Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???

Gestart door ahvanderlaan zondag 08 december 2019, 21:41:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Ik wilde vanavond mijn nieuwe motorpost eens uit proberen. Eerst maar eens open geschroefd en het adres stond op 1, tenminste dat denk ik. Op mijn CS2 nieuwe locomotief gemaakt en adres op 1 gezet. Geen reactie...daarna een ander los gepakt met een oude decoder, motorpost heeft ook een oude decoder. Hier brand het licht wel maar hij wil niet rijden. Toen dacht ik ik zal eens adres herkennen, misschien doe ik iets verkeerd. Tijdens het herkennen schiet de locomotief er vandoor, lijkt analoog te zijn gaan rijden. Met mijn domme hoofd doe ik daarna hetzelfde met de motorsport en ook die schiet er na een paar seconde als een raket vandoor. Ik heb de CS2 nog gereset, maar geen resultaat, locs gaan er als een gek vandoor.

Heb ik nu 2 decoders vernield en waarom wilde je locs initieel niet rijden. Is er iets mis met mijn cs2 dat hij deze oude marklin decoders niet goed aan kan sturen??? Dit waren mijn eerste locomotieven met 8 jumper decoders op een wisselstroom motor. Andere locomotieven, delta, of gelijkstroom motor met lokpilot of marklin decoder hebben geen problemen.

Hopelijk kan iemand me helpen  :)
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Ton,

is dat ding van mij toch ?. Stond op kanaal 18 als ik me goed herriner .

Mvg Gert
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Dit is de motorpost decoder. Hopelijk gaat het plaatje uploaden goed...
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Als alle switches op 0 staan , staat de loc in analoog modus, en op een digitale baan gaat hij dan ongecontroleerd rijden.

Mvg Gert
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Het is inderdaad die van jou Gert, als ik mijn cs2 moet geloven dan is het adres 1. Maar zoals ik al zei ik heb het ook met een andere loc dus waarschijnlijk doe ik iets doms  ;)
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Probeer eens 1 , 3 en 7 op ON , dat is kanaal 18 , daar heeft ze hier jaren mee gereden.

Mvg Gert
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Kanaal 1 = 2, 3, 5 en 7 op ON.
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Ik heb geen CS2 , maar CS1R en Ecos2 , maar met deze oude decoders kan je wel het CV adres 01 uitlezen, uiteraard niet veranderen, daar het dipswiches zijn.

Volgens mij moet je deze locs ook handmatig in je CS2 zetten, moet ik met mijn centrale ook.

Mvg Gert
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Hoi Ton,

Het is een 6080-decoder welke alleen het Motorola-1 protocol ondersteund. Check dus in je centrale of de loc op Motorola-1 staat ingesteld.
Verder dien je te controleren of de rode en bruine draad van je centrale naar de rails, correct zijn aangesloten.
Als je die per ongeluk omgekeerd hebt aangesloten op de rails, zullen andere decoders nergens last van hebben, maar de 6080 wel degelijk.

Mvg,

Johan (Treinsmurf)
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Dit is het denk ik, ik weet alleen niet hoe ik motorola1 aan kan zetten, ik heb alleen maar de optie mm2. Ik zal eens heel loc uit de database proberen, kijken of ik een Motorola 1 kan vinden.
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
De andere loc is de 3631. Ik heb deze uit de database ingevoerd, maar dit helpt niet. In de setup staat dan ook mm2 codeerschakelaar. Locs staan trouwens nu op analoog, heb ik net even met mijn oude transformator getest. Analoog rijden ze voorbeeldig. Dus op een of andere manier is tijdens het adres herkennen de loc op analoog geschoten, ik heb ergens gelezen dat er automatische herkenning in zit.

De vraag is dus waarschijnlijk hoe krijg ik Motorola 1 uit mijn CS2???? Morgen weer verder proberen.
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Of even in de handleiding van de CS2 kijken.
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Een loc met mm1 decoder hoort ook op een mm2 codeerschakelaarstand te rijden. Je moet zelf controleren of de loc op het in te geven adres staat. Een CS2 heeft geen mm1 stand en herkent vaak niet een 6080 decoder.
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Opgelost  :), de draden naar mijn CS2 zaten verkeerd om. Blijkbaar zijn dit de eerste decoders die ik heb waar de polariteit belangrijk is.

Nu kan ik rustig slapen  :D
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
 :thumbup: :D
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Citaat van: ahvanderlaan op zondag 08 december 2019, 23:09:17
Nu kan ik rustig slapen  :D

Hoop voor je dat dit aardig gelukt is , blijf trouwens nog maar even liggen....is bagger weer. :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Locs rijden eerst niet en daarna na adres herkennen ineens heel hard???
Dat gebeurt.... :D :thumbup: