleurige emulsie kan bewaren?  Als het uitgedroogd is, flikker je het weg en koop je nieuw... Niet te veel tegelijk kopen is het devies. En je kunt er heerlijk mee mengen, dus is een kleur op, dan kun je proberen hem na te maken. Alleen als het heel nauw luistert, is dat geen optie. Maar hoe vaak heb je dat?
Mits goed afgesloten (en op zijn kop bewaard in het donker) zal Vallejo best een  paar jaar bewaard kunnen worden. Ik heb potjes die ongeveer twee of drie jaar geleden zijn gekocht en deels gebruikt. Gaat nog prima.

Groet,

Peter
Re: Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2014

offline
Re: Houdbaarheid verf
Potjes verf kun je lang heel lang bewaren tenminst verf op olie basis en je hoeft ze niet onderste boven te bewaren als ze maar even op de kop zijn geweest zodat er een luchtdichte afsluiting is.
Verder heb ik nog nooit een profi(schilders,autoschadeherstellers)gehoort die positief was over watergedragende verf volgens hun was het zowel letterlijk als figuurlijk rotzooi.
Maar waarom wil je over naar verf op water basis want één ding is zeker het is absoluut niet beter voor het milieu.
Re: Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2007

offline
Re: Houdbaarheid verf
Het is in ieder geval een stuk beter voor de gezondheid van een professionele schilder. En als het mij lukt watergedragen verf goed te verwerken, dan lukt dat een prof zeker.

Nou zal dat voor hobbyverf allemaal weinig uitmaken. Geen idee of de houdbaarheid erg anders is. Voor mij is het in ieder geval lang genoeg houdbaar.
Re: Houdbaarheid verf
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Houdbaarheid verf
Citaat van: hmmglaser op maandag 16 december 2019, 13:57:11
Potjes verf kun je lang heel lang bewaren tenminst verf op olie basis en je hoeft ze niet onderste boven te bewaren als ze maar even op de kop zijn geweest zodat er een luchtdichte afsluiting is.
De enige manier om zeker te weten dat er uiteindelijk een luchtdichte afsluiting is, is door ze op de kop te bewaren. Als door eenmalig op de kop houden de afsluiting alsnog niet goed was droogt je potje dus uit bij het vervolgens rechtop bewaren. Keerzijde is dat bij een potje dat ècht vertikt te sluiten de verf er uit kan lopen als je het op de kop bewaart. Dat geeft 17ml bende.

Citaat van: hmmglaser op maandag 16 december 2019, 13:57:11
Verder heb ik nog nooit een profi(schilders,autoschadeherstellers)gehoort die positief was over watergedragende verf volgens hun was het zowel letterlijk als figuurlijk rotzooi.
Maar waarom wil je over naar verf op water basis want één ding is zeker het is absoluut niet beter voor het milieu.
Watergedragen verf is wat poreuzer dan oliegedragen verf. Het oppervlak is ruwer waardoor er eerder vuil aan blijft plakken. Ook kan de hechtig wat minder zijn, vooral als de ondergrond niet voldoende ontvet is. Watergedragen verf is niet goed voor het milieu, maar wel beter. Organische oplosmiddelen die bij het drogen van de verf verdampen uit oliedragende verf dragen bij aan het broeikaseffect en verdampend water uit watergedragen verf niet. De rest (dragermateriaal, pigment, emulgator en alle andere zut) is het even slecht.
Re: Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2014

offline
Re: Houdbaarheid verf
Ik heb mensen gesproken uit de verfbranche op het moment dat de wissel er was en zij zeiden dat op geen enkel punt de verf beter was voor het milieu(ongeacht welke basis is inademen nooit goed)maar omdat op waterbasis de politiek een beter gevoel gaf.
Toe der tijd haalde watergedragende verf maar de helft van de levensduur ten opzichte van oliebasis wat dus inhoud dubbele hoeveelheid fijnstof en 2 maal zoveel verf gebruik.
Zelfde geldt nu ook voor de stikstof en CO2 uitstoot kans bestaat dat de nu geboden oplossing op langere termijn slechter kan gaan uitpakken.
Re: Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Houdbaarheid verf
Citaat van: hmmglaser op maandag 16 december 2019, 13:57:11

Maar waarom wil je over naar verf op water basis want één ding is zeker het is absoluut niet beter voor het milieu.

A) Het stinkt veel minder wat voor de luchtwegen aangenamer is.
B) Het droogt sneller wat tijdens de verwerking zo zijn voordelen heeft.
C) Het maakt veel makkelijker schoon met gewoon water als dat gepruts met terpentine of andere oplosmiddelen.
Re: Houdbaarheid verf
Lid sinds: 2007

offline
Re: Houdbaarheid verf
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 21 december 2019, 22:06:32
Ik heb mensen gesproken uit de verfbranche op het moment dat de wissel er was en zij zeiden dat op geen enkel punt de verf beter was voor het milieu(ongeacht welke basis is inademen nooit goed)maar omdat op waterbasis de politiek een beter gevoel gaf.

Dat is dan gelukkig al even geleden.
De maatregel is primair genomen om de gezondheid van schilders (en andere beroepen) te beschermen. Zoek even onder OPS en je weet weer wat dat over ging. Soms over mensen die al voor hun zestigste in een verpleeghuis terecht kwamen met vernielde hersenen.

Hier hebben professionele schilders in 2009 de benedenverdieping strak in de lak gezet met watergedragen verf. Die zeurden niet, maar leverden gewoon vakwerk. Het zit er nog steeds goed op. Ik heb het kunstje afgekeken en zelf geleidelijk de eerste verdieping en zolderverdieping gedaan. Ziet er bijna even goed uit. Watergedragen verf is inmiddels ook prima spul. Smeert uitstekend weg en je zit niet dagen in de stank.